جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند  

وزرای دارایی جی۷ و روسای بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند، گروه هفت کشور صنعتی مصمم است تا زمانی که مسکو خسارات ناشی از درگیری اوکراین را پرداخت نکند، دارایی‌های مستقل روسیه را مسدود نگه دارد.

شبی که خواب را از چشم ها ربود؛ هراس در سرزمین های اشغالی

بعد از عملیات تنبیهی “وعده صادق” ایران علیه رژیم اسرائیل همان کشورهایی که حمله رژیم متجاوز اسرائیل به کنسولگری ایران را محکوم نکردند، حالا نگران افزایش تنش در منطقه هستند و خواستار خویشتن داری ایران شده اند.

Loading

رسانه‌ها؛ خیز مصر به سمت هسته ای شدن و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: احداث نیروگاه هسته ای محور گفتگوی پوتین و رئیس جمهوری مصر،آغاز تمرینات نظامی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا، سفر فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به امارات برای نخستین بار،گفتگوی بلینکن و لودریان درباره اوکراین و ایران، سفر هیات امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی به مصر برای رایزنی درباره ایران، طرح پیشنهادی مصر برای نوار غزه، ضربه سخت سایبری به رژیم صهیونیستی، عدم اجماع نظر اعضای ناتو برای عضویت اوکراین، تحریم های جدید  اروپا ضد بلاروس ،عزیمت رزمناو آمریکایی به آب های مدیترانه ، افشای حضور  ۱۴ هزار آمریکایی در افغانستان ، هشدار  رئیس جمهور چین  به بایدن درباره تایوان ، برگزاری نشست  اَپک به میزبانی نیوزیلند و با حضور چین ، سفر هیات آمریکایی به مناطق کردنشین سوریه، واکنش رئیس شورای عالی دولت لیبی به موضع فرانسه ضد ترکیه، ادامه اعتراضات در تونس، نامزدی پسر قذافی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی و اقدام جنجالی ماکرون برای تغییر رنگ پرچم فرانسه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری عربی مصر روز دوشنبه در باره موضوعاتی از جمله احداث نیروگاه هسته ای در مصر ، همچنین ایجاد منطقه صنعتی روسیه در کانال سوئز و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند.سایت مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که در این گفت و گو موضوعات مهم همکاری روسیه و مصر ارزیابی و دو طرف خواستار تقویت سطح روابط و مشارکت دو جانبه دو کشور در زمینه های مختلف شدند.در این گفت و گو روابط تجاری و اقتصادی و بالاتر از همه، پیشرفت پروژه های مشترک بزرگی مانند ساخت اولین نیروگاه هسته ای در مصر با مدل روسی و ایجاد منطقه صنعتی روسیه در منطقه کانال سوئز مورد توجه بود.

خبرگزاری صدا و سیما: منابع رسمی در فلسطین اشغالی از آغاز تمرینات نظامی مشترک میان نیرو‌های رژیم اشغالگر و تفنگداران دریایی آمریکا خبر دادند. نیرو‌های دفاعی اسرائیل در صفحه توئیتر خود تصاویری را منتشر کرد که از آغاز رزمایش مشترک نظامیان اسرائیلی و تفنگداران دریایی آمریکا حکایت دارد.اویخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل نیز ویدیویی را از این تمرینات مشترک منتشر کرد و نوشت، این رزمایش دو هفته ای، تمرین جنگ در مناطق مسکونی و غیر مسکونی است که در آن تفنگداران دریایی آمریکا و نیرو‌های مبارزه با تروریسم در آن حضور دارند.
خبرگزاری فارس: 
فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای نخستین بار پس از عادی‌سازی روابط دو طرف، به امارات سفر کرد.«آمیکام نورکین» فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در سفری به امارات از نمایشگاه هواپیمایی دبی بازدید کرد.ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر نورکین به امارات روز یکشنبه (دیروز) پایان یافت.

خبرگزاری مهر : سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور با همتای فرانسوی خود درباره آنچه وی فعالیت های نگران کننده مسکو در اوکراین خواند، گفتگو کرده است.وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای از گفتگوی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود درباره اوضاع در جنوب شرقی اوکراین، خبر داد.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای در همین رابطه گفت: آنتونی بلینکن روز گذشته با ژان ایو لودریان درباره گزراش هایی مبنی بر فعالیت های نظامی نگران کننده روسیه در داخل و نزدیک اوکراین و تعهد استوار آمریکا و فرانسه بر تمامیت ارضی و حاکمیت کی یف، بحث و گفتگو کرد.همچنین مطابق این بیانیه، این دو درباره برنامه هسته ای ایران نیز گفتگو کردند.

خبرگزاری ایلنا: یک هیات امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی به ریاست مشاور امنیت ملی این رژیم برای رایزنی درباره ایران و نوار غزه وارد مصر شد.هیات امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی شامل «ایال خولاطا» مشاور امنیت ملی این رژیم و «رونن بار» رئیس جدید سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) امروز برای رایزنی درباره ایران و نوار غزه وارد مصر شد.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که قرار است عباس کامل اواخر نوامبر برای مطرح کردن پرونده نوار غزه با مسئولان رژیم صهیونیستی دیدار کند اما به نظر می رسد از همین حالا طرح او، پیشنهادی شکست خورده باشد چرا که تل‌آویو با ۲ موضوع از ۳ موضوع پیشنهادی او رسماً مخالفت کرده است. نخستین روزهای ماه نوامبر 2021 رسانه‌های مصری و فلسطینی از سفر عباس کامل، مسئول دستگاه امنیتی مصر در پایان این ماه به سرزمین اشغالی به منظور دیدار با مسئولان رژیم صهیونیستی خبر دادند. بر اساس این گزارش، مصر 6 پرونده را در این سفر بررسی خواهد کرد. نخستین پرونده‌ای که گفته می‌شود قرار است در سفر امروز مسئول شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با عباس کامل بررسی کند، آغاز بازسازی غزه است.

ایران پرس: گروه هکری «عصای موسی» از دستیابی به حجمی از فایل‌ها، تصاویر و نقشه‌های سه بعدی رژیم صهیونیستی و انتشار بخشی از اطلاعات حساس آن خبر داد.در فیلم منتشر شده از سوی  گروه هکری عصای موسی،  تصاویر و نقشه‌های تأسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی نشان داده شده و اعلام می‌شود، این تصاویر نمونه‌ دقیقی است که اخیرا پس از هک زیرساخت‌های سایبری رژیم صهیونیستی به دست آمده و یک شکست برای امنیت سایبری تل‌آویو محسوب میشود.گروه هکری عصای موسی، ششم نوامبر نیز با حمله به سرورهای اطلاعاتی شرکت‌های اسرائیلی، اسنادی از جمله شناسنامه، اوراق دفاتر وکلا، چک‌ها، گزارش های مالی و … به دست آمده در این حمله هکری را فاش کرد.

خبرگزاری ایلنا: دبیرکل ناتو بر عدم وجود اجماع‌نظر بین اعضای ناتو درباره پیوستن اوکراین به این پیمان تاکید کرد. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو تاکید کرد که هیچ اتفاق نظری میان اعضای ناتو در مورد پیوستن اوکراین به این پیمان وجود ندارد.استولتنبرگ گفت: «اوکراین هنوز عضو ناتو نیست. ما همکاری خود را با آنها تقویت کرده‌ایم و با آنها همکاری نزدیک‌تری داریم. آنها برای عضویت در ناتو باید استانداردهای این پیمان را رعایت کنند. ما به آنها در مبارزه با فساد کمک می‌کنیم، اما ۳۰ متحد باید موافقت کنند؛ چراکه اعضای ناتو درباره پیوستن اوکراین اجماع نظر ندارند».

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه روز دوشنبه تحریم‌ها علیه بلاروس را تشدید می‌کنند و شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی که گمان می‌رود در آوردن مهاجران به مرزهای این اتحادیه دست دارند مشمول تحریم می‌شوند.اتحادیه اروپا، بلاروس را متهم کرده است که مهاجران را تشویق می‌کند تا به خاک این کشور بیایند و هزاران نفر از آن‌ها را برای عبور از لهستان و دیگر کشورهای همسایه اتحادیه اروپا تحت فشار قرار داده است.

خبرگزاری ایرنا: یک رزمناو آمریکایی عازم آب های مدیترانه شد.رزمناو  «یو.اس.اس ماونت ویتنی» (USSMountWhitney) که طی روزهای اخیر برای انجام رزمایش به دریای سیاه اعزام شده بود، راهی دریای مدیترانه شده است. این رزمناو پس از انجام عملیات دریایی و رزمایش در کنار شرکا و متحدان ناتو، اکنون از دریای سیاه به سمت جنوب و به مقصد دریای مدیترانه در حرکت است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نشریه آمریکایی فارن پالسی نوشت: بایدن دروغ می‌گوید؛ هنوز ۱۴ هزار آمریکایی در افغانستان هستند.فارن پالسی افزود: پیش از خروج کاملا ناموفق و بی دقت نیروهای آمریکایی از افغانستان در تاریخ ۳۰ اوت سال جاری میلادی، رئیس جمهور آمریکا وعده جدی داده بود دال بر اینکه “اگر شهروندان آمریکایی در افغانستان باقی مانده باشند، تا زمان خروج تمامی آنها در افغانستان خواهیم ماند” اما گزارشاتی منتشر می‌شود که نشان می دهند وی چقدر بد شکست خورده و هزاران هزار تن همچنان در افغانستان سرگردان هستند.

خبرگزاری مهر: روزنامه‌های «چاینا دیلی» و «گلوبال تایمز» چین از تایوان به عنوان خط قرمز دولت پکن نام برده و می‌گویند طرح این مسئله در نشست رؤسای جمهور چین و آمریکا از اولویت برخوردار است. برنامه دیدار مجازی شی و بایدن برای صبح روز سه شنبه به وقت چین تدارک دیده شده است و انتظار می‌رود که رئیس جمهور چین به همتای آمریکایی بگوید که پکن مصمم است، صرف نظر از هزینه‌ها، اصل اتحاد ملی را در آینده‌ای نزدیک تحقق ببخشد.

رادیو چین:بیست و هشتمین نشست غیررسمی سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) روز جمعه 12 نوامبر (21 آبان) به صورت آنلاین برگزار شد.در این نشست «بیانیه 2021رهبران اپک» و برنامه اجرایی چشم انداز 2040 صادر شد.نیوزیلند رئیس دوره‌ای اپک پیشنهاد داده بود این نشست با توجه به اپیدمی کرونا به صورت ویدئویی برگزار شود.شی جین پینگ رئیس جمهوری چین  به صورت آنلاین در این نشست شرکت و سخنرانی کرد ، وی خاطرنشان کرد که امسال سی امین سالگرد پیوستن چین به سازمان اپک است و طی 30 سال گذشته، چین موفق به تعمیق اصلاحات و بازتر کردن درهای خود شده و همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه نیز در این مدت به گسترش خود ادامه داده است.

اسپوتنیک روسیه: با وجود مخالفت دولت سوریه نسبت به دخالت مقام‌های آمریکایی در خاک این کشور، یکشنبه شب یک هیأت از وزارت امور خارجه آمریکا راهی مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوریه (قسد) در شمال شرق سوریه شده است. هیأت آمریکایی با مظلوم عبدی فرمانده کل قسد، “الهام احمد” رییس هیأت اجرایی نیروهای دموکراتیک وپیروان خالد و عبدالحامد المهباش دو نفر از رؤسای شورای اجرایی نهاد موسوم به «خودمختاری» کُرد در شمال شرق سوریه دیدار کردند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس شورای عالی دولت لیبی تاکید کرد که روابط و مشارکت‌های رو به رشد ترکیه و لیبی، توطئه‌های فرانسه در شرق مدیترانه را خنثی خواهد کرد.خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی اظهار داشت: روابط و مشارکت‌های رو به رشد ترکیه و لیبی، توطئه‌های فرانسه در شرق مدیترانه را ناکام خواهد کرد. فرانسه موفق نخواهد شد؛ زیرا لیبی روابط خود را با آنکارا تقویت خواهد کرد.

تی.آر.تی ترکیه: صدها نفر از مردم تونس با برگزاری تظاهراتی در پایتخت این کشور نسبت به “دستورات فوق العاده” قیس سعید، رئیس جمهور تونس که اختیارات گسترده‌ای به او می‌دهد، اعتراض کردند.این معترضان با فراخوان «ابتکار شهروندان علیه کودتا» در مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع کردند.«ابتکار شهروندان علیه کودتا» توسط فعالانی که تصمیمات فوق العاده رئیس جمهور را “کودتا” می‌دانند، تاسیس شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: سیف الاسلام قذافی پسر دوم معمر قذافی رهبر سابق لیبی در انتخابات ریاست جمهوری ماه دسامبر شرکت خواهد کرد.از ۱۰ سال پیش زمانی که حکومت دیکتاتوری قذافی سرنگون شد، لیبی به دوبخش شرقی و غربی تقسیم شده است. سال گذشته طرف های در حال جنگ با آتش بس موافقت کردند.انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با هدف متحد کردن این کشور واقع در آفریقای شمالی قرار است ۲۴ دسامبر برگزار شود. ثبت نام نامزدها هفته گذشته آغاز شد.

العالم فارسی: استفاده «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از پرچم دارای رنگ آبی‌تیره‌تر باعث ایجاد جنجال درباره تغییر رنگ پرچم این کشور شده است.مقامات رسمی فرانسوی به رسانه‌های محلی گفتند، امانوئل ماکرون به استفاده از رنگ آبی تیره‌تر روی پرچم رسمی فرانسه روی آورده است.بنا بر گزارش شبکه جهانی «بی‌بی‌‎سی»، تا قبل از این از پرچم فرانسه که دارای رنگ آبی‌ روشن‌تر است، استفاده شده است اما ماکرون رئیس‌جمهور این کشور به استفاده از پرچم با رنگ آبی تیره‌تر متمایل شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *