جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش تنش ها در مرز لهستان و بلاروس و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: کشته شدن یک نظامی لهستانی در مرز با بلاروس، انتقاد پوتین از نقش غرب در ایجاد  بحران مهاجران در مرز بلاروس-لهستان، رزمایش مشترک روسیه و بلاروس نزدیک مرز اتحادیه اروپا، هشدار آمریکا به روسیه در خصوص  هر گونه اقدام نظامی مسکو علیه اوکراین، درخواست لوکاشنکو برای  استقرار سامانه موشکی هسته‌ای روسیه  در بلاروس، هشدار انگلیس درخصوص  خطر بروز جنگ با روسیه، آغاز   روند تحویل اس-۴۰۰ روسی به هند، بودجه چند صد میلیون دلاری پنتاگون برای جاسوسی، برگزاری دور پنجم مذاکرات عربستان با ایران، اعتراف آمریکا به عدم دخالت ایران در حمله پهپادی به منزل نخست‌وزیر عراق، دیدار مالی و وزیر خارجه بحرین با محوریت برجام، اظهارات وزیر امور خارجه اردن درخصوص روابط باایران، ادامه ناآرامی ها در سودان،  رونمایی اردوغان از «سازمان دولت‌های ترک»، رایزنی تلفنی وزرای خارجه چین و آمریکا، توافق نهایی کنفرانس کوپ ۲۶ در گلاسگو و پرتاب ۵۳ ماهواره دیگر  شرکت آمریکایی اسپیس ایکس به فضا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: یک نظامی لهستانی در بحبوحه تنش مرزی با بلاروس بخاطر بحران پناهجویان، کشته شد.ارتش لهستان درحالیکه نیروهای خود را برای مقابله با ورود پناهجویان به مرزها اعزام کرده با تایید این خبر افزود که مرگ او تصادفی بوده است.کشته شدن این نظامی که به تازگی به مرز این کشور اعزام شده، درحالی است که لهستان و اتحادیه اروپا، بلاروس را متهم به “جنگ هیبریدی” با استفاده از پناهجویان می‌کند. بحران مرزی بین لهستان و بلاروس اوایل سال جاری میلادی و به دنبال واکنش الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در مقابل تحریم های اتحادیه اروپا آغاز شد.

تی.آر.تی ترکیه: پوتین رئیس جمهور روسیه کشورهای غربی را عامل ایجاد بحران مهاجران در مرز بلاروس و لهستان دانسته و گفت بلاروس هیچ ربطی به این موضوع ندارد.ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی یک این کشور (Rossiya-1) در رابطه با بحران مهاجران در مرز بلاروس-لهستان اظهار نظر کرد.وی با اشاره به اهمیت اینکه نباید فراموش کرد بحران مهاجران از کجا سرچشمه گرفته، گفت: «آیا بلاروس پیشگام این مشکل است؟ خیر، اینها علل ایجاد شده توسط کشورهای غربی، خود کشورهای اروپایی است.

دویچه وله: نظامیان روسیه و بلاروس در منطقه‌ای نزدیک مرزهای دو کشور عضو اتحادیه اروپا رزمایش مشترک برگزار کردند. وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای انگیزه انجام این رزمایش را “افزایش تحرکات نظامی” نزدیک مرزهای این کشور عنوان کرد.منطقه گرودنو نزدیک مرزهای لیتوانی و لهستان، دو کشور عضو اتحادیه اروپا قرار دارد. وزارت دفاع بلاروس علت برگزاری رزمایش را “افزایش تحرکات نظامی” نزدیک مرزهای خود عنوان می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا روز گذشته بار دیگر هشدار داده که هر گونه اقدام نظامی مسکو علیه اوکراین اشتباه جدی خواهد بود اما دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین ضمن رد این نگرانی‌ها تاکید کرده که روسیه تهدیدی برای کسی محسوب نمی‌شود.روسیه در حالی پیشتر بارها عنوان کرده اقدامات نظامی اش در مرز با اوکراین تحرکات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته عنوان کرد که واشنگتن نسبت به تحرکات غیرمعمول نیروها در مرزهای اوکراین بسیار نگران است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور بلاروس در مصاحبه با یک مجله دفاعی روسیه گفت، کشورش خواستار استقرار موشکهای اسکندر روسی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند در جنوب و غرب خاکش است. الکساندر لوکاشنکو تصریح کرد که نیازمند سامانه متحرک موشک های بالستیک اسکندر با برد ۵۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک های متعارف یا هسته ای است.او اظهار کرد: من به چند لشکر در غرب و جنوب نیاز دارم، بگذارید آنها آنجا استقرار یابند.

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس هشدار داد که خطر بروز جنگ با روسیه بیش از هر زمان دیگری در طول دوران جنگ سرد است. ژنرال «نیک کارتر» که با رادیو تایمز مصاحبه می‌کرد، گفت: «من فکر می‌کنم در دنیایی بسیار رقابتی‌تر در مقایسه با 10 یا 15 سال گذشته هستیم و فکر می‌کنم که ماهیت رقابت میان کشورها و قدرت‌های بزرگ به تنش‌های بزرگتر منجر شود و فکر می‌کنم که تنش چیزی است که باید مراقب آن بود».

خبرگزاری مهر : هند در سال ۲۰۱۸ قراردادی ۵.۵ میلیارد دلاری با روسیه جهت خرید پنج سامانه موشکی اس-۴۰۰ امضا کرد حال آنکه گفته می شود روند تحویل این سامانه آغاز شده و طبق برنامه پیش می رود.این درحالی است که اس-۴۰۰ در حال حاضر در چین و ترکیه عملیاتی شده است. هند هم در اکتبر ۲۰۱۸، با امضای قراردادی با روسیه، به جمع کشورهایی پیوست که خواهان برخورداری از این سامانه هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه اینترنتی بولگارین میلیتری گزارش داد نیروی هوایی آمریکا قراردادی به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار با یک شرکت دفاعی امضا کرده تا بر پرتاب موشک‌های فضایی و رزمی چین، روسیه و کره شمالی نظارت داشته باشد.پایگاه اینترنتی بولگارین میلیتری گزارش داد نیروی هوایی آمریکا قراردادی به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار با یک شرکت دفاعی امضا کرده تا با پشتیبانی فنی و ارتقاء سامانه راداری «کبرا کینگ» نصب شده روی کشتی «یواس‌ان‌اس هاوارد او لورنزن»، به صورت شبانه‌روزی و در ۳۶۵ روز سال، بر پرتاب موشک‌های فضایی و رزمی چین، روسیه و کره شمالی نظارت داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه عربستان اعلام کرد: دور پنجم مذاکرات با ایران به‌زودی برگزار می‌شود.فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگویی با شبکه تلویزیونی فرانس24 اعلام کرد هر چهار دور مذاکرات انجام‌گرفته با ایران اکتشافی(مقدماتی)  بوده و مذاکرات بنیادین صورت نگرفته است. وی در ادامه تأکید کرد: ما نقطه‌نظرات جدی در ارتباط با مذاکرات انجام‌گرفته در خصوص پرونده هسته‌ای ایران داریم.وزیر خارجه عربستان در رابطه با بحران‌آفرینی کشورش با لبنان هم ادعا کرد: فساد سیاسی و اقتصادی در لبنان گسترده است.

الکوثر فارسی: یک مقام ارشد پنتاگون و دو مقام سابق آمریکایی به شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفته‌اند که ایران در حمله پهپادی هفته گذشته به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق نقشی نداشته است.یک مقام ارشد پنتاگون و دو مقام سابق آمریکایی به شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفته‌اند که ایران در حمله پهپادی هفته گذشته به اقامتگاه «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نقشی نداشته است.داگلاس سیلیمن سفیر پیشین آمریکا در عراق در این‌باره گفت که ترور مصطفی الکاظمی هیچ‌گونه منفعت استراتژیکی برای ایران ندارد. این کشور به دنبال بی‌ثباتی کامل در عراق نیست و به همین دلیل بیان این‌که ایران دستور این حمله را داده باشد، بسیار تعجب‌آور خواهد بود.

خبرگزاری ایلنا: «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که بار دیگر برای رایزنی درباره مذاکرات برجامی عازم خاورمیانه شده است، با «عبدالطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین گفت‌وگو کرد.این دیدار با محوریت بررسی تحولات اخیر مربوط به مذاکرات طرف‌های برجام در آستانه از سرگیری دور جدید گفت‌وگوهای وین در تاریخ ۲۹ نوامبر، انجام شده است.مالی در چارچوب دیدار با مقام‌های منطقه به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند. سفر وی به منطقه تا ۲۰ نوامبر ادامه خواهد داشت.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه اردن اظهار داشت که همه کشورهای عربی خواهان روابط خوب با ایران هستند. ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اردن پس از کنفرانس لیبی در پاریس اظهار داشت: موضع اردن روشن است، ما خواستار روابط منطقه‌ای مبتنی بر حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی هستیم. الصفدی درباره گفت‌وگوی با واسطه اردن با ایران بیان داشت: ما با نمایندگان هیچ‌کس صحبت نمی‌کنیم و زمانی که با ایران صحبت می‌کنیم مستقیماً با دولت این کشور و از طریق تماس تلفنی وزیر امور خارجه دو کشور.معاون نخست‌وزیر اردن افزود: همه در منطقه عربی خواستار روابط خوب با ایران هستند.

ایران پرس: حمله ارتش سودان به معترضان به کودتای نظامی در این کشور، دستکم 5 کشته برجا گذاشت. شهرهای مختلف سودان روز شنبه شاهد تظاهرات مردم این کشور در اعتراض به تسلط نظامیان بر قدرت بود.کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد، در تظاهرات روز شنبه در این کشور، دستکم 5 معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.”عبدالفتاح البرهان”، فرمانده ارتش سودان 25 اکتبر در کودتایی آرام قدرت را در این کشور به دست گرفت. نظامیان تحت امر “البرهان”، نخست وزیر را دستگیر و کابینه را منحل کردند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که شورای تُرک دیگر تحت عنوان «سازمان دولت‌های ترک» سریعتر رشد کرده و شکوفا خواهد شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی هشتمین اجلاس سران «شورای تُرک» اعلام کرد: با نام و ساختار جدید خود تحت عنوان «سازمان دولت‌های ترک» از این به بعد سریعتر ریشه دوانده، رشد کرده و شکوفا خواهیم شد.رئیس‌جمهور ترکیه متذکر شد: امروز با انتشار بیانیه استانبول بار دیگر تاکید کردیم که در خصوص گشترش بیشتر همبستگی سیاسی، همکاری اقتصادی و روابط تجاری، فرهنگی، انسانی و اجتماعی خود مصمم هستیم.

رادیو چین: «وانگ یی»، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین  با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده تلفنی گفتگو کرد. وانگ یی گفت که رئیس جمهور «شی جین پینگ» و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی 16 نوامبر (25 آبان) یک نشست ویدیویی برگزار خواهند کرد. این نشست که توجه جهانی را جلب کرده،  نه تنها یک رویداد مهم در روابط چین و آمریکا محسوب می‌شود، بلکه یک اتفاق مهم در روابط بین‌الملل خواهد بود.وزیر خارجه چین تاکید کرد: مردم دو کشور و جامعه جهانی امیدوارند که این نشست به نتایجی برسد که برای هر دو کشور و جهان مفید باشد. سران دو کشور نقش کلیدی در هدایت جهت پیشرفت روابط چین و آمریکا دارند.

 ان. اچ.کی ژاپن: شرکت کنندگان در کنفرانس سازمان ملل متحد بر سر تغییرات آب و هوایی، کوپ ۲۶، در گلاسگو اسکاتلند به واسطه تغییرات در واپسین لحظات پس از تمدید یک روزه این همایش، به توافق نهایی دست یافته اند.آنها توافق کردند که به تلاش ها برای محدود کردن افزایش میانگین جهانی دمای هوا به ۵ / ۱ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح پیش از انقلاب صنعتی ادامه دهند.در این توافقنامه، از کشورها خواسته می شود که اهداف خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای سال ۲۰۳۰ میلادی را تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، بازبینی و تقویت کنند.

یورونیوز: شرکت اسپیس ایکس با پرتاب ۵۳ ماهواره استارلینک از فلوریدا، مجموعه ماهواره‌های خود را در مدار نزدیک زمین گسترش داد.این پرتاب بیست و پنجمین ماموریت موشک فالکون ۹ بود که از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون برای شرکت اسپیس ایکس انجام داده است. استارلینک یک سیستم اینترنت جهانی مبتنی بر ماهواره است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *