جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ پایان کنفرانس پاریس و هشدار به مزدوران خارجی در لیبی و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:  پایان کنفرانس پاریس و هشدار به اخلال گران در روند سیاسی لیبی، هشدار ماکرون و مرکل به ترکیه ،تاکید معاون رئیس جمهور آمریکا بر آمادگی این کشور برای بازگشت مجدد به برجام، تاکید بایدن برحفظ تحریم های نفتی ایران، انتقاد بایدن از  وضعیت مرز بلاروس و لهستان، اظهارات جنجال برانگیز حزب راست افراطی فرانسه درخصوص پناهجویان در مرز لهستان ، پیوستن استرالیا به آمریکا  در دفاع از تایوان، اقدام تحریمی جدید آمریکا برای جلوگیری از توسعه تکنولوژیک چین، برگزاری بیست و هشتمین نشست سران اپک با حضور چین،گفتگوی  اینترنتی رهبران آمریکا و چین ، دیدار عبدالفتاح السیسی با وزیر دفاع فرانسه، عقب نشینی گسترده ائتلاف متجاوز سعودی از الحدیده، ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات عراق،طرح قانونگذار آمریکایی برای جلوگیری از فروش موشک به عربستان، واکنش آمریکا به سفر وزیر خارجه امارات به سوریه، امضای توافق‌نامه استراتژیک آمریکا و قطر، برگزاری هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول و اظهارات اردوغان در این نشست از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی پاریس درباره لیبی تهدید کردند افرادی را که در داخل یا خارج از لیبی اقدام به اخلال در برگزاری انتخابات یا تضعیف آن کنند، تحریم می‌کنند. دربیانیه پایانی این کنفرانس، شرکت کنندگان بر اهمیت برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تاریخ لیبی به شکلی “آزاد، عادلانه، فراگیر و معتبر” تاکید کردند. حاضران در کنفرانس بین‌المللی پاریس همچنین بر ضرورت احترام کامل به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی لیبی و همچنین مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در امور این کشور تاکید کردند.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری از ترکیه خواست تا مزدورانش را از لیبی خارج کند. «امانوئل ماکرون» گفت که شش هفته آتی، زمان حساسی برای اجرای توافق‌ها درباره انتخابات لیبی و نیروهای خارجی در این کشور خواهد بود.وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود: «طرف‌های شرکت کننده در کنفرانس پاریس، موافقت کردند که نتیجه انتخابات را در لیبی هر چه باشد قبول کنند». رئیس جمهور فرانسه همچنین از روسیه و ترکیه خواست تا در سریعترین زمان ممکن، مزدوران خود را از لیبی خارج کنند.

خبرگزاری فارس: صدراعظم آلمان در سخنرانی در پاریس گفت که ترکیه همچنان برای خارج کردن نیروهایش از لیبی تردید دارد.مرکل افزود: ترکیه همچنان درباره خارج کردن نیروهایش از لیبی تردید دارد اما روسیه اعلام کرده که آماده حمایت از خروج همزمان نیروهایش از لیبی است.وی که در کنفرانس حمایت از لیبی در پاریس صحبت می‌کرد، گفت: «ترکیه همچنان تردیدهایی در این زمینه دارد اما روسیه اعلام کرد که این موضوع به صورت همزمان قابل انجام است».

خبرگزاری صدا و سیما: معاون رئیس جمهور آمریکا با اعلام اینکه این کشور آماده بازگشت مجدد به برجام است، گفت: ما در کنار متحدانمان قرار داریم. «کامالا هریس»در کنفرانسی خبری در پاریس درخصوص توافق هسته‌ای (برجام) با ایران گفت: “ما به دنبال بازگشت مجدد به برجام و منتظر مذاکرات هستیم و امیدواریم که این مذاکرات پرثمر باشند و در این راستا ما در کنار متحدان‌مان قرار داریم”.قرار است دور جدید مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین اتریش هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و بازگشت آمریکا به برجام انجام برگزار شود.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر حفظ تحریم های آمریکا علیه نفت ایران تاکید و خاطرنشان کرد ذخایر جهانی نفت برای خرید نکردن آن از جمهوری اسلامی کافی است.در یادداشت رئیس جمهور آمریکا منتشره در وبسایت کاخ سفید گفته می شود: طبق تعاریف قبلی، ذخایر نفت و فرآورده های نفتی از کشورهایی غیر از ایران به اندازه کافی وجود دارد تا امکان کاهش چشمگیر حجم خرید نفت و فرآورده های نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا از طریق آنها فراهم شود.

خبرگزاری ایرنا: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت که وضعیت مرز بلاروس و لهستان بسیار نگران کننده است. بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت مرز بلاروس و لهستان گفت: فکر می کنم بسیار نگران کننده است. ما نگرانی خود را به روسیه و همچنین بلاروس منتقل کرده ایم و فکر می کنیم این یک مشکل است.پیش از این، کامالا هریس معاون بایدن نیز درباره تحولات در مرز بلاروس و لهستان گفت: ما بسیار نگران تحولات مرز بلاروس و لهستان هستیم و از نزدیک به آن توجه می کنیم.

یورونیوز: سخنگوی حزب راست افراطی فرانسه در اظهاراتی جنجالی گفت : باید بگذاریم پناهجویان در مرز لهستان از سرما بمیرند. سخنان جولیان ادول، سخنگوی حزب اتحاد ملی فرانسه درباره پناهجویان گرفتار در مرز بلاروس و لهستان واکنش های گسترده‌ای را در فرانسه برانگیخت.آقای ادول که به نمایندگی از حزب اتحاد ملی، راستگرایان افراطی فرانسه در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود در پاسخ به خبرنگار شبکه «ب اف ام تی وی» دو بار تکرار کرد که « باید این پناهجویان گرفتار در مرز از سرما بمیرند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع استرالیا امروز (شنبه) گفت، چنانچه واشنگتن برای دفاع از تایوان اقدامی انجام دهد، نپیوستن استرالیا به ایالات متحده «غیرقابل تصور» خواهد بود.روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود چنانچه تایوان مورد حمله قرار گیرد و چین بخواهد از زور برای تغییر وضعیت کنونی تایوان استفاده کند، ایالات متحده و متحدانش دست به اقدامی می‌زنند اما مشخص نکرد چه خواهد بود.به دنبال آن، پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا در مصاحبه با روزنامه آسترلین گفت: غیرقابل تصور است که اگر ایالات متحده انتخاب کند که اقدامی انجام دهد، ما از آمریکا در اجرای آن اقدام حمایت نکنیم.

ایران پرس: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قانون تحریمی را به امضا رساند که براساس آن خرید و استفاده از تجهیزات مخابراتی از شرکت های چینی به ویژه هوآوی غول مخابراتی این کشور به دلیل تهدید‌های امنیتی ممنوع می شود.این قانون پیشتر به اتفاق آرا در کنگره به تصویب رسیده بود و با امضای جو بایدن وارد فاز اجرایی شد.قانون جدید، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا را موظف می‌کند با هیچ درخواستی برای خرید تجهیزات مخابراتی که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شود موافقت نکند.اقدام تحریمی جدید آمریکا علیه شرکت‌های بزرگ فن آوری و مخابراتی چین، در راستای ایجاد محدودیت ها و فشار هر چه بیشتر علیه چین با هدف تضعیف این کشور و جلوگیری ازپیشرفت های تکنولوژیک آن صورت گرفته است.

رادیو چین: بیست و هشتمین نشست سران اپک با حضور چین برگزار شد. شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به صورت آنلاین در بیست و هشتمین نشست غیررسمی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) شرکت کرد.شی جین پینگ خاطرنشان کرد که امسال سی امین سالگرد پیوستن چین به سازمان اپک است و طی 30 سال گذشته، چین موفق به تعمیق اصلاحات و بازتر کردن درهای خود شده و همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه نیز در این مدت به گسترش خود ادامه داده است.رهبر چین با اشاره به آنکه آسیا و اقیانوسیه به پرانرژی ترین و پرپتانسیل ترین منطقه جهان تبدیل شده است گفت گشایش ضامن اصلی حیات آسیا و اقیانوسیه است و باید یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای را ارتقا داده و هر چه زودتر یک منطقه تجاری آزاد آسیا-اقیانوسیه در سطح بالا نیز ایجاد کنیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: کاخ سفید می گوید که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفتگوهای آنلاینی را با شی جین پینگ رئیس جمهور چین انجام خواهد داد.جِن ساکی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید انجام این گفتگوها را روز جمعه طی بیانیه ای اعلام کرد.در این بیانیه آمده است که «رهبران آمریکا و چین بر سر راه هایی برای مدیریت مسئولانه ی رقابت میان این دو کشور، و نیز راه هایی برای همکاری در زمینه هایی که در آنها منافع مشترک دارند، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.»

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری مصر با وزیر دفاع فرانسه دیدار کرد. این دیدار در حاشیه سفر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر به فرانسه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی لیبی صورت گرفت. دو طرف در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای مختلف و توسعه همکاری نظامی میان دو کشور رایزنی کردند.السیسی در این دیدار روابط راهبردی با فرانسه در زمینه‌های مختلف به‌ویژه بعد امنیتی و نظامی آن را ستود .

خبرگزاری مهر : منابع یمنی از عقب نشینی گسترده نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی از بخش های جنوبی و شرقی استان الحدیده خبر دادند. نیروهای مزدور سعودی از مناطقی در دو بخش «بیت الفقیه» و «التحیتا» در استان الحدیده عقب نشینی کرده‌اند. گفته شده که متجاوزان سعودی بیش از ۱۰ کیلومتر از مناطق مذکور به سوی دو بخش الخوخه و المخا عقب نشینی کرده‌اند.قابل ذکر است که سلسله پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد با عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در نقاط مختلف این کشور ادامه دارد.

خبرگزاری تسنیم: معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق با تظاهرات در برخی از شهرهای این کشور بار دیگر مخالفت خود با این نتایج را اعلام و بر محاکمه حمله کنندگان به معترضان در تظاهرات هفته گذشته تأکید کردند. شمار قابل توجهی از این معترضان در شهر البصره (جنوب عراق) و منطقه الخضراء بغداد تجمع کرده و علیه «تقلب» و «دستکاری» در انتخابات پارلمانی اخیر شعار دادند.

الکوثر فارسی: قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا طرحی ارائه داده که خواستار جلوگیری از فروش موشک به عربستان سعودی است. «ایلهان عمر» روزجمعه طرحی ارائه کرد که خواستار جلوگیری از فروش 650 میلیون دلار موشک هوا به هوا به عربستان سعودی است.وزارت خارجه آمریکا هفته پیش با فروش 650 میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط به عربستان سعودی موافقت کرد. این نخستین فروش سلاح به عربستان سعودی در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود.

العالم فارسی: ایالات متحده اعلام کرد که از تلاش‌های برخی کشورهای عربی برای احیای روابط با دولت سوریه حمایت نمی‌کند و در عین حال هشدار داد که «دوستان باید به پیام‌هایی که به دمشق ارسال می‌کنند، توجه کنند».«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دیشب در نشست خبری مشترک با «محمد بن عبد الرحمان آل ثانی» همتای قطر خود، به سفر چند روز پیش «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات به دمشق واکنش نشان داد و برای کشورهای عربی که قصد احیای روابط با دولت سوریه را دارند، پیام فرستاد.

دویچه وله: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در واشنگتن دو توافق‌نامه استراتژیک امضا کردند.  بلینکن قطر را یک ” شریک حیاتی” کشورش “برای ارتقای ثبات منطقه‌ای” خواند.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و همتای قطری او شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی دو توافق‌نامه استراتژیک را به امضا رساندند که به موجب یکی از آنها قطر حافظ منافع ایالات متحده در افغانستان خواهد بود.

آناتولی  ترکیه: هشتمین اجلاس سران شورای همکاری کشورهای ترک‌‌زبان به میزبانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در استانبول برگزار شد.در این نشست که با موضوع «فناوری‌های سبز و شهرهای هوشمند در عصر دیجیتال» در جزیره دموکراسی و آزادی استانبول برگزار می‌شود، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایحان، قاسم جمرد توکایف رئیس جمهور قزاقستان، صدر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، قربانگلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و همچنین بغداد آمریف دبیرکل شورا حضور یافتند.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست شورای کشورهای ترک گفت که کشورهای عضو شورای ترک باید همکاری‌ها در زمینه تجارت زمینی، دریای و هوایی را تقویت کنند.رئیس جمهور ترکیه همچنین افزود:  در خصوص ادامه مبارزه با تروریسم به‌ویژه گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک/ی.پ.گ، داعش و فتو اراده قاطع داریم. همکاری خود در این زمینه را باید افزایش دهیم. وی گفت از امروز کشورهای جهان ترک دارای چشم‌انداز مشترک هستند که باید بر سر پایه‌های مستحکم استوار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *