جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

رسانه‌ها؛خط‌ ونشان ناتو برای بلاروس و…

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار ناتو به بلاروس، درخواست رئیس کمیسیون اروپا برای تحریم بلاروس،اعزام ناو فرانسوی به آب‌های مدیترانه شرقی،تاکید پنتاگون بر ادامه روند گفت وگو با کره شمالی، هشدار تایوان به  چین، سناتورهای آمریکایی به دنبال  تحریم «نورد استریم۲»، اعلام زمان تصمیم  ترامپ  برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، تظاهرات ضد دولتی در ایروان، برگزاری جشن نخستین سالگرد پیروزی نبرد قره‌باغ در باکو، آغاز گفت‌وگوهای راهبردی مصر و آمریکا، ابراز نگرانی بلینکن از فعالیت‌ های ایران ، توافق جدید ارتش رژیم صهیونیستی با مصر، درخواست اتحادیه اروپا از تل‌آویو برای توقف شهرک‌سازی‌ها، توافقات مهم رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق با هیئت هماهنگی احزاب شیعه، ادامه ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در سودان، برگزاری نشست سه جانبه گسترده در مورد افغانستان، انتقاد اوباما از چین و روسیه و پیروزی دانیل اورتگا در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: ناتو هشدار داد که آماده است در پاسخ به گسیل پناهجویان به مرز لهستان با دولت بلاروس برخورد کند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) دولت بلاروس را متهم کرده که تلاش می‌کند تا مهاجرت غیرقانونی را ابزاری برای ناآرام ساختن اتحادیه اروپا تبدیل کرده و پس از اعمال تحریم‌های بروکسل علیه مینسک، دست به تضعیف آن بزند.یکی از مقام‌های آگاه در این سازمان گفت: ناتو آماده است تا به متحدانش بیش‌ازپیش یاری رسانده و ایمنی و امنیت را در منطقه حفظ کند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس کمیسیون اروپا بلاروس را متهم کرد از موضوع مهاجران غیرقانونی به عنوان یک سلاح سیاسی و ابزار فشار استفاده می‌کند. «اورسولا فن درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا بلاروس را متهم کرد از موضوع مهاجران غیرقانونی به عنوان یک سلاح سیاسی و ابزار فشار استفاده می‌کند.وی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست به دلیل عدم جلوگیری بلاروس از تجمع مهاجران در مرز لهستان، این کشور را تحریم کنند.

یورونیوز: ارتش فرانسه بار دیگر ناو «اوورین» را به دریای مدیترانه شرقی و آب‌های قبرس اعزام کرد.پل مرویو دووینیو، ناخدای کشتی می‌گوید حضور این ناو در مدیترانه شرقی تاییدی است بر «اراده پاریس برای تضمین امنیت و ثبات.» به گفته ناخدای «اوورین»، عملیات اصلی این ناو « دفاع از منافع اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه است.»نیروی دریایی قبرس و یونان در ماه‌های گذشته بارها با ترکیه بر سر عملیات غیرقانونی در آب‌های دریای مدیترانه وارد تنش شدند.

خبرگزاری ایرنا:وزارت دفاع آمریکامدعی شد که دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که می‌خواهد گفت وگو و دیپلماسی با کره شمالی را دنبال کند. جان کربی سخنگوی پنتاگون در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در مورد موضوع کره شمالی و مانورهای اخیر این کشور، گفت: ما می‌خواهیم گفت وگو و دیپلماسی را با کره شمالی برای یافتن راهی دیپلماتیک برای پایان دادن یا خلع سلاح هسته ای این کشور دنبال کنیم و ما این را خیلی واضح بیان کردیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تایوان نسبت به “تهدید خطرناک” چین هشدار داد.وزیر دفاع تایوان امروز (سه‌شنبه) با ارائه تازه‌ترین ارزیابی از آنچه “تهدید نظامی خطرناک” همسایه قدرتمند خود خواند، گفت که نیروهای مسلح چین قادرند اصلی‌ترین بنادر و فرودگاه‌های این جزیره خودگردان را مسدود کنند. وزارت دفاع تایوان در گزارشی که هر دو سال یک بار منتشر می‌شود، گفت چین آنچه که جنگ “منطقه خاکستری” می‌نامد، به راه انداخته است و در ادامه به ۵۵۴ مورد “نفوذ” جنگنده‌های چینی به جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی آن از سپتامبر گذشته تا اواخر اوت امسال اشاره کرد.

خبرگزاری مهر : گروهی از سناتورهای مجلس سنای آمریکا اصلاحیه ای را در لایحه سیاست دفاعی آمریکا برای سال آینده ارائه کرده اند که هدف آن اعمال تحریم های اجباری برضد پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا است.دفتر «جیم ریش» عضو کمیته روابط خارجی سنا، در یک بیانیه‌ مطبوعاتی اعلام کرد که گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه اصلاحیه‌ای را در لایحه سیاست دفاعی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ ارائه کردند که بر مبنای آن تحریم‌های اجباری برضد خط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» اعمال می‌شود.خط لوله نورد استریم ۲ در ۱۰ سپتامبر سال جاری (۱۹ شهریور) تکمیل شد و گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل می کند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، تصمیم نهایی ام برای شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را پس از انتخابات میان دوره‌ای سال آینده اعلام خواهم کرد.وی افزود: من قطعا درباره شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فکر می‌کنم و منتظر خواهیم ماند. تصور می‌کنم تعداد زیادی از مردم از این تصمیم خوشحال خواهند شد و شاید این تصمیم را پس از انتخابات میان دوره‌ای اعلام کنم.ترامپ اظهار داشت: تعداد زیادی از مردم منتظر این تصمیم هستند.

خبرگزاری صدا و سیما:  در سالگرد امضای آتش بس قره باغ،تظاهرات ضد دولتی طرفداران پیمان ” ارمنستان” در ایروان برگزار شد. پیمان ” ارمنستان” به رهبری روبرت کوچاریان رئیس جمهوری سابق در ایروان با برگزاری تجمع اعتراضی اعلام کرد که در تلاش است یک مقاومت ملی در کشور به راه بیاندازد. سخنرانان این ائتلاف سیاسی تصریح کردند که هدفشان براندازی دولت کنونی ارمنستان است.

آناتولی  ترکیه:  مراسم جشن نخستین سالگرد پیروزی نبرد قره‌باغ در شهرهای باکو و شوشا برگزار شد.هزاران نفر در شهر باکو با حمل پرچم‌های آذربایجان و ترکیه در خیابان‌ها تجمع کرده و مراسم را از نزدیک تماشا کردند.گفتنی است شهر شوشا سال گذشته در ادامه نبرد 44 روزه ارتش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی منطقه قره‌باغ از اشغال ارمنستان، آزاد شده بود.طی این نبرد 44 روزه که از 27 سپتامبر 2020 آغاز شده بود بیش از 300 منطقه مسکونی از اشغال ارمنستان آزاد شدند.

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه آمریکا و مصر طی نشست آغاز گفت‌وگوهای راهبردی دو کشور، ضمن تاکید بر راه‌های افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی، این دیدار را فرصتی برای پیشبرد هر یک از این زمینه‌های همکاری دانستند.«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه با «سامح شکری» همتای مصری خود در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد.وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: «آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر، گفت‌وگوی راهبردی ایالات متحده و مصر را افتتاح کردند، که اولین گفت‌وگوی دوجانبه از سال ۲۰۱۵ است».

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با همتای مصری خود نسبت به فعالیت‌ های ایران ابراز نگرانی کرد. آنتونی بلینکن در کفنرانس خبری مشترک با سامح شکری وزیر خارجه مصر، در وزارت خارجه آمریکا پیش از برگزاری گفتگوهای راهبردی آمریکا و مصر گفت که این دو کشور نگرانی‌ هایی درخصوص فعالیت‌ های ایران دارند.

الکوثر فارسی: ارتش رژیم صهیونیستی و مصر توافق امنیتی جدیدی با هم بریا حضور بیشتر نظامیان در گذرگاه رفح امضا کردند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با مصر توافقنامه ای را برای تقویت نیروهای امنیتی در گذرگاه مرزی «رفح» در نوار غزه امضا کرده است. به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارانوت» مقامهای ارشد ارتش رژیم اسرائیل و نیروهای مسلح مصر یک نشست  را در شهر «شرم الشیخ» در سینا برگزار کردند.در این نشست، اصلاحیه ای در مورد توافقنامه تنظیم حضور نیروهای امنیتی در منطقه رفح به نفع افزایش حضور امنیتی نیروهای مسلح مصر در منطقه به امضا رسید.

ایران پرس: مقام‌های اتحادیه اروپا بار دیگر خواستار توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شدند. نمایندگان اتحادیه اروپا در شورای امنیت بامداد سه‌شنبه از اسرائیل خواستند، طرح‌های ساخت واحدهای شهرک‌سازی جدید را متوقف کند.نمایندگان اتحادیه اروپا در این شورا همچنین تاکید کردند: «معرفی ۶ سازمان فلسطینی توسط اسرائیل به عنوان گروه‌های تروریستی مایه نگرانی شدید است».

العالم فارسی: نمایندگان هیئت هماهنگی گروه‌های شیعه عراق، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی قضایی این کشور دیشب ضمن دیدار با یکدیگر، در خصوص سه موضوع «هدف قرار دادن تظاهرکنندگان»، «حمله به منزل الکاظمی» و «اعتراض به نتایج انتخابات» بحث و تبادل نظر کردند.هیئت چارچوب هماهنگی احزاب و گروه‌های شیعه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان هیئت دیشب (دوشنبه شب) با «برهم صالح» رئیس‌جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

تی.آر.تی ترکیه: تظاهرات‌کنندگان مخالف کودتای نظامی 25 اکتبر سودان بار دیگر به خیابانها امدند و پلیس انها را سرکوب کرد. اتحادیه اتاق‌های شغلی سودان که رهبری تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه حکومت نظامی را برعهده داشت، اعلام کرد پلیس ضمن مداخله در تظاهرات که آموزگاران نیز در آن شرکت داشتند، با استفاده از گاز اشک‌آور، 87 نفر را نیز بازداشت کرد.روز 25 اکتبر در سودان عبدالله حمدوک و شمار زیادی سیاست‌مدار بازداشت شده و روز بعد عبدالله حمدوک آزاد گذاشته شده بود.

رادیو چین: ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و رییس اداره کل دوم آسیا وزارت خارجه روسیه گفت: نشست سه جانبه گسترده در مورد افغانستان 11 نوامبر در اسلام آباد پاکستان برگزار می شود.آخرین نشست سه جانبه گسترده در مورد افغانستان 19 اکتبر در مسکو برگزار شد. نمایندگان روسیه، چین و پاکستان در این نشست شرکت کرده و در مورد تهدیدات امنیتی مورد نگرانی مشترک تبادل نظر کردند.

 ان. اچ.کی ژاپن: باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، از چین و روسیه انتقاد کرد.اوباما در نشست سازمان ملل برای مقابله با تغییرات اقلیمی (کوپ ۲۶) که اکنون در گلاسکو بریتانیا در حال برگزاری است، سخنرانی کرد و گفت: «جای بسی ناامیدی است که رهبران چین و روسیه، این دو انتشار دهنده بزرگ گازهای گلخانه ای حتی از حضور در این کنفرانس امتناع کرده اند.»اوباما همچنین گفت: «برنامه های ملی این کشورها نشان دهنده فقدان خطرناک اضطرار نسبت به این موضوع و تمایل به حفظ وضع موجود از سوی دولت های آنها است. و این شرم آور است.»

دویچه وله: دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه بدون یک رقیب جدی از سوی اپوزیسیون، “نامزد بلامنازع” در انتخابات روز یکشنبه ۷ نوامبر (۱۶ آبان) بود. احتمال داده می‌شود پیروزی او برای چهارمین بار تضمین شده باشد. آمریکا و اتحادیه اروپا آن را “شبه‌انتخابات” و “دروغین” خواندند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *