جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

مکرون: توافق تجاری اتحادیه اروپا با مرکوسور «بسیار بد» است  

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه توافق تجاری پیشنهادی بین اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به گروه مرکوسور را به دلیل فقدان ملاحظات آب و هوایی مناسب، توافقی «بسیار بد» توصیف کرد.

گام‌های اساسی برای شکوفایی اقتصاد هسته‌ای در سال ۱۴۰۳

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سال ۱۴۰۳ تکیه شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها بر شکوفایی اقتصادی فناوری هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتو‌ها است و یکی از اولویت‌های اصلی راه‌اندازی پی‌درپی سامانه‌های پرتودهی در کشور خواهد بود.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس غزه برای تنبیه اسرائیل بود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، گفت: رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه برای تنبیه اسرائیل بود و نتانیاهو متقاعد شده که واشنگتن می‌خواهد او را سرنگون کند.

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

Loading

رسانه‌ها؛ ترور نافرجام نخست وزیر عراق و…

۱۴۰۰/۰۸/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: سوءقصدپهپادی به نخست‌وزیر عراق، واکنش شخصیت ها و گروههای عراقی به ماجرای سوءقصد الکاظمی، واکنش آمریکا به تلاش برای ترور نخست وزیر عراق، پایان حضور نیروهای رزمی ائتلاف آمریکایی در عراق تا دو ماه دیگر، برگزاری سومین رزمایش ارتش رژیم صهیونیستی طی یک هفته، رزمایش توپخانه‌ای بزرگ کره شمالی، نگرانی کره جنوبی از سیاست جدید هسته‌ای آمریکا و برچیده شدن «چتر اتمی»، انتقاد شدید روسیه به ورود  دومین رزم‌ناو آمریکایی به دریای سیاه، توقف صادرات گاز از یکی از سه خط صادراتی روسیه به اروپا، تاکید افغانستان و چین بر گسترش همکاری ها، درخواست ۱۶ کشور برای توقف درگیری‌ها در اتیوپی،خروج اکثر دیپلمات های آمریکایی از اتیوپی، برکناری وزیر امور خارجه لیبی، بن‌بست در مذاکرات حل بحران سودان، تظاهرات جهانی در اعتراض به تغییرات آب و هوایی و اعتراف اندیشکده آمریکایی به توان بالای نظامی ایران در تنگه هرمز از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی سوءقصد به جان نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز بغداد، صدای انفجار و تیراندازی شنیده شد، اما نخست‌وزیر از این حمله جان سالم به‌در برد. همچنین آژیر‌های خطر در داخل سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمده و تعداد زیادی نیروی امنیتی در داخل و اطراف دروازه‌های منطقه سبز مستقر شدند.

الکوثر فارسی:«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق به ترور نافرجام «مصطفی الکاظمی»، واکنش نشان داد و سوء قصد به جان نخست وزیر را اقدامی خطرناک و جنایتی فجیع علیه ملت توصیف کرد. صالح در حساب توییتری خود نوشت که سوء قصد به جان نخست وزیر اقدامی بسیار خطرناک و جنایت وقیحانه علت ملت عراق است.سید «عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق و مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق هم این ترور را محکوم کردند. صدر  در توئیتی با طرح درخواست به دست گرفتن زمام امور توسط ارتش ،‌نوشت که «اقدام تروریستی علیه مقام بلندپایه کشور، هدف گرفتن آشکار عراق و ملت آن است.»این در حالی است که ابوعلی العسکری مسئول امنیتی گردان های حزب الله عراق، طرح سوء قصد به جان نخست وزیر این کشور را یک حرکت نمایشی دانست.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه آمریکا حمله هواپیمای بدون سرنشین به اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را محکوم کرد و این حادثه را “یک اقدام تروریستی آشکار” خواند و پیشنهاد کمک به تحقیقات را داد.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده گزارش‌های مربوط به حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر را دنبال می‌کند و از اینکه می‌داند نخست‌وزیر آسیبی ندیده ، خوشحال است.

العالم فارسی: فرماندهی عملیات مشترک عراق پایان حضور نیروهای رزمی ائتلاف آمریکایی تا پایان سال جاری را تأیید کرد و از ادامه کار در چهار زمینه با این ائتلاف پس از پایان حضور این نیروها در عراق خبر داد. سرلشکر «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در سخنانی گفت: «حضور نیروهای خارجی در پایان سال جاری پایان می یابد و تنها تعداد کمی از آنها باقی مانده است». الخفاجی افزود: «عراق گام های بزرگی در زمینه پایان دادن به حضور نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی برداشته است و این حضور تا پایان ۳۱ دسامبر پایان سال جاری به پایان می رسد».

خبرگزاری تسنیم: ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که طی دو روز آینده تمرین نظامی در کرانه باختری با هدف بالا بردن آمادگی نظامیان خود برای مواجهه با سناریوهای ناگهانی برگزار خواهد کرد. سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس امروز یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از فردا این تمرین نظامی در کرانه باختری آغاز خواهد شد و عصر فردای همان روز (سه شنبه) به پایان خواهد رسید.به گفته وی، طی این رزمایش، نیروهای امنیتی و خودروهای نظامی در منطقه تحرکات زیادی خواهند داشت و طی آن، مراکز ایست و بازرسی در چند محور ایجاد خواهد شد.این سومین رزمایش ارتش رژیم اسرائیل طی یک هفته اخیر است.

خبرگزاری مهر : نیروهای مکانیزه توپخانه ارتش کره شمالی با انجام یک رزمایش به طور رقابتی اهداف دشمن فرضی را گلوله باران کردند. خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز یکشنبه گزارش داد که نیروهای مکانیزه ارتش تمرینات آتش توپخانه‌ای را به عنوان بخشی از تلاش برای تقویت توان دفاعی این کشور برگزار کرده‌اند. در این رزمایش، به محض صدور دستور شلیک از سوی فرماندهان یگان‌های ترکیبی، توپخانه‌ها برای انهدام دشمن فرضی، به طور رقابتی هدف را گلوله‌باران کردند.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع کره جنوبی به گزارش‌ها درباره تغییر احتمالی سیاست‌های تهاجمی هسته‌ای آمریکا واکنش نشان داد و تاکید کرد، واشنگتن به تعهد خود مبنی بر ایجاد چتر اتمی روی متحدانش پایبند خواهد ماند. به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال تغییر سیاست‌های کلان آمریکا در زمینه استفاده از سلاح‌های اتمی، وزارت دفاع کره جنوبی به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد که «واشنگتن به تعهد خود مبنی بر ایجاد چتر اتمی روی متحدانش پایبند خواهد ماند». چتر اتمی بخشی از طیف کاملی از تعهدات آمریکا برای استفاده از توانایی‌های اتمی، نظامی و متعارف برای دفاع از متحدان این کشور در مناطق مختلف جهان از جمله کره جنوبی و ژاپن است. این تعهدات به «بازدارندگی گسترده» معروف است.

 خبرگزاری ایرنا: دومین رزم‌ناو نیروی دریایی آمریکا که برای ملحق شدن به شرکای ناتو و انجام عملیات دریایی اخیرا وارد دریای سیاه شد با انتقاد شدید مسکو و البته استقبال کی یف مواجه شده است. مأموریت دریایی ناوهای آمریکا در چارچوب عملیات های مشترک با متحدان این کشور در ناتو در دریای سیاه و مدیترانه انجام می شود.رزم‌ناو «یو. اس. اس ماونت ویتنی» (USSMountWhitney) آمریکا هفته گذشته با رصد روسها وارد آبهای دریای سیاه شد؛ مسکو حضور این زمناوها را باعث به هم خوردن آرامش و امنیت این پهنه آبی که به طور خاص نزدیک شبه جزیره کریمه و منطقه حساس امنیتی برای مسکو است، می داند.

یورونیوز:  صادرات گاز از خط لوله یامال – اروپا، یکی از سه خط لوله اصلی گاز صادراتی روسیه به اروپا عصر دیروز متوقف شد و جریان گاز در مسیر برعکس خود یعنی از اروپا به سمت روسیه در جریان است.این برای دومین بار در چند روز اخیر است که موضوع معکوس شدن جریان گاز رخ می‌دهد. در چند هفته اخیر و به دلیل توقف جریان گاز، قیمت این انرژی در کشور‌های اروپای غربی تا ۲۳ درصد رشد داشته است. برخی از سیاستمداران انگشت اتهام را به سوی کرملین نشانه رفته اند و می‌گویند که روسیه این کار را عامدانه و با هدف ایجاد فشار علیه آلمان و اتحادیه اروپا انجام داده تا آنها سریعتر با خط لوله نورد استریم ۲ موافقت کنند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه دولت موقت افغانستان با سفیر چین در این کشور دیدار کرد. «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت موقت افغانستان با «وانگ یو» سفیر چین در کابل دیدار و راه‌های توسعه روابط تجاری بین دو کشور را بررسی کردند. دولت طالبان امروز -یکشنبه- در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد که متقی و وانگ یو نتایج دیدار اخیر به بین وزرای خارجه دو کشور، روابط تجاری و به ویژه موضوع صادرات صنوبر افغانستان به چین را بررسی کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): 16 کشور ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور یک بیانیه مشترک خواستار توقف اقدامات خصمانه از سوی تمامی طرف‌ها در اتیوپی شدند.این کشورها همچنین خواستار محاکمه جدی مسئولان نقض حقوق بشر در اتیوپی شدند. کشورهای امضا کننده این بیانیه بر حمایت خود از ثبات و تمامیت ارضی اتیوپی تاکید کردند و نسبت به افزایش تلفات درگیری‌ها در این کشور درصورت عدم آغاز گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف هشدار دادند.

ایران پرس: دولت آمریکا کادر دیپلماتیک غیراصلی خود را در سایه افزایش درگیری ادامه دار در اتیوپی از این کشور خارج کرد. سفارت آمریکا در آدیس آبابا در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزارت خارجه در دستوری از کارمندان دولتی غیرضروری خود و اعضای خانواده‌هایشان خواست به دلیل درگیری و تنش‌ها و نیز کمبود احتمالی امدادرسانی اتیوپی را ترک کنند.این وزارتخانه تاکید کرد، سفر به اتیوپی در حال حاضر امن نیست و وضعیت احتمالا بدتر خواهد شد و ممکن است تماس‌ها و امدادرسانی‌ها قطع شوند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه لیبی با تصمیم شورای ریاستی این کشور از سمت خود برکنار شد.شورای ریاستی لیبی با صدور فرمانی نجلا منقوش، وزیر امور خارجه این کشور را به‌عنوان یک اقدام احتیاطی از سمت خود برکنار کرد.طبق این فرمان، منقوش به‌دلیل اقدام برخلاف نتایج نشست مجمع گفتگوی سیاسی لیبی و نقض قوانین اداری از طریق اقدام بدون هماهنگی با شورای ریاستی در مورد مسائل مربوط به سیاست خارجی برکنار شده است.

رادیو چین: پس از اعلام «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان مبنی بر معرفی نخست وزیر این کشور تا یک هفته آینده، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده این کشور خواستار پایان دادن به کودتا قبل از برگزاری هر گونه مذاکره‌ شده است.اما در عین حال گزارش‌ها از سودان حاکی است، اکنون مذاکرات درباره حل بحران این کشور به  بن بست رسیده است.سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت «عمر البشیر» وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: با ادامه گفت و گوها در کنفرانس سازمان ملل متحد بر سر تغییرات آب و هوایی، کوپ ۲۶، در بریتانیا، فعالان در زمینه محیط زیست در سراسر جهان به خیابان ها آمده و خواهان اقدام بیشتر علیه گرمایش جهانی هستند.گزارش رسانه های بریتانیا حاکی از آن است که در واکنش به درخواست سازمان های جوانان و سازمان های غیر دولتی (مردم نهاد) سراسر جهان، معترضان در ۳۰۰ مکان اروپا، استرالیا، کره جنوبی و مکان های دیگر، دیروز تظاهرات به راه انداختند.

 خبرگزاری صدا و سیما: یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی نوشت، ایران توانایی خود را در تامین امنیت انرژی جهان در خلیج فارس و تنگه هرمز نشان می‌دهد. اندیشکده آمریکایی “میدل ایست” در تازه‌ترین تحلیل در زمینه قدرت دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز نوشت، بستن تنگه برای چندین سال تنها به ۳۰۰ مین نیاز دارد و نیروی دریایی ایالات متحده برای مقابله با این تهدید در کوتاه مدت تا میان مدت کاملا ناتوان است. به یقین تهدید اصلی در خلیج فارس زرادخانه فزاینده موشک‌های ضد کشتی ایران با برد‌های مختلف است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *