جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رسانه‌ها؛ صف آرایی جمهوری خواهان در برابر مذاکرات هسته ای و…

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست شماری از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران ، ادعای فرانسه در خصوص اقدام علیه ایران در شورای حکام آژانس، جنگ داخلی در کمین بوسنی و هرزگوین، سفر رئیس سیا به مسکو برای هشدار به کرملین، تنش در روابط اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر کنترل‌های مرزی ایرلند شمالی، مرگ مرموز یک "دیپلمات روسیه" در آلمان، تکذیب  گزارش  هسته ای پنتاگون  از سوی چین،  اقدام پکن به تحریم  مقامات ارشد تایوان، مذاکرات مهم جان کری با روسیه و چین، گسترش همکاری نظامی ژاپن و آلمان، موافقت بایدن با فروش تسلیحات به عربستان، ورود بزرگترین کاروان آمریکایی در سالهای گذشته به سوریه، گفت‌و‌گوی شی جین پینگ و بشار اسد، هشدار اتحادیه عرب به رژیم صهیونیستی درباره گسترش شهرک سازی‌ در اراضی اشغالی فلسطین، درخواست شورای امنیت از طرف‌های درگیر در اتیوپی برای برقراری آتش‌بس و ادامه حملات ارتش میانمار علیه غیرنظامیان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: شماری از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید، خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران شدند. این نمایندگان که شمار آنها به ۱۷ نفر می‌رسد، با تکرار برخی مواضع اثبات‌نشده، مدعی شده‌اند که ایران پشت‌پرده حمله پهپادی اخیر به پایگاه «التنف» در جنوب سوریه بوده است و با استناد به این ادعا، خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند.این جمهوری‌خواهان به رهبری «بریان استیل» نماینده ایالت ویسکانسین، نامه‌‌ای که پنجشنبه گذشته به کاخ سفید ارسال شده است را امضا کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: فرانسه مدعی شد هنوز قادر است به همراه شرکای خود در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اقدام انجام دهد. فرانسه مدعی شد که در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، آماده است تا به همراه سایر شرکای بین المللی اش علیه ایران اقدام کند.این ادعای فرانسه در حالی مطرح شده که ایران و گروه 1+4 قرار است 8 آذر در وین مذاکرات احیای برجام به منظور لغو تحریم‌ها را از سرگیرند.”آنه کلر لیگندر” سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی گفت: ایران باید بدون تاخیر و وقفه مذاکره و همکاری با آژانس را از سربگیرد.

خبرگزاری صدا و سیما: یکی از مقامات بلندپایه بوسنی و هرزگوین اعلام کرد پیمان صلح بیست و شش ساله در این کشور در معرض خطر است.یکی از رهبران صرب بوسنی اعلام کرده است که قصد دارد ارتش جداگانه‌ای در داخل این کشور ایجاد کند. این اقدام برخلاف توافق صلح سال ۱۹۹۵ است که به جنگ سه و نیم ساله در این منطقه پایان داد. اشمیت که نماینده بلندپایه سازمان ملل متحد در امور بوسنی است تصمیم رهبران صرب بوسنی برای برکناری شماری از مقامات دولتی از جمله مقامات قضائی و فرماندهان ارتش را اقدامی برابر با جدایی از بوسنی توصیف کرده است. به گفته اشمیت، سخنان میلورا دادیچ بسیار نگران کننده شده است و او قصد دارد این نیروی جدید را در داخل ارتش بوسنی ایجاد کند و درصورت لزوم از دوستان خود کمک بگیرد.

العالم فارسی: شبکه سی ان ان گزارش داد که دولت بایدن “ویلیام برنز” رئیس سازمان سیا را برای هشدار دادن به کرملین در مورد فعالیت نظامی در نزدیکی مرز با اوکراین به مسکو فرستاد.سی ان ان به نقل از منابع خبری نوشت: برنز به این دلیل به مسکو سفر کرد تا هشدار دهد که ایالات متحده از نزدیک شاهد استقرار نیروها در نزدیکی مرز اوکراین است و در تلاش است تا مشخص کند که انگیزه اقدام‌های روسیه چیست. سفر برنز به روسیه، جایی که او با مقام‌های ارشد امنیتی کرملین که مستقیماً در فعالیت های نظامی دخیل بودند گفت وگو کرد، در حالی انجام شد که ایالات متحده به طور فزاینده ای از جابه جایی نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی مرز شمالی اوکراین نگران شده است.

یورونیوز: اتحادیه اروپا می‌گوید بریتانیا بعد از توافق برکسیت هیچ اقدامی برای دستیابی به مصالحه با این اتحادیه در خصوص تجارت با ایرلند شمالی نکرده است. ماروش سفروویچ، کمیسر و نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا  پس از دیدار با دیوید فراست، وزیر برکسیت بریتانیا، با اعلام این مطلب گفت: «این روزها چیزهای زیادی درباره ماده ۱۶ می‌شنویم. بگذارید شفاف کنیم که استفاده از ماده ۱۶ برای مذاکره مجدد در مورد پروتکل عواقب جدی در پی خواهد داشت.» بریتانیا بارها هشدار داده در صورتی که اتحادیه اروپا پیشنهادات بهتری به این کشور ارائه ندهد، ممکن است اقدامات موسوم به ماده ۱۶ را آغاز کند. طبق ماده ۱۶ هر یک از طرفین اجازه دارند در صورتی که توافقات بر تجارت پسابرکسیت اثر منفی شدید بر منافع آنها داشته باشد، اقدامات یک‌جانبه را دستور کار خود قرار دهند.

دویچه وله: پیداشدن جسد دبیر روسیه در پیاده‌رو جلوی سفارت این کشور در برلین بحث در باره علت و معمای مرگ او را به صفحات رسانه‌ها کشانده است. سفارت روسیه از یک “اتفاق تراژیک غیرقابل بیان” سخن گفته است.جسد دبیر سفارت روسیه در آلمان دو هفته پیش در پیاده‌روی جلوی سفارت پیدا شد. سایت هفته‌نامه اشپیگل در گزارشی در این باره علت و چگونگی مرگ این دیپلمات را ناروشن خوانده است. مقام‌های امنیتی آلمان به اشپیگل گفته‌اند که او از همکاران مخفی سازمان اطلاعات داخلی روسیه بوده است.

خبرگزاری مهر :  وزارت دفاع چین ادعای پنتاگون درباره اینکه پکن به دنبال توسعه زرادخانه های هسته ای خود است، بی اساس خواند و به آن واکنش نشان داد. چین اعتراض رسمی خود را نسبت به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه پکن در حال توسعه زرادخانه هسته‌ای خود است؛ به دولت واشنگتن ابلاغ کرد و این اتهام را بی اساس خواند.«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در همین رابطه گفت: پکن فقط سیاست دفاعی را دنبال می‌کند که ضامن حفظ تمامیت ارضی چین باشد.وی افزود: هدف ما برهم زدن ثبات منطقه یا تهدید هیچ کشوری نیست حال آنکه این آمریکا است که با توسعه زرادخانه هسته‌ای خود، عملیات‌های سایبری و خروج از معاهدات تسلیحاتی مانند پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، صلح و امنیت جهان را به خطر می‌اندازد.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت چین تحریم هایی را علیه نخست وزیر و دو مقام ارشد دیگر تایوان اعلام کرده است. چین آنها را به تحریک دشمنی در سراسر تنگه تایوان متهم کرده است.ژو فِنگلیان سخنگوی دفتر امور تایوانِ چین گفت که پکن افراد قرار گرفته در فهرستی که پکن آن را «تجزیه طلبان سرسخت» می خواند را بر اساس قانون، تحریم خواهد کرد.او گفت سو تسِنگ-چانگ نخست وزیر تایوان، جوزف وو وزیر امور خارجه و یو سی-کون رئیس قوه مقننه، از جمله کسانی هستند که درگیری های دو سوی تنگه را برانگیختند و برای تجزیه کشور با نیروهای خارجی همکاری کردند.

خبرگزاری ایرنا: جان کری نماینده آمریکا در امور اقلیمی در حاشیه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل(کاپ ۲۶) در گلاسکو اعلام کرد مذاکره کنندگان آمریکایی در زمینه آب و هوا گفت و گوی مهمی با نمایندگان روسیه و چین دارند. جان کری به خبرنگاران گفت: آمریکایی ها در محل اجلاس آب و هوایی کاپ ۲۶ مشغول مذاکره با مقامات روس برای بررسی روش های کاهش تولید گاز متان بوده اند.وی افزود: همچنین مشغول دیدار با چینی ها در گلاسکو بوده ایم. چند روز است که برای یافتن یک زمینه مشترک و مسیر پیش رو با آنها مشغول گفت و گو  بوده ایم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت که ژاپن همکاری نظامی خود را با آلمان در منطقه هند-اقیانوس آرام افزایش خواهد داد. ناو “بایرن” پس از دو روز تمرین مشترک با ناوشکن ژاپنی سامیدار در اقیانوس آرام، در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دریایی چین، به آبهای ژاپن رفت.  وزیر دفاع ژاپن پس از بازدید از ناو بایرن به همراه مقامات آلمانی اظهار کرد که بازدید این کشتی نقطه عطفی در پیگیری منطقه آزاد و باز هند-آرام و ایمن سازی یکی از مهم‌ترین خطوط کشتیرانی جهان است. سال گذشته، آلمان یک دستورالعمل دفاعی را با تمرکز بر منطقه هند-آرام تصویب کرد و از آن زمان روابط نظامی خود را با ژاپن افزایش داده است.

الکوثر فارسی: وزارت خارجه آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط به عربستان سعودی موافقت کرد.واشنگتن مدعی شد فروش این موشک ها به عربستان برای دفاع از حملات پهپادی فرا مرزی که پرسنل نظامی عربستانی و آمریکایی را در خطر قرار داده است، کمک می کند.آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا نیز روز پنجشنبه در نامه ای کنگره را مطلع کرد که فروش این تجهیزات «سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تقویت خواهد کرد.» در این نامه از عربستان سعودی به عنوان «کشور دوست» نام برده شده است.

اسپوتنیک روسیه: بر اساس اعلام خبرگزاری عربی سوریه سانا در روز 5 نوامبر، ایالات متحده به استقرار نیروهای جدید در سوریه ادامه می دهد. این کاروان شامل 26 کامیون با سلاح، مهمات و تجهیزات لجستیکی بود. این بزرگترین کاروان آمریکایی است که در چند سال گذشته از اردن عبور کرده است. این ستون در جهت پایگاه آمریکایی واقع در منطقه التنف در مرز سوریه و اردن در حال حرکت بود.ایالات متحده در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش  پایگاهی را در التنف ایجاد کرد.

خبرگزاری فارس:  وزیر امور خارجه قزاقستان از برگزاری مذاکرات صلح سوریه در پایتخت این کشور به درخواست کشورهای ضامن صلح خبر داد.«مختار تلئوبردی» در گفت و گو با خبرنگاران از برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه در پایتخت این کشور خبر داد وگفت: قزاقستان درخواستی را از کشورهای ضامن برای سازماندهی دور جدید مذاکرات صلح سوریه دریافت کرده اما هنوز زمان دقیق برگزاری آن در حال هماهنگی است.وی خاطرنشان کرد: در این نشست کشورهای ضامن (روسیه، ترکیه، ایران)، طرف‌های سوری و ناظران دعوت شده شرکت می‌کنند.

رادیو چین: شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین با بشار اسد رئیس جمهور سوریه تلفنی گفت‌و‌گو کرد.شی جین پینگ با اشاره به دوستی دیرینه دو کشور و اهمیت دادن چین به روابط خود با سوریه اعلام کرد: چین به حمایت خود از سوریه در مبارزه با کرونا و روند بازسازی و احیای توسعه سوریه ادامه خواهد داد. وی همچنین سوریه را به مشارکت در ابتکار جهانی کمربند و راه دعوت کرد و گفت: چین مایل است به اتفاق سوریه ضمن گسترش ارزش‌های مشترک بشر، به تقویت گفت‌و‌گو بین تمدن‌ها، حفظ عدالت بین‌المللی و حفاظت از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه یاری کند.

ایران پرس: دبیرکل اتحادیه عرب به رژیم اشغالگر صهیونیستی درباره گسترش شهرک سازی‌ در اراضی اشغالی فلسطین هشدار داد.«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار با «تور ونسلند» نماینده سازمان ملل متحد در روند صلح ضمن هشدار نسبت به گسترش شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین، درباره تشدید حملات و جنایات این رژیم در کرانه باختری رود اردن و قدس ابراز نگرانی کرد. شورای عالی برنامه‌ ریزی ساخت و‌ ساز وابسته به اداره مدنی در اراضی اشغالی، به طور دقیق، ساخت سه هزار و 144 واحد صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری رود اردن را تصویب کرده است.

آناتولی  ترکیه:  شورای امنیت سازمان ملل در پی تشدید درگیری‌ها در شمال اتیوپی خواستار آتش بس طرفین شد.شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تشدید درگیر‌ی‌ها میان «جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای» و نیروهای دولتی در شمال اتیوپی ابراز نگرانی کرد.شورای امنیت در این بیانیه با اشاره به اینکه درگیری‌ها وضعیت انسانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و ثبات کشور و منطقه را به خطر می‌اندازد، از طرفین خواست از نفرت‌پراکنی که به درگیری‌ها دامن می‌زند، خودداری کنند.

تی.آر.تی ترکیه:  سازمان‌های حقوق بشر از سازمان ملل خواستار انجام اقداماتی برای ممانعت از حملات ارتش میانمار علیه غیرنظامیان شدند. سازمان نظارت بر حقوق بشر و 521 سازمان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند: شورای امنیت سازمان ملل متحد قبل از اینکه دامنه اقدامات خشونت‌یار در ایالت چین در میانمار توسعه یابد، باید وارد عمل شود.در این اطلاعیه تاکید گردید: رهبران نظامی میانمار بایستی در خصوص بحران انسانی و سیاسی در میانمار که در پی افزایش حملات در ایالت چین در این‌کشور عمیق‌تر شده است، اجلاس فوری تشکیل دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *