جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

رسانه‌ها؛ فرار نفتالی بنت از سقوط و…

۱۴۰۰/۰۸/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصویب بودجه رژیم صهیونیستی و رفع موقت خطر انحلال کابینه، ادعای گروسی در مورد دسترسی به نظارت تاسیسات هسته‌ای ایران، انتقاد چین از سفر هیئت پارلمان اتحادیه اروپا به تایوان، جمهوری خواهان آمریکا به دنبال کمک نظامی چند میلیارد دلاری به تایوان، گزارش پنتاگون درخصوص کلاهک های هسته ای  چین، نخستین معامله دولت جو بایدن با عربستان، تحولات فلسطین محور گفتگوی محمود عباس و پاپ فرانسیس، تاکید رهبر طالبان بر پاکسازی این گروه از  نفوذی ها، توافق اولیه ارتش و نخست وزیر سودان به منظور تشکیل دولت، دیدار «مقتدی صدر» با «الحلبوسی» و ادامه اعتراضات به نتایج  انتخابات عراق، برگزاری گفتگوهای راهبردی آمریکا و مصر ، تاکید قاطع پوتین بر الحاق دائمی و همیشگی  شبه جزیره کریمه به روسیه ، تنش سیاسی در روابط روسیه و هلند، احداث اولین دیوار فولادی بلند اروپا در مرز لیتوانی و بلاروس برای ممانعت از ورود پناهجویان، اروپا کانون موج جدید سرایت کرونا و پایان نشست وزیران نفت و انرژی عضو اوپک پلاس و تاکید برحفظ توازن بازار نفت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: پارلمان رژیم صهیونیستی با تصویب طرح بودجه پیشنهادی کابینه جدید این رژیم، ضمن جلوگیری از برگزاری انتخابات مجدد، یک سال دیگر به آنها برای اداره امور فرصت داد. طرح بودجه سال ۲۰۲۲ کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بعد از کش‌وقوس فراوان بامداد جمعه در پارلمان این رژیم (کنست) تصویب شد. این طرح بودجه که با حاشیه برتری کم ۵۹ رأی موافق و ۵۶ رأی مخالف به تصویب رسید، یک سال دیگر به کابینه بنت فرصت حضور در قدرت را داد.در صورتی که این طرح تا تاریخ چهاردهم نوامبر به تصویب نمی‌رسید، پارلمان و کابینه رژیم صهیونیستی به‌صورت خودکار منحل و باید انتخابات سراسری جدیدی در فلسطین اشغالی برگزار می‌شد.

خبرگزاری ایرنا: رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که نظارت بر تاسیسات هسته‌ای در ایران دشوار شده است.گروسی در گفتگو باشبکه سی‌ان‌ان گفت: این یک حقیقت است که نظارت هسته‌ای در ایران ضعیف شده است.وی در این گفتگو که در حاشیه نشست اقلیمی گلاسگو صورت گرفت، ادعا کرد که برای آژانس بین المللی انرژی اتمی کار کردن به عنوان یک ناظر هسته‌ای به صورت فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه چین از سفر نمایندگان اتحادیه اروپا به تایوان انتقاد کرد.هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا پیشتر به تایوان سفر کرده بود. «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: «پکن انتقاد شدید خود را در زمینه سفر هیئت پارلمان اروپا به تایوان اعلام می‌کند.»وی افزود که اصل چین واحد سنگ‌بنای روابط دوجانبه میان پکن و بروکسل است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جمهوری خواهان آمریکایی لایحه‌ای را برای تامین دو میلیاد دلار در سال و سایر کمک‌ها به تایوان به منظور تقویت دفاعی این جزیره در مواجهه با فشارهای چین ارائه کرده‌اند. این لایحه بخشی از کمک‌های آمریکا به دیگر کشورها در زمینه تامین مالی نظامی شامل اختصاص کمک و وام برای توانمندسازی آنها و با هدف خرید سلاح و تجهیزات دفاعی ساخت ایالات متحده است و برای تایوان این مبلغ تا سال ۲۰۳۲ در نظر گرفته شده است.درحالیکه این لایحه تنها از سوی جمهوری خواهان که حزب اقلیت در سنا هستند ارائه شده اما فشارها از کنگره بر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای تقویت اقدام به منظور توانمندسازی روابط با تایوان را افزایش می‌دهد. آمریکا مهمترین تامین کننده سلاح برای تایوان به شمار می‌رود.

دویچه وله: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نسبت به قدرت اتمی چین ابراز نگرانی کرده است.برخلاف ارزیابی‌های تاکنونی پنتاگون، چین تا سال ۲۰۳۰ به یک هزار کلاهک هسته‌ای دست خواهد یافت. فرمانده کل ستاد نیروهای مسلح آمریکا گفت، در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا توان دفاع از این جزیره خودگردان را خواهد داشت. پنتاگون اعلام کرد که چین تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار خواهد داشت و تا سال ۲۰۳۰ شمار این کلاهک‌ها به یک هزار خواهد رسید.این ارقام جدید نشان از تغییری چشمگیر در ارزیابی‌های پنتاگون طی سال‌های گذشته دارد. در گذشته کارشناسان ایالات متحده هشدار داده بودند که زرادخانه چین تا پایان دهه کنونی میلادی مرز ۴۰۰ کلاهک را خواهد گذراند. در مقام مقایسه بر اساس داده‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات متحده آمریکا هم‌اکنون دارای ۳۷۵۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود است.

اسپوتنیک روسیه: پنتاگون اعلام کرد که مجوز فروش احتمالی 650 میلیون دلار موشک هوا به هوا به عربستان سعودی را دریافت کرده است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور فروش چند فروند موشک هوا به هوا به ریاض را تایید کرده است.در این گزارش آمده؛ وزارت خارجه آمریکا با فروش 280 موشک هوا به هوا از نوع AIM-120C به عربستان سعودی موافقت کرده است.منابع این خبر اعلام کردند که ارزش این معامله 650 میلیون دلار است.

آناتولی  ترکیه:  محمود عباس، رئیس دولت فلسطین و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان دیدار و درباره تحولات فلسطین گفتگو کردند. طرفین در دیدار فوق تحولات اخیر فلسطین و همکاری مشترک برای برقراری صلح در سرزمین های مقدس و منطقه را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.عباس در این دیدار همچنین تصریح کرد که اوضاع فلسطین در پی ادامه حملات اسرائیل رو به وخامت آورده و این اقدامات هدفمندانه اسرائیل راهکار دو دولت را تضعیف کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: رهبر طالبان خواستار پاکسازی جاسوسان از میان اعضای این گروه شد.ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان با انتشار بیانیه‌ای از فرماندهان این گروه خواست اعضای طالبان را تحقیق کرده و جاسوسان را شناسایی و نابود کنند.آخندزاده تصریح کرد که بدن انسان اعضایی دارد و اگر یکی از این اعضا از کار بیفتد، کل بدن آسیب می‌بیند.

خبرگزاری مهر : رویترز به نقل از هیئت فرستاده سازمان ملل در سودان از دستیابی ارتش و نخست وزیر این کشور به توافق اولیه در راستای پایان دهی به اختلافات داخلی و تشکیل دولت خبر داد.طبق این گزارش، توافق احتمالی، شامل بازگشت «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده سودان به منصب خود و تشکیل دولت تکنوکرات خواهد بود.علاوه بر این، طبق توافق مذکور که هنوز نهایی نشده است، پیش بینی می‌شود وضعیت اضطراری در سودان پایان یافته و قانون اساسی نیز دچار برخی اصلاحات شود.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های عراقی از دیدار رهبر جریان صدر و رئیس پارلمان این کشور در بغداد خبر دادند. مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور و رئیس ائتلاف تقدم دیدار کرد. تاکنون جزئیاتی از این دیدار اعلام نشده است.ائتلاف تقدم به ریاست الحلبوسی در میان گروه‌های سیاسی اهل سنت عراق بیشترین تعداد کرسی های مجلس را از آن خود کرده است.

الکوثر فارسی: دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق»‌ گفت اگر نتایج انتخابات تغییر نکند، ما گزینه‌های متعدد، ادله و اسنادی داریم که بطلان انتخابات را اثبات می‌کند. «قیس الخزعلی» تأکید کرد که نتایج انتخابات از سوی بزرگترین طیف سیاسی عراق، مردود است.الخزعلی گزارش داد، شرکت کنندگان در انتخابات نیز نتایج آن را قبول ندارند؛ زیرا عدم پذیرش این انتخابات، مبتنی بر قرائن و ادله است.کمیساریای انتخابات عراق هفته گذشته، در پاسخ به حدود ۱۴۰۰ درخواست تجدیدنظر از سوی نامزدها و جناح‌های سیاسی، بازشماری آرای ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی را آغاز کرد.

العالم فارسی: سامح شکری وزیر امور خارجه مصر برای گفتگوهای راهبردی میان واشنگتن – قاهره هفته آینده به واشنگتن سفر می کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در روزهای هشتم و نهم نوامبر (۱۷ و۱۸ آبان) میزبان همتای مصری خود در واشنگتن خواهد بود.بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، طرفین در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای، حقوق بشر و همکاری های دوجانبه در زمینه مسائل اقتصادی، قضایی، امنیتی، آموزشی و فرهنگی گفتگو خواهند کرد.این گفتگوهای راهبردی در حالی است که دولت بایدن شهریور ماه اعلام کرد ۱۳۰ میلیون دلار از کمک های نظامی به مصر را فعلا متوقف می کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از شبه جزیره کریمه که کشورش هفت سال پیش به خاک خود ضمیمه کرده بود دیدار و تاکید کرد که این منطقه برای همیشه بخشی از روسیه باقی خواهد ماند.پوتین روز پنجشنبه از شهر بندری سواستوپول در شبه جزیره کریمه دیدار کرد و به مناسبت روز اتحاد ملی، روز تعطیل رسمی که خود پوتین در سال ۲۰۰۵ ایجاد کرد، سخنرانی کرد.او تاکید کرد که شبه جزیره کریمه تا ابد با روسیه خواهد بود چرا که این خواست مطلق، آزاد و مصمم تمام مردم روسیه است.آمریکا و کشورهای اروپایی به دلیل الحاق شبیه جزیره کریمه به خاک روسیه بر این کشور تحریم اعمال کردند. آنها می گویند که این شبه جزیره بخشی از خاک اوکراین است.

ایران پرس: یک روزنامه‌نگار هلندی از روسیه اخراج شد.دولت روسیه «تام وِنیک» روزنامه‌نگار هلندی را از این کشور اخراج کرد.مقامات روسیه از روز دوشنبه  به این روزنامه‌نگار سه روز مهلت داده بودند خاک این کشور را ترک کند و تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۵ نیز حق بازگشت به روسیه را ندارد.وزارت امور خارجه هلند در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: «اینکه روزنامه‌نگاری برخلاف خواست خود، از کشوری اخراج شود، برای هلند قابل پذیرش نیست».

یورونیوز: لیتوانی بخشی از دیوار بلند فولادی در مرز خود با بلاروس را کشید تا جلوی ورود مهاجران از خاورمیانه و سایر مناطق به اروپا را بگیرد.اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که عامدانه مهاجران را تشویق می‌کند تا از طریق این کشور خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا یعنی لهستان، لیتوانی و لتونی برسانند.بعد از افزایش تنش‌ها میان بلاروس و اتحادیه اروپا بر سر انتخابات مناقشه‌برانگیز این کشور و معرفی دوباره الکساندر لوکاشنکو به عنوان فرد پیروز، روابط میان بروکسل و مینسک تیره و تار شده است.

رادیو چین: مدیر دفتر منطقه‌ای اروپا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: اروپا کانون موج جدید سرایت کرونا شد.هانس کلوگه مدیر دفتر منطقه‌ای اروپا سازمان بهداشت جهانی در کپنهاگ گفت، شیوع ویروس کرونا در 53 کشور این منطقه بسیار نگران‌کننده است و داده‌ها نشان می‌دهد که این منطقه بار دیگر به «کانون» سرایت بیماری کووید-19 تبدیل شده است.هانس کلوگه در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: براساس آمار دفتر منطقه اروپای سازمان، کشورهای تحت نظارت این دفتر طی هفته گذشته نزدیک به 1.8 میلیون مورد جدید ابتلا و 24 هزار  مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید-19 را گزارش کرده اند که نبست به هفته پیش از آن، به ترتیب 59 و 48 درصد افزایش یافته و سهم 59 و 48 درصدی از آمار جهانی داشته است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو ائتلاف اوپک پلاس در پایان بیست‌ودومین نشست خود با صدور بیانیه‌ای ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت را خواستار شدند.در این نشست برخط (آنلاین) بر تعهد مستمر کشور‌های شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برای اطمینان از ثبات و تعادل بازار نفت، عرضه کارآمد و مطمئن نفت به مصرف‌کنندگان، ارائه شفافیت در بازار به‌ویژه در مواقعی که مجموعه‌های خارج از بازار‌های نفت با نوسان‌ها و بی‌ثباتی شدید روبه‌رو هستند و همچنین بر اتخاذ رویکردی فعال و شفاف که ثبات را برای بازار‌های نفت فراهم کند، تأکید شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *