جدیدترین مطالب

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

أحدث المقالات

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

سومالی در جامعه شرق افریقا: چشم‌انداز و چالش‌ها

پیوستن سومالی به جامعه شرق افریقا مزیت‌های سیاسی و اقتصادی را برای این کشور فراهم کرده که می‌تواند به سیاستمداران این کشور کمک کند تا عادی‌سازی وضعیت سومالی در نظام بین‌الملل را در ادغام‌های منطقه‌ای پیگیری کند. اما چگونه توانسته اعتبار بین‌المللی ازدست‌رفته خود را احیا کند؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

Loading

رسانه‌ها؛بیانیه برجامی آمریکا و تروئیکای اروپایی و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  بیانیه ‌آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره احیای برجام، واکنش بایدن به زمان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، ادامه تنش لفظی انگلیس و فرانسه و  بحران ماهیگیری در مانش، توافق آمریکا و اروپا برای کاهش تعرفه‌های وضع شده دولت ترامپ، تغییرات آب‌و‌هوایی موضوع دومین روز نشست گروه ۲۰، مواضع سختگیرانه اتحادیه اروپا در برابر لهستان، حمایت متحدان آمریکا از اصل حمله هسته ای پیشگیرانه ضد روسیه، سفر محرمانه و مشکوک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به سنگاپور، مخالفت مجدد گروه‌های شیعه عراقی با نتایج انتخابات و درخواست برای رسیدگی به اعتراضات، تغییر موضع قطر در قبال جنگ یمن، تشدید بحران سیاسی در سودان، ظاهر شدن رهبر طالبان برای نخستین بار در انظار عمومی ، تاکید ترکمنستان بر آغاز هرچه زودتر پروژه تاپی در افغانستان، درخواست طالبان از آمریکا برای بازگشایی سفارت این‌کشور در کابل ، برگزاری انتخابات پارلمانی درژاپن، مخالفت دوباره چین با ارتباط رسمی بین تایوان و کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با پکن، اظهارات جنجالی فرستاده آمریکا در تایوان درباره چین و  تاثیر کرونا بر رشد اقتصادی منطقه یورو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ. کی ژاپن: رهبران آمریکا و ۳ هم پیمان اروپاییش نگرانی مشترک خود را نسبت به تسریع برنامه هسته ای ایران ابراز کرده اند. آنها از ایران خواستند که برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) اقدام کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و همتایانش از بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی را صادر کردند. آنها در رم که اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ در حال برگزاری است، ملاقات کردند.در این بیانیه آمده است آنها شدیدا و به طور فزاینده ای نگران هستند که ایران در حالی که از ماه ژوئن، مذاکرات را برای بازگشت به توافق هسته ای متوقف کرده است، روند اقدامات تحریک آمیز هسته ای از قبیل تولید اورانیوم غنی سازی شده با درجه خلوص بالا را سرعت بخشیده است.در این بیانیه همچنین آمده است که بازگشت به این توافق منجر به لغو تحریم ها خواهد شد که تاثیر مثبت بلند مدتی برای رشد اقتصادی ایران در بر خواهد داشت.

العالم فارسی: رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره زمان از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت که آنها (ایران) قرار است گفت‌وگوها را از سر بگیرند. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا چند روز پیش گفته بود که رئیس‌جمهور آمریکا خواستار هماهنگ‌سازی سیاست‌هایش با طرف‌های اروپایی و رسیدن به جبهه‌ای متحد با آنها در قبال ایران است.

یورونیوز: در حالی‌که بحران حق ماهیگیری در دریای مانش میان فرانسه و بریتانیا از هفته گذشته تا روز شنبه آرام نشده است، رهبران دو کشور قرار است امروز در حاشیه دومین روز از اجلاس سران گروه ۲۰ در رم با یکدیگر دیدار کنند.بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز شنبه شایعات درباره توسل لندن به یکی از مواد مربوط به حل اختلاف پیش‌بینی شده در قرارداد اجرای برکسیت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا را تائید کرد. نخست وزیر بریتانیا در همین روز با «ابراز نگرانی از رفتار فرانسه» گفت: «فکر می‌کنم چیزهایی که فرانسه و بریتانیا را متحد می‌کند، بیشتر از عوامل جدایی ما است. قطعا با متحدان و شرکایمان همکاری نزدیکی برای رفتن به قلب این مسائل آزاردهنده خواهیم داشت

خبرگزاری ایرنا: آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر کاهش تعرفه های وضع شده بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از اروپا که در سال ۲۰۱۸ در دولت دونالد ترامپ وضع شده بود، به توافق رسیدند.در حالیکه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست گروه ۲۰ در رم (پایتخت ایتالیا) به سر می برد، کاخ سفید دیروز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای حل و فصل اختلافات دیپلماتیک خود بر سر تعرفه های فولاد و آلومینیوم که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شد، به توافق رسیده اند. ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای فولاد و آلومینیوم وارد شده از اتحادیه اروپا تعرفه هایی وضع کرد و دلیل این امر این ادعا بود که محصولات خارجی تولید شده توسط متحدان آمریکایی تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است.

خبرگزاری ایلنا: رهبران گروه ۲۰ طی دومین روز نشست در رُم را با مذاکرات سخت درباره موضوع تغییرات آب‌و‌هوا برگزار می‌کنند. رهبران گروه ۲۰ امروز -‌یکشنبه- دومین روز گفت‌و‌گوهای خود را در رُم برگزار خواهند کرد که در همین راستا ماموریت سختی را برای غلبه بر اختلافات خود درباره چگونگی مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش از نشست مهم سازمان ملل در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی خواهند داشت. روز اول این نشست به طور عمده بر موضوع سلامت و اقتصاد متمرکز بود .

دویچه وله: اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در مناقشه با لهستان موضعی سرسختانه اتخاذ کرده است.اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در ارتباط با مناقشه لهستان با اتحادیه اروپا گفت، لهستان باید حکم  دیوان عالی اروپا مبنی بر پرداخت روزانه یک میلیون یورو به خزانه اتحادیه اروپا را اجرا کند.دیوان عالی اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد علت این اقدام گفته است که لهستان تاکنون از اجرای تصمیم‌های عالی‌ترین مراجع قضایی اروپا در مورد اصلاحات مناقشه‌برانگیز قوه قضائیه این کشور امتناع ورزیده است.

اسپوتنیک روسیه: متحدان آمریکا از اصل حمله هسته ای پیشگیرانه به روسیه حمایت کردند.روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع گزارش داد، متحدان ایالات متحده آمریکا در اروپا و اقیانوس آرام بر کاخ سفید تأثیر می گذارند تا از رو آوردن آمریکا به اصل عدم پیشدستی در استفاده از سلاح هسته ای گفته می شود گویا می تواند به روسیه “جرات و شجاعت ببخشد” جلوگیری کنند.طوری که این روزنامه اشاره می کند، سیاست هسته ای ایالات متحده از زمان جنگ سرد “عمدا مبهم” باقی مانده است. ایالات متحده از لحاظ تئوریک می تواند حمله هسته ای پیشگیرانه انجام دهد، بنابراین متحدانش در زیر “چتر هسته ای” احساس محافظت می کنند.

خبرگزاری فارس: منابع رسانه‌ای عبری‌زبان از سفر محرمانه اخیر «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به کشور سنگاپور خبر دادند.«ناحوم برنیاع» تحلیلگر سیاسی روزنامه «یدیعوت آحارانوت» طی گزارشی نوشت که گانتز، پنجشنبه پیش از سفر چند روزه محرمانه و امنیتی به سنگاپور به فلسطین اشغالی بازگشت.به گفته خبرنگاران اسرائیلی، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از انتشار هدف انجام این سفر خودداری می‌کند. این در حالی است که میان اسرائیل و سنگاپور به عنوان دومین کشور بزرگ واردکننده سلاح از رژیم صهیونیستی، روابط علنی برقرار است و کلیه وزرای جنگ پیشین اسرائیل به استثنای «نفتالی بنت» به این کشور سفر داشته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گروه‌های سیاسی شیعه عراق از قوه قضائیه خواستند تمامی اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی رسیدگی کند.این گروه‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند، در راستای حفظ آرای شهروندان و عدم کوتاهی در قبال آن و نیز در راستای پیگیری اقدامات قانونی در رسیدگی به اعتراضات و بازشماری دستی آرا ملاحظه شد که اقدامات کمیساریای عالی انتخابات از طریق استفاده از معیارهای الکترونیک و نه معیارهای بصری برای بازشماری دستی، این فرایند را تهی از مضمون کرده است و این برخلاف قانون انتخابات است که تاکید می‌کند هنگام اعتراض، نتیجه شمارش دستی ملاک عمل قرار می گیرد و نه معیارهای الکترونیک.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه قطر که پیش از این «خواهان پایان دادن به جنگ پوچ و بیهوده در یمن » شده بود، در بیانیه‌ای اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن را محکوم کرد. وزارت خارجه قطر طی بیانیه‌ای در واکنش به تنش ایجاد شده بین عربستان سعودی و لبنان بر سر اظهارات وزیر اطلاع رسانی این کشور گفت که شدیدا از این اظهارات تعجب کرده و ‌آن را محکوم می‌کند. در این بیانیه آمده است: «موضع وزیر اطلاع رسانی جدید لبنان موضع غیرمسئولانه در برابر کشورش و مسائل عربی است. شایسته بود که او لبنان برادر را در بحران‌های خارجی وارد نکند.»

الکوثر فارسی: بحران در سودان عمیق تر شده است.نظامیان همچنان قدرت را در دست دارند و «عبدالفتاح البرهان »فرمانده کل ارتش سودان اعلام کرده که نام نخست وزیر جدید و اعضای شورای حاکمیتی را طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد. این در حالی است که اعتراضات مردمی به حضور نظامیان در راس قدرت همچنان ادامه دارد. در این راستا انجمن مشاغل سودان خواستار انحلال شورای نظامی و نیروهای پشتیبانی سریع و پایان دادن به سلطه‌ گری و مداخله محورهای منطقه‌ ای و بین المللی متخاصم با اراده آزاد سودانی‌ ها در این کشور شد.

خبرگزاری ایرنا: رهبر طالبان برای نخستین بار در انظار عمومی ظاهر شد. برخی منابع خبری در افغانستان امروز (یکشنبه) اعلام کردند که “ملاهبت الله آخوند زاده” رهبر طالبان که زندگی مخفیانه ای در پیش گرفته روز گذشته برای نخستین بار با حضور در مدرسه حکیمیه ولایت قندهار حدود نیم ساعت در جمع مردم سخنرانی کرده است.«محمد جلال» عضو کمیسیون فرهنگی طالبان در توئیتی نوشت «ملا هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان روز  گذشته برای نخستین بار با حضور در انظار عمومی در ساعت  شش و نیم بعد از ظهر روز شنبه در مدرسه حکیمه سخنرانی کرده است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر خارجه ترکمنستان در سفرش به کابل با نخست‌وزیر و وزیر خارجه طالبان دیدار و تاکید کرد که پروژه تاپی و سایر پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان باید هرچه زودتر آغاز شود.ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در رشته‌ توئیت‌هایی از دیدار و گفت‌وگوی ملا حسن آخوند، نخست‌وزیر دولت طالبان در افغانستان با رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان در کاخ ریاست جمهوری در کابل خبر داده و اعلام کرد: طرفین پیرامون مسائل اقتصادی، تجارت، امنیت و کمک‌های بشردوستانه رایزنی و بر آغاز هرچه زودتر پروژه تاپی تعهد کردند.

تی.آر.تی ترکیه: طالبان از آمریکا خواستار آغاز مجدد فعالیت سفارت این‌کشور در کابل گردید.ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در مرکز مطبوعاتی دولت افغانستان کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داد.مجاهد ضمن اشاره به اینکه مقامات طالبان در طول یک هفته اخیر با مقامات کشورهای مختلف مانند روسیه، ایران، ازبکستان، پاکستان و ترکمنستان مذاکراتی انجام دادند تاکید کرد: این مذاکرات دیپلماتیک در جوی سازنده و مثبت سپری شده است.

خبرگزاری مهر : انتخابات پارلمانی زودهنگام که امروز یکشنبه در ژاپن برگزار می شود؛ آزمونی برای سنجش میزان اعتماد به نخست وزیر تازه کار این کشور تلقی می شود.ژاپن امروز یکشنبه شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است که آزمونی برای «فومیو کیشیدا» نخست وزیر محافظه کار این کشور محسوب می شود که بیش از چند هفته ای از دوره زمامداری اش نمی گذرد.اگرچه طی یک سال گذشته، ژاپن به واسطه انتخابات درون حزبی لیبرال دموکرات ها، دو نخست وزیر متفاوت را تجربه کرد؛ اما در بیش از دو سال گذشته، این نخستین انتخابات عمومی است که در این کشور برگزار می شود.اکنون رای دهندگان ژاپنی هستند که تصمیم می گیرند جای پای کیشیدا را در صحنه اداره کشور محکم کنند یا اینکه با بی اعتمادی به حزب متبوع او، سومین اقتصاد بزرگ دنیا را به دوره ای از عدم قطعیت سیاسی سوق دهند.

رادیو چین: «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خصوص نامه رؤسای دو نهاد اروپایی در ارتباط با مسائل مرتبط با تایوان و لیتوانی گفت: «اصل چین واحد یک اجماع جهانی در جامعه بین المللی محسوب می شود و در عین حال اساس سیاسی برای توسعه روابط بین چین و تمامی کشورها با روابط دیپلماتیک است. ما قاطعانه با تلاش مقامات تایوان برای ایجاد «دو چین» و «یک چین، یک تایوان» در عرصه های بین المللی و همچنین تبادلات رسمی بین کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با چین با مقامات تایوان مخالفیم و به دولت لیتوانی تاکید می کنیم که به تعهدات سیاسی رسمی لحاظ شده در روابط دیپلماتیکی اش با چین پایبند باشد و از تصمیمات اشتباه غیر قابل برگشت خودداری کند.»

 ایران پرس: نماینده آمریکا در جزیره تایوان علی رغم هشدارهای چین اعلام کرد، حمایت واشنگتن از این جزیره بسیار جدی است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.«ساندرا اودکرک» مدیر جدید آمریکن انستیتو در تایوان که نقش سفیر آمریکا را در این جزیره برعهده دارد اعلام کرد، آمریکا خواستار عمیق تر شدن روابط با تایوان است و به تلاش برای مقابله با چین ادامه می‌دهد.این مقام آمریکایی افزود، آمریکا به حمایت از جزیره تایوان متعهد است و هم اکنون برای گسترش زمینه های همکاری مانند امنیت سایبری تلاش می کنیم.این در حالی است که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می کند.

خبرگزاری صدا و سیما: عواقب ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان اقتصاد منطقه یورو را تهدید می‌کند. اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم امسال رشدی بالغ بر ۲/۲ درصد را به ثبت رساند. این در حالیست که میانگین تورم در کشور‌های منطقه یورو نیز در اکتبر به چهار درصد رسید که بالاترین میانگین در ۱۳ سال گذشته است.در ادامه گزارش آمده است: قیمت انرژی در این قاره به میزان ۲۴ درصد افزایش یافته و طی هفته‌های گذشته باعث ایجاد بحران شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *