جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

نخست‌وزیر مصر: هدف ما رسیدن به صادرات سالانه به ارزش ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است

«مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر اعلام کرد که دولت با شوراهای صادرات موافقت کرد که نرخ رشد صادرات را ۱۵ درصد افزایش دهد تا به هدفی که سالانه ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده ایم، محقق شود.

ببینید | عصبانیت شدید مجری شبکه اینترنشنال از آتش زدن پرچم آمریکا در ایالات متحده

مجری اینترنشنال گفت: وحشتناک است که مردم آمریکا، پرچم خودشان را آتش می‌زنند و شعار “مرگ‌برآمریکا” می‌دهند و از آن طرف پرچم محور مقاومت را روی دستانشان بالا می‌برند! این، آدم را نگران می‌کند! منبع: بیسیمچی مدیا

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.
Loading

رسانه‌ها؛ سفر اروپایی بایدن و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ورود بایدن به رم در اولین مرحله از سفر اروپایی، افزایش تنش میان روابط  انگیس و فرانسه ، درخواست آمریکا برای  گسترش گفت‌وگوهای نظامی با روسیه، افشاگری جدید در ارتباط با انفجار بندر بیروت، صف آرایی ارتش ترکیه و سوریه در شمال سوریه، تصویب پیشنهاد ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای در سازمان ملل، ادعای کاخ سفید درباره آمادگی مذاکره با ایران، استقبال چین از بازگشت ایران به مذاکرات، استقبال طالبان  از نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران ، گفت‌گوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی پیرامون سودان، اذعان نخست وزیر رژیم صهیونیستی به احتمال سقوط کابینه ائتلافی این رژیم، بیانیه ۱۲ کشور اروپایی در محکومیت طرح شهرک‌سازی جدید اسرائیل در کرانه باختری، سفر 4 روزه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به سنگاپور،  سرنوشت مبهم مهاجران و مشاجره بر سر کنترل مرز لهستان و بلاروس و کاهش آهنگ رشد اقتصادی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور آمریکا به منظور شرکت در نشست گروه ۲۰ امروز جمعه وارد رم پایتخت ایتالیا شد.قرار است جو بایدن پیش از شرکت در نشست گروه ۲۰، با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان ملاقات کند.بایدن همچنین در ادامه سفر خود به اروپا از رم عازم گلاسکو پایتخت اسکاتلند می‌شود تا در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد شرکت کند.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه انگلیس در اعتراض به توقیف یک قایق انگلیسی توسط فرانسه، سفیر این کشور را احضار کرد.«نیک ژیراردن» وزیر دریانوردی فرانسه گفته است که کشتی توقیف‌شده انگلیسی، مجوز ماهیگیری در آب‌های این کشور را نداشته است. این اختلافات در حالی تشدید شده است که تنش‌ها میان دو کشور از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روندی صعودی داشته است.بعد از اقدام‌های دولت بریتانیا در خصوص توقیف کشتی‌های فرانسوی، مقام‌های فرانسه هم روز چهارشنبه اعلام کردند که دسترسی برخی قایق‌های بریتانیایی به بنادر فرانسه را مسدود خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا، در میز گردی با حضور خبرنگاران حوزه دفاعی، گفت که واشنگتن باید گفتگوهای نظامی خود با مسکو را گسترش دهد. جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، درباره وضعیت کنونی و چشم‌انداز ارتباطات نظامی دوجانبه آمریکا و روسیه، با توجه به اظهارات مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که پس از دیدار چند ساعته با والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، در سپتامبر ۲۰۱۸ در فنلاند برگزار شد، اظهار نظر کرد.هایتن خاطرنشان کرد که پیشرفت در مذاکرات بین روسیه و آمریکا در مورد ثبات استراتژیک، آشکار است. هایتن گفت: من فکر می‌کنم ژنرال میلی و ژنرال گراسیموف روابط خوبی دارند و مذاکرات ثبات استراتژیک، در حال پیشرفت است. همانطور که قبلاً گفتم، ما به دنبال گسترش این روابط هستیم و فکر می‌کنم باید آن را گسترش دهیم.

خبرگزاری فارس: به‌رغم تعلل مقامات لبنانی در علنی کردن نتایج تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت، یک روزنامه الکترونیکی لندنی به نقل از منابعی آگاه جزئیاتی از تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با این انفجار را فاش کرد. روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، شامگاه پنجشنبه، به نقل از منابعی ویژه جزئیاتی در ارتباط با انفجار سال گذشته در بندرگاه بیروت را فاش کرد.رأی الیوم در ابتدای گزارش خود خاطرنشان کرد که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت از چهارم ماه آگوست سال ۲۰۲۰ همچنان کتمان می‌شود و مقامات قضایی لبنان اصرار دارند که هیچ گونه جزئیاتی درباره این تحقیق علنی نشود؛ جزئیاتی که قرار است به طور مفصل پاسخگوی سؤال‌هایی باشد که افکار عمومی مردم این کشور را درگیر خود کرده است.

الکوثر فارسی: منابع سوری از آرایش نظامی ارتش سوریه و ترکیه در شمال سوریه خبر دادند. الوطن سوریه از تقویت نیروهای ارتش سوریه در حومه شمالی حلب و هدف قرار گرفتن مواضع جبهه النصره در منطقه مرزی با ترکیه در شمال ادلب خبر داد.منابع سوری اعلام کردند که ارتش سوریه یک مرکز وابسته به جبهه النصره در حومه شمال ادلب در نزدیکی مرز با ترکیه را هدف قرار داده است.این منابع افزودند: توپخانه ارتش سوریه در حومه غربی حلب، ضربه دردناکی به جبهه النصره در حومه شهرک «ترمانین» در گذرگاه «باب الهوی» وارد کرد و بیش از 11 تروریست را کشته است.

خبرگزاری تسنیم: قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران که در آن بر ضرورت اجرای شفاف و برگشت‌ناپذیر تعهدات کشورهای هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی تأکید شده است، با اکثریت آرا در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. قطعنامه دوسالانه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «پیگیری اجرای تعهدات توافق شده در کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو ان پی تی در سال‌های 1995، 2000 و 2010» با حمایت اکثریت اعضای سازمان ملل به تصویب رسید.

العالم فارسی: مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرده هنوز مشخص نیست ایران آماده بازگشت به مذاکرات وین در خصوص برجام است یا خیر. سالیوان صریح کرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس دیدار و با آنها درباره هماهنگ‌سازی مواضع غرب در مذاکرات وین رایزنی خواهد کرد.سالیوان که در جمع خبرنگاران در واشنگتن حضور داشت گفت: «این فرصتی برای هماهنگ‌ کردن دیدگاه‌هایمان با شرکای اروپایی در سطح سران و رسیدن به یک موضع مذاکراتی مشترک است.»سالیوان مدعی شد: «هنوز برای من کاملاْ روشن نیست که ایرانی‌ها آماده بازگشت به مذاکرات هستند یا خیر. ما سیگنال‌های مثبتی شنیده‌ایم که آنها آماده‌اند اما فکر می‌کنم لازم است صبر کنیم ببینیم آنها در میز مذاکرات انجام می‌شوند یا خیر و یا اینکه این کار را چه زمانی انجام می‌دهند.»

رادیو چین: وزارت خارجه چین ضمن اعلام حمایت قاطعانه دولت این کشور از توافق برجام، اعلام کرد که همه طرف‌ها باید تلاش‌های تازه‌ای را برای پیشرفت در مذاکرات بر اساس اصل عینیت و عدالت انجام دهند.«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه ایران مبنی بر از سرگیری مذاکرات احیای برجام، اعلام کرد که پکن از اعلام بازگشت ایران به مذاکرات وین استقبال می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: طالبان نشست وزیران خارجه ۶ کشور همسایه را که در تهران برگزارشد ، مورد ستایش قرار داد و این نشست را به سود افغانستان خواند. احمدالله وثیق معاون سخنگوی طالبان در واکنش به خواست وزیران خارجه کشورهای همسایه در باره ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفت که کابینه کنونی فراگیر است و احتمال تغییر نیز در این کابینه وجود دارد.احمدالله وثیق افزود: ما از این نشست حمایت می‌کنیم، چنانکه انتظار می‌رفت همان شد و این نشست مثبت و به سود افغانستان بود.

آناتولی  ترکیه: وزیران امور خارجه آمریکا و عربستان سعودی طی تماس تلفنی در باره تحولات اخیر در سودان گفت‌وگو کردند. آنتونی بلینکن و فیصل بن فرحان تحولات اخیر سودان را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده و ” به دست گرفتن قدرت توسط ارتش” را محکوم کردند.گفتنی است ارتش سودان 25 اکتبر عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر و شمار بسیاری از سیاستمداران این کشور را بازداشت کردند.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی غیرعلنی از احتمال سقوط کابینه ائتلافی این رژیم پیش از نخست وزیر شدن شریکش خبر داده است.نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی غیرعلنی از عدم تداوم کابینه ائتلافی وی با یائیر لاپید که هم اکنون سمت وزیر خارجه را برعهده دارد، خبر داد.شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنت این اظهارات را ماه گذشته در نشستی غیرعلنی گفته است. نفتالی بنت و یائیر لاپید درباره تشکیل کابینه چرخشی توافق نموده اند که بر اساس آن بنت تا ۲ سال نخست وزیر خواهد بود و پس از آن لاپید سمت نخست وزیری را برعهده می گیرد.

یورونیوز: دوازده کشور اروپایی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک از اسرائیل خواستند که از ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری رود اردن صرف نظر کند.این ابتکار که در راستای سیاست توسعه شهرک‌سازی برای یهودیان در سرزمین‌های اشغالی در پیش گرفته شده پیش‌تر مورد انتقاد ایالات متحده آمریکا نیز قرار گرفته بود. اسرائیل روز چهارشنبه از اجرایی شدن طرح ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری خبر داد.

ایران پرس:  بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از یک سفر امنیتی مخفیانه به سنگاپور بازگشت. ناهوم بارنیا، تحلیلگر سیاسی روزنامه «یدیوت آحارونوت»، امروز جمعه فاش کرد بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه، از یک سفر امنیتی مخفیانه به سنگاپور بازگشت.وزارت جنگ اسرائیل طی چند روز گذشته از انتشار هدف این سفر خودداری کرد.

دویچه وله:  رئیس جمهوری بلاروس با هدف اعمال فشار بر اتحادیه اروپا راه را بر روی ورود مهاجران و از جمله مهاجران ایرانی گشوده است. مهاجران از طریق خاک بلاروس می‌توانند با عبور از مرز لهستان و لیتوانی خود را به اروپای غربی برسانند.شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار کنترل مرزی با بلاروس شده‌اند. از آن جمله می‌توان به لهستان اشاره کرد. این کشور از هم اکنون با ایجاد حصار در مرز مشترک خود با بلاروس بر آن است تا مانع از ورود مهاجران غیرقانونی به خاک کشور خود و از این طریق به اتحادیه اروپا گردد.

 ان. اچ.کی ژاپن: اقتصاد آمریکا پس از بیرون آمدن از دوره همه گیری ویروس کرونا کندترین آهنگ رشد خود را شاهد بوده است. وزارت بازرگانی این کشور گزارش کرد که تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم سال جاری با نرخ ۲ درصد رشد کرد.مصرف کنندگانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده بودند در سه ماهه اول و دوم سال تمایل بیشتری به خرج کردن پول خود داشتند. کمک مالی دولت به آنها دستشان را برای این کار بیشتر باز گذاشته بود. از این رو تولید ناخالص داخلی آمریکا برای نیمه اول سال جاری از ۶ درصد فراتر رفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *