جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است کی‌یف نباید از همان نوع حمایتی که غرب از رژیم صهیونیستی در جریان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی ارائه کرد، درخواست کند، زیرا این دو وضعیت قابل مقایسه نیستند.

قدردانی احزاب ملی لبنان و فلسطین از عملیات «وعده صادق»

نمایندگان احزاب ملی لبنان و نیز فلسطین در جریان نشستی که روز گذشته با سفیر کشورمان در بیروت داشتند، با اشاره به اینکه ایران یک جهش بزرگ و موثر در عرصه تقابل با اشغالگران رقم زد، از عملیات موفق «وعده صادق» ضد دشمن صهیونیستی تمجید و قدردانی کردند.

آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد

تهران- ایرنا- دولت آمریکا اعلام کرد معافیت ونزوئلا را از تحریم‌های بخش نفت و گاز به دلیل نگرانی در مورد مسائل مربوط به انتخابات در این کشور آمریکای لاتین، از امروز پنج شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) تمدید نخواهد شد و دولت کاراکاس نیز اعلام کرد کاخ سفید با این اقدام، مرتکب اشتباه شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ گزارش جدید آژانس درباره ایران و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:آزمایش سانتریفیوژ جدید در ایران به روایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، تأکید پوتین و جانسون بر ضرورت حفظ برجام، اظهارات مقام آمریکایی درباره مذاکرات هسته ای ایران، اعلام وضعیت اضطراری در سراسر سودان، تعلیق عضویت  سودان در اتحادیه آفریقا، نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات سودان، لغو وضعیت فوق العاده در مصر پس از ۴ سال، دیدار امیر قطر و بن‌سلمان درباره تحولات منطقه، اذعان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به پیچیده بودن حمله به پایگاه آمریکا در التنف سوریه ، اظهارات لاوروف درخصوص رابطه روسیه و ناتو، درخواست روسیه برای  امضای پیمان ثبات راهبردی با آمریکا، تاکیدآمریکا و کشورهای اروپایی بر پایبندی به کنوانسیون وین، تداوم سقوط لیر همزمان با بالا گرفتن تنش ترکیه با غرب، دیدار وزیر خارجه چین با معاون سرپرست نخست وزیری طالبان، هشدار  سازمان ملل درخصوص بحران شدید غذایی در افغانستان، سفر وزیر خارجه تایوان به اروپا، دیدار سخنگوی کاخ سفید با  مخالفان حکومت میانمار و انتخاب مجدد میرضیایف به ریاست جمهوری  ازبکستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به پیشرفت‌های جدیدی در برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.آژانس گزارش داد ایران گازدهی اورانیوم 20 درصد غنی شده بیشتری را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده که غیر از سانتریفیوژهایی است که پیشتر تا 60 درصد در سایت نظنز غنی سازی  را انجام داده بود.دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که به طور موقت، گازدهی اورانیوم 20 درصد غنی شده را به یک «تک ماشین و آبشارهای میانی، بدون هیچ گونه جمع آوری محصولات» آغاز  کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که پیشتر راستی آزمایی کرده که ایران گازدهی به یک سانتریفیوژ IR-6 را آغاز کرده اما محصول جمع‌آوری نشده بود.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر انگلیس در یک گفتگوی تلفنی بر ضرورت حفظ برجام تأکید کردند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس دوشنبه شب در یک گفتگوی تلفنی در خصوص موضوعات دوجانبه و بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای موسوم به برجام بحث و تبادل نظر کردند.بر اساس بیانیه کاخ کرملین در خصوص گفتگوی تلفنی پوتین و جانسون، دو طرف بر ضرورت حفظ برجام تأکید کرده و این توافق را عاملی مهم در تضمین و حفظ رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای خوانده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در أمور ایران گفت: مرحله حساس برای حل مشکل هسته ای ایران شروع شده است. مالی خاطر نشان کرد: «ما در مرحله حساسی قرار داریم.»به گفته ی وی دلیلی که ایران برای تاخیر در بازگشت به مذاکرات می آورد هر روز جدی تر به نظر می رسد. مالی تاکید کرد: « اگر دیپلماسی موفق نشود ما ابزارهای دیگری داریم.»

آناتولی ترکیه: فرمانده کل ارتش سودان اعلام کرد که در سراسر این کشور وضعیت اضطراری برقرار شده است.عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش سودان طی سخنانی در تلویزیون این کشور اعلام کرد که در سراسر سودان وضعیت اضطراری اعلام شده است.وی افزود: شورای حاکمیتی و شورای وزرای سودان منحل شده و به جای آن “دولت تکنوکرات ملی مستقل” تشکیل خواهد شد که ماموریت آن تا زمان برگزاری انتخابات در سال 2023 ادامه خواهد داشت.

ایران پرس:  اتحادیه آفریقا ضمن تاکید بر مذاکره گروه‌های غیرنظامی و ارتش سودان خواستار آزادی همه مقامات سیاسی بازداشتی شد.اتحادیه آفریقا در جریان کودتای امروز(دوشنبه) در سودان، عضویت خارطوم در این اتحادیه را تعلیق کرد.این نهاد آفریقایی ضمن تاکید بر مذاکره گروه‌های غیرنظامی و ارتش سودان خواستار آزادی همه مقامات سیاسی بازداشتی شد.در پی کودتای سودان و دستگیری «عبدالله حمدوک» نخست وزیر این کشور و دیگر مقامات، اعتراضات گسترده‌ای بر پا و وضعیت اضطراری در سراسر سودان اعلام شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت سازمان ملل امروز سه شنبه در مورد تازه ترین رخدادها در سودان نشست فوق العاده برگزار می‌کند. دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت به درخواست شش کشور غربی بعدازظهر امروز سه شنبه جلسه اضطراری پشت درهای بسته برگزار می‌کند.به گفته همین منابع، این نشست به درخواست کشورهای انگلیس، ایرلند، نروژ، آمریکا، استونی و فرانسه برگزار می‌شود.

العالم فارسی: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر  لغو وضعیت فوق العاده در این کشور را اعلام کرد. سیسی در پستی در صفحه فیس بوک خود از پایان وضعیت فوق العاده در این کشور خبر داد.وضعیت فوق العاده در سراسر مصر برای نخستین بار در پی حملات تروریستی به کلیساهای شهر اسکندریه و طنطا در ۹ آوریل ۲۰۱۷ که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت، به مدت ۳ ماه اعمال گردید و مدت مزبور تاکنون بارها تمدید شده بود.طبق این قانون، نیروهای نظامی اختیار داشتند که اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات تروریسم، حفظ امنیت در سراسر کشور و حفظ جان شهروندان انجام دهند.

خبرگزاری فارس: امیر قطر در سفری به ریاض با ولی‌عهد عربستان سعودی دیدار و درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر شامگاه دوشنبه با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در هتل «ریتز کارلتون» واقع در ریاض دیدار کرد.در این دیدار روابط دو کشور و افق‌های همکاری و توسعه این روابط به سود منافع مشترک دو کشور بررسی شد. دو طرف همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات مربوط به دستور کار همایش ابتکار خاورمیانه سبز در ریاض را بررسی کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در تشریح آخرین اقدامات پنتاگون درباره حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف سوریه، این حمله را پیچیده خواند. «جان کربی» در اظهاراتی در کنفرانس خبری پنتاگون با اشاره به حمله اخیر صورت گرفته به پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف سوریه، گفت: این حمله کاملا پیچیده و متعمدانه بوده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه پنتاگون همچنان در حال طی مسیر خود است، از نسبت دادن این حمله به گروه خاصی خودداری کرد.یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه یعنی «التنف» جنوب شرق سوریه چهارشنبه شب هدف حملات پهپادی قرار گرفت.

خبرگزاری ایلنا: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که هیچ‌گونه رابطه‌ای بین مسکو و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وجود ندارد.وی در نشست خبری مشترک با «آنیکن هیوتفلد» وزیر خارجه جدید نروژ گفت که ناتو دوست روسیه محسوب نمی‌شود و این تصمیم آنها بود که چنین رابطه‌ای شکل نگیرد.لاوروف همچنین گفت که آنها روسیه و چین را تهدید برای ناتو خوانده‌اند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و دوست خوب که نخست‌وزیر فوق‌العاده نروژ بود، اکنون تأکید دارد که ناتو باید مسئول امنیت تمام جهان باشد.

خبرگزاری ایرنا : آناتولی آنتونف سفیر روسیه در واشنگتن خواستار عقد موافقت نامه با آمریکا در عرصه ثبات راهبردی (کنترل موشک و تسلیحات هسته ای) شد.آنتونف در سخنانی در نشست شورای بین المللی مطالعات مسائل عدم انتشار در پژوهشگاه «میدل بری» آمریکا که روز سه شنبه در خبرگزاری ریانووستی منتشر شد، گفت: مسکو مصمم به عقد موافقت نامه الزام آور با واشنگتن در عرصه ثبات راهبردی است.به گفته سفیر روسیه، نباید اجازه داد وضعیتی بروز کند که دو کشور (روسیه و آمریکا) پس از پایان دوره اعتبار توافقنامه کاهش تسلیحات راهبردی، بدون ساز و کار برای کنترل تسلیحات بمانند.

تی.آر.تی ترکیه: آمریکا و کشورهای اروپایی بر پایبندی به کنوانسیون وین تاکید کردند. سفارت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در آنکارا اعلام کردند که به ماده 41 کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک پایبند بوده و دیپلمات‌ها ملزم به رعایت قوانین کشورهای محل اقامت خود هستند.سفارتخانه‌های کشورهای کانادا، فنلاند، دانمارک، هلند، سوئد، نروژ و نیوزلند در آنکارا که پیشتر بیانیه آزادی عثمان کاوالا را امضا کرده بودند، بیانیه آمریکا را در توییتر بازنشر کرده‌اند.

خبرگزاری صداوسیما: به دنبال افزایش تنش‌ها میان ترکیه و غرب به همراه سیاست‌های پولی نامتعارف آنکارا و افزایش نرخ تورم در این کشور، ارزش لیر به میزان بی سابقه‌ای سقوط کرد.روز دوشنبه ارزش لیر ترکیه کاهش بی سابقه‌ای را تجربه کرد. دلیل کاهش ارزش پول ملی ترکیه افزایش تنش‌ها بین آنکارا و غرب و همچنین افزایش تورم در این کشور اعلام شده است.ارزش لیر ترکیه در حالی کاهش یافت که سایر ارز‌های بازار‌های نوظهور در برابر دلار تقویت شدند.پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دستور اخراج سفرای آمریکا و ۹ کشور غربی دیگر را به دلیل درخواست آن‌ها مبنی بر آزادی عثمان کاوالا، از افراد خیّر این کشور، صادر کرد، لیر بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

رادیو چین: وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در جریان سفر خود به قطر در دوحه با ملاعبدالغنی برادر معاون سرپرست نخست وزیری طالبان دیدار کرد. وانگ یی در این دیدار گفت که چین همواره به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذارد و از مردم افغانستان برای تعیین سرنوشت کشور و انتخاب مسیر توسعه خود حمایت می کند. چین هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند، هرگز به دنبال منافع شخصی و گسترش حوزه نفوذ خود نیست و قاطعانه سیاست دوستانه را در قبال همه مردم افغانستان اجرا می کند و از تلاش های افغانستان برای بازسازی و احیای ثبات خود حمایت می کند.

یورونیوز: بر اساس آخرین گزارش طبقه بندی یکپارچه امنیت غذایی (آی.پی.سی) که توسط گروه امنیت غذایی و زراعت افغانستان با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) و «برنامه جهانی غذا» منتشر شده است، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان از ماه نوامبر با ناامنی غذایی حاد مواجه خواهند بود.خشکسالی، درگیری‌های نظامی، کرونا و بحران اقتصادی در افغانستان، معیشت و دسترسی مردم این کشور را به مواد غذایی به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیر خارجه تایوان راهی اروپا شد. وزارت خارجه تایوان می گوید وو، روز سه شنبه در یک مجمع در اسلواکی سخنرانی خواهد کرد و همچنین با رئیس سنای جمهوری چک ملاقات خواهد کرد. چین به سفر وو به اروپا به شدت واکنش نشان داده است.

خبرگزاری مهر: در اقدامی مداخله جویانه،سخنگوی کاخ سفید طی دیداری مجازی با نمایندگان دولت وحدت ملی میانمار اعلام کرد که آمریکا حامی جنبش دموکراسی خواهی در این کشور است. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با نمایندگان دولت وحدت ملی میانمار (NUG) که توسط مخالفان حکومت ارتش تشکیل شده است، دیدار کرد.ارتش میانمار با اعلام تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته میلادی، روز یکم فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) در یک کودتای نظامی دولت غیرنظامی این کشور را سرنگون و وضعیت اضطراری یکساله اعلام کرد.

دویچه وله: شوکت میرضیایف با ۸۰ درصد آرا بار دیگر رئیس جمهور ازبکستان شد. چهار رقیب او از احزاب نزدیک به دولت شانسی برای پیروزی نداشتند و مخالفان هم فرصتی برای رقابت نیافتند.ناظران بین‌المللی سازمان امنیت و همکاری اروپا از نحوه برگزاری این انتخابات، از جمله ندادن امکان رقابت به مخالفان و تخلفات انجام شده در انتخابات روز یکشنبه انتقاد کردند. شوکت میرضیایف از سال ۲۱۰۶ رئیس جمهور ازبکستان شد. او پس از مرگ اسلام کریموف، دیکتاتور پیشین ازبکستان به قدرت رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *