جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

رسانه‌ها؛کودتایی دیگر در سودان و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کودتای نظامی در سودان، واکنش آمریکا و اتحادیه اروپایی به تحولات سودان، انجام نخستین پرواز مستقیم از خاک عربستان به فلسطین اشغالی، تاکید رئیس جمهوری چین بر پرهیز از یکجانبه گرایی در جهان، تلاش چین و روسیه برای  گسترش همکاری‌های استراتژیک نظامی دوجانبه، تصویب  قانون افزایش حفاظت از مرزها در چین، بیانیه ۱۳ حزب و سازمان عربی در محکومیت اقدام اسرائیل علیه نهادهای مدنی فلسطین، درخواست محمود عباس برای گشایش مجدد کنسولگری آمریکا در قدس، تصمیم اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر نمایندگی خود در کابل، اظهارات جدید زلمی خلیل زاد درباره خروج آمریکا از افغانستان، رزمایش جدید روسیه در تاجیکستان، سفر دوباره اردوغان به باکو، حضور چشمگیر بازرگانان تُرک در بازار کشورهای آفریقایی، وعده دوباره نظامیان میانمار برای بازگشت صلح ، ورود پاپ فرانسیس به موضوع  پناهجویان مستقر در  لیبی و اردوگاه‌های غیرانسانی و تاکید گوترش بر لزوم دسترسی همه به واکسن کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت.  

الکوثر فارسی: برخی منابع رسانه‌ای گزارش دادند در سودان کودتای نظامی شده و «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر این کشور در بازداشت خانگی برخی نظامیان ناشناس قرار گرفته است.با گذشت 33 روز از کودتای نافرجام در سودان، امروز دوشنبه برخی منابع رسانه‌ای از وقوع مجدد کودتا در این کشور خبر دادند.منابع خبری از قبیل «عرب نیوز» و «الحدث» خبرهایی درباره وقوع کودتای نظامی در سودان منتشر کردند.طبق این گزارش‌ها، نیروهای نظامی ناشناس به خانه «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان حمله کردند و او اکنون تحت بازداشت خانگی آنها قرار دارد. نظامیان ناشناس همچنین چهار وزیر کابینه سودان و یک نماینده عضو «شورای حاکمیتی» سودان را در ساعت‌های اولیه امروز دوشنبه بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: دفتر امور آفریقایی در وزارت خارجه آمریکا ضمن غیرقابل قبول خواندن کودتای نظامی در سودان، گفت هرگونه تغییر اجباری در دولت انتقالی سودان، حمایت‌های واشنگتن از این کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.دولت آمریکا امروز (دوشنبه) به گزارش‌های واصله از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت شماری از مقامات دولتی این کشور واکنش نشان داد.«جفری فِلتمن» نماینده ویژه واشنگتن در امور آفریقا با صدور بیانیه‌ای گفت: «آمریکا از گزارش‌ها درباره تسلط ارتش بر دولت انتقالی [سودان] عمیقاً نگران است».بر اساس این بیانیه، فلتمن تصریح کرد: «این [کودتا] با اعلامیه قانون اساسی و آرمان‌های دموکراتیک مردم سودان در تضاد بوده و کاملا غیرقابل قبول است».

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) به گزارش‌های واصله از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت شماری از مقامات دولتی این کشور واکنش نشان داد.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای گفت: «تحولات جاری در سودان را با نگرانی حداکثری دنبال می‌کنیم».بر اساس این بیانیه، بورل تصریح کرد: «اتحادیه اروپا از تمام ذی‌نفعان و شرکای منطقه‌ای می‌خواهد که فرایند انتقال [قدرت و دولت انتقالی] را به مسیر صحیح خود برگردانند».

العالم فارسی: رسانه های صهیونستی گزارش دادند که اولین پرواز مستقیم از خاک عربستان به فلسطین اشغالی روز دوشنبه عصر در فرودگاه بن گوریون به زمین خواهد نشست.این پرواز توسط شرکت هواپیمایی جت ایرلاین امارات انجام خواهد شد و مبدا پرواز ریاض پایتخت سعودی خواهد بود.عربستان سعودی سال گذشته در ادامه تلاشهای خود به منظور هموار کردن مسیر برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، با عبور هواپیماهای این رژیم از حریم هوایی خود به مقصد امارات و بحرین موافقت کرده بود اما از مبدا این کشور تا کنون پروازی به سرزمینهای اشغالی انجام نشده بود.

خبرگزاری مهر : در سالگرد بازگشت به سازمان ملل، رئیس جمهور چین اعلام کرد: مخالف بازی با حاصل جمع صفر هستم. «شی جینپینگ» در سالگرد الحاق دوباره این کشور به سازمان ملل، خواستار پرهیز از یکجانبه گرایی و تلاش برای همکاری در باب رفع معضلات جهانی از جمله تروریسم شد.

دویچه وله: چین و روسیه می‌خواهند با اقدامات نظامی مشترک همکاری استراتژیک خود را توسعه دهند. هر دو کشور اکنون برای نخستن‌بار در نزدیکی مرزهای آبی ژاپن اقدام به گشت‌زنی کردند. اختلاف با غرب دو کشور را به هم نزدیک‌تر کرده است.کشتی‌های جنگی چین و روسیه روز شنبه اول آبان (۲۳ اکتبر) از تنگه‌ای عبور کردند که دریای ژاپن را به اقیانوس آرام متصل می‌کند و جزو آب‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. این تنگه بین جزایر هونشو و هوکایدو در شمال ژاپن قرار دارد و به عنوان آب‌های بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود. ژاپن اعلام کرده گشت‌زنی مشترک چین و روسیه را از نزدیک نظارت می‌کند.

ان.اچ.کی ژاپن:  چین در بحبوحه مناقشات مرزی با هند و کشورهای دیگر، قانونی را برای تقویت محافظت از مرزهای خود تصویب کرد. در این قانون تصریح شده است که چین اقداماتی را برای حفاظت از حاکمیت ارضی و امنیت مرزهای زمینی خود اتخاذ خواهد کرد. همچنین این کشور می تواند زیرساخت هایی مرتبط با حمل و نقل، ارتباطات و دفاعی را در خاک خود در مرز با کشورهای همسایه اش احداث کند. طبق این قانون، استفاده از سلاح در برابر کسانی که غیرقانونی با عبور از مرز وارد خاک چین شوند و دست به کارهای خشونت آمیز بزنند، مجاز است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ۱۳ حزب و سازمان در کشورهای عربی مختلف اقدام رژیم صهیونیستی در “تروریستی خواندن” شش نهاد غیردولتی فلسطین را محکوم کرده و آن را بخشی از سیاست اشغالگران اسرائیلی در نقض حقوق فلسطینی‌ها دانستند. ۱۳ حزب و سازمان در کشورهای عربی مختلف در بیانیه مشترکی که حزب کار تونس آن را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، اقدام دولت رژیم صهیونیستی در غیرقانونی خواندن شش نهاد غیردولتی فلسطین به بهانه ارتباط آنها با جبهه مردمی آزادسازی فلسطین را که از نظر این رژیم “تروریستی” است، محکوم کردند.همچنین در این بیانیه مشترک آمده است: تروریسم واقعی توسط رژیم صهیونیستی تجسم یافته که از نظر تاریخی به منزله امتداد گروه‌های تروریستی و جنایتکار است و از زمان اعلام تاسیس خود به عنوان یک رژیم اشغالگر، غصب زمین‌، کشتار، اخراج و آوارگی مردم فلسطین را در پیش گرفت.

تی.آر.تی ترکیه: محمود عباس رئیس دولت فلسطین از دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خواستار گشایش مجدد کنسولگری این‌کشور در بیت‌المقدس شرقی شد. محمود عباس در نشستی با شرکت سیاستمداران و اداره کننده‌گان فلسطینی در شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن خواستار پایان‌بخشی تحریم‌های مالی آمریکا علیه فلسطین و گشایش مجدد نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن گردید.

خبرگزاری ایلنا: روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» گزارش داد که اتحادیه اروپا تصمیم دارد تا یک ماه دیگر نمایندگی دیپلماتیک خود را در کابل بازگشایی کند.این روزنامه نوشته است که اتحادیه اروپا در صدد گسترش تعاملات محدود خود با حکومت طالبان بوده و در این راستا به دنبال بازگشایی دفتر دیپلماتیک خود در افغانستان است. بر اساس این گزارش، یک هیأت دیپلماتیک در ماه گذشته میلادی به افغانستان اعزام شد تا امکان‌پذیری بازگشایی دفتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا در کابل را بررسی کند.

رادیو چین: زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه پیشین دولت آمریکا در امور افغانستان اظهار داشت که آمریکا پس از بیست سال جنگ در افغانستان موفق نشد که یک افغانستان دموکراتیک با استانداردهای آمریکایی ایجاد کند. خلیل زاد گفت: “من فکر می کنم که آمریکا در کل توانست به هدف مبارزه با تروریسم دست پیدا کند اما از نظر من در مسئله ایجاد دموکراسی آمریکایی در افغانستان موفق نشد. دلیل مذاکره ما با طالبان در افغانستان این بود که آمریکا در زمینه نظامی به اهداف خود نرسید و ما هر سال در حال از دست دادن قدرت خود بودیم.خلیل زاد افزود از نظر من، حداقل اکنون جنگ در افغانستان پایان یافته، مردم آمریکا می‌توانند نفس راحتی بکشند.

خبرگزاری ایرنا: بلوک امنیتی روسیه رزمایش ضدتروریستی دیگری در تاجیکستان برگزار کرد. کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تحت رهبری روسیه یک رزمایش مشترک ضدتروریسم دیگر را در تاجیکستان و در نزدیکی مرز افغانستان به اتمام رساندند. این تمرین نظامی موسوم به “اینتراکشن ۲۰۲۱” توسط نیروهای واکنش سریع سازمان امنیت جمعی در یک منطقه آموزشی در استان ختلان  برگزار شد.این رزمایش سومین تمرین نظامی سازمان امنیت جمعی در نزدیکی مرز افغانستان بود.اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان هستند.

خبرگزاری صداو سیما: رئیس جمهور ترکیه فردا در سفری رسمی عازم باکو می‌شود. رجب طیب اردوغان فردا سومین سفر خود را به باکو در یک سال اخیر انجام خواهد داد. الهام علی اف هم ۱۲ نوامبر به استانبول خواهد رفت.جزئیات بیشتری درباره اهداف سفر اردوغان به جمهوری آذربایجان منتشر نشده است.

آناتولی  ترکیه:  بازرگانان و کارآفرینان تُرک با حضور چشمگیر خود طی سالهای اخیر در کشورهای آفریقایی باعث توسعه روابط اقتصادی میان ترکیه و این قاره شده‌اند. هم اکنون حجم مبادلات میان ترکیه و قاره آفریقا در حدود 25 میلیارد دلار است و در مرحله دوم رساندن این میزان به 50 میلیارد دلار هدفگذاری شده است. نزدیک به 3 هزار فعال اقتصادی در سومین کنفرانس اقتصادی و بازرگانی ترکیه و آفریقا شرکت کردند.

خبرگزاری تسنیم: دولت نظامی میانمار با وجود انتقادات بین‌المللی از عملکرد خود، وعده تلاش برای همکاری با سازمان‌های بین‌المللی را داده‌ است. حاکمان نظامی میانمار روز یکشنبه وعده دادند که تا حد ممکن با آسه آن برای دستیابی به یک طرح صلح همکاری می‌کنند. این درحالی است که نظامیان میانمار از عدم دعوت از فرمانده ارتش این کشور به یک نشست آسه آن به شدت عصبانی بودند.

یورونیوز: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار جلوگیری از بازگرداندن پناهجویان به لیبی و دیگر کشورهای ناامن شد.او همچنین گفت که این پناهجویان در لیبی و دیگر کشورهای ناامن با «خشونتی غیرانسانی» روبرو هستند و از آن رنج می‌برند. رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار داشت: «صمیمیت خودم با هزاران پناهجو، پناهنده‌ و دیگرانی که در لیبی به محافظت نیاز دارند ابراز می‌کنم.

ایران پرس: “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم دسترسی همه مردم جهان به واکسن کرونا تاکید کرد. “گوترش” در پیامی توییتری به مناسبت روز “ملل متحد” بیان اینکه برای مقابله با چالش های بزرگ و پیشبرد اهداف توسعه، اتحاد تنها راه پیش روی بشریت است، خواستار تلاش جامعه بین الملل در جهت دسترسی همه مردم جهان به واکسن کرونا شد.گوترش تصریح کرد کرونا، درگیری ها، گرسنگی، فقر و شرایط اضطراری جوی یادآوری می کنند که جهان از کامل بودن بسیار فاصله دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *