جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ تنش در روابط ترکیه،اروپا وآمریکا و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش های بین المللی به تصمیم اردوغان در اخراج سفیران ۱۰ کشور، واکنش آمریکا به قصد ترکیه برای اخراج سفیر این کشور، مخالفت قانونگذاران آمریکایی با فروش اف ۱۶ به ترکیه، تشدید تنش ها با آنکارا، درخواست آمریکا از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکره، تاکیدگزارشگر سازمان ملل در کره شمالی  بر کاهش تحریم‌ها علیه این‌کشور، پایان رزمایش یک هفته‌ای روسیه و جمهوری‌های آسیای میانه در مرز تاجیکستان و افغانستان، هشدار سرگئی شویگو درباره استقرار ناتو در مرزهای روسیه، هشدار ترکیه به  شکل گیری  اتحادهای جداگانه در داخل ناتو، اقدام جدید آمریکا علیه چین، عبور ناوهای جنگی چین و روسیه از تنگه اوسومی، تاکید ولادیمیر پوتین برپیشبرد گفت‌وگو بین طرف های افغانستان باکمک چین، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان، تکذیب توافق پاکستان و آمریکا برای اجرای عملیات نظامی در افغانستان ، ده کشته و صدها زخمی در تظاهرات علیه فرانسه در پاکستان،ادامه تظاهرات در سودان و درخواست برای انحلال دولت، روند خطرناک تحولات شمال سوریه و تعویق دوباره انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: در پی سخنان اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه درباره دستورش در اخراج سفیران ۱۰ کشور از جمله آمریکا از آنکارا، برخی از این کشورها درباره این تصمیم موضع گرفتند. اردوغان دیروز شنبه گفت که دستور اخراج سفیران ۱۰ کشور را که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» از مخالفان دولت آنکارا شده بودند، صادر کرده است.وی افزود: به وزیر خارجه‌مان دستور دادم تا هر چه سریعتر سفرای این ۱۰ کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کند.با این حال خبرگزاری رویترز امروز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که هنوز هیچکدام از این ۱۰ سفیر به صورت رسمی از ترکیه اخراج نشده اند.این منبع افزود: هیچ دستوری به سفارتخانه ها داده نشده است.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه ایالات متحده به اخراج سفیران ۱۰ کشور از جمله سفیر واشنگتن در ترکیه واکنش نشان داد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: وزارت خارجه آمریکا منتظر توضیح آنکارا درباره قصدش برای اخراج سفیران چندین کشور از جمله آمریکا است. وی گفت: ما این گزارش‌ها را خوانده‌ایم و از وزارت خارجه ترکیه در این مورد خواستار شفاف سازی هستیم.

ایران پرس: نمایندگان مجلس آمریکا در نامه ای به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور خواستار نفروختن جنگنده اف 16 به ترکیه و همچنین خودداری از به روز رسانی هواپیماهای اف 16 این کشور شدند. در این نامه آمده است: آمریکا نمی تواند اجازه دهد که دولت اردوغان از مجازات اخلال در قوانین آمریکا و استانداردهای ناتو فرار کند. نامه این سه نماینده کنگره آمریکا به نامهای «کریس پاپاس»، «گاس بیلیراکیس» و «کارولین مالونی» از سوی شورای رهبری یونانیان آمریکا ، کمیته یهودیان آمریکا و سازمان های ارمنی و کُرد مورد حمایت قرار گرفته است.روابط آمریکا و ترکیه در سال های اخیر به ویژه پس از کودتای نافرجام ژوئیه 2016 که آنکارا دولت وقت آمریکا یعنی دولت اوباما را متهم به دخالت در آن کرد ، روند پر فراز و نشیبی را طی کرده است.

العالم فارسی:نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی امروز گفت که آزمایش های موشکی بالستیک اخیر این کشور «نگران کننده» و «به زیان» فرآیند کاهش تنش هاست و از پیونگ یانگ خواست تا در عوض وارد مذاکره شود. سونگ کیم نماینده ویژه آمریکا پس از دیدار با همتای کره جنوبی خود در سئول به خبرنگاران گفت که واشنگتن متعهد است که در پی «دیپلماسی پایدار و اصولی» با کره شمالی باشد. کیم گفت: هدف ما خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره است. به همین دلیل است که آزمایش موشک بالستیک اخیر پیونگ یانگ که یکی از چندین آزمایش در شش هفته گذشته بوده برای پیشرفت در جهت دستیابی به صلح پایدار در شبه جزیره کره نگران کننده و زیانبار است.

تی.آر.تی ترکیه: توماس اوجا کوینتانا گزارشگر سازمان ملل در کره شمالی در خصوص افزایش قحطی در کره شمالی هشدار داد.وی در کنفرانس مطبوعاتی در مرکز سازمان ملل متحد ضمن اشاره به تحریم‌هایی که بعلت برنامه هسته‌ای کره شمالی علیه این‌کشور اعمال می‌شود گفت : که بعلت خطر قحطی در کره شمالی بایستی برخی از این تحریم‌ها کسب‌تر شوند.توماس اوجا کوینتانا در سخنان خود به افزایش خطر قحطی در کره شمالی بعلت شیوع ویروس کووید ـ 19 جلب دقت نمود.

یورونیوز: نیرو‌های نظامی روسیه و تاجیکستان آخرین مرحله رزمایش یک‌هفته‌ای برای مقابله با تهدیدات جدید از سوی افغانستان را در ۲۰ کیلومتری مرزهای این کشور برگزار کردند. در این رزمایش که در میدان تیر «مومیراک» تاجیکستان برگزار شد، علاوه بر ۵هزار نیروی نظامی بیش از ۷۰۰ خودروی زرهی ارتش‌های روسیه، تاجیکستان و دیگر کشورهای عضو پیمان همکاری جمعی، حضور داشتند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع روسیه با هشدار به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، ناتو نیروهایش را در مرز‌های روسیه مستقر کرده است.«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در واکنش به سخنان «آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان که از ناتو خواسته است با استفاده از تهدید هسته‌ای در خصوص روسیه، بازدارندگی ایجاد شود، گفت: این وزیر آلمانی باید به خوبی بداند در گذشته چنین تحرکاتی و لشکر کشی نیرو‌ها در مرز‌های روسیه، چه بر سر آلمان و اروپا آورد. سرگئی شویگو تأکید کرد امنیت در اروپا امکان پذیر نیست مگر آنکه فراگیر باشد و به منافع روسیه تعرض نشود.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع ملی ترکیه در واکنش به توافق اخیر فرانسه و یونان اعلام کرد که اتحادهای جداگانه در داخل این سازمان اعتمادها را تضعیف می‌کند.خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه پس از نشست وزیران دفاع ناتو در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به توافق یونان و فرانسه اعلام کرد: با وجود اینکه در داخل ناتو هستیم، برخی اتحادهای جداگانه در این سازمان اعتماد را تضعیف کرده هم به ناتو و هم به روابط دوجانبه آسیب می‌رساند.وی با بیان اینکه دیداری مثبت و سازنده با وزیر دفاع یونان داشتیم گفت: انتظار داریم در دوره آینده شاهد نتایج مثبت این دیدار باشیم.

خبرگزاری فارس: آمریکایی‌ها در اقدامی جدید علیه چین، با مقامات تایوانی درباره حضور معنادار این جزیره در سازمان ملل متحد گفت‌وگو کردند. شامگاه روز شنبه، مقامات آمریکایی و تایوانی، درباره حضور «معنادار» تایوان در نهادهای سازمان ملل گفت‌وگو کردند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات تایوانی و آمریکایی در نشستی مجازی، «گفت‌وگویی با تمرکز بر حمایت از توان تایوان در مشارکت معنادار در سازمان ملل» برگزار کردند.در این بیانیه آمده است: «طرف آمریکایی بر تعهد ایالات متحده به حضور معنادار تایوان در سازمان جهانی بهداشت و چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی تأکید کرده و برجسته ساختن توان تایوان در مشارکت در طیف گسترده‌ای از مسائل را به بحث گذاشتند».

 ان. اچ.کی ژاپن: مقامات دفاعی ژاپن می گویند ناوهای دریایی چین و روسیه از تنگه «اوسومی» در آبهای استان کاگوشیما در جنوب غرب این کشور عبور کرده اند.این نخستین بار است که وزارت دفاع ژاپن عبور همزمان ناوهای جنگی چین و روسیه از این تنگه را تایید کرده است. دوشنبه گذشته، ۱۰ فروند ناو جنگی متعلق به چین و روسیه از تنگه «تسوگارو» که بین هونشو، جزیره اصلی ژاپن، و استان هوکایدو در شمال این کشور واقع شده است، عبور و وارد اقیانوس آرام شدند. تنگه «اوسومی» همانند تنگه «تسوگارو» یک آبراه بین المللی است که کشتی های خارجی از جمله ناوهای جنگی مجاز به عبور از آنها هستند.

رادیو چین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: وضعیت در افغانستان یک موضوع پیچیده است. برای روسیه و چین یک افغانستان با ثبات و در حال توسعه بسیار مهم است. این کشور نمی تواند منبع تروریسم و ​​انواع افراط گرایی باشد.پوتین گفت که چین در حل مساله افغانستان بسیار فعال است و کشور خود نیز در این راستا تلاش می کند. مسکو و پکن به پیشبرد گفت و گوی فعال بین همه طرف های افغانستان ادامه خواهند داد.

خبرگزاری ایرنا:  رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان روز یکشنبه  برگزار شد. بر اساس پیش بینی ها «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری کنونی این کشور، بخت نخست پیروزی در انتخابات و قرار گرفتن در این سمت برای دومین دوره متوالی است.حدود ۲۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۹.۸۶ میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند و نامزد پیروز باید بیش از ۵۰ درصد از آرا را کسب کند و میزان مشارکت هم نباید کمتر از ۳۳ درصد باشد.۵ کاندید از احزاب رسمی در این انتخابات ثبت نام کرده اند، اما به گفته ناظران «میرضیائیف» ۶۴ ساله  از حزب لیبرال دموکرات ازبکستان، بزرگترین حزب این کشور، شانس بیشتری برای پیروزی در این انتخابات  دارد.

خبرگزاری ایلنا: پاکستان گزارش‌ها درباره توافق احتمالی این کشور با آمریکا برای در اختیار گذاشتن حریم هوایی پاکستان جهت استفاده واشنگتن برای اجرای عملیات نظامی و اطلاعاتی در افغانستان را تکذیب کرد‌.وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گزارش‌ها مبنی بر اینکه آمریکا و پاکستان در آستانه یک توافق رسمی برای استفاده از حریم هوایی این کشور توسط آمریکا برای انجام عملیات در افغانستان است، را تکذیب کرد.

دویچه وله: لاهور برای دومین روز شاهد رویارویی پلیس پاکستان با هواداران گروه “تحریک لبیک پاکستان” بود. معترضان خواستار آزادی رهبر خود و همچنین اخراج سفیر فرانسه از پاکستان شده‌اند.هواداران گروه اسلامگرای “تحریک لبیک پاکستان” (حرکه‌ لبیک پاکستان) روزشنبه  تظاهرات بزرگی در لاهور، دومین شهر بزرگ پاکستان برگزار کردند. تظاهراتی که بار دیگر به خشونت کشیده شد.گفته می‌شود در جریان ناآرامی‌های این روز دست‌کم پنج نفر از هواداران گروه “تحریک لبیک پاکستان” جان خود را از دست داده و صدها نفر مجروح شده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری سودان از ادامه تظاهرات شهروندان سودانی و درخواست آنها برای انحلال دولت انتقالی این کشور خبر دادند. گروهی از معترضان تحصن کننده در مقابل کاخ ریاست جمهوری سودان با تجمع پل “المک نمر” میان دو بخش خارطوم را از دو طرف مسدود کردند.طبق این گزارش، معترضان سودانی بار دیگر خواستار انحلال دولت انتقالی و انتقال کامل قدرت به نظامیان شدند.

خبرگزاری تسنیم: روند تحولات شمال سوریه با توجه به تحرکات اردوغان برای تصرف «تل رفعت»، به شکل خطرناکی دنبال می‌شود. الاخبار در مطلبی با اشاره به تحولات شمال سوریه آورده است: هرچه به دیدار «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در اواخر ماه جاری نزدیک می‌شویم، تحولات شمال سوریه بحرانی‌تر می‌شود.به نظر می‌رسد که این منطقه در آستانه تحولات میدانی است که نقشه جدیدی را ترسیم خواهد کرد.در کنار اهداف تاکتیکی، هدف راهبردی که اردوغان به دنبال آن در مناطق «تل رفعت و منبج» است، قطع ارتباط مناطق کُردنشین است.

خبرگزاری مهر: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی» به دستور «جو بایدن» و به بهانه موضوعات مرتبط با شیوع کرونا در این کشور به تعویق افتاد. بهانه این تصمیم مسائل مربوط به کرونا اعلام شده است.جو بایدن جمعه هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرده بود که این اسناد در دو مرحله، یکی اواخر امسال و دیگری در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر خواهند شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *