جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

Loading

رسانه‌ها؛ روسیه در دستور کار ناتو و…

۱۴۰۰/۰۷/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: طرح جدید و جامع ناتو برای مقابله با تهدیدهای روسیه، شرط روسیه برای بهبودی روابط با اتحادیه اروپا، حمایت قاطعانه بایدن از تایوان در صورت حمله چین، واکنش پکن به حمایت های آمریکا از تایوان، انتقاد روسیه از زیردریایی‌های اتمی استرالیا ، دیدار برجامی مورا و بن‌فرحان در ریاض، دیدار نفتالی بنت و پوتین در سوچی، موضع پوتین درخصوص حزب الله لبنان، لفاظی آویگدور لیبرمن درخصوص جنگ باایران، تل‌آویو در پی ساخت ۳ هزار واحد صهیونیست‌نشین در کرانه باختری، تحرکات جدید شبه نظامیان آنکارا برای ورود به جنگ با کردها در سوریه، برگزاری نشست نمایندگان ۳ کشور ضامن روند آستانه با پترسون در ژنو، احداث دیوار ۶۵۰ کیلومتری در مرز عراق با سوریه، ادامه سقوط ارزش لیر ترکیه، مخالفت FATF با خروج پاکستان از فهرست خاکستری، شرکت شی جین پینگ در نشست پنجاهمین سالگرد احیای کرسی جمهوری خلق چین در سازمان ملل، انتقاد شورای اروپا از بازگرداندن پناهجویان از قلمرو اروپایی و تغییر اسامی دوران برده داری در لندن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  وزرای دفاع ناتو قرار است درباره «طرح جامع» دفاع از ائتلاف ناتو دربرابر هر نوع حمله احتمالی روسیه گفتگو کنند.این راهبرد بازدارنده ناتو در قبال مسکو در حالی قرار است در دستور کار قرار گیرد که اعضای ناتو بر لزوم تمرکز فزاینده بر خطر چین هم تاکید خواهند کرد. هدف این استراتژی محرمانه آماده شدن برای هرگونه حمله احتمالی از سوی روسیه در مناطقی چون بالتیک و دریاه سیاه است. این حملات از نظر اعضای ناتو هرنوع حمله با سلاح هسته‌ای، حملات از فضا و حتی هک کامپیوتری خواهد بود.این طرح محرمانه که هنوز جزئیات آن فاش نشده «برنامه بازدارندگی و دفاع در منطقه اروپا و اقیانوس اطلس» نام دارد.

خبرگزاری ایرنا: سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، بهبودی روابط کشورش با اتحادیه اروپا را مشروط به تغییر رفتار مسئولان این اتحادیه و روابط برابر دو طرف کرد. لاوروف روزپنجشنبه در نشست خبری مشترک با نیکوس کریستودولیدس وزیر امورخارجه قبرس گفت: روسیه برای از سرگیری روابط با اتحادیه اروپا بر اساس اصل برابری آماده است اما بروکسل در این مورد آمادگی ندارد. وی در مورد تیرگی روابط روسیه و اتحادیه اروپا افزود: همان طور که اطلاع دارید این انتخاب روسیه نبود. روابط روسیه و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ پس از روی کار آمدن دولت غرب گرا در اوکراین پرتنش شده است.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ایالات متحده در صورت حمله احتمالی نظامی از سوی جمهوری خلق چین آماده دفاع از تایوان خواهد بود.بایدن در گفتگوی خود با رای دهندگان در شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: “بله. ما متعهد هستیم که این کار را انجام دهیم.”بایدن به این سوال که آیا می تواند بگوید آمریکا از نظر نظامی از چین عقب نمی ماند و قول می دهد از تایوان دفاع کند، پاسخ مثبت داد.رئیس جمهور آمریکا در این گفتگو همچنین اظهار داشت آمریکا به دنبال جنگ سرد با چین نیست ، اما از مواضع خود نیز عقب نشینی نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس: نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت، آمریکا باید از تلاش برای کشاندن تایوان به ورطه جنگ دست بردارد زیرا چنین جنگی به نفع هیچکس نخواهد بود. «ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت: «برخی کشورها، به‌ویژه آمریکا، اقدامات خطرناکی انجام می‌دهند که وضعیت تنگه تایوان را به مسیر خطرناکی می‌کشاند».ژانگ جون افزود: «در این لحظه، آنچه باید خواستار آن باشیم این است که ایالات متحده چنین اقداماتی را متوقف کند. قطعاً کشاندن تایوان به جنگ، به نفع هیچکس نیست».

العالم فارسی: وزارت خارجه روسیه ضمن اعلام حمایت از پیوستن چین به رژیم کنترل فناوری موشکی، معاهده نظامی جدید آمریکا و استرالیا برای ارائه زیردریایی‌های اتمی به این کشور را خطرناک توصیف کرد. «گرگوری ماشکوف» دیپلمات ویژه وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) در مصاحبه‌ای با شبکه «ریانووستی» به بیان مواضع رسمی مسکو درخصوص برخی تحولات اخیر در جهان از جمله معاهده استرالیا و آمریکا، آزمایش‌های موشکی چین و کره شمالی پرداخت.

خبرگزاری ایلنا: «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای با ایران، طی دیداری در ریاض درباره برجام گفت‌وگو کردند.دو طرف در این دیدار درباره آخرین وضعیت تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی کردند.وزیر خارجه عربستان هفته گذشته با اشاره به مذاکرات کشورش با ایران، گفته بود که این رایزنی‌ها صمیمانه بود ولی در جریان آن پیشرفت معناداری حاصل نشده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی رئیس جمهوری روسیه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره روابط میان دو طرف و پرونده سوریه خبر دادند.پوتین در جریان این دیدار سطح روابط میان مسکو و تل‌آویو را ستود و تاکید کرد کرد که منافع مشترکی میان آنها به ویژه در پرونده سوریه وجود دارد.پوتین همچنین روابط دو طرف را “منحصر به فرد” و همراه با اعتماد متقابل خواند و ابراز امیدواری کرد که دولت بنت به رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در رابطه با روابط با روسیه ادامه دهد.نفتالی بنت نیز از تمایل خود برای بررسی تحولات سوریه و “برنامه هسته‌ای ایران” با پوتین خبر داد.

الکوثر فارسی: رئیس جمهور روسیه در اختتامیه هجدهمین نشست بین المللی “والدای” در سوچی گفت: ما حزب الله را یک نیروی سیاسی مهم در لبنان می‌دانیم.ولادیمیر پوتین گفت: موضع کشور‌ها درباره حزب الله لبنان متفاوت است و ما این حزب را یک نیروی سیاسی مهم در لبنان می‌دانیم. وی افزود: ما با همه گروه‌های سیاسی لبنان برای حفظ امنیت، ثبات، صلح و جلوگیری از خونریزی در لبنان همکاری می‌کنیم و همیشه حل اختلافات در لبنان از طریق مذاکره را تشویق می‌کنیم. ما نمی‌توانیم از یک گروه در لبنان علیه گروه دیگر حمایت کنیم,، زیرا این کار بر روند اصلاح بین گروه‌های مختلف در این کشور نتایج معکوس دارد.

آناتولی  ترکیه:  وزیر اقتصاد اسرائیل مدعی شد که درگیرى با ایران قریب الوقوع است.آویگدور لیبرمن وزیر اقتصاد اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه والا نیوز(Walla News) مدعی شد که درگیری تل آویو با ایران قریب الوقوع است.لیبرمن با اشاره به مذاکرات احتمالی برای تجدید توافق هسته‌ای با ایران، تصریح کرد: هیچ پروسه یا توافق دیپلماتیک نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

خبرگزاری فارس: منابع عبری‌زبان خبر دادندکه کابینه رژیم صهیونیستی هفته آینده قصد دارد ساخت بیش از 3000 واحد صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری را تایید کند. شبکه صهیونیستی کان گزارش داد که تل‌آویو،‌ هفته ‌آینده، درصدد تصویب طرح ساخت بیش از ۳۰۰۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری اشغالی است.روزنامه «العربی الجدید»، امروز (جمعه)، به نقل از کان گزارش داد که تعداد واحد‌هایی که قرار است کابینه رژیم صهیونیستی هفته آینده آن را تصویب کند به طور دقیق ۳۱۴۴ واحد است و این طرح از طریق شورای موسوم به سازمان‌دهی و ساخت‌ وابسته به اداره مدنی یکی از بازوهای اجرایی رژیم صهیونیستی عملی خواهد شد.

خبرگزاری مهر : منابع وابسته به مخالفان سوری از تحرکات جدید شبه نظامیان وابسته به آنکارا برای ورود به جنگ با کُردها خبر دادند.این منابع به تشکیل آنچه موسوم به «الفیلق الثالث» است با ادغام کامل ۶ گروه الجبهه الشامیه،، جیش الاسلام، فیلق المجد، لواء الاسلام، فرقه الملک شاه و الفرقه ۵۱، اشاره کردند.منابع مذکور ادغام های مذکور را با حمله قریب الوقوع ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آنکارا به شمال سوریه به ویژه منطقه تل رفعت، مرتبط دانستند.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در روند آستانه با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در حاشیه برگزاری کمیته قانون اساسی سوریه، نشست مشترک برگزار کردند.نمایندگان ایران، روسیه و  ترکیه در  روند آستانه در تاریخ 29 مهرماه با گیر پترسون  نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در حاشیه برگزاری کمیته قانون اساسی سوریه ، نشست مشترک برگزار  کردند. علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی که بعنوان نماینده کشورمان در راس هیاتی عالیرتبه در  ژنو حضور یافته علاوه بر دیدارهای جداگانه  با سایر  نمایندگان روند آستانه در  نشست  چهارجانبه با پترسون نیز شرکت نمود.در این نشست چهارجانبه، آقای پترسون و نمایندگان روسیه و ترکیه در باره دور ششم نشست کمیته قانون اساسی سوریه، سخن گفته و  از روند گفتگوهای میان گروههای سوری ، اظهار خوشنودی کردند.

خبرگزاری تسنیم: منابع عراقی از احداث دیواری به طول ۶۵۰ کیلومتر در مرز عراق با سوریه و ورود تجهیزات جنگی به عین الاسد و هراس نظامیان آمریکایی از حملات راکتی و پهپادی گروههای مقاومت عراق خبر دادند.  عراق به‌منظور جلوگیری از نفوذ تروریست‌های داعشی به این کشور، در مرز خود با سوریه به طول 650 کیلومتر دیوار امنیتی احداث کرد.«یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در گفت وگویی با خبرگزاری رسمی عراق گفت: این دیوار امنیتی به طول 650 کیلومتر شامل استحکاماتی نظیر خندق، برج‌های مراقبت، دوربین‌های حرارتی و سیم های خاردار می‌شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا باردیگرکاهش یافت.ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز پنجشنبه به میزان بیسابقه پایینی رسید. تاثیر کاهش نرخ بهره در ترکیه شدیدتر از میزان مورد انتظار بود و موجب کاهش ارزش لیر شد.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خود را مخالف سرسخت نرخ های بهره توصیف کرده و مسئولان بانک مرکزی این کشور را تحت فشار قرار داده است تا از فرمان های او پیروی کنند و افرادی را که پیروی نمی کنند، اخراج کرده است. اما اقتصاددانان می گویند ایده های اردوغان با تئوری اقتصادی متداول مغایرت دارد.

ایران پرس:  برخلاف پیش بینی مقامات پاکستانی درباره احتمال خروج نام این کشور از فهرست نظارت ویژه FATF، این نهاد مالی بار دیگر حذف نام پاکستان از لیست خاکستری را به تاخیر انداخت. نشست سه روزه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «اف.ای.تی.اف» با موضوع تقویت اقدامات جهانی علیه پولشوئی، تامین مالی تروریسم و مجازات تروریست ها در پایتخت فرانسه برگزار شد که طی آن عملکرد پاکستان در این زمینه ها مورد بررسی قرار گرفت.به گفته منابع خبری، گروه ویژه اقدام مالی به رغم تمجید از عملکرد پاکستان در مقابله با پولشوئی با حذف نام این کشور از فهرست خاکستری مخالفت کرده و به دولت اسلام آباد چهار ماه دیگر فرصت داد تا تمهیدات 7 ماده ای ارائه شده توسط این نهاد مالی را کاملا اجرایی کند.

رادیو چین: شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در نشست گرامیداشت پنجاهمین سالگرد احیای کرسی رسمی جمهوری خلق چین در سازمان ملل حضور یافته و سخنرانی مهمی ایراد خواهد کرد.

دویچه وله: هر پناهجویی که در مسیر فرار خود پا به قلمرو اروپا بگذارد، حق درخواست پناهندگی دارد اما برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا این پناهجویان را به آنسوی مرزها می‌رانند. شورای اروپا از قانونی‌کردن این رویکرد شدیدا انتقاد کرده است. برخی کشورها پناهجویان را حتا با اعمال خشونت به آنسوی مرزهای اروپایی می‌رانند، حال شورای اروپا خواستار پایان دادن به این رویکرد پس راندن پناهجویان شده است.دنیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا در استراسبورگ گفت، کشورهای عضو شورای اروپا باید جلوی تلاش‌هایی را که برای قانونی کردن بازگرداندن پناهجویان از مرزهای بیرونی اروپا انجام می شوند، بگیرند.

خبرگزاری صدا و سیما: صادق خان، شهردار لندن با بودجه‌ای یک میلیون پوندی، به تغییر نام معابری که یادآور دوران برده داری است یا نام‌های “بر خورنده” دارند، کمک می‌کند. هدف شهردار لندن اینگونه عنوان شده است که با تغییر اسامی زننده معابر و نیز نام‌های یادآور دوران برده داری، این نام‌ها را برچیند.با این تصمیم گروه‌های مخالف نام‌های معابر در این شهر می‌توانند تا ۲۵ هزار پوند، کمک مالی دریافت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *