جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

هشدار درباره ادامه قحطی در شمال غزه

مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه با بیهوده و خطرساز خواندن روش پرتاب کمک‌های هوایی برای مردم غزه که منجر به شهادت شماری از آنها شده تاکید کرد که کابوس قحطی در شمال غزه ادامه دارد و هرچه سریعتر باید یک روش امن برای ارسال کمک‌ها اتخاذ شود.

«شرودر» دوستی با پوتین را مفید دانست

صدر اعظم پیشین آلمان ضمن تاکید بر راهکار دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین بر این عقیده است که دوستی وی با رئیس جمهور روسیه می تواند برای پایان دادن به این جنگ سودمند باشد.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش روسیه به عضویت احتمالی اوکراین در ناتو و…

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: هشدار روسیه درباره عواقب پیوستن اوکراین به ناتو،  هشدار تحریمی فرانسه به لهستان و انگلیس، بیانیه نشست مسکو درخصوص ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، اطمینان بخشی امنیتی طالبان به همسایگان افغانستان، تشکیل شورای عالی مقاومت ملی برای تامین امنیت در افغانستان، واکنش بایدن به آزمایش موشکی مافوق صوت چین، موضع سخت سفیر پیشنهادی آمریکا در چین  علیه پکن ، برگزاری دومین نشست وزیران انرژی "کمربند و جاده"، واکنش کره شمالی به موضع آمریکا درقبال آزمایش موشک بالستیک این کشور، دیدار گروسی و مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت‌وگوی رابرت مالی با وزیر امور خارجه  عربستان و قطر  بر سر ایران، درخواست شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس سراسری در یمن ،شروط جدید عربستان برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی، حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی "التنف" در سوریه و رونمایی از شبکه اجتماعی ترامپ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر خارجه روسیه عضویت اوکراین در ناتو را گامی بسیار خطرناک دانست. آندره رودنکو اظهار داشت که پیوستن اوکراین به ناتو گامی بسیار خطرناک خواهد بود و این موضوع مسکو را ناچار به واکنش می‌کند.پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در رابطه با چشم انداز عضویت اوکراین در ناتو ضمن ابراز حمایت واشنگتن از کی‌یف اعلام کرده بود که هیچ کشور ثالثی حق وتو برای جلوگیری از عضویت اوکراین در ناتو را ندارد.رودنکو در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان شد: ما نسبت به موضع رسمی جهت گیری نمی کنیم، بلکه اقدامات عینی را مد نظر قرار خواهیم داد.

خبرگزاری مهر :  وزیر امور اروپای فرانسه امروز از احتمال وضع تحریم های مالی پاریس علیه لهستان به دلیل اصرار ورشو بر تقدم قوانین این کشور بر مقررات اتحادیه اروپا خبر داد. «کلمنت بون» (Clement Beaune) امروز پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد که احتمال وضع تحریم‌های این کشور علیه لهستان وجود دارد.از سوی دیگر، «ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان چندی پیش طی سخنانی در نشست مجمع عمومی پارلمان اروپا ضمن انتقاد از سخنان «اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: اظهارات تهدیدآمیز را رد می‌کنم. به سیاستمداران اتحادیه اروپا اجازه نخواهم داد تا لهستان را تهدید کنند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی دولت فرانسه می‌گوید اگر انگلیس به قایق‌های ماهیگیری این کشور اجازه فعالیت در آب‌های اطراف یک جزیره مشخص را ندهد، تا پایان هفته تحریم‌هایی را علیه لندن اعمال می‌کند. بعد از جنجال معاهده نظامی انگلیس با آمریکا و استرالیا در حوزه اقیانوس‌های هند-آرام، که منجر به لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه توسط کانبرا شد، اکنون گفته می‌شود که پاریس به‌دنبال تحریم لندن است.سخنگوی دولت فرانسه گفت پاریس در مورد اختلافات مربوط به ماهیگیری با بریتانیا، تحریم‌های احتمالی را در مورد قیمت انرژی و تجارت تا پایان هفته اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: روسیه در جریان یک نشست بین المللی با حضور نمایندگان طالبان در مسکو، بسیج کمک‌های بین المللی در حمایت از افغانستان را خواستار شد.در بیانیه پایانی نشست مسکو درباره افغانستان آمده است، از مقامات افغانستان می‌خواهیم دولت فراگیر و متناسب با خواسته همه گروه‌های سیاسی و نژادی تشکیل دهند. ایران، چین و روسیه در بیانیه‌ای خواستار سیاست‌های متعادل طالبان در افغانستان و حوزه بین الملل شدند.

آناتولی  ترکیه:  معاون نخست‌وزیر دولت طالبان در افغانستان اعلام کرد آنها به تمام دنیا، به‌ویژه همسایگان اطمینان می‌دهند که نگران اوضاع امنیتی نباشند و هیچ تهدیدی برای کشور‌های دور و نزدیک وجود ندارد. عبدالسلام حنفی «معاون نخست‌وزیر» دولت طالبان در افغانستان که ریاست مذاکره کنندگان این گروه را در نشست مسکو بر عهده داشت، طی سخنانی در آغاز این اجلاس در ارتباط با موضوع افغانستان اظهارداشت: «به تمام دنیا، به‌ویژه همسایگان افغانستان اطمینان می‌دهیم که نگران اوضاع امنیتی کشورمان نباشند و هیچ تهدیدی برای کشور‌های دور و نزدیک وجود ندارد. افغان‌ها اکنون دارای یک حکومت مسئول، متعهد به منافع ملی و حافظ آزادی سیاسی کشورشان هستند.

ایران پرس:  پنج تن از فرماندهان جهادی افغانستان از توافق برای ایجاد شورای عالی مقاومت ملی در این کشور برای تامین امنیت خبر دادند. «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی – اسلامی، «عطامحمد نور» رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، «محمد محقق» رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، «عبدالرب رسول سیاف» رهبر حزب دعوت اسلامی و «یونس قانونی» معاون پیشین ریاست جمهوری از اعضای اصلی این اتحاد سیاسی‌ هستند.در همین حال «امید میثم» یکی از سخنگویان پیشین «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از کشورهای جهان خواست تا کابینه طالبان را به رسمیت نشناسند و از خواست مردم افغانستان برای رسیدن به صلح و تامین حقوق زنان و اقلیت‌ها حمایت کنند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آزمایش موشک مافوق صوت چین، گفت که از این مسئله نگران شده است.بعد از ابراز نگرانی مقام‌های مختلف آمریکایی و متحدان آن درباره آزمایش موشکی اخیر چین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور نیز از نگرانی خود گفت.بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا نگران موشک‌های مافوق صوت چین است، گفت: «بله».

خبرگزاری ایرنا: “نیکلاس برنز” سفیر پیشنهادی جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در پکن در مجلس سنای آمریکا از چین انتقاد کرد و موضع سختی علیه کشوری گرفت که درصورت تایید نهایی، قرار است نمایندگی کشورش را در آنجا برعهده گیرد.نیکلاس برنز یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا و گزینه مورد انتخاب جو بایدن در اظهارات خود در مقابل کمیته روابط خارجی سنا آزمایش اخیر موشک بالستیک اتمی از سوی چین را که پکن تکذیب کرده ، نگران کننده دانست و خواستار همکاری نزدیکتر میان مقامات آمریکایی و چینی در مورد این مساله شد. برنز مدعی شد: همه ما باید نگران انباشت اتمی چین باشیم. این امر باید یک مساله نگران کننده برای متحدان و آمریکا باشد.

رادیو چین: هان جن، عضو دایمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و معاون نخست وزیر چین در دومین نشست وزیران انرژی “کمربند و جاده” در پکن شرکت و سخنرانی کرد.هان جن گفت: در 8 سال گذشته از زمانی که ساخت مشترک ابتکار “کمربند و جاده” مطرح شد، جامعه جهانی به طور گسترده از آن استقبال و فعالانه مشارکت کردند طوری که همکاری در زمینه های مختلف به صورت همه جانبه انجام شده و نتایج مثمر حاصل شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت خارجه کره شمالی آمریکا را به نشان دادن واکنش غیرعادی نسبت به پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک از یک زیردریایی متهم کرده است.سخنگوی این وزارتخانه پرتاب آزمایشی این موشک بالستیک را به عنوان بکارگیری و استفاده از حق این کشور برای دفاع از خود به عنوان یک کشور مستقل توصیف کرد و گفت هیچ کشور یا قدرت خاصی را هدف نگرفته بود. سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی هشدار داد «در صورتی که آمریکا و نیروهای دست نشانده اش بر اتخاذ اقدامی اشتباه اصرار کنند، ممکن است منجر به عواقب شدیدتری شود.»

خبرگزاری ایلنا:  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کردند. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و  در مورد مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

دویچه وله: رابرت مالی رئیس دفتر ایران در وزارت امور خارجه آمریکا با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان دیدار و گفت‌‌وگو کرد. موضوع دیدار بر سر فعالیت‌های اتمی ایران بوده است.وقفه ایجاد شده در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام باعث افزایش سفرهای دیپلماتیک مقامات آمریکا و اسرائیل شده است.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه قطر در دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به بحث و رایزنی پیرامون آخرین تحولات منطقه پرداخت. محمد عبدالرحمن آل ثانی و رابرت مالی در این دیدار به بحث و بررسی پیرامون آخرین تحولات منطقه ، روابط دوجانبه و رایزنی درباره موضوع ایرانپرداختند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اعضای شورای امنیت طی بیانیه‌ای در حمایت از ائتلاف متجاوز و جنایتکار سعودی، خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن مطابق با قطعنامه ۲۵۶۵ و توقف پیشروی نیروهای یمنی به سمت شهر مأرب شدند.پیشروی نیروهای یمنی و گروه‌های مقاومت علیه مزدوران خارجی و تروریست‌ها در استان «مأرب»، شورای امنیت سازمان ملل را به فکر کمک به ائتلاف متجاوز و جنایتکار سعودی انداخت.اعضای شورای امنیت بامداد پنجشنبه برای جلوگیری از مسلط شدن نیروهای مقاومت یمن بر شهر مأرب، در بیانیه‌ای خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن مطابق با قطعنامه ۲۵۶۵ این شورا شدند .

خبرگزاری تسنیم: جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگوی اخیر خود با « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مورد امکان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صحبت کرد.بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس، منابع خبری اعلام کردند که جک سالیوان در جریان دیدار روز 27 سپتامبر با بن سلمان در شهر نئوم این مساله را مطرح کرد و ولیعهد عربستان سعودی نیز دستیابی به آن را دور از دسترس ندانست.این منابع اعلام کردند که سعودی‌ها گفته‌اند این کار مدتی طول می‌کشد و لیستی از اقدامات لازم را ابتدا به سالیوان ارائه کردند.

الکوثر فارسی: منابع خبری از حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکایی “التنف” در جنوب سوریه خبر دادند. شبکه المیادین اعلام کرد، این حمله توسط دستکم 5 فروند پهپاد صورت گرفته است.از خسارت و تلفات احتمالی این حمله هنوز گزارشی منتشر نشده است.پایگاه های غیرقانونی آمریکا در سوریه در ماه های اخیر چندین بار هدف حمله قرار گرفته اند.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا که توییتر، یوتیوب و فیسبوک فعالیت‌های او را در این شبکه‌های اجتماعی تعلیق کرده‌اند روز پنجشنبه ۲۱ اکتبر از شبکه اجتماعی خود رونمایی کرد.شبکه اجتماعی آقای ترامپ «Truth Social» نام دارد که در زبان انگلیسی به معنی حقیقت است. آقای ترامپ بارها رسانه‌های بزرگ را Fake News می خواند و می‌گوید که با انشتار اخبار جعلی به وی می‌تازند.ترامپ در بیانیه‌ای وعده داد تا در برابر ا«ستبداد غول‌های فناوری» ایستادگی کند، غول‌هایی که از قدرت یکجانبه خود برای خاموش کردن صدای مخالفان در آمریکا استفاده‌ کرده‌اند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *