جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای غزه به مرز ۳۴ هزار تن رسید

وزارت بهداشت غزه امروز (پنج‌شنبه) در صد و نود و پنجمین روز جنگ از افزایش شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این باریکه به ۳۴ هزار نفر خبر داد.

تصاویر زیبای شفق شمالی بر فراز آتشفشان در حال فوران در ایسلند

آتشفشان در جنوب غربی ایسلند که سه بار در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه فوران کرده بود، دوباره به همراه شفق شمالی فوران کرده و گدازه ها را در اطراف خود پخش نمود. گالری عکس اسپوتنیک به این رویداد اختصاص دارد.

اربعین عامل وحدت و انسجام مسلمانان است/ اربعین نویدبخش پیروزی جبهه مقاومت

کربلا- ایرنا- دبیر علمی همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» گفت: اربعین ظرفیت و عامل مهمی برای وحدت و انسجام ملت‌های مسلمان،بیداری اسلامی و مقابله با دشمنان اسلام در منطقه و نویدبخش پیروزی مسلمانان و جبهه مقاومت خواهد بود. 

Loading

رسانه‌ها؛ رویکرد متناقض اروپا در قبال برجام و…

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: رویکرد انفعالی اتحادیه اروپا درقبال مذاکرات هسته ای، اعلام آمادگی رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا برای مذاکره با ایران، گفت‌وگوی وزیران خارجه آمریکا و عربستان درباره برجام، دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا با وزیر خارجه امارات، اظهارات رابرت مالی درباره سفر به کشورهای عرب خلیج‌فارس،اعلام آمادگی طالبان برای حضور در نشست مسکو، سفر هیئت طالبان به ازبکستان، شکست بایدن در تصویب بودجه 3.5 تریلیون دلاری،احضارکاردار واشنگتن به وزارت خارجه روسیه،حضور ناظران انتخاباتی اروپا پس از ۱۵ سال در ونزوئلا، تاکید عربستان بر ادامه مذاکرات با ایران، اظهارات جدید اردوغان درخصوص سوریه، توافق اولیه برای تشکیل دولت جدید آلمان، گفتگوی  رهبران ژاپن و کره جنوبی، مخالفت سودان با عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا و آغاز ساخت دومین ایستگاه فضایی چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  یک مقام اتحادیه اروپا مدعی شد : ایران هنوز آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین نیست.رویترز در گزارشی با استناد به سخنان یک مقام ارشد اتحادیه اروپا تصریح کردکه ایران پیش از بازگشت به گفتگوهای وین خواهان بررسی متونی است که قرار است چند هفته دیگر در دیدار با نمایندگان اروپایی در بروکسل مطرح و به بحث گذاشته شود.این خبر در حالی منتشر می‌شود که نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در جریان گفتگوهای خود در تهران توافق کردند که برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه رایزنی‌ها را در بروکسل انجام دهند.

اسپوتنیک روسیه: جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای مذاکره در بروکسل در خصوص موضوع هسته ای با نمایندگان ایران اعلام کرد. جوزپ بورل گفت: “من نمی توانم تاریخ دقیقی را به شما بدهم  اما در صورت لزوم آماده پذیرش نمایندگان ایران هستم.”بورل افزود: “من ادعا  نمی کنم که قطعاً به چنین مذاکراتی نیاز است اما باید کمی صبر استراتژیک از خود نشان دهم زیرا ما نمی توانیم اجازه شکست خوردن را به خود بدهیم”.

دویچه وله: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد. فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی و مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین از جمله محورهای گفت‌وگوی آن‌ها بوده است.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از دیدار با وزیر امور خارجه عربستان با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود دیدار کرده بود. بلینکن اعلام کرده بود که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای، آمریکا در همراهی با متحدان منطقه‌ای خود در خاورمیانه اقدام به بررسی سایر گزینه‌ها خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کاخ سفید اعلام کرد، مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن با وزیر خارجه امارات دیدار و رایزنی کرد.کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در جریان دیدار با یکدیگر در خصوص همکاری راهبردی میان دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.در بیانیه مذکور همچنین آمده است، سالیوان و آل نهیان همچنین در خصوص شماری از پرونده‌های مهم و مورد توجه دو کشور از جمله مکانیسم رشد و توسعه و رایزنی منطقه‌ای و همچنین توسعه روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

العالم فارسی: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت در سفر به عربستان، قطر و امارات درباره برجام مذاکره خواهد کرد.رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت در سفر به امارات، قطر و عربستان با مقام‌های این کشورهای در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام و مسائل منطقه مذاکره خواهد کرد.مالی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مشتاقانه منتظر سفر خود به امارات، قطر و عربستان از ۱۵ تا ۲۱ اکتبر (۲۳ تا ۲۹ مهرماه) هستم تا در خصوص مسائل منطقه و تلاش ما برای مذاکره به منظور بازگشت متقابل به برجام، رایزنی و گفت‌وگو کنم.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان از آمادگی این گروه برای شرکت در نشست آینده مسکو درباره افغانستان خبر داد. وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد هیاتی را به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون دوم نخست وزیری این گروه برای برای شرکت در نشست مسکو مشخص کرده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، گفت که قرار است هیأتی از سوی این گروه به ریاست مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر، در نشست مسکو شرکت کند.نشست مسکو قرار است در تاریخ بیستم ماه جاری میلادی (28 مهرماه) برگزار شود.

خبرگزاری مهر : رسانه های افغان از سفر عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان در راس هیئت همراه به ازبکستان خبر دادند. «احمد الله وثیق» عضو کمیسیون فرهنگی طالبان صبح امروز شنبه در پیامی اعلام کرد که یک هیئت عالی رتبه حکومتی تحت رهبری مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان در سفری یک روزه عازم ازبکستان شده است.محور گفتگوهای هیئت طالبان با مقامات ازبکستانی گسترش تجارت دوجانبه، ترانزیت، خط آهن و انتقال برق اعلام شده است.

خبرگزاری ایرنا: کاخ سفید با مخالفت یکی از سناتورهای ارشد حزب دموکرات به بخشی از انرژی پاک مربوط به برنامه آب و هوایی در بودجه 3.5 تریلیون دلاری ارائه شده از سوی دولت بایدن که در مجلس نمایندگان هم به تصویب رسیده بود، ناگزیر به تغییر و حذف آن می‌شود. نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار این خبر افزود: سناتور دموکرات «جو منشن» به کاخ سفید اعلام کرد که با برنامه «برق پاک» در بخش آب و هوای بودجه دولت بایدن که چندی پیش جزئیات آن از تصویب مجلس نمایندگان گذشت، «به شدت»مخالف است.

خبرگزاری ایلنا: در پی رویارویی ناو روسی و ناوشکن آمریکایی در دریای ژاپن، مسکو کاردار واشنگتن را احضار کرد.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دیروز ناوشکن نیروی دریایی آمریکا که چند روزی است در دریای ژاپن مستقر شده، به مرزهای آبی فدراسیون روسیه نزدیک شد و در تلاش بود تا از این حدود بگذرد. این وزارتخانه افزود که کشتی بزرگ ضد زیر دریایی «ادمیرال تریبوتس» که در این منطقه حضور دارد، به این ناوشکن آمریکایی هشدار داد، اما این ناوشکن آمریکایی نادیده گرفت. پس از آن کشتی روسی جهت حرکت خود را به سمت این ناو تغییر داد تا اینکه در نهایت ناوشکن آمریکایی تغییر مسیر داد و از مرز روسیه دور شد.

خبرگزاری تسنیم: ناظران انتخاباتی اروپا پس از ۱۵ سال بر انتخابات ونزوئلا نظارت می‌کنند.اتحادیه اروپا قصد دارد برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته ناظران خود را برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات ونزوئلا به این کشور بفرستد. اتحادیه اروپا در حالی قصد دارد پس از 15 سال ناظران خود را برای نظارت بر روند انتخابات ونزوئلا به این کشور اعزام کند که این مساله چندان به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده است. اتحادیه اروپا از سال 2006 تاکنون نماینده‌ای را برای نظارت بر انتخابات ونزوئلا اعزام نکرده است.

الکوثر فارسی: وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که ریاض در مذاکرات با تهران جدی است. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» چاب لندن گفت‌ که کشورش برای مذاکرات با ایران جدی است.وی مذاکرات با ایران را در عین حال “اکتشافی” توصیف کرده و گفت: ریاض خواهان راهی برای ثبات در منطقه است.او ادامه داد: عربستان سعودی بازگشایی کنسولگری ایران در شهر بندری جده را مورد بررسی قرار می‌دهد اما در مذاکرات چندان تغییرات بزرگی نیست و ما هنوز آمده به برقراری روابط کامل با این کشور نیستیم.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که مبارزه ما در سوریه از این به بعد به شکل بسیار متفاوت‌ ادامه خواهد یافت.رجب طیب اردوغان پس از اقامه نماز جمعه در مسجد جامع «حضرت علی» در استانبول، با بیان اینکه مبارزه ما در سوریه در روند بعدی به شکل بسیار متفاوت‌ ادامه خواهد یافت، تاکید کرد: ما علیه این گروه‌های تروریستی، علیه نیروهای معلوم آمریکا در آن‌جا، علیه نیروهای رژیم مبارزه خواهیم کرد.

رادیو چین: اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان همچنان که سوسیال دموکرات‌های متعلق به وی به همراه حزب طرفدار محیط زیست سبزها و حزب لیبرال اف.دی.پی توافق اولیه خود را برای تشکیل دولتی جدید اعلام کردند،‌یک گام دیگر به جانشینی آنگلا مرکل در صدر اعظمی نزدیکتر شد. این سه حزب از زمانی که حزب چپ میانه روی سوسیال دموکرات متعلق به شولتز در انتخابات سراسری ۲۶ سپتامبر پیروز شد مشغول مذاکره بر سر تشکیل دولت بوده‌اند؛ انتخاباتی که در آن محافظه کاران متعلق به آنگلا مرکل صدر اعظم در حال کناره گیری آلمان همچنان که او خودش را آماده ترک سیاست می‌کند در جایگاه دوم قرار گرفتند.

 ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیئو نخست وزیر ژاپن از مون جه-این رئیس جمهور کره جنوبی خواسته است تا به مسائل دوجانبه، از جمله مسئله کار دوران جنگ، واکنش مناسبی نشان دهد.این نخستین گفتگوی آن ها از زمان نخست وزیری کیشیدا بود.رهبر ژاپن گفت روابط دوجانبه به دلیل مسائلی همچون مسئله کار دوران جنگ و افرادی که به آن ها زنان آرامش بخش گفته می شود، همچنان به شدت سرد است.کیشیدا خواستار همکاری کره جنوبی در ارتباط با اتباع ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی شد. مون حمایت خود را از موضع ژاپن ابراز داشت.

ایران پرس: وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای، مخالفت خود را با عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا، اعلام کرد.در بیانیه وزارت خارجه سودان آمده است: ما مخالف تصمیم رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا برای اعطای عضویت ناظر به اسرائیل پیش از مشورت و رایزنی با کشورهای عضو هستیم و این اقدام باعث ایجاد اختلاف میان کمیساریا و اعضا شده است.در ادامه این بیانیه آمده است: این رویکرد مردود است و مغایر با اصول اتحادیه آفریقا است که به روح همکاری، احترام متقابل و اجماع تأکید دارد.رژیم صهیونیستی در آخرین نشست اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر این اتحادیه پذیرفته شد.

خبرگزاری صدا و سیما: چین، ساخت دومین ایستگاه فضایی را آغاز کرد. با توجه به توقف فعالیت ایستگاه بین المللی فضایی تا چند سال آینده، چین قصد دارد به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود. چین روز شنبه راکتِ حامل سه فضانورد از جمله یک زن را به مقصد واحد اصلی ایستگاه فضایی آینده پرتاب کرد، مکانی که این سه فضانور طی شش ماه در آنجا زندگی و کار می‌کنند که طولانی ترین زمان برای حضور فضانوردان چینی در مدار زمین محسوب می‌شود.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *