جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

رسانه‌ها؛ تاکید دوباره چین بر الحاق تایوان و…

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: استان خوانده شدن دوباره تایوان از سوی چین، رونمایی از موشک جدید فراصوت کره شمالی، تاکید آمریکا بر ادامه رویکرد دیپلماسی و مذاکره با ایران، دیدار پوتین و بنت و مذاکره در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت‌وگوی پلوسی و لاپید درباره ایران، اظهارات رئیس سابق موساد درباره برنامه هسته ای  ایران، دیدار هیات طالبان با نمایندگان اتحادیه اروپا،کمک کشورهای گروه ۲۰  به  افغانستان، مقدمه چینی قاهره برای اولین تماس اسد و سیسی ظرف روزهای آتی، واکنش اتحادیه اروپا به نتایج انتخابات عراق، آغاز فعالیت سفیر رژیم صهیونیستی در امارات، واکنش صندوق بین‌المللی پول به اتهام آمریکا علیه رئیس این صندوق، پیش بینی کاهش چشمگیر تقاضای نفت، شدت گرفتن جدال لفظی بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر آینده ایرلند شمالی، رونمایی  از طرح ۳۰ میلیارد یورویی فرانسه برای توسعه انرژی‌ هسته‌ای و فناوری‌های سبز و ادامه بحران اقتصادی ناشی از کرونا برای اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری تاکید کرد: تایوان به عنوان استان چین، اصلا واجد شرایط برای عضویت در سازمان ملل نیست.”ژائو لیجیان“ در مورد برخی سیاستمداران در تایوان که به طور عمد قطعنامه شماره ۲۷۵۸ سازمان ملل متحد را تحریف کرده اند، بیان کرد و مدعی شد که این قطعنامه نماینده تایوان را تعیین نکرده است، حتی به ما اشاره نکرده است.در اکتبر ۱۹۷۱ بیست و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه شماره ۲۷۵۸ را تصویب کرد که به زبان روشن و قطعی اعلام کرد: مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت می‌شناسد که نماینده دولت جمهوری خلق چین تنها نماینده قانونی است چین در سازمان ملل متحد و جمهوری خلق چین یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

العالم: کره شمالی از موشک جدید فراصوت خود رونمایی کرد.کره شمالی در نمایشگاه نظامی “دفاع از خود -۲۰۲۱” که پیشرفته‌ترین تسلیحاتش را به نمایش می‌گذارد، جدیدترین نسخه از سلاح بالستیک خود را که یک موشک فراصوت است، در معرض دید عموم قرار داد. از مشخصه‌ها و ویژگی‌های این موشک فراصوت جدید به نام “Hwasong-” اطلاعات کمی در دسترس است اما گفته می‌شود که یک موشک بالستیک میان برد است که می‌تواند کلاهک حمل کند. همچنین شکل بیرونی آن شبیه به موشک بالستیک میان برد ” Dongfeng-۱۷” است.

الکوثر فارسی: سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که دولت آمریکا دیپلماسی و مذاکره را بهترین رویکرد در قبال ایران می‌داند. «جن ساکی»  در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا دیپلماسی و مذاکره را بهترین رویکرد در قبال ایران می‌داند.وی گفت که دیپلماسی، نخستین گزینه و مسیر مورد تأکید دولت آمریکا در رویکرد خود در برابر ایران است.

دویچه وله: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه راهی آن کشور می‌شود. موضوع بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. بنت خواستار ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت شده است.قرار است این دو سیاستمدار روز ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) در سوچی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. خبر سفر بنت به روسیه از سوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام شده است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی دیداری در واشنگتن درباره مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. جروزالم‌پست نوشت، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و و«یائیر لاپید» وزیر خارجه صهیونیستی طی دیداری در واشنگتن درباره مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.لاپید در این دیدار با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت که همگی ما باید حول این محور متحد شویم که هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود.وی همچنین از پلوسی برای «دوست بودن با اسرائیل» تقدیر کرد.

آناتولی  ترکیه: رئیس سابق موساد گفت: ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک نیست.یوسی کوهن، رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل «موساد» بر خلاف ادعای دولت تل‌آویو گفت که ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک نیست.کوهن طی سخنانی در کنفرانسی که توسط روزنامه «جروزالم پست» برگزار شد، با بیان اینکه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران باید کاملا تجدید شود، اظهار داشت در غیر این صورت ایران بیش از امروز ظرفیت هسته‌ای خواهد داشت.وی همچنین در ادامه سخنان خود مدعی شد که ایران نسبت به دوران توافق هسته‌ای بیشتر منزوی شده است.

خبرگزاری فارس:در دیدار هیات طالبان با نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا در دوحه، وضعیت اجتماعی و اقتصادی کنونی افغانستان، ادامه کمک‌های بشردوستانه مشروط و آثار منفی تحریم‌ها بر این کشور مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا و تعدادی دیگر از کشورهای غربی در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان، متعهد شدند که به صورت مشروط به کمک‌های خود به افغانستان ادامه خواهند داد.این دیدار روز سه شنبه در دوحه قطر با یک هیئت بلندپایه طالبان به سرپرستی مولوی امیرخان متقی و نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشورها برگزار شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: کشورهای گروه ۲۰ متعهد به کمک به مردم افغانستان شدند.نمایندگانی از کشورهای گروه ۲۰ و سازمان های بین المللی روز سه شنبه یک جلسه اضطراری برگزار کردند تا بحران انسانی در افغانستان را بررسی کنند.ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، ریاست این جلسه آنلاین را بر عهده داشت. او گفت این رهبران به طور متفق القول در مورد لزوم این کمک توافق کردند. آنها اذعان کردند که ممکن است لازم باشد هر گونه تلاش برای کمک را با طالبان هماهنگ کنند.رهبران گروه ۲۰ موافقت کردند که از سرگیری هر گونه کمک باید از طریق سازمان های بین المللی به مردم افغانستان صورت گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع مصری از مقدمه چینی مسئولان قاهره برای هماهنگی گفتگوی تلفنی میان رؤسای جمهور مصر و سوریه طی روزهای آتی خبر دادند منابع مصری اعلام کردند: تماس قریب الوقوع میان عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اولین در نوع خود خواهد بود و در چارچوب طرح‌های مصر برای گسترش نقش قاهره در پرونده سوریه طی دوره آتی در سایه تلاش‌های مصر برای همگام شدن با ترکیه در پرونده‌های منطقه است.در این راستا منابع اعلام کردند، تماس‌های امنیتی میان مصر و ترکیه به خوبی و منظم پیش می‌رود. سفرهای هیئت‌های امنیتی میان دو کشور به صورت منظم است. طی نشست اخیری میان هیئت‌های دو طرف، یک مسئول مصری عالیرتبه اعلام کرد، قاهره هرگز رهبری ترکیه بر منطقه عربی را نمی‌پذیرد اما در مقابل می‌تواند شراکت با ترکیه در این راستا را بپذیرد.

خبرگزاری مهر : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی روند برگزاری انتخابات عراق را مثبت ارزیابی کرد که بسیاری از نامزدهای این انتخابات با طرح اعتراضاتی، خواستار شفافیت در اعلام نتایج شده‌اند. جوزف بورل مدعی شد که ارزیابی مثبتی از روند انتخابات پارلمانی عراق دارد که یکشنبه گذشته برگزار شد.وی در این باره افزود: این انتخابات نشانه برداشتن گامی مهم در تحکیم دموکراسی عراق و ثبات بلندمدت آن است.

خبرگزاری تسنیم: سفیر رژیم صهیونیستی در امارات استوارنامه خود را تحویل معاون وزیر خارجه این کشور داد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «امیر حایک» سفیر این رژیم در امارات استوارنامه خود را تحویل مقامات این کشور داد.وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تاکید کرد که امیر حایک استوارنامه خود را تقدیم «خالد عبد الله بالهول»، معاون وزیر خارجه امارات کرد.سفیر رژیم صهیونیستی در امارات گفت، بسیار خوشحال است که نماینده اسرائیل در امارات شده است.

رادیو چین: صندوق بین‌المللی پول اتهام آمریکا علیه رئیس این صندوق را رد کرد.هیئت مدیره صندوق بین المللی پول  بار دیگر بر اطمینان خود به رهبری کریستالینیا جورجیوا، رئیس این صندوق و توان او برای ادامه اجرای وظایف خود تأکید کرد. با این اقدام، کمدی آغازشده توسط آمریکا بر ضد جورجیوا به بهانه‌هایی مانند «جانبداری از چین» و «تحمیل فشار به منظور ارتقاء جایگاه چین در رده‌بندی محیط بازرگانی» نیز به پایان رسید.

اسپوتنیک روسیه: آژانس بین المللی انرژی کاهش تقاضای نفت را پیش بینی کرد. این آژانس اعلام کرد تقاضای بلندمدت نفت در هر سناریویی از کربن زدایی اقتصادها کاهش می یابد. در شدیدترین مورد، اوج مصرف نفت در جهان ممکن است پس از سال 2025 رخ دهد. این نتیجه ای است که تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش خود، چشم انداز انرژی جهان 2021 به دست آورده‌اند.

ایران پرس: وزیر مشاور در امور “‏برگزیتِ” بریتانیا در واکنش به مخالفت اتحادیه اروپا با طرح لندن برای اصلاح کاستی‌های توافقنامه “برگزیت” درباره آینده ایرلند شمالی، طرف اروپایی را به کارشکنی و برخورداری از مواضع ضدبریتانیایی متهم کرد. “دیوید فراست” David Frost روز سه‌ شنبه از اتحادیه اروپا خواست تا با مسائل بنیادین پروتکل ایرلند شمالی که به گفته او از کار افتاده و باعث بروز شکاف در روابط میان لندن و بروکسل شده، مقابله کند و برای حل آن‌ از خود اراده نشان دهد.”فراست” بار دیگر تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا اصلاحات مدنظر بریتانیا را نپذیرد، ساز و کار محافظت از ایرلند شمالی را در چارچوب ماده 16 پروتکل ایرلند شمالی فعال می‌کند.

یورونیوز: فرانسه از طرح ۳۰ میلیارد یورویی برای توسعه انرژی‌ هسته‌ای و فناوری‌های سبز رونمایی کرد .امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) از یک طرح سرمایه‌گذاری پنج ساله به ارزش ۳۰ میلیارد یورو رونمایی کرد که به توسعه فناوری‌های صنعتی نوآورانه از جمله ساخت راکتورهای کوچک هسته‌ای، خودروهای برقی و هواپیماهایی با مصرف سوخت کم اختصاص خواهد یافت. ماکرون گفت هدف طرح دولتی «فرانسه ۲۰۳۰» این است که رشد اقتصادی و قدرت رقابت این کشور را در دهه آینده در مصاف با چین و ایالات متحده افزایش دهد. وی افزود صرف هزینه‌ها از سال آینده آغاز خواهند شد.

خبرگزاری ایرنا: بر اساس آمار ارائه شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، فقط هفت کشور از ۱۹ کشور حوزه یورو، امسال (۲۰۲۱ میلادی) به تولید ناخالص داخلی خود به میزان قبل از همه‌گیری باز می‌گردند. روزنامه ال پائیس نوشت ، بهبودی جهانی اقتصادی در پی شیوع ویروس ویران‌گر کرونا نه تنها با سرعت‌های مختلفی در حرکت است بلکه چین و کشورهای ثروتمند به صورت بسیار چابک‌تری نسبت به کشورهای در حال توسعه  کم درآمد در حال حرکت هستند.بر اساس آمار ارائه شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، ۱۲ کشور از ۱۹ کشور حوزه یورو باید تا سال ۲۰۲۲ منتظر بمانند تا به تولید ناخالص داخلی پیش از دوران شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ بازگردند. که در این میان، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال، طولانی‌ترین زمان برای بازیابی اقتصادی را شاهد خواهند بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *