جدیدترین مطالب

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

 تحولات اوکراین / کی‌یف نقشه B در صورت فقدان کمک آمریکا ندارد

سقوط یک هواپیمای جنگی روسی، امیدواری اوکراین به دریافت سریع کمک‌های آمریکا پس از تصویب کنگره، تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر نیاز فوری کی‌یف به سامانه پدافند هوایی و نگرانی گرجستان از تبدیل شدن به اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

رسانه‌ها؛ انتقاد بورل از انفعال اتحادیه اروپایی و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: انتقاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نقش کمرنگ این اتحادیه در عرصه جهانی، تظاهرات سراسری در لهستان در حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا، انتقاد چین از خواسته‌های نامعقول هند در مذاکرات مرزی، بالاگرفتن تنش میان تایوان و چین، رزمایش روسیه در دریای ژاپن،تصمیم جمهوری آذربایجان برای انجام رزمایش در دریای خزر، واکنش روس ها به اتهام غربی ها در خصوص  تعلل ایران در مذاکرات برجام، پایان هیأت‌های آمریکا و طالبان در دوحه، نتایج اولیه انتخابات عراق، دستگیری معاون ابوبکر البغدادی،گفتگوی مقامات آلمان و اسرائیل درباره فلسطین و ایران، معرفی نامزد حزب حاکم کره جنوبی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری، بیانیه مشترک ۵ کشور غربی درحمایت از طرح خروج مزدوران خارجی، مخالفت الجزایر با اعطای پایگاه نظامی به آمریکا، تظاهرات مردم تونس علیه تصمیمات اخیر رئیس‌جمهور این کشور و مخالفت اکثر جمهوریخواهان سنا با حضور مجدد ترامپ در انتخابات از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 العالم فارسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه نقش خود را به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی از دست داده و به یک ابزار تبدیل شده است.«جوزپ بورل» گفت که در حال حاضر دو گرایش در جهان وجود دارد که اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد که نخست، سیاست‌های آمریکا و متحدانش برای مهار چین بوده و دوم، پویایی چند قطبی بازیگرانی نظیر روسیه است که سعی در گسترش حوزه نفوذ خود دارند.

خبرگزاری صدا و سیما: تظاهرات هزاران شهروندان لهستانی پس از آن برگزار شد که دادگاه قانون اساسی این کشور حکم کرد بخش‌هایی از قانون اتحادیه اروپا با قانون اساسی لهستان تناسب ندارد. هزاران شهروند لهستانی روز یکشنبه در حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا و نگرانی نسبت به حکم اخیر دادگاهی در این کشور علیه قانون این اتحادیه تظاهرات کردند.این تظاهرات بعد از آن برگزار شد که دادگاه قانون اساسی لهستان حکم کرد بخش‌هایی از قانون اتحادیه اروپا با قانون اساسی لهستان تناسب ندارد. این حکم دادگاه موجب شد بسیاری نگران شوند که این کشور در نهایت از این اتحادیه خارج شود.اما مقامات حزب حاکم می‌گویند برنامه‌ای برای خروج از اتحادیه اروپا که در لهستان به آن پولگزیت (polexit) می‌گویند ندارند.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی فرماندهی منطقه غرب ارتش چین خواسته‌های بی‌اساس هند را عامل ایجاد مشکلات در مذاکرات دو جانبه درباره مسائل مرزی توصیف کرد. «لانگ شاهوآ»، سخنگوی فرماندهی منطقه غرب ارتش چین تاکید کرد که خواسته‌های بی‌اساس هند باعث بروز مشکلاتی در مذاکرات دوجانبه درباره مسائل می‌شود.وی گفت که دو طرف سیزدهمین دور مذاکرات مرزی را روز گذشته -‌یکشنبه- در منطقه «چاچول مولدو» برگزار کردند.سخنگو افزود: «در طول مذاکرات، طرف چینی تلاش‌های زیادی برای کمک به کاهش وضعیت در مرزها انجام داد و صداقت اهداف خود را به طور کامل نشان داد. با این حال‌، طرف هندی همچنان بر خواسته‌های غیر‌معقول و غیرواقعی اصرار می‌کند که باعث پیچیدگی مذاکرات می‌شود».

یورونیوز: تایوان در پی بالاگرفتن تنش‌ها با چین که طی روزهای اخیر علاوه بر تهدیدهای کلامی از لحاظ نظامی نیز با تحولاتی همراه بوده بار دیگر بر مواضع و رویکرد استقلال‌طلبانه خود تاکید کرد.رئیس جمهوری تایوان با اعلام دوباره این موضع تاکید کرد که کشورش تسلیم فشارهای چین نخواهد شد و نظامی دموکراتیک خود دفاع خواهد کرد.این سخنان در حالی ایراد می‌شود که تنش میان دو طرف طی روزهای اخیر و بویژه پس از موارد متعدد نقض حریم هوایی تایوان توسط جنگنده‌های چینی تشدید شده است.

خبرگزاری مهر : حوزه نظامی شرق روسیه از برگزاری رزمایشی خبر داد که طی آن دو فروند از کشتی‌های ناوگان «پاسیفیک» این کشور اقدام به شلیک ۱۰ موشک در دریای ژاپن کردند.کشتی‌های استفاده شده در این رزمایش عبارتند از «واریاگ» که یک رزمناو مجهز به موشک‌های هدایت شونده است و همچنین «آدمیرال تریبیوتز» که یک کشتی ضد زیردریایی است.دریای ژاپن یا دریای شرق میان ژاپن، روسیه و شبه جزیره کره مشترک است.

دویچه وله: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایش دریایی این کشور خبر داد. آذربایجان هدف از این مانور را محافظت از زیر ساخت‌های انرژی اعلام کرده است. در این رزمایش کشتی‌های جنگی و کماندو‌های دریایی آذربایجان شرکت می‌کنند.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که این رزمایش سه روزه از دوشنبه ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر) آغاز می‌شود و پنجشنبه خاتمه می‌یابد.مانور یاد شده در بخش دریای خزر متعلق به جمهوری آذربایجان انجام خواهد گرفت.

اسپوتنیک روسیه: میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، در پیام توییتری در رابطه با اتهام در تعلل ایران در آغاز مذاکرات هسته‌ ای وین واکنش نشان داد.اولینوف در صفحه توییتری خود نوشت: به خاطر دقت در موضوع، نباید از یاد ببریم که دولت جدید ایران در پایان آگوست تشکیل شده است، به این مفهوم که کمتر از ۲ ماه از تشکیل آن می‌ گذرد.

تی.آر.تی ترکیه: هیئت آمریکایی و مسئولین طالبان برای نخستین بار پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در دوحه، پایتخت قطر دیدار و گفت‌وگو کردند.وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان اعلام کرد که در دیدار با مقام‌های آمریکایی، در باره روابط کابل با واشنگتن، توافقنامه دوحه، کمک‌های بشردوستانه، آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان، حریم هوایی و مسایل دیگر گفت‌وگو شده است. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که چندین سال در گفت‌وگوهای صلح افغانستان مسئول بود، در این هیأت آمریکایی حضور ندارد.

ایران پرس: کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق امروز (دوشنبه) نتایج اولیه میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد. کمیسیون عالی انتخابات عراق امروز (دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که براساس نتایج اولیه میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی دیروز 41 درصد بوده است.براساس این نتایج، بالاترین میزان مشارکت در استان دهوک و کمترین در بغداد بوده است.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق از دستگیری معاون خلیفه خودخوانده داعش و یکی از خطرناک‌ترین سرکرده‌های این گروه تروریستی، طی یک عملیات دشوار برون‌مرزی خبر داد. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق طی پستی در توئیتر نوشت: «در زمانی که چشم قهرمانان ما در نیروهای امنیتی برای محافظت از انتخابات هوشیار  و باز بود، بازوی اصیل آن‌ها در سرویس اطلاعاتی یکی از دشوارترین عملیات‌های اطلاعاتی را در خارج از مرزها انجام می داد».در ادامه این پست آمده است که این عملیات به دستگیری «سامی جاسم» سرپرست مالی داعش و معاون «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده داعش منجر شد.

رادیو چین: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سفر به اسرائیل، در بیت المقدس  با  نفتالی بنت،  نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد و بر موضع آلمان در مورد مساله فلسطین و اسرائیل و مساله هسته‌ای ایران تأکید کرد.مرکل در نشست خبری  پس از این دیدار گفت که ” طرح دو کشور” برای حل مساله فلسطین و اسرائیل بسیار مهم است و “نمی توان آن را  از مذاکرات کنار گذاشت” و مساله شهرک سازی اسرائیل مانع بزرگی برای تحقق ” طرح دو کشور” است.مرکل در مورد برجام نیز  از ایران خواست که به میز مذاکره برگردد و توافق جدیدی را  با دیگر کشورها امضا کند.

ان. اچ.کی ژاپن: حزب حاکم دموکرات کره جنوبی استاندار گیونگی، ایی جه-میونگ، را به عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری مارس سال آینده انتخاب کرده است.حزب دموکرات که از رئیس جمهور مون جه-این حمایت می کند، نتایج نهایی انتخابات مقدماتی نامزدهای خود برای ریاست جمهوری خود را اعلام کرد. این انتخابات مقدماتی در ۱۱ منطقه در سراسر کره جنوبی برگزار شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفارت پنج کشور در لیبی از طرح جامع خروج مزدوران و نظامیان خارجی از خاک لیبی استقبال کرد. سفارتخانه‌های فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا در لیبی از طرح جامع خروج مزدوران و نظامیان خارجی از خاک لیبی که در پایان نشست های کمیته نظامی مشترک در ژنو تدوین شد، استقبال کردند.این سفارتخانه ها با صدور بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند، آنها نیز همانند یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی از این طرح استقبال می کنند که با توافقنامه برقراری آتش بس که ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ به امضا رسیده، قطعنامه های ۲۵۷۰ و ۲۵۷۱ شورای امنیت، نتایج توافقنامه برقراری آتش بس و نتایج نشست برلین پیرامون لیبی همسو است.

خبرگزاری ایرنا: “عبدالمجید تبون ” رئیس جمهوری الجزایر در گفت‌وگوی مطبوعاتی تاکید کرد که کشورش به هیچ کشوری از جمله آمریکا اجازه برپایی پایگاه نظامی خارجی در خاک خود را نمی‌دهد. تبون همچنین خاطرنشان کرد : ” ما قیمومیت هیچ کشوری بر الجزایر را به رسمیت نمی شناسیم . این امر یکی از اصول اساسی کشور ما است .”رئیس جمهور الجزایر همچنین بعید دانست ارتش کشورش در عملیات خارجی مشارکت نماید.  

آناتولی  ترکیه: صدها نفر از مردم تونس علیه تصمیمات اخیر قیس سعید، رئیس جمهور این کشور تظاهرات کردند.معترضان با در دست داشتن پرچم تونس خواستار لغو تصمیمات اخیر سعید شده، شعارهایی در مخالفت با آن سر داده و این اقدامات را «کودتا» خواندند.قرار است تظاهرات مشابه در استان‌های مختلف تونس امروز برگزار شود.قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس در 25 جولای امسال طی تصمیم ناگهانی که از تلویزیون این کشور اعلام کرد هشام المشیشی، نخست وزیر این کشور را برکنار و فعالیت پارلمان را تعلیق کرد.

خبرگزاری تسنیم: اکثر سناتورهای جمهوریخواه امیدوارند که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور تمایل خود را برای شرکت مجدد در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکند.اکثر سناتورهای جمهوریخواه مخالف اعلام حضور مجدد ترامپ در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پیش از انتخابات میان دوره‌ای مجلس سنا هستند زیرا نگران آن هستند که شانس آنها برای پیروزی مجدد در انتخابات سنا به شدت کاهش یابد.بر اساس این گزارش، سناتورهای جمهوریخواه به طور کلی نیز مخالف شرکت مجدد ترامپ در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *