جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن‌ وارد چهارمین روز شد

دونالد ترامپ صبح جمعه در چهارمین روز از محاکمه خود، در دادگاهی با حضور ۱۲عضو اصلی هیات منصفه و یک نفر علی‌البدل که همگی از قبل انتخاب شده بودند وارد شد. پنج عضو علی‌البدل دیگر نیز احتمالا تا پایان هفته انتخاب خواهند شد. ترامپ در لحظه ورود طوری به نظر می‌رسید که گویی رویداد‌های اخیر اندکی بر او تأثیر گذاشته است

Loading

رسانه‌ها؛ برگزاری انتخابات عراق و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری پنجمین دور انتخابات پارلمانی عراق، هشدار وزیر خارجه ترکیه درخصوص جنگ با یونان در شرق مدیترانه، افزایش فشارهای آمریکا بر ترکیه، مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، آخرین  سفر مرکل به فلسطین اشغالی در مقام صدراعظم آلمان، تشدید اختلافات  لهستان و اتحادیه اروپا، برگزاری نخستین دیدار مقامات طالبان  وآمریکا، مخالف ازبکستان با استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور، اظهارات دوباره ترامپ درباره تجهیزات آمریکایی به جا مانده در افغانستان، تاکید مکرون بر عدم حضور بلندت فرانسه در آفریقای غربی، ادامه تنش دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا، واکنش شدید تایوان به اظهارات شی جین پینگ، قرارداد یک میلیارد دلاری آمریکا برای فروش بالگرد و هواپیما به استرالیا، درگذشت پدر بمب هسته ای پاکستان، استعفای صدر اعظم اتریش، تلاش بریتانیا و شش کشور حوزه خلیج فارس برای امضای پیمان تجارت آزاد، نگرانی آمریکا و اسرائیل از توان پهپادی ایران و قدرت نمایی یوان چین در برابر دلار آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: پنجمین دور انتخابات پارلمانی عراق از صبح امروز (یکشنبه) برای تعیین، 329 نماینده مجلس از بین 3240 نامزد انتخابات آغاز شد.حدود 25 میلیون رای‌دهنده عراقی از حدود 40 میلیون شهروند این کشور، واجد شرایط حضور در انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق هستند که ۱۴.۳ میلیون عراقی نیز کارت الکترونیکی شرکت در انتخابات را دریافت کرده‌اند تا 329 عضو پارلمان را انتخاب کنند. در پنجمین دور از انتخابات پارلمانی رای دهندگان عراقی از میان 3240 نامزد انتخابات، 329 نفر را راهی پارلمان خواهند کرد که از 21 ائتلاف و 109 حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل هستند.این دور از انتخابات که پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است، در دسامبر 2019 در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در بحبوحه نقض‌های مداوم آنکارا در مناطق اقتصادی انحصاری قبرس و یونان، وزیر امور خارجه ترکیه از آمادگی جنگی کشورش مقابل یونان در یک کنفرانس خبری خبر داد. این اظهارات کمتر از دو هفته پس از آن مطرح می‌شود که یونان و فرانسه یک پیمان دفاعی مشترک به امضا رساندند و آنکارا تصمیم گرفت تا کشتی اکتشافی “اوروچ رئیس” را به شرق مدیترانه اعزام کند.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما اقدامات خود را در برابر نقض آبهای فلات قاره خودمان انجام می‌دهیم. آخرین باری که یونان یک مایل دریایی به فلات قاره ما (شرق کرت) حمله کرد، ما یک ناوتکس (NAVTEX) صادر کردیم و هشدارهای لازم را دادیم. هنگامی که جلوی آنها در آنجا گرفته شد، می‌خواستند دوباره در آن زمان از قبرس وارد منطقه شوند اما در آنجا با همان رفتار مواجه شدند. آنها دائماً از ترکیه در مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنند. نمی‌دانم این چه فایده‌ای دارد. شاید برای سیاست داخلی باشد.

خبرگزاری تسنیم: جو بایدن به تازگی ترکیه را به لطمه زدن به روند مبارزه با داعش در سوریه متهم کرده و چنین به نظر می‌رسد که پرونده فروش اف ۳۵ به ترکیه نیز مختومه شده است.آسمان روابط واشنگتن – آنکارا، ابری تر شد و گویی دولت بایدن تصمیم گرفته که هر چند وقت یک بار، به شکلی جدید، ترکیه را تحت فشار قرار دهد.با آن که اردوغان امیدوار بود که در نشست آتی سران جی 20 در ایتالیا، با جو بایدن به نتایج تازه ای دست پیدا کند، اما او به تازگی ترکیه را به لطمه زدن به روند مبارزه با داعش در سوریه متهم کرده و چنین به نظر می رسد که پرونده فروش اف 35 به ترکیه نیز، مختومه شده است

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام مخالفت کشورش با شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، گفت باید از اقدامات یکجانبه‌ که سبب تشدید تنش می‌شود، اجتناب کرد.بعد از ادعای «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مخالفت با توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و انتشار گزارشی از فشار واشنگتن به تل‌آویو در این زمینه، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر موضع خود در قبال توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین را تکرار کرد.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره فشارهای واشنگتن به تل‌آویو برای توقف شهر‌ک‌سازی‌ها گفت که دولت «جو بایدن» به وضوح با ساخت‌وساز یکجانبه در اراضی خصوصی فلسطینیان مخالف است.

خبرگزاری مهر : صدراعظم آلمان در یک سفر رسمی روز یکشنبه عازم سرزمینهای اشغالی فلسطین می شود تا برای آخرین بار مورد استقبال سران رژیم صهیونیستی قرار گیرد. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان قرار است در آخرین سفر رسمی خود به فلسطین اشغالی سفر کند؛ سفری که قرار بود در ماه آگوست انجام شود اما در لحظات آخر به دلیل تحولات افغانستان به تأخیر افتاد.هرچند که از این سفر به عنوان یک سفر کاری یاد می‌شود، اما در واقع یک سفر خداحافظی برای ۱۶ سال صدارت اعظمی مرکل بشمار می‌رود.در این سفر، صدراعظم کهنه کار آلمان قرار است با «نفتالی بنت» نخست وزیر جدید اسرائیل دیدار کند و پیش بینی می‌شود که پیچیدگی‌های ائتلاف سازی یکی از موضوعات مورد بحث میان این دو مقام باشد.

خبرگزاری ایرنا: با تشدید مارپیچ خطرناک اختلافات میان لهستان و اتحادیه اروپا، مقامات کمیسیون اروپا و دولت‌های آلمان و فرانسه در هشدار به ورشو، تداوم حضور داوطلبانه این کشور در بلوک اتحادیه اروپا را مستلزم «رعایت قوانین اتحادیه و کلیه احکام صادره توسط دیوان عدالت اروپا» دانستند.رای دادگاه لهستان مبنی بر ناسازگاری مواد معاهدات اتحادیه اروپا با قانون اساسی این کشور موجی از نگرانی‌ها از سوی پایتخت‌های اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.  بروکسل از بررسی سریع حکم لهستان و اقدام مقتضی بر اساس آن خبر داده است.

رادیو چین: طالبان افغانستان و آمریکا نخستین مذاکره رو در روی خود پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان رادر دوحه قطر برگزار کردند. گفتنی است در این دیدار دو طرف به بررسی وضعیت انسانی افغانستان پرداختند.امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در راس هیات طالبان در این دیدار شرکت کرد. او خبر داد، خواست اصلی طالبان در این دیدار دریافت کمک های انسانی بود.وی افزود، طالبان در این دیدار خواستار حفظ توافق نامه فوریه ۲۰۲۰ دوحه و آزاد کردن دارایی های بانک مرکزی افغانستان از سوی آمریکا شده است.

الکوثر فارسی: در ادامه مخالفت های دولت ازبکستان با استقرار پایگاه نظامیان آمریکایی ، مقام های تاشکند بار دیگر مخالفت خود را تکرار کرده اند. در پی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پس از دو دهه اشغالگری ، ابتدا برخی از رسانه های غربی با طرح موضوع انتقال نیروهای نظامی آمریکا به جمهوری های آسیای مرکزی، تلاش کردند سران این کشورها را به همکاری با سیاست های آمریکا در منطقه راضی کنند. پیش از این ، روزنامه “وال استریت ژورنال” با استناد به منابع خود اعلام کرد:”آمریکا خواستار استفاده احتمالی از پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی است”.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد که روسیه و چین بالگردهای به جا مانده از ارتش آمریکا در افغانستان را تجزیه و بررسی کردند. «دونالد ترامپ» در تجمع هواداران خود در ایالات آیووا گفت : «روس‌ها و چینی‌ها در حال حاضر نمونه‌هایی از بالگردهای آمریکایی را در اختیار دارند و در حال تجزیه و مطالعه بالگردهای آپاچی هستند و به زودی بهترین تجهیزات را جمع‌آوری خواهند کرد». وی گفت: «اکنون این تجهیزات به دست دشمنان ما افتاده است».

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این کشور برنامه‌ای برای حضور طولانی مدت در مالی ندارد. امانوئل مکرون طی سخنانی در اجلاس آفریقا و فرانسه که با حضور جوانان آفریقایی در شهر مونپلیه برگزار شد،‌ اعلام کرد که هدف کشورش حضور طولانی مدت در مالی نیست.مکرون که تنها رئیس جمهور شرکت کننده در اجلاس بود اظهار داشت که می‌خواهند پایگاه‌های نظامی در مالی را در اسرع وقت ببندد، اما باید “دولت قوی” و “پروژه‌های سرمایه گذاری” وجود داشته باشد.

تی.آر.تی ترکیه: روسیه خواستار لغو مصونیت سه دیپلمات آمریکایی از سوی سفارت آمریکا در مسکو شد.وزارت امور خارجه روسیه با ارسال یادداشتی به سفارت ایالات متحده آمریکا در مسکو خواستار لغو مصونیت دیپلماتیک سه تن از کارکنان این سفارت گردید.بر اساس اخبار مندرجه در رسانه‌های گروهی روسیه، در این یادداشت که به سفارت آمریکا در مسکو ارسال شد، خواسته شد تا مصونیت دیپلماتیک سه فرد مذکور که ادعا می‌شود اشیا شخصی یک شهروند روسی را به سرقت برده‌اند، برای باز شدن راه پیگرد قانونی شان لغو شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: تایوان نسبت به اظهارات شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت یکصد و دهمین سالگرد انقلاب ۱۹۱۱ برگزار شد، واکنش شدیدی نشان داد.دفتر ریاست جمهوری تایوان با انتشار بیانیه ای گفت که انقلاب ۱۹۱۱ پایه ریز دموکراسی و جمهوریت بود نه دیکتاتوری و استبداد. در این بیانیه همچنین آمده است که دموکراسی و جمهوریت در تایوان کنونی تحقق یافته اند.در این بیانیه همچنین آمده است وضعیت هنگ کنگ گویای آن است که چین به وعده هایش عمل نکرده است و سیاست «یک کشور، دو نظام» پکن در عمل قابل اجرا نیست. در ادامه، در این بیانیه آمده است که افکار عمومی در تایوان نظریه «یک کشور، دو نظام» را نمی پذیرد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه آمریکا از قرارداد نظامی یک میلیارد دلاری با استرالیا برای فروش بالگرد و هواپیما به این کشور خبر داده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: واشنگتن قصد دارد 12 فروند بالگرد تهاجمی و یک فروند هواپیمای جنگ الکترونیک به استرالیا بفروشد. ارزش این قرارداد بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است.بر اساس این گزارش فروش بالگرد و هواپیما از سوی آمریکا به استرالیا، تلاش دیگری از سوی واشنگتن برای حمایت از کانبرا در برابر رشد فزاینده حضور و قدرت نظامی چین در منطقه به شمار می رود.این در حالی است که استرالیا ماه گذشته یک پیمان راهبردی دفاعی-امنیتی با آمریکا و انگلیس امضا کرده و این اقدام با خشم و نگرانی فرانسه روبرو شده است.

ایران پرس: عبدالقدیر خان دانشمند هسته‌ای صاحب نام پاکستان که به “پدر بمب اتمی” این کشور معروف است، امروز یکشنبه در سن ۸۶ سالگی درگذشت.دکتر عبدالقدیر خان که از یکماه گذشته به شدت بیمار بود صبح امروز یکشنبه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در اسلام‌آباد درگذشت.این فیزیکدان هسته‌ای ۸۶ ساله که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۴ به دلیل برخی نگرانی‌های امنیتی، تحت مراقبت قرار گرفته بود.

یورونیوز: سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش اعلام کرد برای حل بحران دولتی ناشی از تحقیقات دادستانی از او و اعضای دولتش، از سمت خود استعفا می‌دهد. وی با اشاره به اینکه هدفش جلوگیری از هرج و مرج در کشور است، الکساندر شانلبرگ، وزیر خارجه را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.این سیاستمدار جوان اتریشی البته تاکید کرد که همچنان به عنوان رهبر حزب به کار خود ادامه خواهد داد.در روزهای اخیر بحث‌های گسترده‌ای در خصوص تحقیقات دادستانی از آقای کورتس و بخش‌هایی از دولت او به اتهام سواستفاده از رسانه‌ها برای منافع شخصی و حزبی به راه افتاده بود.

دویچه وله: بریتانیا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس  مذاکرات برای دست‌یافتن به یک پیمان تجارت آزاد را آغاز کردند.  حجم مبادلات بازرگانی میان شش کشور عربی کناره خلیج فارس و بریتانیا سال گذشته به حدود ۳۵ میلیارد یورو رسید. بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) می‌کوشد از فرصت کاهش محدودیت‌های این اتحادیه برای گسترش مناسبات بازرگانی خود با کشورهای جهان بهترین استفاده را کند و در این مسیر توجه ویژه‌ای به کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس دارد.

اسپوتنیک روسیه: یک مقام اسرائیلی گفت:آمریکا و دیگر کشورهای غربی خطرات ناشی از برنامه پهپادی ایران را دست‌کم گرفته‌اند و ممکن است زمانی ایران جسورتر، شجاع‌تر و بازدارنده‌تر شود. وی به نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گفت: این پیشرفت، معادلات امنیتی خاورمیانه را تغییر می‌دهد. وال استریت ژورنال افزود: از حمله به نفتکش‌ها تا حملات صورت گرفته در نوار غزه به محله‌های اسرائیلی‌نشین تا هدف قرار دادن پالایشگاه‌ها و خطوط لوله‌های نفتی سعودی و پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق، همگی مواردی هستند که نشان می‌دهند، توسعه بخش پهپاد ایران باعث تغییر توازن قوا در خاورمیانه می‌شود. برنامه پهپادی ایران معادلات امنیتی در خاورمیانه را دگرگون خواهد ساخت.

خبرگزاری صدا وسیما: اداره تجارت ارز خارجی چین اعلام کرد، نرخ برابری پول ملی این کشور (یوان) به عنوان ارز چین روز یکشنبه به ۶.۴۶۰۴ واحد در برابر دلار آمریکا رسیده است.رادیو بین المللی چین روز یکشنبه اعلام کرد که در بازار اسپات ارز خارجی چین، یوان مجاز به افزایش و یا کاهش ۲ درصدی در مقایسه با نرخ برابری مرکزی در یک روز معاملاتی است.این گزارش می‌افزاید: نرخ برابری یوان در برابر دلار آمریکا مبتنی بر میانگین وزنی قیمت‌های ارائه شده از سوی بازارگردانان قبل از شروع به کار بازار بین بانکی در هر روز معاملاتی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *