جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

رسانه‌ها؛ ادامه بحران آفرینی آمریکا در جنوب شرق آسیا و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: واکنش چین به برخورد زیردریایی هسته ای آمریکا با شیء ناشناس در دریای جنوبی، آموزش محرمانه نظامیان تایوان توسط آمریکا، سفر گروهی از سناتورهای فرانسوی به تایوان با وجود هشدار چین، تعهد شی جینپینگ به "اتحاد مجدد" با تایوان، تصویب قطعنامه پیشنهادی چین علیه استعمار در شورای حقوق بشر سازمان ملل، همکاری ژاپن و هند برای ثبات منطقه ای، اولین گردهمایی انتخاباتی ترامپ در ایالت آیووا،  تعطیلی میز ایران در  سازمان سیا و بازنشسته شدن  رئیس آن ، اولین دیدار مقامات ارشد آمریکایی با طالبان پس از خروج غرب از افغانستان، نشست طالبان با نمایندگان ۹ کشور خارجی و اتحادیه اروپا در قطر، دیدار وندی  شرمن با مقام‌های پاکستان با محوریت تحولات افغانستان، لغو مجوز "عبادت خاموش" یهودیان در مسجدالاقصی، آغاز سکوت انتخاباتی در سراسر عراق، ادامه ورودکاروان های نظامی آمریکا به سوریه، درخواست ۱۲ کشور از اتحادیه اروپا برای تامین بودجۀ ساخت حصار مرزی مقابله با مهاجران، تایید روابط روبه رشد اروپا و  ترکیه، انتقاد گوترش از بی عدالتی در توزیع واکسن کرونا در جهان و توافق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای اخذ مالیات از شرکت‌های بزرگ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: رسانه های آمریکا  از برخورد یک زیردریایی هسته ای آمریکا با شیء ناشناس در آب های دریای جنوبی در روز 2 اکتبر خبر دادند. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این موضوع در نشست خبری ضمن ابراز توجه جدی به این حادثه از آمریکا خواست جزییات آن از جمله مکان، هدف سفر، وجود نشت مواد هسته ای و آسیب های ناشی از آن به محیط دریایی را تشریح کند.جائو لی جیان تاکید کرد: آمریکا ازمدت زمان طولانی به بهانه آزادی کشتی رانی ناوهای جنگی خود را به آب های دریای جنوبی اعزام می کند و این علت اصلی وقوع حادثه یاد شده به شمار می رود. این عملکرد آمریکا تهدید جدی به صلح و ثبات منطقه است. وی افزود: آمریکا عمدا زمان این حادثه را دیر اعلام کرده و قصد پنهانکاری و عدم شفافیت سازی داشته، این اقدامی غیر مسوولانه است.

دویچه وله: در میانه تنش بین تایوان و چین گفته می‌شود نیروهای ویژه آمریکایی به صورت محرمانه نظامیان تایوانی را آموزش می‌دهند. آمریکا در این زمینه گفته مناسبات با تایوان متناسب با تهدیدهای چین تنظیم شده‌اند. روزنامه وال‌استریت ژورنال با استناد به چند مقام دولتی آمریکایی که هویت‌شان فاش نشده می‌گوید گروهی از یگان‌های ویژه ارتش ایالات متحده از یک‌سال پیش به صورت محرمانه نظامیان و نیروی دریایی تایوان را آموزش می‌دهند.جان ساپل، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید “حمایت‌ها و ارتباط دفاعی ما با تایوان” متناسب با وضعیت کنونی و تهدیدهای جمهوری خلق چین ادامه خواهند داشت.

خبرگزاری صدا و سیما: گروهی از سناتور‌های فرانسوی به ریاست آلن ریشار وزیر دفاع سابق فرانسه برای سفری پنج روزه و به رغم هشدار چین وارد تایوان شدند. در این سفر سناتور فرانسوی ، اقدامات چین علیه تایوان را تهدیدی برای ثبات منطقه دانست.آلن ریشار در نشستی خبری در تایپه گفت حملات هوایی که در ماه‌های اخیر افزایش یافته است پیامی از سوی حاکمیت پکن و تهدید به اقدام نظامی علیه تایوان است. من فکر می‌کنم این پیام به طور کامل نه تنها از سوی تایوان بلکه از سوی همه قدرت‌هایی که به دنبال ثبات در منطقه هند- آرام هستند درک شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری چین امروز (شنبه) متعهد شد تا اتحاد مجدد با تایوان را “محقق” کند، با این حال او مستقیما به استفاده از زور اشاره‌ای نداشت، آن هم یک هفته بعد از تنش‌ها با این جزیره مورد ادعای چین که نگرانی بین‌المللی را برانگیخت.شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در تالار بزرگ خلق گفت، مردم چین “سنتی باشکوه” در مخالفت با جدایی طلبی دارند.او در سالروز انقلابی که به سقوط آخرین سلسله امپراتوری در ۱۹۱۱ منجر شد، گفت: جدایی طلبی استقلال تایوان بزرگترین مانع برای دستیابی به اتحاد مجدد سرزمین مادری و جدی‌ترین خطر پنهان برای جوانسازی ملی است.

العالم فارسی: قطعنامه آثار منفی میراث استعمار بر بهره مندی از حقوق بشر با وجود عدم همراهی اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر تصویب شد.شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با وجود انتقادات و مخالفت های کشورهای غربی که سابقه استعمار دیگر کشورها را دارند، قطعنامه پیشنهادی چین درباره آثار منفی میراث استعمار را با ٢٧ رای موافق و ٢٠ رای ممتنع تصویب کرد.این قطعنامه از همه کشورها درخواست می کند تا ضمن شناسایی آثار و اشکال معاصر استعمارگری، گامهای مشخصی را برای برخورد با آثار زیانبار این پدیده بردارند.

 ان. اچ.کی ژاپن: نخست وزیر جدید ژاپن کیشیدا فومیو و همتای هندی او نارندرا مودی تأیید کردند که برای دستیابی به یک منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این اولین گفتگوی آنها از زمان روی کار آمدن کیشیدا بود. آنها توافق کردند که روابط دوجانبه را توسعه دهند و همچنین تحت اتحاد موسوم به کوآد شامل ژاپن، هند، استرالیا و آمریکا همکاری کنند.این دو رهبر همچنین توافق کردند که با تلاش های یک جانبه برای تغییر وضع موجود با زور و اجبار اقتصادی مخالفت کنند. آنها تأیید کردند که برای دستیابی به امنیت اقتصادی، از جمله انعطاف پذیری زنجیره تامین، همکاری های دوجانبه را تقویت خواهند کرد.

خبرگزاری فارس:  پایگاه خبری نیوزویک از گردهمایی حامیان ترامپ در ایالت آیووا در روز شنبه و سخنرانی وی در این همایش خبر داد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قصد دارد روز شنبه در ایالت آیووا یک گردهمایی برگزار کند که انتظار می‌رود شمار زیادی از هواداران وی در این همایش شرکت کنند. نیوزویک با اعلام این خبر گزارش داد که به نظر می‌رسد با توجه به نظرسنجیهای مثبت اخیر به سود ترامپ در این ایالت، این همایس اولین استارت ترامپ برای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 باشد.

الکوثر فارسی:  منابع خبری از پایان کار دفتر سازمان سیا در امور ایران و به دنبال آن بازنشستگی رئیس آن ملقب به «آیت الله مایک» یا «شاهزاده تاریکی» خبر دادند. نیویورک تایمز با اعلام این خبر که دفتر امور ایران در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا بسته شده است، از بازنشستگی مدیر این مرکز خبر داد که با نام «شاهزاده تاریکی» یا «آیت‌الله مایک» شناخته می‌شود.شاهزاده تاریکی که نام او ازسوی آمریکا «مایکل دی آندریا» عنوان شده است، در سال 2017 (1397) از سوی دولت پیشین آمریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» برای ریاست مرکز رسیدگی به امور ایران متعلق به سازمان جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا/ CIA) انتخاب شد.انتخاب او در آن زمان بیانگر مواضع سخت گیرانه دولت ترامپ در قبال ایران بود، زیرا مایکل دی آندریا در داخل این مرکز تلاش کرد که هرچه بیشتر رویکرد آمریکا درقبال ایران را شدید و تند کند.

اسپوتنیک روسیه: دو مقام دولت آمریکا گفتند که یک هیئت ارشد آمریکایی امروز شنبه و فردا با در اولین نشست مستقیم سطح بالا پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، در دوحه، پایتخت قطر، با نمایندگان برجسته طالبان دیدار خواهد کرد.این دو مقام افزودند که در هیأت بلندپایه آمریکا مقامات وزارت خارجه، آژانس توسعه بین المللی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حضور دارند.این درحالی است که هیئت طالبان شامل اعضای دولت انتقالی است که هفته‌ها پیش توسط این گروه تشکیل شده است.یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: “این دیدار در ادامه تعامل واقع بینانه با طالبان است که ما در مسائل حیاتی برای امنیت ملی انجام می‌دهیم.”

خبرگزاری تسنیم: طالبان در دیدار با نمایندگان ۹ کشور خارجی و اتحادیه اروپا در قطر اعلام کردند که آماده تعامل با جامعه جهانی و حل مشکلات از طریق گفت‌وگو هستند. شماری از مقامات طالبان در دیدار با سفرا و نمایندگان اتحادیه اروپا، نروژ، سوئد، هلند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، انگلیس و آمریکا در قطر دیدار کردند.به گفته «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان هیئت آن‌ها شامل «مطیع‌الحق» رئیس هلال احمر افغانستان، «محمد نعیم»، «مولوی عبدالله» و «عبدالرحمان» از دفتر سیاسی طالبان در قطر بود.

خبرگزاری ایلنا: معاون وزیر خارجه آمریکا که به پاکستان سفر کرده است، با مقام‌های این کشور درباره تحولات افغانستان رایزنی کرد.«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا که به پاکستان سفر کرده است، با مقام‌های این کشور درباره تحولات افغانستان تحت حاکمیت طالبان رایزنی کرد. بر اساس این گزارش، بررسی راه‌های ارتقای همکاری‌های دوجانبه اسلام‌آباد و واشنگتن، از دیگر محورهای دیدار شرمن با مقام‌های پاکستان بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع عبری از لغو حکم مجاز بودن “عبادت خاموش” یهودیان در مسجد الاقصی توسط دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی خبر دادند.دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در حکمی تصمیم دادگاه صلح قدس مبنی بر اجازه نیایش به یهودیان در مسجد الاقصی را لغو کرد.وبسایت عبری زبان “واللا” در این باره به نقل از یک مقام صهیونیستی  اعلام کرد: دولت آمریکا نگران بود که تصمیم قبلی دادگاه مبنی بر مجاز بودن نیایش یهودیان در مسجد الاقصی منجر به تنش در این مسجد و تشدید تنش (میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی) شود.اجازه نیایش یهودیان در مسجد الاقصی واکنش‌های گسترده و تظاهرات شهروندان فلسطینی را به همراه داشت.

خبرگزاری مهر : کمیساریای عالی انتخابات عراق با صدور بیانیه‌ای از آغاز سکوت انتخاباتی در سراسر این کشور در فاصله یک روز مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام خبر داد. کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای از آغاز سکوت انتخاباتی در سراسر این کشور از صبح امروز خبر داد. این در حالی است که انتخابات پارلمانی زودهنگام فردا یکشنبه برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش، روز گذشته نیز دور نخست انتخابات که به رأی‌گیری ویژه برای گروه‌های خاص از جمله نیروهای نظامی و امنیتی اختصاص داشت، انجام شد. وزارت کشور عراق میزان مشارکت در این مرحله از انتخابات را ۶۹ درصد اعلام کرد.

ایران پرس: نظامیان تروریست آمریکایی دوباره با نقض حاکمیت سوریه و قوانین بین المللی، کاروانی جدید متشکل از 56 دستگاه کامیون حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی را از شمال عراق  وارد خاک سوریه کردند. نیروهای اشغالگر آمریکایی این کاروان را برای تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خود در استان های “حسکه” Hasakah، شمال شرق سوریه وارد این کشور کردند.آمریکا طی چند ماه اخیر هزاران کامیون حامل سلاح و تجهیزات نظامی و لجستیکی را از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی وارد خاک سوریه کرده است.

یورونیوز: دوازده کشور عضو اتحادیه اروپا از بروکسل خواسته‌اند تا هزینه ساخت موانع مرزی برای جلوگیری از ورود مهاجران را تامین کند.این کشورها عبارت بودند از اتریش، بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، یونان، مجارستان، لیتوانی، لتونی، لهستان و اسلواکی.ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا که مخاب این نامه بود، در جریان نشست خبری که در پایان جلسۀ وزرای کشور در لوکزامبورگ برگزار شد، در پاسخ به این درخواست گفت که کشورها «امکان و حق ساخت حصار» را دارند.

تی.آر.تی ترکیه: جوزف بورل روابط با ترکیه را مورد ارزیابی قرار داد. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست یک نهاد اندیشه اسپانیایی در شهر مادرید اعلام کرد: روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در مقایسه با یک‌سال پیش خیلی بهتر است. 

خبرگزاری ایرنا: دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه بی عدالتی در توزیع واکسن کرونا بزرگترین متحد همه گیری این ویروس است، خواهان کمک به عملی شدن هدف سازمان جهانی بهداشت در واکسینه کردن ۴۰ درصد از مردم جهان تا پایان سال میلادی جاری شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری مشترک با تدروس آدهانوم گبریسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، از تمامی طرف های مرتبط خواست تا کمک کنند که راهبرد واکسیناسیون جهانی کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲ به واقعیت تبدیل شود.

خبرگزاری ایرنا: اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در مذاکرات انجام شده درباره چارچوب مالیاتی جدید، طی توافقی تاریخی، حداقل مالیات ۱۵ درصدی را بر درآمد شرکت‌های بزرگ تعیین کرد. توافق جدید بین ۱۳۶ کشور و نهادهای اقتصادی و قضایی جهان که بیش از ۹۰ درصد سود ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارند، منعقد شد.براساس این توافقنامه، نرخ پایه حداقلی ۱۵ درصدی بر درآمد شرکت های چندملیتی و غول های فناوری همچون آمازون، مایکروسافت و گوگل اعمال خواهد شد.این توافق جدید بین کشورهایی است که بیش از ۹۰ درصد اقتصادی جهانی را براساس تولید ناخالص داخلی در اختیار دارند. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *