جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

کاردار ایران در لندن : نتانیاهو برای کشاندن غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرد

لندن – ایرنا – کاردار سفارت کشورمان در لندن در گفت‌وگو با نشریه گاردین هشدار داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرده است؛ جنگی که به گفته او پیامدهای غیرقابل محاسبه‌ای برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading

رسانه‌ها؛ چالش در روابط ناتو و روسیه و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اقدام ناتو به اخراج هشت دیپلمات روس و واکنش مسکو، ابراز رضایت ریابکوف ازمذاکرات روسیه و آمریکا، گفتگوی بلینکن و لاوروف درخصوص احیای برجام،کمک بلاعوض ۹ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به کشورهای بالکان غربی،اذعان فرانسه بر وجود اختلافات عمیق با انگلیس و آمریکا، واکنش نخست‌وزیر ارمنستان به نشست پیشنهادی ۳+۳ ، انحلال پارلمان عراق ، خروج سه تیپ نظامی آمریکا از پایگاه عین‌الاسد عراق، هشدار سازمان ملل درخصوص فروپاشی اقتصاد افغانستان، موافقت دادگاه رژیم صهیونیستی با نیایش یهودیان در مسجد‌الاقصی، برگزاری رزمایش هوایی پرچم آبی  ارتش رژیم صهیونیستی، هشدار آمریکایی‌ها به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، درخواست مصر برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه، برگزاری ملاقات مقامات عالی رتبه چین و آمریکا، گسترش همکاری های نظامی چین و قرقیزستان  و اعلام خط و مشی سیاستهای ژاپن در نخستین سخنرانی نخست وزیر جدید از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از اخراج هشت تن از اعضای هیات روسیه از این سازمان نظامی خبر داد.ناتو این 8 دیپلمات روس را به جاسوسی و انجام فعالیت های بدخواهانه متهم کرده است. طبق گزارش‌ ها ناتو تصمیم گرفته است اعضای هیات روسیه در این سازمان را به 10 نفر کاهش دهد.روابط غرب و مسکو از سال 2014 در چهار محور گسترش نفوذ نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در شرق اروپا، بحران اوکراین، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

خبرگزاری ایرنا: الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اخراج هشت دیپلمات روسی از مقر پیمان ناتو در بروکسل اعلام کرد که این واقعیت بی تمایلی پیمان آتلانتیک شمالی برای همکاری با روسیه را نشان می دهد.گروشکو روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه روسی کامرسانت خاطرنشان کرد که اخراج هشت دیپلمات دفتر نمایندگی روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی با بیانیه های قبلی این سازمان مطابقت نمی کند.  وی گفت: سران ناتو تا دیروز از اهمیت کاهش تنش ها با روسیه سخن می گفتند و دعوت به ازسرگیری مذاکرات در چارچوب شورای روسیه و ناتو می کردند و از مسکو خواستار اعزام سفیر خود به بروکسل (مقر ناتو) شدند.

خبرگزاری مهر : معاون وزیر خارجه روسیه از نتایج مثبت مذاکرات میان مسکو و واشنگتن بر سر ایجاد ثبات و دستیابی به برخی توافقات میان دو طرف در خصوص تسلیحات موشکی و استراتژیک خبر داد. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه از نتایج مثبت مذاکرات میان مسکو و واشنگتن بر سر ایجاد ثبات و دستیابی به برخی توافقات میان دو طرف در خصوص تسلیحات موشکی و استراتژیک خبر داد. ریابکوف در این خصوص گفت: برای بازگشت گفتگوی روسیه و آمریکا در این زمینه به مسیری پایدار و همچنین برای دستیابی به نتایج ملموس جدیدی که امنیت ملی و ثبات استراتژیک در جهان را تقویت می‌کند، تلاش قابل توجهی لازم است.

دویچه وله: هم‌زمان با سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به مسکو آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با همتای روسی خود گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. روسیه و آمریکا درباره بازگشت تهران و واشنگتن به تعهدات برجامی توافق کردند.آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس در حاشیه نشست “سازمان همکاری و توسعه اقتصادی” از تماس تلفنی خود با سرگئی لاوروف همتای روسی خود خبر داد و تاکید کرد آمریکا و روسیه درباره بازگشت واشنگتن و تهران به تعهدات در چارچوب برجام علاقه مشترکی دارند.

یورونیوز: اتحادیه اروپا متعهد شد مبلغ ۹ میلیارد یورو برای بالکان غربی به عنوان بخشی از یک برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید بپردازد. این در حالیست که اختلافات سیاسی در خصوص چشم‌انداز الحاق کشورهای این منطقه به اتحادیه اروپا همچنان پابرجاست.این تعهد جدید در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در اسلوونی صورت گرفت، جایی که سران دولت‌های آلبانی، بوسنی و هرزگووین، صربستان، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و همچنین کوزوو نیز در آن حضور داشتند. بعد از این جلسه، کشورهای آلبانی، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو و صربستان رسما به عنوان کاندیداهای عضویت در اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند.

خبرگزاری صدا و سیما: با وجود دیدار بین مقامات فرانسه و آمریکا، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد اختلافات با استرالیا، آمریکا و استرالیا همچنان باقی است و این اختلافات همچنان عمیق است. ژان ایو لودریان در جمع اعضای کمیسیون مجلس کشورش گفت مناقشه بر سر ماجرای فسخ قرارداد زیردریایی‌های فرانسه و هم زمان اقدام استرالیا در عقد قرارداد با آمریکا برای خرید زیر دریایی هسته‌ای از این کشور همچنان باقی است. وی تاکید کرد در همین حال اختلافات بین فرانسه و انگلیس در حال بیشتر شدن نیز است.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر ارمنستان گفت که برای بیان موضع دقیق در خصوص قالب پیشنهادی ۳+۳ با مشارکت ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران، روسیه و ترکیه لازم است که همه جزئیات روشن شوند.«نیکول پاشینیان» درباره نظرش نسبت به قالب پیشنهادی گفت: «در ارتباط با قالب ۳+۳ یا سایر قالب‌ها، جمهوری ارمنستان باید در ابتدا بفهمد که این قالب چیست و با کدام هدف اجرایی می‌شود و در چه شرایطی و چه اصولی باید اقدام کند و سایر جزئیات بی‌شمار دیگر تا موضع دقیق در این خصوص ابراز شود».

الکوثر فارسی: رسانه های خارجی از انحلال پار لمان عراق در آستانه برگزاری انتخابات این کشور خبر دادند.، محمد الحلبوسی ، رییس پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات و اتمام دوره چهارم مجلس، این مجلس رسماً به کار خود پایان می‌دهد و از امروز پارلمان کنونی منحل می‌شود.انتخابات سراسری پارلمان عراق یکشنبه ۱۸ مهر ماه برای تعیین ۳۲۹ نماینده برگزار خواهد شد.

العالم فارسی: فرماندهی عملیات مشترک عراق، امروز (پنجشنبه، ۷ اکتبر)، از خروج سه تیپ نظامی آمریکا از پایگاه هوایی «عین الاسد» در استان الانبار خبر داد.هنوز جرئیات بیشتری از این خبر در دست نیست.بغداد و واشنگتن در دور سوم گفت‌و‌گوهای راهبردی بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به توافق رسیدند.

آناتولی  ترکیه: نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان ضمن تاکید بر عواقب ویرانگر مسدود شدن دارایی‌های افغانستان تصریح کرد اقتصاد این کشور در آستانه فروپاشی است.مری الن مک گروتی، نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان در نشست خبری مجازی که در کابل برگزار شد نسبت به شدت گرفتن بحران انسانی در این کشور با «سرعتی باورنکردنی» هشدار داد.

تی.آر.تی ترکیه: دادگاه اسرائیل با “عبادت خاموش” یهودی‌ها در مسجد الاقصی موافقت کرد.دادگاه اسرائیل اعلام کرد که یهودیان می‌توانند به صورت «خاموشانه» در مسجد الاقصی عبادت کنند.دادگاه اسرائیل با صدور حکمی اعلام کرد که عبادت کردن یهودیان به صورت «خاموشانه» در مسجد الاقصی در قدس شرقی مغایر با قانون نیست.گفتنی است یهودیان افراطی به شکل مرتب به بناهای مقدس قدس شرقی یورش می‌برند و این نیز باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که طی دو هفته آینده در اراضی اشغالی میزبان رزمایش هوایی مشهور به “پرچم آبی” خواهد بود.طبق این بیانیه، در چارچوب فراهم کردن مقدمات این تمرینات، هواپیماهای کشورهای شرکت‌کننده عصر سه‌شنبه در اراضی اشغالی به زمین نشستند.در این بیانیه آمده است: نیروی هوایی کشورهای ایتالیا، آمریکا، انگلیس، آلمان، هند، یونان و فرانسه در این تمرینات شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم: دولت آمریکا از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که از تهدیدهایش مبنی بر تعلیق توافق‌‌های امضاء شده با اسرائیل دست بردارد. دولت آمریکا به «ابومازن» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره ادامه تهدیدهایش مبنی بر تعلیق  توافق‌های امضاء‌شده با اسرائیل هشدار داد.خبرنگار کانال 12 رژیم صهیونیستی گزارش داد که آمریکایی‌ها از ابومازن خواسته‌اند اصلاحاتی در تشکیلات خودگردان فلسطین انجام دهد و دولت فعلی را تغییر داده و آن را با دولتی به نمایندگی از تمام فلسطینیان جایگزین کند.

اسپوتنیک روسیه: رئیس‌جمهوری مصر تاکید کرد، قاهره اهمیت زیادی برای وحدت فلسطینی قائل است و به تلاش‌ها و اقداماتش به منظور بازگرداندن تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه و آغاز روند بازسازی نوار غزه ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهوری مصردر گفتگو با  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت، قاهره به تحرکات خود به منظور بازگرداندن تشکیلات خودگردان به غزه ادامه خواهد داد.

رادیو چین: یانگ جیه چی، عضو دفتر سیاسی و رئیس دفتر امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، در زوریخ سوئیس ملاقات کرد. دو طرف در مورد روابط چین و آمریکا و مسائل مورد توجه مشترک بین المللی و منطقه ای با یکدیگرگفتگو کردند.در این دیدار دو طرف موافقت کردند با عمل به روحیه گفتگوی رهبران دو کشور ، تقویت ارتباطات راهبردی، حل و کنترل مطلوب اختلافات، جلوگیری از رویارویی، جست و جوی منافع متقبال و تحقق همکاری برد-برد، برای پیشبرد بازگشت روابط چین و آمریکا به مدار درست توسعه سالم و با ثبات تلاش کنند.

خبرگزاری فارس: باکتبیک بکبولوت اف، وزیر دفاع قرقیزستان با «دو دیوین» سفیر جمهوری خلق چین در «بیشکک» دیدار و گفت‌وگو کرد.در این ملاقات طرفین گفت‌وگوی مفصلی انجام داده و در مورد موضوعات  مهم و زمینه‌های همکاری نظامی و نظامی-فنی تبادل نظر کردند.

 ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیئو، نخست وزیر ژاپن قصد دارد روز جمعه در اولین سخنرانی خط مشی کلی خود بر نیاز به سیاست هایی که موجب جلب اعتماد و همدلی مردم می شود تاکید کند.در پیشنویس این سخنرانی آمده است که کیشیدا برای فائق آمدن بر چالش ویروس کرونا با مردم تلاش خواهد کرد و دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد. او همچنین قول بازرسی های کامل در این مورد را خواهد داد تا دریابد سیاست های دولت نیازهای جامعه را برآورده می کند یا خیر.از جمله اقدام های کیشیدا در رابطه با مقابله با ویروس کرونا، در دسترس قرار دادن داروهای خوراکی درمان کرونا تا پایان سال و اطمینان از ایمنی عمومی از طریق استفاده از گواهی های دیجیتالی تزریق واکسن خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *