جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: محدودیت‌های غیرقانونی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه برداشته شوند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار رفع محدودیت‌های غیرقانونی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از سوی رژیم صهیونیستی و پایان حمایت این رژیم از حملات شهرک‌نشین‌های صهیونیست علیه فلسطینی‌های کرانه باختری شد.

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و پوتین

رئیس‌جمهور روسیه و همتای ایرانی او در تماسی تلفنی درباره حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و حمله تلافی‌جویانه ایران گفت‌وگو کردند.

Loading

رسانه‌ها: تاکید دوباره جوزپ بورل بر «نیروی دفاعیِ اروپاییِ مستقل» از آمریکا و …

۱۴۰۰/۰۷/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: "آماده باش" در تایوان پس از ورود ۵۶ جنگنده چین به حریم هوایی این کشور، اعتراض سراسری به سیاست‌های اقتصادی فرانسه، موافقت پارلمان لیبی با قانون انتخابات پارلمانی، عدم پیش شرط ایران برای بازگشت به مذاکرات وین، سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به عدن، تاکید دوباره جوزپ بورل بر «نیروی دفاعیِ اروپاییِ مستقل» از آمریکا، تلاش اسرائیل برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در قدس شرقی، سفر امیرعبدالهیان به روسیه، عراق به دنبال خرید سامانه دفاع هوایی از ۳ کشور، پیشنهاد مجدد آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی، مخالفت عشایر عراقی با عادی سازی روابط با صهیونیستها، تاکید وزرای دفاع ترکیه، آذربایجان و گرجستان بر تقویت همکاریها، اعلام آمادگی رهبران ارمنستان و آذربایجان برای گفتگو و کمک سازمان بهداشت جهانی به ایران در تامین واکسن کووید 19 از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: وزارت دفاع تایوان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۵۶ فروند جنگنده و بمب‌افکن نیروی هوایی چین حوزه شناسایی پدافند هوایی (ADIZ) این کشور را نقض کرده‌اند. به گفته وزارت دفاع ملی تایوان ، اولین سورتی شامل ۵۲ هواپیما شامل ۳۴ جنگنده J-۱۶ و ۱۲ بمب افکن H-۶ و سایر هواپیماها بود. بعداً ، چهار فروند J-۱۶ چینی دیگر به سمت جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان پرواز کردند. به گفته این وزارتخانه ، نیروی هوایی تایوان هواپیماهای جنگنده خود را آماده کرده و بر حرکت هواپیماهای جنگی چین در سیستم پدافند هوایی خود نظارت کرده است. بر این اساس، بیشترین تعداد از جنگده‌های چین در یک روز از سپتامبر سال گذشته وارد حریم هوایی تایوان شده‌اند. سو تسونگ چانگ ، نخست وزیر تایوان در واکنش گفت ، تایوان باید در مورد فعالیت های نظامی هوایی چین در آماده باش باشد ، ما آنچه را که برای دفاع از خود لازم است انجام می دهیم.

یورونیوز: بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی فرانسه در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور روز سه شنبه ۵ اکتبر را روز اعتصاب و تظاهرات سراسری اعلام کردند و از کارمندان و کارگران خواستند تا به این جنبش اعتراضی بپیوندند. فراخوان سندیکاهای فرانسوی در حالی اعلام شده است که برپایی تجمعات از ۱۸ ماه پیش و پس از شروع گسترش بیماری کرونا محدود شده بود. پایین ماندن دستمزدها با توجه به تورم موجود، بالا رفتن مستمر تعرفه حامل‌های انرژی و همچنین تصویب قانون جدید بازنشستگی دولت ماکرون که مخالفان بسیاری دارد، دلیل عمده اعتصاب و تظاهرات سراسری معترضان اعلام شده است. اعتصاب و اعتراض سراسری فرانسوی‌ها در حالی انجام می‌شود که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در ماه آوریل سال بعد برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پارلمان لیبی با قانون انتخابات پارلمانی که یک ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، موافقت کرد. عبدالله بلحیق، سخنگوی پارلمان لیبی اعلام کرد که پارلمان با تمام مواد قانون انتخابات پارلمانی موافقت کرد. این قانون به قواعد انتخابات پارلمانی کنونی تکیه دارد؛ اما به رأی دادن به نامزدهای مستقل به جای لیست‌ها تبدیل خواهد شد. اختلافاتی درباره چگونگی رأی گیری به ویژه درباره قانون جنجالی که رئیس پارلمان برای انتخابات ریاست جمهوری صادر کرده، وجود دارد و سؤالاتی درباره اینکه آیا انتخابات برگزار خواهد شد یا خیر مطرح شده است.

اسپوتنیک روسیه: سعید خطیب زاده، نماینده رسمی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه اعلام کرد: تهران هیچ پیش شرطی برای بازگشت به مذاکرات درباره توافق هسته ای در وین ندارد. وی امروز (سه شنبه) در توئیتی با اشاره به مصاحبه اش با فرانس 24 نوشت: در مصاحبه با فرانس 24 گفتم زمانی که روند بازبینی داخلی‌مان به جمع‌بندی برسد، به وین بازخواهیم گشت. وی با تأکید بر این که پیش‌شرطی وجود ندارد، اظهار داشت: تنها هدف ما این است که اطمینان یابیم گفتگوها حقوق ما را تأمین می‌کند- از جمله تضمین‌های کافی مبنی بر اینکه این بار ایالات متحده واقعا به توافق پایبند می‌ماند.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه اینترنتی العربی الجدید به نقل از منبع آگاه دولتی تصریح کرد: «هانس گروندبرگ امروز سه شنبه به همراه تیمی از سازمان ملل از ریاض وارد فرودگاه عدن شد و قرار است با معین عبدالملک نخست وزیر {دولت فراری و مستعفی} یمن و جمعی از فرماندهان جنوب دیدار و گفتگو کند. در حالی که دولت یمن تا این لحظه در این خصوص اظهار نظر رسمی نکرده است، شورای انتقالی جنوب که امارات از آن حمایت می‌کند، از این سفر استقبال و بر حمایت مشتاقانه خود از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل برای برقراری صلح منصفانه و فراگیر در یمن تاکید کرده است.

خبرگزاری فارس: سئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه معاهده نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا در واقع زنگ خطری برای روابط اروپا و آمریکا بود، بر لزوم تشکیل نیروی دفاعی مستقل اروپایی تاکید کرد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کند تا در مورد برنامه ناتو با توجه به تحولات جهان بحث کند، گفت: «آمریکا نزدیکترین متحد به اتحادیه اروپا است و باید با وجود تمام بحران‌ها، همچنان [متحد] باقی بماند». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بورل درباره خروج آمریکا از افغانستان و تغییر اولویت‌های این کشور توضیح داد: «اتحادیه اروپا پس از تغییر اولویت آمریکا به چین، به یک استراتژی جدید نیاز دارد».

خبرگزاری ایلنا: یک شبکه تلویزیونی عبری فاش کرد که مقام‌های اسرائیلی در تلاش برای توسعه ۱۰ هزار واحد شهرک‌سازی در منطقه قلندیه در قدس شرقی هستند.این کانال، جزئیات بیشتری در باره اینکه این طرح به چه مرحله‌ای ارسیده است، ارائه نکرد. همچنین هیچ توضیحی از سوی شهرداری قدس در مورد این خبر ارائه نشده است. «خلیل التفکجی» مدیر اداره نقشه‌ها در انجمن مطالعات عربی گفت که اسرائیل تلاش می‌کند شهرک جدیدی احداث کند که بیشترین قسمت آن در زمین فرودگاه قدس موسوم به فرودگاه قلندیا واقع می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرد، نوشت: امیرعبداللهیان و لاوروف در این سفر درباره مقابله با تهدیدهای تروریستی و قاچاق مواد مخدر و مساعدت بین المللی برای دوره پسامناقشه و بازسازی افغانستان،  مواضع اصولی مسکو و تهران در حل مساله سوریه، از سرگیری فوری روند مذاکرات برای احیاء توافق‌نامه هسته‌ای و همچنین موضوعات مهم منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر خواهند کرد.

خبرگزاری مهر : بدر الزیادی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که عراق قرار است سامانه دفاع هوایی از ۳ کشور خریداری کند. وی گفت: پرونده تسلیحات به مبالغ هنگفتی نیاز دارد و بودجه امسال نیز بیشتر عملیاتی بود و مبالغ کافی برای عقد قرارداد تسلیحات بین وزارت دفاع و منابع تسلیحاتی دیگر اختصاص نیافته بود. الزیادی در ادامه افزود: کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواست افزایش بودجه مالی وزارت دفاع برای عقد قرارداد و تکمیل سامانه دفاع هوایی و سایر نیازها را بررسی کند. این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تصریح کرد که عراق به سامانه دفاع هوایی پیشرفته نیاز دارد تا بتواند کل اراضی خود را پوشش دهد و از شمال تا جنوب را کنترل کند. الزیادی گفت: قیمت این سامانه‌ها بالاست و عراق قصد دارد این سامانه‌ها را از کشورهایی نظیر فرانسه، کره و روسیه خریداری کند.

خبرگزاری تسنیم: ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی و خبری گفت: ما آماده دیدار و مذاکره بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی هستیم. ما در حال همکاری و هماهنگی نزدیک با متحدان‌مان هستیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بار دیگر بر آمادگی دولت بایدن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با پیونگ‌یانگ تأکید کرده است که رئیس کره شمالی بارها ضمن اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

الکوثر فارسی:  منابع خبری از برگزاری کنفرانس عشایر و ریش سفیدان عراقی در مخالفت با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در استان واسط عراق خبر دادند. شرکت کنندگان در این کنفرانس ضمن مخالفت با هر گونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، کنفرانس اخیر اربیل را در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی محکوم کردند. «احمد المسعودی» برگزار کننده رسمی این کنفرانس گفت، ما به عنوان عشایر الانبار، دولت محلی اربیل و دولت مرکزی کردستان عراق را مسئول برگزاری کنفرانس اربیل که به ضرر امنیت ملی کشور است، می‌دانیم و اعلام می‌کنیم عشایر عراقی بخشی از این توطئه نیستند.

آناتولی  ترکیه: خلوصی آکار، ذاکر حسن‌اوف و خوانشر بورچولادزه وزرای دفاع ترکیه، آذربایجان و گرجستان پس از دیدار سه جانبه در تفلیس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر تقویت همکاریها میان سه کشور تاکید کردند. بورچولادزه در این نشست با بیان اینکه همکاریهای دفاعی سه کشور برای ثبات هر سه کشور و کل منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: معتقدم که هیچ راه حل دیگری جز حل مسالمت آمیز درگیریهای کنونی وجود ندارد. هدف ما حفاظت و حفظ امنیت و ثبات منطقه با تلاش مشترک است. وی با تاکید بر اهمیت رزمایش های نظامی سه جانبه و چند ملیتی تصریح کرد: رزمایش نظامی “بی نهایت 2021” با مشارکت نظامیان آذربایجان و ترکیه در گرجستان ادامه دارد. وزیر دفاع گرجستان همچنین از برنامه‌ریزی برای یک رزمایش دیگر به نام “روح عقاب” در آینده نزدیک در گرجستان خبر داد که کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز به آن دعوت شده‌اند.

تی.آر.تی ترکیه: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که آماده دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان است. پاشینیان در جلسه‌ای که با جامعه ارمنی در ویلنیوس پایتخت لیتوانی دیدار کرد، به درخواست علی‌اف برای ملاقات پاسخ داد. پاشینیان اعلام کرد که آماده دیدار با علی‌اف است. و گفت: “رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که آماده دیدار با من است. در ماه جولای من گفتم که ما آماده ملاقات در سطح عالی یعنی در سطح وزیران خارجه و نخست وزیر-رئیس جمهور هستیم.” الهام علی‌اف گفته بود که آنها خواهان برقراری روابط عادی با ارمنستان هستند.

ایران پرس: نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت؛ سازمان ملل متحد به ایران در تهیه واکسن کووید 19 کمک کرده، در حالی که تحریم های شدید آمریکا علیه ملت ایران تلاش های تهران برای مبارزه با همه گیری جهانی را با مشکل مواجه کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *