جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

رسانه‌ها: مخالفت آلمان با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نشست امارات و سوریه با محوریت همکاری‌های اقتصادی، آغاز واکنش‌ها به اسناد پاندورا، احیای خطوط ارتباطی دو کره به دستور "اون"، مخالفت آلمان با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، استقبال قبایل یمنی از طرح دبیرکل جنبش انصارالله، ادعای بی‌اساس اسرائیل علیه ایران، سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران، رزمایش ترکیه و آذربایجان در نزدیکی مرز ارمنستان، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر جدید ژاپن، ادامه بحران کمبود سوخت در انگلیس، ورود کشتی حامل گاز به یمن پس از ۸۲ روز، گفت‌وگوی تلفنی بشار اسد با پادشاه اردن بعد از 10 سال، بسته شدن حریم هوایی الجزایر به روی فرانسه، برگزاری اولین انتخابات مجلس شورای قطر و نظارت بیش از 250 هزار نیروی نظامی بر تأمین امنیت انتخابات عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه روز یکشنبه (دیروز) با «عبدالله طوق» همتای اماراتی خود در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی ۲۰۲۰ دیدار کرد. در این دیدار دو طرف درباره احیای شورای بازرگانی سوریه و امارات با هدف بهبود تبادلات تجاری،سرمایه‌گذاری و همکاری در زمینه اقتصادی دو کشور توافق کردند. الخلیل در این دیدار بر اهمیت روابط سوریه و امارات تأکید و توضیحاتی درباره جدیدترین قوانین در سوریه به خصوص قانون سرمایه‌گذاری جهت فراهم کردن فضای مناسب و جذاب سرمایه‌گذاری به ویژه در مرحله بازسازی سوریه و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، ارائه کرد.

یورونیوز: اردن روز دوشنبه اطلاعات مربوط به دارایی‌های ملک‌عبدالله پادشاه این کشور را که در مجموعه اسناد مالیاتی «پاندورا» انتشار یافته «تحریف‌شده، اغراق‌شده و نادقیق» خواند و اعلام کرد این اطلاعات «تهدیدی علیه پادشاه اردن و خانوادهٔ وی به‌شمار می‌رود». اسناد پاندورا که حاصل بررسی‌های دقیق بیش از ۶۰۰ روزنامه‌نگار است نشان می‌دهد ملک‌عبدالله دوم پادشاه اردن بیش از ۳۰ شرکت را در گریزگاه‌های مالیاتی ثبت کرده و از عواید این کار ۱۴ ملک عظیم با ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکا و بریتانیا خریداری کرده است. اسناد پاندورا که روز یکشنبه از سوی کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی منتشر شد حاوی اطلاعاتی تازه درباره گریزگاه‌های مالیاتی جهان است و دارایی‌های پنهانی سیاستمداران و میلیاردرها را معرفی می‌کند. نام حدود ۳۵ رهبر پیشین و کنونی و بیش از ۳۰۰ مقام دولتی از جمله نخست وزیر چک، پادشاه اردن، خانواده نخست وزیر پاکستان و همچنین روسای جمهوری کنیا و اکوادور در ارتباط با شرکت‌های فراسرزمینی آمده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره شمالی بامداد امروز دوشنبه کانال‌های ارتباطی خود را با همسایه جنوبی خود بازگشایی کرد و از سئول خواست برای بهبود روابط دوجانبه تلاش کند. پیش از این خبرگزاری مرکزی کره گزارش داد که پیونگ یانگ طبق تصمیم کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خطوط ارتباطی را ساعت ۰۹:۰۰ امروز دوشنبه به وقت محلی از سر می‌گیرد. پیونگ یانگ از سئول خواسته “تلاش‌های مثبتی برای عادی سازی روابط دو کره و عمل به وظایف مهم خود انجام دهد”. در ژوئیه ۲۰۲۱ ،خط ارتباطی بین دو کره برای چند روز احیا شد و دوباره در اعتراض به تمرینات نظامی کره جنوبی و ایالات متحده بسته شد.

اسپوتنیک روسیه: بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه روزهای 5 تا 8 اکتبر در نخجوان مانور مشترک “برادری  فنا ناپذیر -2021” را برگزار خواهند کرد. نماینده این وزارتخانه گفت: “به منظور ارائه کمک به ارتش آذربایجان، نیروهای مسلح ترکیه همچنان به حمایت از مین زدایی و آموزش در مناطق آزاد شده از اشغال ارمنستان ادامه می دهند.” به گفته منبع این خبرگزاری، این رزمایش ها در نزدیک مرز ارمنستان برگزار می شود. پیشتر رادیو اسپوتنیک گزارش داد که الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان بار دیگر آمادگی خود را برای دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: قبایل یمنی در استان مأرب اعلام کردند طرح عبدالملک بدرالدین الحوثی دبیرکل انصارالله یمن به معنای توقف خونریزی و جنگ در کشور است. قبایل در بیانیه‌ای اعلام کردند طرح دبیرکل انصارالله به سبب آن که به نفع یمن است با استقبال گسترده روبرو شده است و همه یمنی‌ها را در برابر مسئولیتی که دارند قرار می‌دهد. در بیانیه قبایل یمنی در مأرب آمده است اکنون توپ در زمین طرفی است که با متجاوزان همکاری می‌کند و باید مسئولیت عواقب رد کردن این طرح را بر عهده بگیرد. در بیانیه آمده است نیرو‌های متجاوز از مأرب به عنوان پایگاهی برای حمله به صنعا و بقیه استان‌های کشور استفاده می‌کند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آلمان بدون اشاره به تداوم بدعهدی کشورهای غربی در قبال برجام، مخالفت برلین با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به عنوان پیش شرط احیای مذاکرات برجامی را اعلام کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، «وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد، آلمان درخواست‌های ایران از آمریکا برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران به عنوان پیش شرط جهت احیای مذاکرات هسته‌ای را رد می‌کند». یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اشاره به سخنان اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت: «ایران نمی‌تواند هیچ شرط دیگری برای از سرگیری مذاکرات (احیای برجام) تعیین کند».

خبرگزاری ایلنا: اسرائیل، روز دوشنبه ایران را متهم به تلاش برای حمله علیه اسرائیلی‌ها در قبرس کرد. این ادعا پس از آنکه پلیس در این جزیره از حمله به یک بازرگان اسرائیلی خبر داد مطرح شد. سخنگوی نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد : “این یک حادثه تروریستی بود که مستقیما توسط ایران علیه تجار اسرائیلی مقیم قبرس اجرا شده است. ایران به دنبال ترور گروهی از بازرگانان اسرائیلی در قبرس بوده است. ”

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان دقایقی پیش در توییتی خبر داد که آرارات میرزویان وزیر امور خارجه این کشور امروز به ایران آمده و با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار می‌کند. واهان هونانیان افزود که متعاقباً بیانیه مطبوعاتی مشترک وزیران منتشر خواهد شد. انجام گفت و گوهای دوجانبه و نیز رایزنی در خصوص مهم ترین مسائل منطقه ای در دستور کار سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران است. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان شب گذشته در سخنانی تاکید کرد کشورش هرگز در هیچ توطئه ای علیه ایران شرکت نخواهد کرد زیرا روابط با ایران برای ارمنستان مهم است . پاشینیان گفت: ایران شریک ما است . یقین دارم که دوستان ایرانی ما می دانند که ارمنستان هرگز در هیچ توطئه ای علیه ایران شرکت نکرده و نخواهد کرد زیرا روابط با ایران، برای ارمنستان فوق العاده حائز اهمیت است.

خبرگزاری مهر : قانونگذاران ژاپنی در ۴ اکتبر (امروز دوشنبه) به «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه سابق این کشور به عنوان نخست وزیر جدید رای دادند. خبر فوق در حالی منتشر شده است که اوایل صبح امروز «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر مستعفی ژاپن به همراه همه وزرای کابینه به صورت دسته جمعی از سمت خود کناره گیری کردند. گفته می‌شود کناره گیری دسته جمعی کابینه ژاپن راه را برای تشکیل دولت جدید به رهبری کیشیدا هموار خواهد کرد و انتظار می‌رود وی پس از استعفای دولت، کابینه خود را اعلام کند. حزب لیبرال دموکرات ژاپن، هفته گذشته فومیو کیشیدا را به عنوان رهبر جدید خود انتخاب کرد. رسانه‌های ژاپنی پیشتر اعلام کرده بودند که «توشیمیتسو موتگی» در کابینه جدید به عنوان وزیر خارجه باقی می‌ماند، در حالی که «شونیچی سوزوکی» به عنوان وزیر دارایی و «هیروکازو ماتسونو» به عنوان دبیر ارشد کابینه انتخاب می‌شوند. گفته می‌شود کیشیدا قصد دارد مجلس نمایندگان را در ۱۴ اکتبر منحل کند. قرار است انتخابات مجلس نمایندگان ژاپن در ۳۱ اکتبر برگزار شود.

خبرگزاری تسنیم: علی رغم ادعای اعضای کابینه انگلیس مبنی بر کاهش بحران کمبود سوخت، شواهد و گزارش‌های جدید نشانگر ادامه این بحران کمبود بنزین و گازوئیل در لندن و جنوب شرق این کشور است. انجمن خرده فروشان بنزین افزود: بحران کمبود سوخت در اسکاتلند و مناطق شمالی و مرکزی بریتانیا رو به پایان است. برایان مادرسون رئیس انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس در این باره گفت: کمبود سوخت هنوز در لندن و جنوب شرق کشور ادامه دارد. خرده فروشان می گویند هنوز بیش از 2000 جایگاه عرضه بنزین با کمبود شدید سوخت مواجه هستند.

الکوثر فارسی: علی معصار سخنگوی رسمی شرکت گاز وابسته به دولت نجات ملی یمن گفت: کشتی حامل گاز با ظرفیت ۸ هزار و ۴۷۳ تن گاز وارداتی پس از ۸۲ روز توقیف توسط نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی وارد بندر الحدیده یمن شد. ورود کشتی حامل گاز به یمن پس از ۸۲ روز در حالی است که ائتلاف سعودی چند روز پیش از ورود یک نفتکش حامل ۲۷ هزار تن سوخت به بندر الحدیده جلوگیری کرده است. «عمار الاضرعی» مدیر اجرایی شرکت نفت یمن در واکنش به این اقدام گفت: این کشتی با وجود بازرسی و داشتن مجوز ورود از سازمان ملل متحد، توقیف شده است. پیش‌تر شرکت نفت یمن اعلام کرده بود که سه کشتی حامل سوخت این کشور همچنان در توقیف نیروهای ائتلاف سعودی- آمریکایی هستند.

آناتولی  ترکیه: دیوان پادشاهی اردن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالله دوم، پادشاه این کشور از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تماس تلفنی دریافت کرده است. بر این اساس، طرفین در این مکالمه تلفنی در باره روابط دوجانبه و راههای گسترش آن تبادل نظر کرده‌اند. این برای نخستین بار است که پادشاه اردن از سال 2011 تا کنون با بشار اسد گفتگو می‌کند. روابط اردن و سوریه پس از گذشت 10 سال طی روزهای اخیر رو به بهبودی بوده است.

تی.آر.تی ترکیه: روزنامه «لوفیگارو» طی گزارشی با استناد به مقامات فرانسه و الجزایر اعلام کرد که این کشور حریم هوایی خود را برای تردد هواپیماهای نظامی فرانسه بسته است. براساس این گزارش، رئیس ستاد کل ارتش فرانسه از این وضعیت بامداد امروز مطلع شده و از آنجا که الجزایر درخواست ارتش فرانسه برای استفاده از حریم هوایی الجزایر را نپذیرفته است، این ارتش مجبور شد دو پرواز خود را موکول کند. لازم به ذکر است فرانسه در چارچوب عملیات «برخانه» از حریم هوایی الجزایر استفاده می‌کرد. الجزایر دیروز سفیر خود در پاریس را به‌منظور مشورت درباره چندین موضوع به کشور فراخواند.

 ان. اچ.کی ژاپن: قطر اولین انتخابات مجلس شورای خود را برگزار کرد. ظاهرا هدف از این اقدام آن است که پیش از میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال آینده، تصویر یک کشور دارای حکومت موروثی را کنار بگذارد. دولت روز یکشنبه، یعنی یک روز پس از انتخابات اسامی ۳۰ نامزد برگزیده برای ۴۵ کرسی مجلس شورا را اعلام کرد. پانزده عضو دیگر توسط امیر قطر انتخاب خواهند شد. او قبلا تمام اعضای این شورا را انتخاب می کرد. مردم قطر برای اولین بار از زمان استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۷۱، اعضای مجلس را خود انتخاب کردند. وزارت داخلی این کشور می گوید که ۵ / ۶۳ درصد از کل رای دهندگان ثبت نام شده در این انتخابات شرکت کردند. اکثریت جمعیت قطر را کارگران خارجی تشکیل می دهند که حق رای ندارند. تمام نامزدهای برگزیده مرد هستند این در حالی است که بیش از ۲۰ نامزد زن موفق به کسب کرسی نشدند. مجلس شورای قطر دارای اختیارات قانونگذاری است ولی در مورد بودجه نهادهای اداری که تحت کنترل مستقیم امیر قطر است، هیچ اختیاری ندارد.

ایران پرس: وزارت دفاع عراق اعلام کرد، بیش از 250 هزار نفر از نیروهای نظامی مسئولیت تامین امنیت مراکز رای‌گیری در سراسر این کشور را بر عهده خواهند گرفت. وزارت دفاع عراق با اعلام این خبر تصریح کرد، نیروهای نظامی مذکور در تمامی مراکز رأی گیری مستقر خواهند شد و تمام نیروهای امنیتی، یگان‌های مبارزه با تروریسم و نیروهای ویژه نیزدر حال آماده باش کامل قرارگرفته اند. پیش از این «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آغاز طرح امنیتی ویژه انتخابات عراق خبر داده بود. درهمین حال، «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق هم اعلام کرد، 800 ناظر سازمان ملل بر انتخابات عراق نظارت  خواهند داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *