جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه چالش گازی اوکراین با روسیه و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست اوکراین از آمریکا برای تحریم غول گازی روسیه، واکنش روسیه به ادعا‌های کی یف درخصوص مسئله انتقال گاز، ابراز رضایت مسکو از نتیجه بخش بودن مذاکرات استراتژیک با آمریکا،درخواست فنلاند از کشورهای اروپایی برای تغییر نگرش در قبال روسیه، بازداشت میخائيل ساکاشویلی، رییس جمهوری سابق گرجستان، تصمیم آمریکا برای گسترش همکاری نظامی با ترکیه،جزئیات گفتکوی آکار با همتایان آمریکایی و فیلیپینی خود، ارائه طرح توافق پاریس به مجلس ترکیه، درخواست طالبان برای بازگشایی سفارتخانه های خارجی در کابل، گفتگوهای میانجی گرانه عمران خان با طالبان پاکستان و افغانستان، نشست بی نتیجه شورای امنیت در ارتباط با پرتاب موشک کره شمالی، رایزنی مقامات ارشد دفاعی کره جنوبی، آمریکا و ژاپن درباره کره شمالی، واکنش شدید تایوان به بزرگترین نقض حریم هوایی خود از سوی چین،تاکید چین بر خطر تکثیر هسته ای ناشی از همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در ساخت زیردریایی هسته‌ای و معرفی ارز ملی دیجیتالی در ونزوئلا و حذف ۶ صفر از واحد پولی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: اوکراین در پی اجرایی شدن قرارداد ترانزیت گاز شرکت گازپروم با مجارستان و محروم شدن کی‌یف از واردات گاز، از آمریکا و آلمان خواست تحریمهایی را علیه این غول روسی وضع کنند. براساس مفاد قرارداد تامین گاز بلندمدت با بوداپست که روز جمعه آغاز شد، گازپروم دیگر از طریق اوکراین به مجارستان گاز ارسال نمی کند بلکه گاز را از طریق صربستان و اتریش خواهد فرستاد. این امر اوکراین را از درآمدهای ترانزیت گاز محروم کرده و به معنای آن است که دیگر نمی تواند گاز از مجارستان وارد کند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی رسمی ریاست جمهوری روسیه تأکید کرد همه ادعا‌های مطرح شده علیه کشورش در خصوص مسئله انتقال گاز از طریق اوکراین سیاسی کاری است.دمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت روسیه به همه تعهداتش در قرارداد‌های گازی امضا شده با اروپا عمل می‌کند و بیشتر شکایت‌های ارائه شده علیه مسکو در خصوص تأمین گاز، سیاسی کاری است.نزدیک به بیست روز قبل آخرین بخش خط لوله انتقال گاز روسیه به‌آلمان به‌نام نورد‌استریم‌۲ به‌سرانجام رسید و حالا فقط چراغ سبز آلمان باقی‌مانده تا گاز در این خط لوله زیردریایی ۱۲۰۰ کیلومتری که ۱۱ میلیارد دلار هزینه برداشته، جریان یابد.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز امیدواری به نتیجه بخش بودن مذاکرات با طرف آمریکایی درباره ثبات راهبردی، گفت: پیشنهاد مسکو درباره متوقف ماندن متقابل زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور همچنان به قوت خویش باقی است.”سرگئی ریابکوف” در سخنرانی خود در مباحثات علنی مرکز سیاست گذاری امنیتی ژنو اعلام کرد که پیشنهاد طرف روسی درباره متوقف ماندن متقابل زرادخانه‌های هسته‌ای به همراه آمریکا که سال گذشته مطرح شده بود، همچنان به قوت خویش باقی است.وی یادآور شد، روسیه در آن زمان می‌خواست جدی بودن تمایل خود در خصوص مسائل مربوط به ثبات راهبردی را به دولت سابق آمریکا نشان دهد، در حالی‌که مقامات واشنگتن مایل نبودند کلاهک‌های هسته‌ای خود را کاهش داده و تنها به فکر تحمیل کنترل خود بر توان بالقوه هسته‌ای روسیه بودند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری فنلاند کشورهای اروپایی را به تغییر سیاست خود در قبال روسیه و آغاز گفت‌و‌گو با مسکو فرا خواند.«سائولی نینیست»در مراسمی به مناسبت بزرگداشت شصتمین سالگرد موسسه ملی سیاست خارجی از کشورهای اروپایی خواست سیاست خود را در قبال روسیه تغییر داده و گفت‌و‌گو با مسکو را آغاز کنند.نینست در مورد روابط روسیه و اتحادیه اروپا گفت: «به جای تلاش برای همکاری، به بی‌اعتمادی روز‌افزون و اتهامات متقابل رسیده‌ایم. با وجود این، من از شما می‌خواهم که با دید بازتری به وضعیت نگاه کنید».

دویچه وله:  رهبر انقلاب “گل رز” گرجستان پس از بازگشت به کشور دستگیر شد.میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهوری سابق گرجستان چند ساعت پس از بازگشت به کشور دستگیر شد. او اعلام کرده بود که برای حفاظت از آرای انتخابات شهرداری‌ها پس از سال‌ها اقامت در اوکراین به گرجستان باز می‌گردد. ایراکلی غریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان اعلام کرد که میخائیل ساکاشویلی به سوءاستفاده از قدرت متهم است. ساکاشویلی اما این اتهام را رد کرده و پرونده قضایی علیه خود را با انگیزه سیاسی دانسته است.

اسپوتنیک روسیه: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان گفتگو با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه از گسترش همکاری های نظامی بین دو کشور حمایت کرد.پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد لوید آستین، وزیر دفاع  آمریکا در گفتگوی تلفنی با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه  در مورد فرصت های گسترش و تقویت روابط دفاعی دیرینه و تبادل نظر در مورد مسائل منطقه ای  از جمله تهدید مشترک تروریسم صحبت کرد.آستین در گفتگو با همتای ترک خود تأیید کرد واشنگتن به همکاری با آنکارا در زمینه نظامی اهمیت زیادی می دهد که نمونه آن تعامل در افغانستان است.

تی.آر.تی ترکیه: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه طی تماس تلفنی با لوید آستین، همتای آمریکایی خود درباره همکاری دفاعی و امنیتی دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی کرد. طرفین در این مکالمه تلفنی بر اهمیت تقویت روابط نظامی با همکاری و هماهنگی نزدیک‌تری میان دو کشور تاکید کردند.خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با دلفین ان. لورنزانا، همتای فیلیپینی خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

آناتولی  ترکیه:  طرح پیشنهادی برای تصویب توافق‌نامه آب و هوایی پاریس در پی تایید و امضای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تقدیم مجلس کشور شد.این طرح با امضای مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ترکیه به دیوان ریاستی مجلس ارائه شد.گفتنی است «توافق پاریس» سال 2016 برای جلوگیری از نابودی محیط زیست، توسط کشورهای شرکت کننده در بیست و یکمین نشست بین المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در پاریس امضا شد.

خبرگزاری مهر : معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان در دیدار با شماری از سفرای خارجی، از همه کشورهای جهان خواست تا سفارتخانه هایشان را در کابل بازگشایی و اختلافاتشان را با طالبان از راه مذاکره حل کنند. «ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر دولت طالبان، در نخستین دیدار خود با سفرای شماری از کشورها از جمله روسیه، چین و پاکستان گفت که امارت اسلامی (نامی که این گروه برای حکومت جدید افغانستان انتخاب کرده است) قصد آسیب رساندن به جامعه جهانی را ندارد و می‌خواهد با تمامی کشورها رابطه خوبی داشته باشد.

خبرگزاری فارس:  نخست‌وزیر پاکستان گفت که با گروه طالبان پاکستان به کمک طالبان افغانستان در خاک این کشور برای صلح مذاکره می‌کند. نخست‌وزیر پاکستان گفت که با کمک طالبان افغانستان، با TTP یا طالبان پاکستانی مذاکره می‌کند.عمران خان، در گفت‌وگوی ویژه با شبکه «تی‌آرتی ورلد»، افزود که با گروه طالبان پاکستان به کمک طالبان افغانستان در خاک این کشور برای صلح مذاکره می‌کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: شورای امنیت سازمان ملل در نشستی برای گفتگو درباره پرتاب موشک کره شمالی، پس از مخالفت های چین و روسیه، نتوانست بیانیه ای صادر کند.کره شمالی روز سه شنبه در منطقه شمالی این کشور موشکی را به سمت شرق شلیک کرد. پیونگ یانگ روز پس از آن در بیانیه ای اعلام کرد که موشک مافوق صوت تازه توسعه داده شده ی «هوآسونگ-۸» را برای اولین بار به صورت آزمایشی شلیک کرد. شورای امنیت روز جمعه به درخواست آمریکا، بریتانیا و فرانسه یک جلسه اضطراری را پشت درهای بسته برگزار کرد.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد مقامات ارشد دفاعی کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن ضمن رایزنی در مورد آزمایش های موشکی کره شمالی،  قول دادند که برای پاسخگویی به تهدیدات این کشور از نزدیک همکاری خواهند کرد.وزارت دفاع کره جنوبی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد، در جریان مذاکرات سه جانبه تلفنی، «کیم من کی» معاون وزیر دفاع کره، «الی راتنر»، معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور امنیتی هند و اقیانوسیه و «کازو ماسودا»  از وزارت دفاع ژاپن ارزیابی خود را در مورد وضعیت امنیتی شبه جزیره کره از جمله شلیک های موشکی اخیر کره شمالی اعلام کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):
دولت تایوان امروز (شنبه) چین را شدیدا به باد انتقاد گرفت چرا که نیروی هوایی پکن به مناسبت تاسیس جمهوری خلق چین بزرگترین نفوذ تا به امروز در منطقه دفاع هوایی این جزیره خودگردان را رقم زد.وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، روز جمعه جنگنده‌های تایوانی ۳۸ هواپیمای جنگنده چینی را طی دو مرحله از منطقه دور کردند. براساس این بیانیه، جنگنده‌های تایوانی برای هشدار و دور کردن هواپیماهای چینی وارد عمل شدند و سامانه‌های موشکی برای نظارت بر آنها به حالت آماده‌باش درآمدند.

رادیو چین: هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری اعلام کرد: آمریکا، انگلیس و استرالیا در ساخت زیردریایی هسته‌ای سبب ایجاد خطر جدی تکثیر هسته ای می شوند که ضمن مغایرت با روحیه پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، تاثیرات منفی عمیق و دیرپایی در سامانه بین المللی منع گسترش هسته ای ایجاد کرده و تهدید واقعی برای صلح و ثبات منطقه خواهند بود.

ایران پرس: ونزوئلا با معرفی ارز ملی دیجیتالی به نام «دیجیتال بولیوار» ۶ صفر را از واحد پولی خود حذف کرد تا اقدام جدیدی برای کنترل تورم شدید انجام دهد.این دومین اصلاح پولی ونزوئلا در سه سال گذشته است که در شرایطی انجام می‌شود که اقتصاد این کشور به دلیل تحریم‌های ناعادلانه و یک طرفه آمریکا با یکی از شدیدترین تورم‌ها در جهان مواجه شده است.ریکاردو مندز، معاون وزیر برنامه‌ریزی ونزوئلا در خصوص ارز جدید دیجیتالی این کشور گفت: بکارگیری دیجیتال بولیوار استراتژی دولت ونزوئلا برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا و متحدان آن علیه ونزوئلا است. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *