جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

رسانه‌ها؛ اروپا در مسیر تعامل با اژدهای زرد و…

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تاکید اتحادیه اروپا بر تعامل و همکاری با چین، تمایل چین به بهبود روابط با استرالیا، آزمایش موشک فراصوت جدید کره شمالی، انتخاب نخست وزیر جدید ژاپن،کش و قوس در سنا برای جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا، نگرانی تل‌آویو از آغاز مذاکرات وین، گزافه‌گویی مجدد عربستان علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت‌وگوی سالیوان و بن‌سلمان درباره ایران،درخواست برجامی فرانسه از ایران،تلاش آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران، هشدار طالبان به آمریکا، چشم‌پوشی دیوان کیفری بین‌المللی از جنایات جنگی آمریکا در افغانستان، اختلاف نظر فرماندهان نظامی آمریکا با جو بایدن، یمن و افغانستان محور گفت‌وگوی وزرای خارجه ترکیه و عمان،گفتگوی اردوغان و بایدن درباره افغانستان و اس 400، اذعان فرمانده پدافند نیروی هوایی اسرائیل به ناتوانی گنبد آهنین، تقویت نظامی گری در قلب آفریقا، تصویب لایحه "ثبات لیبی" در مجلس نمایندگان آمریکا و فرمان لوکاشنکو به برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید بلاروس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگویی تصویری با وزیر خارجه چین بر تداوم تعامل و روابط دو طرف در حوزه های مختلف تاکید کرد.«جوزپ بورل» در گفتگو با «ونگ یی»، وزیر خارجه چین خواستار تداوم تعامل و روابط دو طرف شد.بورل در این ارتباط به وزیرخارجه چین گفته است که اتحادیه اروپا و چین به رغم اختلافات باید کماکان به تعامل بر سر شماری از مسائل ادامه دهند.

رادیو چین: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: امیدواریم استرالیا گفته ها و رفتار اشتباه اخیر خود را در روابط با چین اصلاح کند.هوا چون یینگ اظهار داشت: چین امیدوار است که استرالیا گفته ها و رفتار اشتباه اخیر خود را در روابط با چین تصحیح کند و با اقدامات لازم شرایطی برای احیا و بهبود روابط دو کشور فراهم کند.اسکات موریسون  نخست وزیر استرالیا چندی پیش در مصاحبه ای گفت که استرالیا مانعی  برای گفت و گوی مستقیم سیاسی بین استرالیا و چین ندارد، اما چین به این فرصت علاقه نشان نداده است

ایران پرس: خبرگزاری رسمی کره‌شمالی بامداد چهارشنبه از آزمایش موفق یک موشک “هایپرسونیک” (فراصوت) جدید توسط این کشور خبر داد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در تشریح مشخصات پرتابه شلیک شده در بامداد سه شنبه اعلام کرد، این کشور یک موشک هایپرسونیک جدید را آزمایش کرده است.بر اساس اعلام کارشناسان، ساخت این موشک موجب افزایش توانایی‌های دفاعی کره شمالی می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: با اکثریت آراء نخست وزیر جدید ژاپن مشخص شد.فومیو کیشیدا به رهبری حزب حاکم (لیبرال دموکرات) ژاپن انتخاب شد و نخست وزیر بعدی خواهد بود. انتخابات نخست وزیری حزب حاکم ژاپن امروز (چهارشنبه) پس از آنکه هیچ یک از چهار نامزد در دور اول اکثریت آرا را کسب نکردند، بین فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه سابق ژاپن و تارو کونو، وزیر واکسیناسیون این کشور به دور دوم کشیده شد و کیشیدا با اکثریت آرا به عنوان نخست وزیر بعدی ژاپن انتخاب شد.کیشیدا که رهبری جناح لیبرال دموکرات را بر عهده دارد، از حمایت بسیاری از قانونگذاران با سابقه برخوردار است .

خبرگزاری تسنیم:  دموکرات‌های سنا تلاش می‌کنند تا رای گیری درباره طرحی را که مانع از تعطیلی فعالیت‌های دولت می‌شود، در روز چهارشنبه برگزار کنند. دموکرات های سنا در حالی قصد دارند رای گیری برای جلوگیری از فعالیت های دولت را روز چهارشنبه برگزار کنند که هدف اصلی آنها قطع ارتباط بین تامین مالی دولت و نزاع بر سر محدودیت استقراض کشور بوده است.

خبرگزاری فارس:  رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نگرانی فزاینده رهبران سیاسی اسرائیل در خصوص از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در سال ۲۰۱۵ (برجام)، در سایه تداوم پیشرفت‌های ایران در غنی‌سازی اورانیوم خبر می‌دهند و به پیشرفت خود ادامه می دهد ، نگران است. قرار است «ایال حولاتا» مشاور امنیت داخلی و رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، هفته آینده به واشنگتن سفر کند تا با «جیک سالیوان» همتای آمریکایی و سایر مقامات دولت این کشور در این‌ خصوص گفت‌وگو و رایزنی کند.

العالم فارسی: وزیر خارجه سعودی بار دیگر ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت که مواضع ریاض همواره مبتنی بر اصل حق کشورها در استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.«فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان روز سه شنبه با اتخاذ مواضع ضد ایرانی، تهران را به نقض معاهدات بین‌المللی مربوط به توافق هسته‌ای متهم کرد و از جامعه جهانی خواست تا با «نقض توافق هسته‌ای ایران» مقابله کند.

خبرگزاری ایلنا: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان سفر به عربستان سعودی، با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور درباره ایران و روابط منطقه‌ای تهران و ریاض، رایزنی کرد.گفت‌وگو درباره اهمیت پایان دادن به جنگ یمن  و پرونده حقوق بشری عربستان از دیگر محورهای این دیدار بود که در شهر نئوم در حاشیه دریای سرخ برگزار شد.

دویچه وله: یکی از مقامات ارشد دفتر ریاست جمهوری فرانسه از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد، بدون فوت وقت به میز مذاکرات در وین بازگردد.دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده است که گذشت زمان عملا از شانس دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای در وین خواهد کاست.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده از طریق مجاری دیپلماتیک با چین تماس گرفته و درباره احتمال کاهش خرید نفت پکن از ایران گفتگو کرده است.یک مقام بلندپایه آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: “ما از خرید نفت ایران که توسط شرکت های چینی انجام می شود مطلع هستیم”.به گفته وی، واشنگتن در این زمینه تحریم هایی را اعمال کرده است و به آن ادامه خواهد داد.

خبرگزاری فارس: گروه طالبان هشدار داد در صورتی که آمریکا به عملیات پهپادی غیرقانونی خود بر فراز حریم هوایی افغانستان ادامه دهد با پیامدهای آن مواجه خواهد شد.در بیانیه‌ای که گروه طالبان روز سه‌شنبه منتشر کرده است به مسئولیت خود درباره تمامیت ارضی این کشور از جمله حریم هوایی این کشور اشاره شده و تعهدات واشنگتن تحت توافقنامه صلح فوریه ۲۰۲۰ دوحه را یادآوری کرده است.

الکوثرفارسی: با وجود ارتکاب جنایات مختلف و نقض حقوق بشر طی دو دهه اشغال افغانستان توسط نظامیان آمریکایی، دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد به بهانه تسلط طالبان بر افغانستان، تحقیقات درباره جنایات نظامیان آمریکایی و ناتو در این کشور را کنار بگذارد.«کریم خان» یکی از دادستان‌های این نهاد قضائی جهانی با اشاره به اینکه دیوان کیفری بین المللی به‌ دنبال گرفتن حکم تایید برای از سرگیری تحقیقات حول جرائم جنگی در افغانستان توسط طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌ نظامی در این کشور است، تاکید کرد که این تحقیقات شامل جنایات آمریکایی‌ها نمی‌شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: فرماندهان نظامی آمریکا سخنان فرمانده کل قوا این کشور را نفی کردند. رئیس جمهور جو بایدن ماه گذشته گفت هیچ کس به او توصیه نکرده که نیروهای خود را در افغانستان نگه دارد. اما مقامات ارشد نظامی گفتند که آنها توصیه کرده بودند ۲۵۰۰ نیرو در این کشور داشته باشند.ژنرال کنت مک کنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکاست. او در ماه های پایانی جنگ بر نیروهای آمریکایی نظارت داشت.مک کنزی معتقد بوده است خروج نیروهای آمریکا به سقوط نیروهای افغان و سرانجام دولت افغانستان منجر می شود. این پیش بینی ها هفته ها قبل از خروج آمریکایی ها محقق شد.ژنرال مارک میلی  رئیس ستاد مشترک ارتش نیز شهادت مشابهی داد.

آناتولی  ترکیه: وزرای امور خارجه ترکیه و عمان درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله یمن و افغانستان گفت‌وگو کردند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود از گفت‌وگو با بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای خبر داد.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه اجلاس سران رهبران جی ـ20 که قرار است پایان ماه اکتبر در شهر رم پایتخت ایتالیا برگزار شود، با جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دیدار دوجانبه‌ای بعمل خواهد آورد.این اولین دیدار مستقیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بود.انتظار می‌رود در این دیدار در موازات مسائل دوجانبه، موضوعاتی مانند افغانستان، سیستم‌های پدافند هوایی اس ـ 400 خریداری شده از روسیه و جنگنده‌های اف ـ35 خریداری شده از آمریکا نیز مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

خبرگزاری تسنیم: فرمانده پدافند هوایی ارتش رژیم اسرائیل در مصاحبه‌ای گفت که گنبد آهنین نمی‌تواند همه موشک‌ها و راکت‌های شلیک شده از غزه را رهگیری کند و جنگ یازده روزه برای این رژیم تجربه بی‌سابقه‌ای بوده است.ژنرال «گلعاد بیران» در گفت‌ وگو با وب‌سایت عبری «واللا» گفت که «سامانه گنبد آهنین وسیله سحرآمیز برای ممانعت از اصابت موشک نیست و هر سامانه‌ای نقاط ضعفی دارد و نمی‌تواند همه تهدیدات را پاسخ دهد.»این ژنرال صهیونیست همچنین گفته که در جنگ اخیر (یازده روزه با گروه‌های مقاومت) دو بار مجبور شده است در حین بازدید از باتری‌های گنبد آهنین، از ترس اصابت راکت‌ها و موشک‌ها روی زمین دراز بکشد.

خبرگزاری ایرنا: پنج ماه پس از مرگ رئیس جمهوری و جانشینی فرزندش محمد ادریس دبیه که تلاش کرد به بهانه تقویت روابط دو جانبه، پای سعودی‌ها را به قلب آفریقا بازتر کند، چاد اعلام کرده که تصمیم دارد برای مقابله با چالش‌های امنیتی فراوانی که در این کشور وجود دارد ارتش خود را دو برابر کند.چاد در چارچوب اصلاحات جدید در ارتش این کشور برای مقابله با چالش‌های امنیتی موجود قصد دارد تعداد نیروهای ارتش خود را از ۳۵ هزار نفر فعلی به ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ برساند.مخالفان از چنین تصمیمی استقبال نمی‌کنند؛ آنها می‌گویند که اصلاحات جدید، چالش‌های اصلی ارتش چاد را برطرف نمی‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که به ایالات متحده امکان مجازات احزاب خارجی حامی جناح‌ها و گروه‌های لیبی در صورت سقوط دولت موقت و توافق آتش بس را می‌دهد. این لایحه توسط تد داتچ، قانون گذار دموکرات و جو ویلسون، قانونگذار جمهوریخواه به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد.این لایحه که تحت عنوان “ثبات لیبی” ارائه شد، اکثریت آراء را به دست آورد و ۳۸۶ نماینده به آن رای دادند و تنها ۳۵ نماینده رای منفی دادند.در این لایحه تحریم‌هایی شامل اموال و ممنوعیت روادید برای افرادی که در خشونت‌ها در لیبی مشارکت دارند، پیش بینی شده است.

یورونیوز: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد قانون اساسی جدید این کشور ماه فوریه سال آینده به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.در پی پیروزی مجدد آقای لوکاشنکو در انتخابات بحث برانگیز اوت ۲۰۲۰ میلادی، بلاروس برای ماه‌ها صحنه تظاهرات مخالفان بود و رهبران اپوزیسیون از جمله استولانا تیخونوفسکایا، پس از این انتخابات به خارج از کشور رفتند. لوکاشنکو می‌گوید در قانون اساسی جدید قدرت میان نهادهای دولتی تقسیم شده و یک نهاد حکمرانی جدید با نام «مجلس تمام مردم بلاروس» تشکیل خواهد شد.الکساندر لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ رئیس جمهوری بلاروس است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *