جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading

رسانه‌ها؛ تاکید دوباره بر اروپای مستقل و…

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:تاکید دوباره ماکرون بر ضرورت عدم اتکای اروپا به آمریکا، امضای قرارداد نظامی فرانسه و یونان پس از پیمان جنجالی آکوس،تشدید تکاپوی آمریکا و اروپا برای مهار قدرت اقتصادی اژدهای زرد، موضع چین درباره همکاری برخی کشورها در زمینه توسعه زیردریایی هسته‌ای، ورود ناو‌های ناتو به آبهای سرزمینی گرجستان، آزمایش های موشکی آمریکا و کره شمالی ، واکنش واشنگتن  به آزمایش موشکی کره شمالی، اقدام پنتاگون به تاسیس یگان دریایی جدید برای  مقابله با زیردریایی‌های روسیه، درخواست آمریکا از روسیه برای ایجاد پایگاه جهت عملیات‌ در افغانستان، حضور سران پنتاگون در کنگره برای توضیح درباره تحولات افغانستان، رایزنی چین و ناتو درباره افغانستان، بیانیه شورای ترک در حمایت از صلح پایدار در افغانستان، واکنش رهبران نهادهای اروپایی به انتخابات پارلمانی آلمان، بازگشایی کامل گذرگاه مرزی جابر بین اردن و سوریه، برگزاری دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان، حمایت شورای امنیت سازمان ملل از ثبات و امنیت لبنان،کاهش ارزش لیر ترکیه پس از اعلام خرید اس ۴۰۰ از روسیه توسط اردوغان و  تشدید بحران سوخت در انگلیس و احتمال ورود ارتش از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: ماکرون بار دیگر بر ضرورت عدم اتکای اروپا به آمریکا در حوزه امنیتی-دفاعی تاکید کرد.رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که بحران زیردریایی با استرالیا استراتژی پاریس را در منطقه ایندو-پاسفیک تغییر نخواهد داد و اروپا باید در زمینه امنیتی و دفاعی به خودش متکی باشد.

خبرگزاری ایرنا: رهبران یونان و فرانسه قرارداد چندمیلیارد دلاری مهمی را برای خرید شش کشتی جنگی ساخت فرانسه امضا می‌کنند. شبکه ای آر تی یونان گزارش داد، رهبران این دو کشور امروز قرار است خبر حصول این قرارداد نظامی را به طور رسمی اعلام کنند.این قرارداد نظامی میان فرانسه و یونان به دنبال جنجال اخیر بر سر پیمان آکوس منعقد می شود. تحت پیمان آکوس، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا نیز با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان آکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد؛ طبق این قرارداد قرار بود فرانسه ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا تحویل دهد.

خبرگزاری ایرنا: مقام‌های عالی رتبه آمریکا و اتحادیه اروپا این هفته برای مذاکره درباره چالش‌های مهم اقتصادی و فناوری ائتلاف ترانس آتلانتیک تشکیل جلسه می‌دهند؛ اقدامی که مقابله با بلندپروازی‌های فزاینده چین در بازارهای جهانی را هدف قرار می‌دهد.این شبکه خبری آمریکایی افزود: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، جینا ریموندو وزیر بازرگانی و کاترین تای نماینده تجاری آمریکا به نمایندگی از دولت جو بایدن در مراسم افتتاحیه شورای تجاری و فناوری آمریکا- اتحادیه اروپا در پیتسبرگ پنسیلوانیا شرکت خواهد کرد.تیم بایدن در نشست روز چهارشنبه با مارگرت وستاگر و والدیس دومبروفسکیس معاونان اجرایی کمیسیون اروپا دیدار خواهند کرد.

رادیو چین: جانگ جون، نماینده دائمی چین در سازمان ملل در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره « پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای» ضمن تشریح موضع چین در زمینه همکاری برخی کشورها در زمینه توسعه زیردریایی هسته‌ای، از این کشورها خواست به مسئولیت جهانی خود نسبت به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشند.  وی گفت: «پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای» و «پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای» دو ستون مهم برای عاری کردن جهان از سلاح هسته‌ای و کمک به نظام عدم اشاعه چنین سلاح‌هایی است.

خبرگزاری صدا و سیما: ناو‌های ناتو به منظور برگزاری مانور مشترک با سازمان مرزبانی گرجستان وارد آب‌های سرزمینی این کشور شدند.پلیس مرزبانی وزارت کشور گرجستان اعلام کرد، کشتی‌های جنگی ناتو شامل کشتی‌های جنگی اسپانیا، ایتالیا، بلغارستان، رومانی و ترکیه هستند.هدف از این مانور که در آب‌های دریای سیاه برگزار خواهد شد افزایش سطح تعامل و ارتباط بین نیرو‌های دریایی- مرزبانی گرجستان با نیرو‌های ناتو و تقویت ظرفیت‌های دفاعی گرجستان اعلام شده است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا با موفقیت یک موشک مافوق صوت ریتیون را آزمایش کرد. پنتاگون اعلام کرد،‌ آمریکا یک موشک مافوق صوت با قابلیت رسیدن به سرعت پنج برابر سرعت صوت را آزمایش کرده است. این طبقه از تسلیحات برای نخستین بار از سال 2013 تا کنون است که به شکلی موفقیت آمیز از سوی آمریکا آزمایش می‌شوند.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن می گوید به نظر می رسد کره شمالی صبح روز سه شنبه یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.ارتش کره جنوبی هم اعلام کرد ظاهرا کره شمالی یک پرتابه شلیک کرده است. آن ها در حال جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات با ارتش آمریکا هستند.کره شمالی اوایل ماه جاری اعلام کرد که موشک های کروز دوربرد جدید خود را با موفقیت در یازدهم و دوازدهم سپتامبر آزمایش کرد.

خبرگزاری مهر : وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که پرتاب موشک توسط کره شمالی نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای جامعه جهانی است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن درخواست از پیونگ یانگ برای انجام گفتگوها، اعلام کرد که واشنگتن پرتاب موشک توسط کره شمالی را محکوم می کند.پرایس تنها چند ساعت پس از این آزمایش موشکی در بیانیه ای در همین رابطه گفت: آمریکا شلیک موشک توسط کره شمالی را محکوم می کند. این پرتاب نقض قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد است و تهدیدی برای همسایگان کره شمالی و جامعه بین المللی محسوب می شود.

اسپوتنیک روسیه: نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا گروه جدیدی از ناوشکن‌ها، برای مقابله با زیردریایی‌های روسیه ایجاد کرده است. رسانه رسمی موسسه نیروی دریایی ایالات متحده (USNI News) می‌نویسد که پنتاگون یک گروه ناوشکن با نام “Greyhound” برای اطمینان از استقرار سریع کشتی‌ها در صورت مقابله با تهدید زیردریایی‌های روسیه در اقیانوس اطلس، در سواحل شرقی ایجاد کرده است.دریاسالار برندان مک لاین، فرمانده نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس در این خصوص اظهار داشت: کشتی‌ها برای انجام طیف وسیعی از وظایف از جمله ردیابی فعالیت‌های زیر آبی روسیه در اقیانوس اطلس و حفاظت از کشور ما آماده خواهند بود.

آناتولی ترکیه: آمریکا از روسیه خواسته یکی از پایگاه های نظامی خود را برای استفاده در عملیات‌های افغانستان در اختیار واشنگتن قرار دهد. ژنرال مارک میلی فرمانده ارتش آمریکا این درخواست را در دیدار با والری گراسیموف همتای روس خود ارائه داده است.آمریکا پیشتر چنین درخواستی را از دیگر کشورهای همسایه افغانستان نیز داشته، اما تاکنون هیچ کشوری با درخواست واشنگتن موافقت نکرده است.

یورونیوز: یک روز پس از انتخابات پارلمانی سراسری در آلمان و در حالی که هنوز نتایج قطعی شمارش آرا اعلام نشده است، رهبران نهادهای اروپایی در بروکسل، اگرچه غیر رسمی، از نتیجه این رقابت تنگاتنگ خشنودند زیرا در نهایت یکی از دو حزب عمده حامی اتحادیه اروپا دولت آینده آلمان را تشکیل خواهد داد.کمیسیون اروپا از هرگونه اظهار نظر درباره نتیجه انتخابات ۲۶ سپتامبر آلمان خودداری کرده است. اما با این حال فرانس تیمرمن، معاون اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیروزی را به اولاف شولتز، هم‌حزبی سوسیال دموکرات خود تبریک گفته است.براساس نتایج شمارش آرا تا زمان نگارش این مطلب، سوسیال دموکرات‌ها ۲۰۶، اتحاد دموکرات مسیحی ۱۹۶، سبزها ۱۱۸، لیبرال دموکرات‌ها ۹۲، آلترناتیو برای آلمان ۸۳ و حزب چپ ۳۹ کرسی از پارلمان را به خود اختصاص خواهند داد.

العالم فارسی: مقامات ارشد پنتاگون برای توضیح درباره رخدادهای غیرمنتظره افغانستان به کنگره می‌روند. قرار است مقامات ارشد پنتاگون برای نخستین بار پس از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و تسلط سریع گروه طالبان بر این کشور، در کنگره حضور یابند و درباره این تحولات به پرسش‌های سناتورها و نمایندگان پاسخ دهند.جمهوری‌خواهان به خصوص حملات خود را بر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متمرکز کرده اند. آنها معتقدند خروج سریع آمریکا از افغانستان تا ۳۰ آگوست، ایالات متحده را در برابر تروریسم آسیب‌پذیرتر کرده است.

آناتولی  ترکیه: «وانگ یی» وزیر خارجه چین و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو درباره افغانستان و برخی دیگر از موضوعات رایزنی کردند. وزیر خارجه چین و دبیرکل ناتو طی یک دیدار تصویری و مجازی درباره افغانستان و اختلاف نظرهای پکن با این ائتلاف نظامی غربی صحبت کردند.منابع رسانه‌ای گزارش دادند، در بحبوحه اختلاف نظرهای طولانی مدت پکن و ناتو، دیپلمات ارشد چین با دبیرکل این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا درخصوص اوضاع افغانستان رایزنی کرد.

الکوثر فارسی: وزرای امور خارجه شورای کشورهای تُرک زبان با انتشار بیانیه‌ای از صلح پایدار در افغانستان حمایت کردند. در نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان «شورای ترک» ،مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، جیحون بایرامف وزیر امور خارجه آذربایجان، روسلان قزاق‌بایف وزیر امور خارجه قرقیزستان، مختار تلئوبردی وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبکستان، ویکتور ماتیس سفیر مجارستان در آنکارا و بغداد عامریف، دبیرکل شورای ترک در استانبول  حضور داشتند.

تی.آر.تی ترکیه: گذرگاه مرزی جابر بین اردن و سوریه که از 57 روز بدین‌طرف بسته بود، فردا مجددا بازگشایی خواهد شد.مازین الفرایه وزیر کشور اردن طی سخنانی اعلام داشت، گذرگاه مرزی جابر که بدلیل درگیری‌ها در شهر درعای سوریه واقع در جنوب این کشور بسته شده بود، روز چهارشنبه 29 سپتامبر بازگشایی خواهد شد.الفرایه گفت، گذرگاه مرزی جابر که در 31 ماه ژوئن بسته شده بود، بعد از رفع تدارکات فنی و لجستیکی، برای عبور مسافرین و لوازم گشایش خواهد یافت.

خبرگزاری ایلنا: مقام‌های عراقی اعلام کردند که دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است. دو مقام عراقی گفتند که نمایندگان ایران و عربستان دور جدیدی از مذاکرات خود را در بغداد انجام داده‌اند. به گفته یکی از مقام‌های عراقی، دو طرف در مورد مسائل مورد اختلاف بین دو کشور بر اساس نقشه راهی که قبل‌تر توافق کرده بودند، گفت‌وگو کردند.

ایران پرس: شورای امنیت سازمان ملل با استقبال از اعلام تشکیل دولت جدید لبنان، حمایت خود را از ثبات، امنیت، تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال سیاسی این کشور اعلام کرد.اعضای شورای امنیت از اعلام تشکیل دولت جدید در لبنان به ریاست نجیب میقاتی نخست وزیر و رای اعتماد پارلمان لبنان در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ به عنوان اولین گامهای ضروری برای حل و فصل لبنان استقبال کردند.اعضای شورای امنیت علاوه براین، از دولت جدید لبنان خواستند به سرعت و شفاف اصلاحات ضروری و ملموس را اجرا کند، همانطور که در بیانیه وزیران دولت جدید تاکید شده است.

دویچه وله: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که کشورش قصد دارد از روسیه بخش دوم اس۴۰۰ را خریداری کند، دوباره خشم آمریکا، هم‌پیمان و متحد خود در ناتو را برانگیخت.این موضوع سبب اختلاف بیشتر ترکیه با آمریکا شد و در نتیجه ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار کمی پائین آمد.واشنگتن می‌گوید، سیستم دفاعی اس۴۰۰ ساخت روسیه تهدیدی برای جنگنده‌های مدرن اف-۳۵ آمریکایی است.

خبرگزاری تسنیم: در پی تشدید بحران سوخت در انگلیس وزیر بازرگانی این کشور شب گذشته از برنامه‌های دولت برای بسیج کردن ارتش به منظور کمک به حل این بحران خبر داده است. روزنامه اتریشی “استاندارد” در گزارشی با اشاره به تشدید بحران سوخت در انگلیس نوشت: دولت انگلیس برای مقابله با بحران سوخت ارتش را بسیج می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *