جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ب️بینید | لحظه بمباران یک برح مسکونی توسط جنگنده‌های اسرائیلی؛ صدای انفجار بلند شد

در مرکز نوار غزه، جنگنده‌های اسرائیلی به شمال اردوگاه النصیرات حمله کردند. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که انفجاری مهیب شهر المغراقه در شمال اردوگاه آوارگان النصیرات را لرزاند. منبع: خبرگزاری صدا و سیما

سازمان ملل: خواستار کاهش فوری تنش ها در منطقه هستیم

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل درباره تنش میان ایران و اسرائیل با تاکید بر اینکه دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف ها است، گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار کاهش فوری تنش ها در منطقه و بازگشت صلح در خاورمیانه است.

واکنش جهان به عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق

به دنبال عملیات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، کشورهای اروپایی، آسیایی، امریکایی لاتین هر کدام با صدور بیانیه‌ای رسمی نسبت به عملیات نظامی ایران واکنش نشان دادند. گزارش خبرآنلاین از واکنش کشورهای جهان را بخوانید.

Loading

رسانه‌ها؛ همگرایی روسیه و ترکیه با اس 400 و…

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: قصد آنکارا برای خرید دومین محموله از سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» روسیه، دیدار ولادیمیر پوتین بارئیس جمهور ترکیه، هشدار واشنگتن به آنکارا درباره خرید جدید تسلیحاتی از روسیه، آغاز رزمایش مشترک نیروهای روسی و پاکستانی در روسیه، انتقاد روسیه از اتحادیه اروپا، دیدار «نفتالی بنت» با سازشکاران عرب در نیویورک، واکنش بارزانی به نشست صهیونیستی در اربیل، پیروزی حزب سوسیال‌ دموکرات‌ در انتخابات پارلمانی آلمان، تهدید انگلیس به اخراج  شهروندان اتحادیه اروپا از این کشور ، تکذیب  به رسمیت شناختن طالبان از سوی ایتالیا، نشست فوق‌العاده شورای ترک درباره تحولات افغانستان در استانبول، انتقاد طالبان از دخالت تاجیکستان در امور داخلی افغانستان، ابراز امیدواری طالبان برای از سرگیری پروازهای بین المللی، مخالفت اکثریت از جمهوریخواهان با نامزدی ترامپ در انتخابات 2024، اظهارات وزیر خارجه سوریه درباره خروج آمریکا از این کشور، تلاش تایوان برای خرید تسلیحات دوربرد برای مقابله با چین  و درخواست  سازمان ملل از کشورها برای  افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی که تقابل با ایالات متحده محسوب می‌شود از قصد آنکارا برای خرید دومین محموله از سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» روسیه خبر داد.«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» تصریح کرد که علی‌رغم اعتراضات شدید آمریکا، خرید دومین سامانه موشکی «اس-۴۰۰» روسیه را در دست بررسی قرار داده است.ترکیه که از اعضای ناتو محسوب می‌شود، پس از خرید اولین محموله سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه، از پروژه اف ۳۵ آمریکا بیرون انداخته شد و مقام‌های دفاعی این کشور نیز تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند.

العالم فارسی: دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه آینده با همتای ترکیه ای خود رجب طیب اردوغان در سفرش به مسکو درباره اوضاع استان ادلب سوریه گفتگو خواهد کرد. این در حالیست که برخی رسانه ها از بروز اختلافاتی بین آنکارا و موسکو و احتمال تعویق برگزاری اجلاس سران روسیه و ترکیه در سوچی خبر داده بودند.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره طرح ترکیه برای خرید دومین سامانه موشکی اس ۴۰۰ به این کشور هشدار داد که تحریم‌ها را افزایش خواهد داد. پس از اعلام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر طرح این کشور برای خرید دومین سری از سامانه موشکی اس 400 روسیه، که در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی سی بی اس انجام گرفت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: به ترکیه نسبت به خرید محصولات بیشتر نظامی از روسیه هشدار می‌دهیم. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفت که به مقامات ترکیه در هر سطحی و در هر دیداری هشدار داده ایم که سامانه موشکی اس 400 را نگه نداشته و همچنین تسلیحات جدید دیگری نیز از روسیه خریداری نکند.

خبرگزاری مهر: فرماندهی منطقه نظامی جنوبی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که رزمایش مشترک روسیه و پاکستان تحت عنوان «دروژبا۲۰۲۱» در ناحیه «مولکینو» در منطقه «کراسنودار» روسیه آغاز شده است.در این بیانیه آمده است: هدف رزمایش مشترک روسیه و پاکستان با نام «دروژبا۲۰۲۱» که طی ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) الی ۶ اکتبر (۱۴ مهر) در محدوده مولکینو در منطقه کراسنودار برگزار می شود، تقویت و توسعه همکاری های نظامی دوجانبه است.

خبرگزاری ایرنا: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: اتحادیه اروپا همچنان مانند سده های گذشته از اصول استعماری پیروی می کند.زاخارووا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۱ تصریح کرد: اتحادیه اروپا در اعمال و مواضع خود در امور جهانی هیچگاه از اصول استعمارگری دست نکشید.وی افزود: اتحادیه اروپا همواره به خود حق داده است در امور کشورهای دیگر بدون هر گونه دلیل منطقی و بی پایه و اساس مداخله کند.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با وزرای خارجه بحرین و امارات ضمن ابراز خوشحالی و شعف خود از این ملاقات، تاکید کرد که این رژیم تا آنجا که ممکن است روابطش با این کشورها گسترش خواهد داد. «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ساعاتی قبل از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین و «خلیفه شاهین المرار» وزیر خارجه امارات متحده عربی دیدار و گفتگو کرد. بنت در این دیدار گفت: من از دیدار شما بسیار خوشحالم. احساس کردم مهم است که ما پس از یک سال از توافقنامه ابراهیم ملاقات کنیم، که از نظر ما بسیار معنی دار است.

الکوثر فارسی: رئیس اقلیم کردستان عراق به برگزاری نشست عادی سازی روابط با اسرائیل در اربیل واکنش نشان داد.نچیروان بارزانی به برگزاری کنفرانس عادی سازی روابط با اسرائیل در اربیل واکنش نشان داد و گفت این نشست ارتباطی با اقلیم ندارد. وی همچنین سیاست خارجی را از اختیارات بغداد دانست و تاکید کرد که اقلیم به قانون اساسی کشور پایبند است.وی خاطرنشان کرد که مقام های اقلیم هیچ اطلاعی از برگزاری کنفرانس اربیل نداشتند.

خبرگزاری ایلنا: جدیدترین نتایج انتخابات پارلمانی آلمان، حاکی از پیروزی حزب سوسیال دموکرات در این انتخابات است.نتایج نشان می‌دهد که حزب سوسیال دموکرات‌ چپ میانه با کسب حدود ۲۶ درصد از رقبای خود پیشی گرفته مسئولیت تشکیل دولت آینده را برعهده خواهد داشت.حزب دموکرات مسیحی با ۲۴ و پنج دهم درصد و حزب سبزها نیز با حدود ۱۴ درصد آرا در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

دویچه وله: بریتانیا تهدید کرده که شهروندان اتحادیه اروپا که اجازه اقامت آنها پس از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به پایان رسیده را اخراج خواهد کرد. کوین فاستر، وزیر مهاجرت بریتانیا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا” گفته است، بریتانیا انتظار دارد شهروندان اروپایی بدون اجازه اقامت، داوطلبانه این کشور را ترک کنند در غیر این صورت این افراد اخراج خواهند شد.یکی از وعده‌های مهم بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا پایان دادن به تردد آزاد بود.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه ایتالیا گفت: به رسمیت شناختن طالبان ممکن نیست.وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین از کشورهای جهان خواست از سقوط مالی افغانستان که منجر به مهاجرت دسته جمعی افغان‌ها می‌شود جلوگیری کنند. ایتالیا ریاست دوره ای گروه ۲۰ را بر عهده دارد و به دنبال میزبانی اجلاس ویژه ای در مورد افغانستان است.

آناتولی  ترکیه: وزرای امور خارجه شورای ترک جهت ارزیابی آخرین تحولات افغانستان در نشستی فوق‌العاده در استانبول گردهم می‌آیند. نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه کشورهای عضو همکاری شورای ترک برای بررسی و ارزیابی آخرین تحولات افغانستان فردا در استانبول برگزار خواهد شد.در این نشست، وزرای خارجه آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان، کشورهای عضو و مجارستان به عنوان کشور ناظر شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم: طالبان اعلام کرد: تاجیکستان در امور داخلی ما دخالت می‌کند.درحالیکه تاجیکستان خواستار ایجاد دولت فراگیر و برگزاری انتخابات در افغانستان است، معاون نخست وزیر طالبان تاجیکستان را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرد.«ملاعبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر طالبان در واکنش به اظهارات اخیر «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان این کشور را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرد.

رادیو چین: عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان افغانستان گفت که  در حال حاضر مشکلات فنی فرودگاه کابل رفع شده و طالبان امیدوار است که شرکت های هوایی پروازهای بین المللی را از سر بگیرند.بلخی همچنین گفت که دولت طالبان آماده همکاری همه جانبه در این زمینه است.

ایران پرس:  هفتاد درصد از جمهوریخواهان آمریکا با نامزدی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2024 مخالف هستند.بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه «اِشلان اینسایتس»، تنها 30 درصد از جمهوریخواهان آمریکا تمایل دارند دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور بدون داشتن رقیب درون حزبی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 نامزد شود.رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه فاکس‌نیوز تلویحاً از قصدش برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 خبر داده بود.

خبرگزاری صدا و سیما: فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه گفت خروج همراه با شکست آمریکا از افغانستان، درس عبرتی است. به نظر من، آمریکا در آینده از شمال، شرق و جنوب سوریه خارج خواهد شد. المقدادگفت: پیام سوریه برای مجمع عمومی آن است که ما از سازمان ملل می‌خواهیم به منشور خودش و قطعنامه هایش پایبند باشد، زیرا خروج سازمان ملل از اصول منشور این سازمان، باعث می‌شود هویتی را که برای آن تاسیس شده است، فراموش کند. آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، به گونه‌ای رفتار می‌کند که به نظر می‌رسد خارج از چارچوب سازمان ملل و خارج از هر نوع محدودیتی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):
وزیر دفاع تایوان امروز دوشنبه تاکید کرد، این جزیره خودگردان به تسلیحات دوربرد و دقیق به منظور ایجاد بازدارندگی مناسب مقابل چین که “به سرعت در حال توسعه سامانه‌های خود برای حمله به تایوان است”، نیاز دارد. تایوان در همین ماه بودجه دفاعی مازادی به میزان حدود ۹ میلیارد دلار طی پنج سال آتی پیشنهاد داد که شامل موشک‌های جدید می‌شود و همزمان نسبت به نیاز فوری برای ارتقای تسلیحات در مواجهه با “تهدید جدی” از جانب چین که تایوان را بخشی از اراضی خود می‌داند، هشدار داد.چیو کو-چنگ، وزیر دفاع تایوان در پارلمان گفت، این جزیره باید بگذارد چین بفهمد که آنها می‌توانند از خودشان دفاع کنند.

تی.آر.تی ترکیه: سازمان ملل خواستار افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر به دو برابر شد.آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنانی در اجلاس عالی انرژی که در چهارچوب مذاکرات هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، خواستار شد تا بمنظور ممانعت از بحران‌های اقلیمی و رفع فقر انرژی، منابع انرژی تجدیدپذیر به دو برابر افزایش داده شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *