جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش ها به پیمان دفاعی آکوس و..

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: همکاری «دفاعی» آمریکا، بریتانیا و استرالیا و اعتراض چین و ناخرسندی فرانسه، هشدار  پوتین به کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی، نشست اضطراری شورای امنیت در مورد پرتاب موشک توسط کره شمالی، درخواست سئول از چین برای بازگشت پیونگ یانگ به میز مذاکره، واکنش روسیه به تحولات شبه جزیره کره، ابراز نگرانی جدی چین نسبت به مسئله تخلیه پسآب هسته ای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن،تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره سد النهضه، ورود ارتش سوریه به غرب درعا، عادی سازی روابط مصر و قطر بعد از چهار سال، سفر وزیر خارجه عراق به ریاض، اعلام وضعیت فوق‌العاده در یمن، هشدار آمریکا به خطر احیای القاعده در افغانستان، لفاظی دوباره گانتز علیه توافق هسته‌ای ایران و بیانیه تروئیکای اروپایی در شورای حکام درباره  اقدامات هسته‌ای ایران  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: استرالیا در چارچوب پیمان دفاعی با آمریکا و انگلیس حداقل هشت زیردریایی اتمی دریافت می کند.اسکات موریسون ، نخست وزیر استرالیا و سه وزیر دیگراین کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند که استرالیا در چارچوب پیمان دفاعی با آمریکا و انگلیس دست کم 8 فروند زیردریایی اتمی دریافت خواهد کرد.این خبر در وب سایت رسمی رئیس دولت استرالیا منتشر شده است.پیش از این، موریسون، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  از ایجاد مشارکت جدید موسوم به  AUKUS در زمینه دفاعی و امنیتی بین این سه کشور خبر داده بودند. اولین ابتکار در چارچوب این اتحادیه ساخت زیردریایی های هسته ای برای نیروی دریایی استرالیا خواهد بود.

یورونیوز: سفارت چین در آمریکا در واکنش به این خبر اعلام کرد که نباید با چنین اقداماتی «منافع کشورهای ثالث را هدف گرفت و به آن آسیب رساند.» همچنین نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز فروش زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا به استرالیا را «الگویی بسیار بد» برای کشورهای غیرهسته‌ای نامید.از سوی دیگر امضای پیمان «اوکوس» سبب شد کانبرا قرارداد پیشین ساخت زیردریایی از سوی پاریس را لغو کند. فرانسه در سال ۲۰۱۶ قراردادی به ارزش تقریبی ۵۶ میلیارد یورو با استرالیا بسته بود تا ظرف چند سال ۱۲ زیردریایی عظیم با موتور دیزیل طراحی و در این کشور بسازد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تیم رئیس‌جمهوری فرانسه از اقدام جو بایدن در اعلام پیمان فناوری زیردریایی هسته‌ای با انگلیس و استرالیا که موجب لغو توافق تسلیحاتی پاریس با کانبرا می‌شود، خشمگین شده است.ژان ایو لودریان، وزیر خارجه و فلورنس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه عصر چهارشنبه در بیانیه مشترکی گفتند: انتخاب آمریکا برای کنار گذاشتن یک متحد و شریک اروپایی مانند فرانسه از مشارکت ساختاری با استرالیا، آن هم در زمانی که ما در منطقه هند و اقیانوسیه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم، نشان‌دهنده عدم انسجام است که فرانسه فقط می‌تواند به آن اشاره کرده و متاسف شود.اعتراض آنها نشانه نارضایتی پاریسی‌ها از موافقتنامه‌ای است که ناظران آمریکایی آن را به عنوان یک پیشرفت استراتژیک بزرگ برای استرالیا و شاهدی بر قدرت شبکه اتحاد ایالات متحده توصیف می‌کنند و آن را نقطه مقابل استدلال چین می‌دانند، مبنی بر اینکه خروج آشفته آمریکا از افغانستان، شکست آینده حمایت آمریکا از متحدان را پیش‌بینی می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفت: شرایط برای کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» نه تنها بی‌ثبات شده، بلکه این کشورها را در معرض خطر قرار داده است.پوتین که دوره قرنطینه کرونایی را سپری می کند، روز پنجشنبه از طریق ارتباط ویدئویی در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، تصریح کرد: اوضاع در محدوده مسوولیت این سازمان و مرزهای آن نه فقط بی ثبات است، بلکه چالش‌های جدید و خطرپذیری‌هایی برای امنیت کشورهای ما دربردارد. وی افزود: خروج شتاب زده نیروهای ائتلاف غربی از افغانستان، تهدیدهای جدید برای منطقه بوجود آورده است. نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان امروز در شهر دوشنبه آغاز شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: شورای امنیت سازمان ملل برای گفتگو در مورد جدیدترین موشک های بالستیک پرتاب شده توسط کره شمالی یک جلسه اضطراری تشکیل داد.این نشست روز چهارشنبه به درخواست فرانسه و استونی برگزار شد.پیش از این نشست، نیکلا د ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که کشورش پرتاب این موشک ها را به دلیل نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای امنیت و صلح جامعه بین الملل محکوم می کند.

خبرگزاری مهر : سئول برای بازگشت پیونگ یانگ به میز مذاکره دست به دامن چین شد.کره شمالی ظرف کمتر از یک هفته، دو آزمایش موشکی موفق انجام داد تا آنجا که نگرانی از تشدید تنش های منطقه ای، دولت سئول را به کمک طلبیدن از چین برای حل مسئله واداشت. مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی حین دیدار با وانگ ئی وزیر خارجه چین که به سئول سفر کرده است؛ ابراز امیدواری کرد که پکن به حمایت از روند صلح در شبه جزیره کره و تلاش ها در راستای خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ ادامه دهد.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه و سخنگوی کرملین در تفسیر پرتاب موشک توسط کره شمالی و کره جنوبی، از هر دو طرف خواستند خویشتن‌داری نشان داده و از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش در منطقه شود، خودداری کنند. “ماریا زاخارووا” سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در تفسیری که در سایت رسمی این وزارت‌خانه منتشر شده، اعلام کرد که مقامات مسکو از همه طرفین در منطقه شبه جزیره کره می‌خواهد تا خویشتن‌داری بیشتری نشان داده و آمادگی خود برای گفتگو را اعلام کنند.زاخارووا تأکید کرد که راه‌های سیاسی-دیپلماتیک برای حل مشکلات در این منطقه جایگزین عاقلانه دیگری ندارند.

رادیو چین: نماینده چین در چهل و هشتمین نشست شورای حکام حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهار داشت که دفع آب آلوده نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن با ایمنی محیط زیست جهانی و زندگی و سلامت مردم  کشورها ارتباط دارد. ژاپن به طور یک جانبه تصمیم گرفته این آب آلوده به مواد هسته ای را بدون اتمام روشهای دفع ایمن به دریا تخلیه کند. این اقدام بسیار غیرمسئولانه است. چین از ژاپن می خواهد که فوراً سیاست ها و شیوه های غلطی را که محیط زیست دریایی جهانی و سلامت و ایمنی عمومی بین المللی را به خطر می اندازد ، متوقف کند .

الکوثر فارسی: شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از مصر ، اتیوپی و سودان خواست مذاکرات درباره سد النهضه را از سر بگیرند. در این قطعنامه آمده است : مصر، اتیوپی و سودان باید مذاکرات را برای دستیابی به توافق الزام آور و مورد رضایت همه طرف‌ها درباره سد النهضه و آبگیری آن در دوره زمانی مشخص از سر بگیرند. در این قطعنامه همچنین پرونده سد النهضه به اتحادیه آفریقا ارجاع داده شده است

خبرگزاری صدا و سیما: برخی واحد‌های ارتش و نیرو‌های امنیتی سوریه به منطقه المزیریب غرب درعا در جنوب سوریه وارد شده اند.همزمان با ورود این نیرو‌ها به المزیریب، مرکزی نیز برای رسیدگی به اوضاع افراد تحت تعقیب و تحویل سلاح‌های آن‌ها ایجاد شد.

خبرگزاری فارس: سفیر فوق العاده قطر در مصر پس از گذشت چهار سال قطع روابط دو کشور، استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور این کشور کرد.«سالم بن مبارک آل شافی» سفیر فوق العاده قطر در قاهره، استوارنامه خود را تقدیم «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر کرد.آل شافی در دیدار با السیسی، سلام «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر را به السیسی ابلاغ کرد.چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات در سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند.

خبرگزاری ایلنا:«فواد حسین»، وزیر خارجه عراق برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وارد ریاض شد. بر اساس گزارش وزارت خارجه عراق در حساب کاربری توئیتر، مذاکرات بین وزیر خارجه عراق و طرف‌های عربی شرکت کننده در این نشست بر روابط اقتصادی و تجاری و نقش شرکت‌های خلیج فارس در سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در عراق متمرکز است.وزیر خارجه عراق همچنین در مورد ارتباط با شبکه برق خلیج فارس و تامین انرژی عراق از طریق این شبکه مذاکره خواهد کرد.

العالم فارسی: شورای انتقالی جنوب یمن وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. همزمان با تشدید تظاهرات مردمی و شعله‌ور شدن درگیری‌های مسلحانه در جنوب یمن، رئیس شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) در تمام استان‌های جنوبی این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی ضمن اعلام حالت فوق‌العاده در تمام استان‌های جنوبی، از نیروهای امنیتی عدن خواست با افرادی که آن‌ها را نفوذی خوانده، مماشات نکنند.

دویچه وله:  سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تقویت القاعده در افغانستان هشدار دادند. طبق برآورد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا القاعده می‌تواند ظرف یک تا دو سال آینده ظرفیت خود را بازسازی و آمریکا را از خاک افغانستان تهدید کند.ژنرال اسکات بریر، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) در نشست اطلاعاتی و امنیت ملی در واشنگتن از احتمال تقویت القاعده در افغانستان خبر داد.

آناتولی  ترکیه: وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد که تل‌آویو می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با ایران کنار بیاید، اما در صورت ناکامی برنامه جایگزین و تحریم‌های سنگین وضع خواهند کرد.بنی گانتز در مصاحبه با مجله «فارن پالیسی» اذعان داشت: ایالات متحده اکنون در حال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای با ایران است. اسرائیل می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با ایران کنار بیاید. اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد تل‌آویو از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد.

ایران پرس: سه کشور اروپایی عضو برجام طی بیانیه‌ای مشترک در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواستند که هرچه زودتر تولید اورانیوم با درصد خلوص بالا (۲۰ درصد و بالاتر) را متوقف کند. کشورهای اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) چهارشنبه شب با صدور بیانیه ای ضمن تکرار ادعاهای بی اساس خود علیه برنامه هسته‌ای ایران و زیر سؤال بردن ماهیت صلح‌آمیز آن، اعلام کردند: «ایران هیچ دلیل موجه غیرنظامی برای چنین فعالیت هایی که دانش مورد نیاز برای استفاده در ساخت سلاح هسته ای را در اختیارش قرار می دهد، ندارد. ایران باید فوراً تولید فلز اورانیوم را متوقف کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *