جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

رسانه‌ها؛ تداوم رویکرد تعاملی آژانس با ایران و …

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: نشست خبری مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر به ایران، تکذیبیه طالبان درباره پناه دادن به ایمن الظواهری و ایراد اتهام حشدالشعبی به واشنگتن در خصوص حمایت از داعش در عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

فارس: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی یک کنفرانس خبری ضمن تأکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آژانس تصریح کرد که در جریان سفر به ایران هیچ وعده‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی نگرفته است. وی در خصوص سفر به ایران و محور گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی گفت: «من به دنبال گرفتن وعده از طرف ایرانی در جریان دیدارم به تهران نبودم اما بر لزوم ادامه گفت‌وگوها میان ایران و آژانس تأکید کردم.» رافائل گروسی سپس ادامه داد: «من به ایران گفتم که باید دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای را به‌منظور دقیق نگه‌داشتن اطلاعات چک کنیم».

ایسنا: طالبان ادعای پناه دادن به الظواهری را تکذیب کرد/ محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان ادعاها در خصوص این‌که این گروه شبه‌نظامی به ایمن الظواهری، رهبر القاعده از سال ۲۰۱۱ تاکنون پناه داده را تکذیب کرد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیراً مایکل مورل، مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا گفت که الظواهری در افغانستان زندگی می‌کند و طالبان به او پناه داده است.

تسنیم: طرح تازه طالبان برای تأمین امنیت کابل/ طالبان اعلام کرد که نیروهای نامنظم آن‌ها در سطح شهر کابل با نیروهای آموزش‌دیده پلیس دولت سابق و نیروهای منظم طالبان جایگزین خواهند شد.

تسنیم: حمایت گسترده واشنگتن از داعش در عراق/ تشدید تحرکات تروریست‌ها در کرکوک/ «علی الحسینی» مسئول روابط عمومی محور شمال حشد شعبی عراق به حمایت گسترده‌ای اشاره کرد که آمریکا از عناصر داعش به عمل می‌آورد. وی افزود: تروریست‌ها فعالیت خود را در دیالی و شرق صلاح‌الدین و کرکوک هم‌زمان با نزدیک شدن به انتخابات از سر گرفته‌اند. الحسینی بیان کرد: برخی به دنبال بی‌ثباتی در کرکوک هستند. تحرکات تروریست‌ها در مناطق صعب‌العبور جریان دارد که آمریکا حامی آن‌هاست.

یوراسیاریویو: یک تغییر محسوس در رویکرد هند قبل و بعد از کنترل طالبان بر قدرت در کابل کاملاً قابل‌تشخیص است. درحالی‌که گزارش هند در 6 اوت بازتاب موضع سنتی هند در قبال افغانستان بود، بیانیه 16 اوت پاسخی فوری به تغییر قدرت در کابل بود. تأکید هند بر بحران انسانی و ابراز نگرانی در مورد سوءاستفاده احتمالی از خاک افغانستان توسط عناصر حاشیه‌ای و سکوت در موضوعات کلیدی استراتژیک مانند نحوه برخورد با طالبان، ماهیت و ترکیب دولت جدید و چشم‌انداز به رسمیت شناختن رژیم جدید هند یا فقدان آن، نشان می‌دهد که سیاست جدید هند در مورد افغانستان هنوز در حال شکل‌گیری است.

فایننشیال تایمز: رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای رفع بن‌بست در روابط چین و آمریکا پس‌ازآنکه جلسات قبلی در سطح بالا پیشرفت چندانی نداشت دومین تماس خود را پس از روی کار آمدن با شی جین پینگ، رهبر چین برقرار کرد. کاخ سفید گفت که رهبران دو کشور یک «بحث گسترده و استراتژیک» داشته اند و بایدن بر علاقه پایدار ایالات‌متحده به صلح، ثبات و رفاه در هند و اقیانوس آرام و جهان تأکید کرده است این تماس تلفنی تنها چند ساعت قبل از انتشار گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت بایدن به تایپه اجازه می‌دهد نام دفتر نمایندگی خود در واشنگتن را تغییر دهد تا کلمه تایوان را شامل شود، صورت گرفت؛ اقدامی که احتمالاً باعث واکنش خشمگین پکن می‌شود. مقامات ارشد آمریکایی همچنین در حال بحث درباره آغاز تحقیقات درباره استفاده چین از یارانه‌های صنعتی هستند که می‌تواند باعث تشدید تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن شود.

آکسیوس: پیشگامی چین و پاکستان به ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، غرب تعلل می‌کند/ درحالی‌که کشورهای غربی همچنان در مورد نحوه ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بدون کمک‌رسانی به طالبان بحث می‌کنند، چین و پاکستان تاکنون بارها محموله‌های تدارکاتی به این کشور ارسال کرده و مایل به ارسال مقادیر بیشتر هستند. گفته می‌شود افغانستان در بحران انسانی و اقتصادی فرورفته است و تمایل چین و پاکستان برای کمک می‌تواند افغانستان را به مدار آن کشورها نزدیک کند. چین هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد 31 میلیون دلار غلات، داروهای زمستانی و 3 میلیون واکسن COVID-19 به این کشور ارسال کند. در همین حال، پاکستان هفته گذشته محموله‌ای ازجمله روغن آشپزی و دارو ارسال کرد، درحالی‌که وزیر خارجه این کشور خواستار توقف دارایی‌های افغانستان شده بود. برنامه توسعه ملل متحد هفته گذشته هشدار داد که افغانستان در حال نزدیک شدن به فقر جهانی است و از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه گذشته ارزش پول افغانی سقوط کرده است. این در حالی است که دولت بایدن دسترسی به ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد و صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی کمک‌های مالی خود را در این کشور متوقف کردند.

ایسنا: ازسرگیری روند محاکمه نتانیاهو پس از ۳ ماه وقفه/ شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که محاکمه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به اتهام فساد پس از سه ماه وقفه در دادگاه مرکزی قدس از سر گرفته شد. طبق این گزارش، قرار است ایلان یشوع، مدیر سابق پایگاه عبری زبان واللا در دادگاه شهادت بدهد. نتانیاهو و همسرش سارا در چهار پرونده، به فساد، رشوه و کلاه‌برداری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی متهم شده‌اند.

تسنیم: نخستین نشست کابینه جدید لبنان/ تأکید عون و میقاتی بر اقدام فوری و عملی برای حل بحران‌ها/ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید لبنان در نخستین نشست دولت این کشور بر اقدام عملی برای حل بحران‌ها به‌دوراز حرف و وعده‌های تکراری تأکید کردند. «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در اولین نشست دولت جدید این کشور با حضور وزرای آن اعلام کرد که این چهارمین دولت در دوره ریاست جمهوری من است که بعد از 13 ماه تشکیل شد. در این مدت اوضاع اقتصادی، مالی، پولی، اجتماعی و شرایط معیشتی شهروندان به شکل بی‌سابقه‌ای رو به وخامت رفت. ما اکنون در برابر مسئولیت‌های ملی و تاریخی بزرگی برای فعال‌سازی نقش دولت و مؤسسات آن برای بازگرداندن اعتماد مردم قرار داریم و نباید زمان را از دست بدهیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *