جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ افغانستان همچنان ناآرام و…

۱۴۰۰/۰۶/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ادامه درگیری‌های شدید در پنجشیر، موضع صریح فرمانده ارتش پاکستان درخصوص افغانستان، تاکید« احمد مسعود » بر ادامه مقاومت در پنجشیر برابر طالبان، نظر بایدن درباره به رسمیت شناختن طالبان، دعوت طالبان از ۶ کشور از جمله ایران برای مراسم اعلام دولت، افغانستان، موضوع مذاکرات پوتین و دیگر رهبران گروه بریکس، گفتگوی طالبان و ترکیه درباره اداره فرودگاه کابل، انتقاد دبیرکل ناتو از اوضاع جهان، ۱۱ سال زندان برای یکی از رهبران برجسته اپوزیسیون بلاروس، رزمایش مشترک بزرگ روسیه با هشت کشور از جمله بلاروس، هند و پاکستان، رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان در لاچین، رایزنی «بن سلمان» و «بن زائد» درباره تحولات منطقه، آغاز اجرای طرح آشتی ملی فراگیر در لیبی، اعلام جنگ دولت مردمی میانمار علیه ارتش این کشور، افزایش شدید حجم تجارت چین و آفریقا، تعهد کشورهای گروه 20 به دسترسی جهان به واکسن کرونا و جان باختن فرد دیگری در ژاپن پس از دریافت واکسن مدرنا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی:  به رغم اعلام تسلط طالبان بر پنجشیر، درگیری‌های شدید ادامه دارد و بسیاری از ساکنان این ولایت به مناطق مرتفع پناه برده‌اند. یک منبع نزدیک به «جبهه ملی مقاومت» گفت: «از یکشنبه شب، مواضع رزمندگان مقاومت مورد حمله پهپادها قرار گرفت بنابراین بسیاری از آنها مجبور به عقب نشینی و عزیمت به مناطق مرتفع شدند. روز دوشنبه (دیروز)، درگیری‌های شدید ادامه داشت و تا حالا هم ادامه دارد».

خبرگزاری صدا و سیما:  فرمانده ارتش پاکستان اعلام کرد: پاکستان در وضعیت کنونی هرگز افغانستان را تنها رها نمی‌گذارد و از جامعه جهانی نیز چنین توقعی دارد.«ژنرال قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان در مراسم روز دفاع، دیشب در مقر ارتش پاکستان اعلام کرد: پاکستان آماده ارائه هرگونه تسهیلات و خدماتی به ملت افغان برای تامین امنیت، صلح و ثبات در کشورشان است. وی افزود: پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، فرصتی دوباره برای تامین امنیت و رفاه افغانستان مهیا شده است و تمامی ذینفعان افغانستان باید از این فرصت طلایی برای پیشرفت کشورشان استفاده کنند.

الکوثر فارسی: با وجود تسلط گروه طالبان در ولایت پنجشیر ، « احمد مسعود» فرمانده مخالفان طالبان در این ولایت بر ادامه مقاومت مقابل این گروه تاکید کرد. احمد مسعود در پیامی درشبکه های اجتماعی اعلام کرد، مقاومت در پنجشیر برای عزت ، سلامت ، استقلال ، آزادی و عدالت در افغانستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد . فرمانده مخالفان طالبان افزود: مقاومت در پنجشیر و شهرستان اندراب تا آخرین لحظه و برای ارزش های افغانستان ادامه می یابد و ما در کنار برادران خود بوده و از هرگونه قیام مسلحانه یا اعتراض های مردمی حمایت می کنیم.«احمد مسعود»  همچنین از مردم افغانستان خواست مقابل طالبان قیام کنند.

خبرگزاری ایلنا: «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن فاصله زیادی با به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان با رهبری طالبان دارد. وی شامگاه گذشته -‌دوشنبه- گفت که تردیدهای بسیاری در زمینه آینده این کشور جنگ‌زده وجود دارد. بایدن در کاخ سفید در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که بنا ندارد بلافاصله دولت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسد.

یورونیوز: طالبان از شش کشور از جمله ایران دعوت کرده است تا درمراسم اعلام دولت جدید در افغانستان شرکت کند با این حال تهران تاکنون واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است.یکی از اعضای طالبان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که این گروه دعوت‌نامه‌هایی را برای ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر ارسال کردند تا در مراسم اعلام دولت جدید افغانستان شرکت کنند.این سخنان در حالی مطرح شد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در یک نشست خبری گفت کشورش قصد حمایت کامل از روند تشکیل دولتی را دارد که نماینده تمام اقوام افغانستان باشد

خبرگزاری تسنیم:ولادیمیر پوتین در نشست رهبران گروه بریکس (برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) شرکت کرده و همکاری‌های چندجانبه و مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله اوضاع افغانستان در مرکز توجه مذاکرات طرفین قرار دارد.دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه  در سیزدهمین نشست سران کشورهای گروه بریکس (شامل: برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) که در تاریخ 9 سپتامبر (روز پنج‌شنبه/18 شهریور ماه) و بصورت کنفرانس ویدئویی و به ریاست کشور هند برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

ایران پرس: سخنگوی طالبان از گفتگوهایی با مقامات ترکیه در خصوص ادراه فرودگاه کابل خبر داد. «سهیل شاهین»در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: قاری دین محمد حنیف رئیس دفتر سیاسی طالبان در ترکیه و روسیه با سیحاد ارجنای سفیر ترکیه در کابل دیدار کرد.شاهین افزود: هر دو هیأت در مورد وضعیت فعلی افغانستان، مسائل مربوط به فرودگاه کابل، روابط دوجانبه و همکاریهای متقابل بحث و گفت وگو کردند.

آناتولی  ترکیه:  دبیرکل ناتو اعلام کرد که جهان به‌سرعت به مکانی بیشتر غیرقابل پیش‌بینی، رقابتی و خطرناک تبدیل می‌شود.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با حضور مجازی در هفتادمین کنفرانس این سازمان با موضوع کنترل تسلیحات، خلغ سلاح و مهار اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کرد که جهان به‌سرعت به مکانی بیشتر غیرقابل پیش‌بینی، رقابتی و خطرناک تبدیل می‌شود

دویچه وله: ماریا کولسنیکووا یکی از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در بلاروس، یک سال پس از دستگیری، پشت درهای بسته محاکمه و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. وکیل او نیز ۱۰ سال زندان گرفت. ماریا کولسنیکووا، یکی از سه شخصیت اصلی جنبش اعتراض به نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و وکیل او به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.دادگاه مجازات کولسنیکووا را ۱۱ سال و ماکسیم اسناک، وکیل او را ۱۰ سال زندان تعیین کرد. هر دو متهم به “توطئه برای به دست گرفتن قدرت” و “دعوت برای اقدام علیه امنیت ملی” شدند.

خبرگزاری فارس: ارتش روسیه از ورود نیروهای نظامی هفت کشور به منطقه‌ای در نزدیکی مرز این کشور با بلاروس برای مشارکت در رزمایش نظامی مشترک خبر داد.منطقه نظامی غرب روسیه طی بیانیه‌ای از ورود نیروهای نظامی هفت کشور به منطقه «نیژنی نووگراد» این کشور برای مشارکت در رزمایش نظامی زاپاد-۲۰۲۱ خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری تاس، هواپیماهای نظامی باری نیروی هوافضای ارتش روسیه  ۵۰۰ نیروی نظامی از کشورهای ارمنستان، هند، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان و سریلانکا را در کمپ‌های آموزشی منطقه نظامی غرب روسیه پیاده کردند. رزمایش استراتژیک مشترک زاپاد ۲۰۲۱ در محدوده تمرینی نظامی روسیه و بلاروس بین روزهای ۱۰ تا ۱۶ سپتامبر برگزار خواهد شد.

تی.آر.تی ترکیه: رزمایش مشترک نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان در شهر لاچین این کشور که از اشغال ارمنستان آزاد شد، آغاز شد. وزارت دفاع ملی جمهور آذربایجان طی بیانیه‌ای هدف اصلی از برگزاری رزمایش مذکور را توسعه فعالیت‌های یگان‌ها و مهارت‌های تصمیم‌گیری و مدیریت فرماندهان دو کشور اعلام کرد.در این بیانیه آماده است: در چارچوب این رزمایش به توسعه مهارت‌های یگان‌های دو کشور برای استفاده از تجهیزات مدرن نظامی در شرایط سخت زمینی اهمیت خاصی داده می‌شود.

خبرگزاری مهر: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با «محمد بن زائد» همتای اماراتی خود گفتگو کرد. دو طرف در جریان یک تماس تلفنی با یکدیگر به رایزنی پرداختند.بر اساس این گزارش، ولیعهد سعودی در جریان تماس تلفنی مذکور درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه و عراق با همتای اماراتی خود بحث و تبادل نظر کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای ریاستی لیبی از آغازاجرای پروژه آشتی ملی فراگیر و آزادی برخی زندانیان در این راستا خبر داد. محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی رسما از آغاز طرح آشتی ملی فراگیر خبر داد و گفت: آزادی برخی زندانیان در راستای این آشتی است. تصمیماتی که اتخاذ شده نتیجه تمایل واقعی و جدی مردم لیبی برای پشت سر گذاشتن حوادث دردناک گذشته است.

خبرگزاری ایرنا: “دوا لشی لا” سرپرست دولت مردمی میانمار روز سه شنبه طی پیامی تصویری در رسانه اجتماعی “فیس بوک” اعلام کرد که “جنگ دفاعی” علیه حکومت نظامی این کشور آغاز شده است. سرپرست دولت اتحاد ملی میانمار که توسط گروهی از سیاستمداران و فعالان مخالف ارتش این کشور پس از کودتای نظامی یکم ماه فوریه سال جاری میلادی تشکیل شد، از مردم میانمار خواست تا “در هر نقطه از کشور علیه حکومت نظامی به رهبری مین آنگ لانگ شورش کنند. ”

رادیو چین: حجم تجارت چین و آفریقا از ژانویه تا ژوئیه امسال به بیش از 139 میلیارد دلار رسید.چیان که مینگ، معاون وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که در سال های اخیر، به کمک اقدامات عملی مجمع همکاری چین و آفریقا، همکاری های اقتصادی و تجاری چین و آفریقا پیشرفت جهشی داشته و به ویژه در برابر اپیدمی کرونا، دو طرف ضمن پشتیبانی از یکدیگر توانسته اند علاوه بر از بین بردن تأثیرات منفی ناشی از این بیماری بر همکاری های اقتصادی و تجاری، این همکاری‎‌ها را به سطح بالاتر نیز برسانند. وی افزود: از ژانویه تا ژوئیه سال جاری، حجم تجارت چین و آفریقا به 139 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته میلادی 40.5 درصد افزایش داشته و به بالاترین سطح رسیده است

اسپوتنیک روسیه: وزیران بهداشت کشورهای گروه ۲۰ پیمان رم را به تصویب رسانده و متعهد به دسترسی جمعیت کل جهان به واکسن های کووید -۱۹ شدند.«آنسا»، روبرتو اسپرانزا وزیر بهداشت ایتالیا در پایان نشست ۲ روزه رم در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پیمان رم به اتفاق آرا توسط همه کشورهای گروه ۲۰ تصویب شد.اسپرانزا در ادامه افزود: «تصمیم گرفته شد که سیستم‌های بهداشتی را تقویت کنیم و اولین نکته در این زمینه  سرمایه گذاری در سیستم‌های بهداشتی است. ما می‌خواهیم از چارچوب جهانی دفاع کنیم . هر انسانی حق دارد بدون توجه به طبقه و نژاد تحت درمان قرار بگیرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت بهداشت ژاپن می گوید که مردی در دهه ۴۰ سالگی پس از دریافت واکسن مدرنا جان باخته است. واکسنی که به او زده شده بود از همان محموله ای بود که پس از تشخیص ذرات خارجی در آن، ژاپن تصمیم به جمع آوری آن گرفت.این مرد روز ۱۱ اوت این واکسن را دریافت کرد و روز بعد از آن درگذشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *