أحدث المقالات

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند

وزیر دفاع پاکستان با تکرار اتهامات اسلام‌آباد علیه افغانستان مبنی بر کارشکنی حاکمان آن در مبارزه با تروریسم، خواستار تشدید کنترل مرزهای ۲ کشور شد و همسایه خود را «منبع ترور و منشأ حوادث تروریستی در پاکستان» توصیف کرد.

مشاور زلنسکی از وضعیت بد سربازان ارتش اوکراین در سراسر خط مقدم جبهه خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای که در وب سایت نشریه NV منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود منابع در خط مقدم جبهه در حالت در جا زدن و رکود قرار دارند.

Loading

رسانه‌ها؛ تلاش فرانسه و انگلیس برای ایجاد «منطقه امن» در کابل و…

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ ایجاد منطقه امن در کابل به سازمان ملل  از سوی فرانسه و انگلیس، اعلام ترکیب کامل دولت طالبان طی یک هفته، تاکید بایدن بر ادامه حملات پهپادی علیه داعش در افغانستان،تایید مذاکره فرانسه با طالبان،گفت‌وگوی تلفنی مرکل و جانسون درباره افغانستان،درخواست کمک طالبان از برنامه جهانی غذای سازمان ملل، هشدار چین درباره تبدیل افغانستان به کانون تروریسم، برگزاری نشست بغداد با حضور سران کشورهای منطقه و فرانسه، درخواست عراق  برای خروج پنج هزار نظامی آمریکایی از این کشور، واکنش چین به عبور کشتی‌ جنگی آمریکا از تنگه تایوان،گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا، قول نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس جمهور آمریکا درباره ایران،گزارش سازمان ملل از آمار جنایات اسرائیل درسال جاری در کرانه باختری، واکنش چین به گزارش منشاء کرونای ایالات متحده، مشاهده ذرات خارجی در سری دیگری از واکسن کرونای مدرنا در ژاپن، اعتراضات گسترده ضد مقررات کرونایی در فرانسه و ایتالیا و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تنها با یک نامزد در استونیاز مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید، پاریس و لندن پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ایجاد منطقه امن در کابل را به سازمان ملل ارائه می‌دهند تا امکان تداوم عملیات‌های بشردوستانه در افغانستان فراهم شود.«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد یکشنبه از طرحی برای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل، پایتخت افغانستان خبر داد. ماکرون که در بغداد حضور دارد، گفت: «پاریس و لندن به سازمان ملل پیشنهاد ایجاد منطقه امن در کابل را خواهند داد».

اسپوتنیک روسیه: طالبان طی یک هفته ترکیب کامل دولت را اعلام خواهد کرد. طالبان تا کنون روسای کلانتری‌ها و فرمانداران در 33 شهر را منصوب کرده است.با استناد به آنچه نماینده گروه طالبان (گروه تروریستی ممنوعه در فدراسیون روسیه) به رویترز گفت، گروه طالبان تا کنون روسای کلانتری‌ها و فرمانداران در 33 شهر را منصوب کرده است. گروه طالبان طی یک هفته ترکیب کامل دولت را اعلام خواهد کرد.اعلام شد که ذبیح الله مجاهد رهبر گروه طالبان در خصوص نمایندگی زنان در کابینه جدید دولت افغانستان  تصمیم گیری خواهد کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، متعهد شده است که موضع قاطعی در برابر داعش در پیش گیرد. او تلویحا به حملات بیشتر علیه این گروه در تلافی بمبگذاری انتحاری مرگبار در نزدیکی فرودگاه کابل اشاره کرده است.ارتش آمریکاروز جمعه یک حمله با پهپاد علیه دولت اسلامی خراسان انجام داده اند. باور بر آن است که بمبگذاری روز پنجشنبه که طی آن شمار زیادی غیر نظامی و ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند، کار این گروه بوده است.بایدن در بیانیه ای  بایدن خاطر نشان کرد «تهدید حملات تروریستی علیه فرودگاه (کابل) همچنان بالا است. فرماندهان ما به من اطلاع داده اند که احتمال وقوع یک حمله دیگر در طول ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده بسیار بالا است.»

ایران پرس: رییس جمهوری فرانسه گفت این کشور در حال مذاکره با طالبان در مورد خروج بیشتر افغان ها است. امانوئل مکرون شنبه شب در کنفرانس خبری در بغداد اظهار کرد: مذاکرات با طالبان در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و احتمال خروج بیشتر افراد از این کشور است. وی افزود: فرانسه همچنین در حال مذاکره با قطر است که چگونه می تواند راهی برای تخلیه نیروها از افغانستان ایجاد کند، اگرچه هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

خبرگزاری ایلنا: «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا و «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان طی تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. بنا به گزارش‌ها، مواضع این دو کشور درباره آینده افغانستان و تحولات در این کشور طی این تماس تلفنی بررسی شد.دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف همچنین طی این تماس اعلام کردند که با دیگر اعضای گروه هفت نقشه راهی برای مواجهه با دولت آینده افغانستان تهیه کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه اعلام کرد که معاون دفتر سیاسی این گروه در قطر از سازمان ملل درخواست کمک غذایی به افغانستان کرده است. محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد: شیر محمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه در دیدار با دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد خواستار کمک غذایی به افغانستان شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن آماده همکاری برای جلوگیری از تبدیل مجدد افغانستان به کانون تروریسم است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت چین مایل است با جامعه بین المللی همکاری کند تا از تبدیل مجدد افغانستان به کانون تروریسم جلوگیری شود و طالبان افغان نیز باید به تعهدات خود عمل کند.ژائو لیجیان درباره حمله تروریستی اخیر در کابل گفت: پکن این حمله را محکوم می‌کند و با کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند ابراز همدردی می‌کند.

دویچه وله:  نشست بغداد با حضور سران کشورهای منطقه و فرانسه برگزار شد. وزیران خارجه ایران، ترکیه و عربستان سعودی در نشست بغداد شرکت کردند. سوریه به این نشست دعوت نشده بود و لبنان نیز نماینده‌ای نداشت.سران و نمایندگان کشورهای منطقه و رئیس‌جمهوری فرانسه که در نشست بغداد با عنوان “کنفرانس بغداد برای مشارکت و همکاری” شرکت کردند، جملگی از نقش اساسی عراق در تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی تجلیل به عمل آوردند.

الکوثر فارسی: وزیر خارجه عراق در سخنانی با متفاوت خواندن اوضاع عراق در مقایسه با افغانستان، اعلام کرد که کشورش خواستار خروج پنج هزار نیروی آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی شده است. فواد حسین وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم با اشاره به عدم دعوت سوریه به کنفرانس بین‌المللی بغداد اظهار کرد: سوریه موضوعی بحث برانگیز در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است و برادران سوری موضع ما را برای دعوت نکردن دمشق به این نشست برای مانع شدن از شکل گیری اختلاف نظر درک می‌کنند.

آناتولی  ترکیه: چین عبور کشتی جنگی و گارد ساحلی نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان را محکوم کرد.وزارت دفاع چین طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن عبور کشتی جنگی و گارد ساحلی نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان، اعلام کرد: عبور کشتی های آمریکایی از آبهای بین چین و تایوان اقدامی تحریک آمیز دانست که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.نیروی دریایی آمریکا نیز اعلام کرد که ناوشکن “USS Kidd” و کشتی گارد ساحلی “Munro” از این تنگه عبور کردند.

تی.آر.تی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود درباره تحولات اخیر افغانستان تلفنی گفتگو کردبر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه ترکیه، تحولات اخیر افغانستان محور این گفتگوی تلفنی بوده است.

خبرگزاری مهر: منابع آمریکایی مدعی شدند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور آمریکا قول داده که مخالفت علنی با توافق هسته ای ایران در پیش نگیرد. یک رسانه آمریکایی مدعی شده که در جریان دیدار اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور آمریکا، «نفتالی بنت» به بایدن قول داده که مخالفت علنی با برجام را به مانند نخست وزیر پیشین این رژیم در پیش نگیرد.

خبرگزاری فارس:  دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور انسانی در اراضی فلسطین طی گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی طی سال جاری موجب شهادت 55 فلسطینی و کوچ اجباری 881 نفر در کرانه باختری شده است.دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور انسانی در اراضی فلسطین، با انتشار گزارشی، آماری از جنایات رژیم صهیونیستی طی سال جاری میلادی در کرانه باختری، ارائه کرد بدون این‌که به وضوح این جنایات را محکوم کند. بر اساس این گزارش آماری، طی سال 2021، در کرانه باختری ۵۵ فلسطینی به دست نیروهای اشغالگر شهید و ۸۸۱ نفر کوچانده شده‌اند.همچنین طی این مدت صهیونیستها ۶۲۴ ساختمان را تخریب کرده‌اند و ۷۳۳ فلسطینی به اجبار کوچانده شده اند.

رادیو چین: سفارت چین در ایالات متحده اعلام کرد: گزارش به اصطلاح “قابلیت ردیابی کروناویروس” ایالات متحده به هیچ وجه علمی و معتبر نیست. دفتر مدیریت اطلاعات ملی ایالات متحده نکات اصلی گزارش به اصطلاح “بررسی قابلیت ردیابی کروناویروس جدید” را منتشر کرد و اظهار داشت که  دو احتمال فعلی منشایابی ویروس کرونا جدید از طبیعت و نشت آن از آزمایشگاه را نمی توان منتفی کرد، این گزارش چین را به ممانعت از تحقیقات بین المللی، امتناع از به اشتراک گذاری اطلاعات و مقصر دانستن سایر کشورها متهم می کند.

خبرگزاری ایرنا: تلویزیون ژاپن روز یکشنبه گزارش کرد در یک سری دیگر از شیشه های واکسن کرونای مدرنا ذرات خارجی یافت شده است. به گزارش شبکه خبری “ان. اچ. کی”، این ذرات و خانالصی روز گذشته / شنبه/، در یک مرکز بزرگ واکسیناسیون در استان جنوبی اوکیناوا مشاهده شده است.گزارش حاکی است یک داروساز ذرات سیاه رنگی را در یک سرنگ واکسن مدرنا مشاهده کرده است. استانداری اوکیناوا واکسیناسیون در این مرکز را متوقف کرده است و امروز یکشنبه نیز واکسیناسیونی در آن انجام نخواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: روز گذشته شهروندان ایتالیایی و فرانسوی برای چندمین هفته متوالی در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و علیه مقررات کرونایی اعمال‌شده از طرف دولت‌های خود اعتراض کردند. این اعتراضات به‌خصوص علیه طرح واکسیناسیون اجباری برای کادر بهداشت و درمان و تشدید مقررات برای واکسینه‌نشده‌ها بود.روز گذشته برای هفتمین هفته متوالی ده‌ها هزار فرانسوی در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه مقررات کرونایی اعتراض کردند.

یورونیوز: پارلمان استونی برای برگزاری یک انتخابات غیرعادی آماده می‌شود؛ قرار است روز دوشنبه نمایندگان پارلمان به نامزد مدنظر خود برای مقام ریاست جمهوری این کشور رای دهند اما تنها یک نامزد برای این رای گیری حاضر است.این وضعیت در ۳۰ سال گذشته یعنی از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی پیشین بی‌سابقه بوده است.دوره پنج ساله ریاست جمهوری خانم کریستی کالیولاید در ۱۰ اکتبر به پایان می‌رسد و مطابق با قانون، این وظیفه ۱۰۱ قانونگذار پارلمان استونی است که جانشین او و رئیس جدید دولت را برگزینند.آقای کاریس تنها نامزدی است که توانسته حمایت دست‌کم ۲۱ قانونگذار را برای رسیدن به این مقام به دست آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *