جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رسانه‌ها؛ حضور سران منطقه و جهان در نشست بین‌المللی «حمایت از عراق» و…

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری نشست بین‌المللی «حمایت از عراق» در بغداد، دیدار ماکرون با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق، گفت‌وگوی مقام‌های ارشد نظامی آمریکا و چین، ابراز نگرانی آمریکا از توسعه قابلیت‌های هسته‌ای چین،گفت وگوی تلفنی پوتین با پاشینیان درباره آخرین وضعیت قره‌باغ، جزئیات راهبرد ادعایی رژیم صهیونیستی علیه ایران، دیدار و گفتگوی بایدن و  بنت، واکنش مقام‌های سازمان ملل به حوادث افغانستان، انتقاد شدید جمهوریخواهان از بایدن به دلیل کشته شدگان افغانستان، حمله ارتش آمریکا به گروه داعش خراسان در افغانستان، درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای محاکمه عاملان انفجار فرودگاه کابل،گفت‌وگوی تلفنی بورل و امیر عبداللهیان درباره برجام و اوضاع افغانستان، پایان عملیات تخلیه اتباع فرانسه در افغانستان، درخواست طالبان از ترکیه برای  اداره فرودگاه کابل، واکنش ها به توافق نظامی روسیه و عربستان و  نظر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص منشاء ویروس کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: کنفرانس بین المللی بغداد «برای همکاری و شراکت» امروز با حضور مقامات کشورهای منطقه از جمله ایران و نمایندگانی از دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود. حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در صدر هیئتی در نشست بغداد شرکت می‌کند.سران برخی کشورها از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عبد الله دوم پادشاه اردن ، امیر قطر و نخست وزیر کویت در نشست بغداد حضور خواهند داشت.هدف از برگزاری این نشست کاهش تنش در منطقه و تمرکز بر تلاش‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی عنوان شده است.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور فرانسه که برای شرکت در اجلاس بغداد، بامداد امروز وارد عراق شد، با نخست‌وزیر و سپس رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.نشست بغداد از امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود و از کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر و … برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.

خبرگزاری ایلنا: یک مقام ارشد پنتاگون با ارتش چین با تمرکز بر مدیریت خطر میان این دو کشور رایزنی کرد.«مایکل چیس»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور چین با «ژنرال هوآنگ ژوئپینگ»، معاون همکاری نظامی بین‌المللی در دفتر ارتش آزادی‌بخش خلق چین گفت‌وگو کرد. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «دو طرف از خط تلفن دفاعی آمریکا-چین برای برقراری یک ویدیو کنفرانس امن استفاده کردند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مقام ارشد ارتش آمریکا گفت که چین در بحبوحه افزایش سریع تسلیحات هسته‌ای از روسیه به‌عنوان بزرگترین تهدید هسته‌ای برای ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. او هشدار داد که این دو کشور هیچ ساز و کاری برای جلوگیری از سوء ارتباط ندارند. ژنرال توماس بوسیر، معاون فرمانده نیروی راهبردی ایالات متحده که بر زرادخانه هسته‌ای این کشور نظارت دارد، گفت: «توسعه قابلیت‌های هسته‌ای چین دیگر نمی‌تواند با ادعای عمومی این کشور که می‌خواهد حداقل، بازدارندگی هسته‌ای را حفظ کند مطابقت داشته باشد.»بوسیر در یک مجمع آنلاین گفت: «یک نقطه تلاقی وجود خواهد داشت، جایی که شمار تهدیدهای چین از شمار تهدیدهایی که روسیه در حال حاضر دارد فراتر می‌رود.»

خبرگزاری ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گویی تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، با وی در خصوص اوضاع منطقه قره باغ و تنش مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبادل نظر کرد. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و پاشینیان درخصوص مسائل مربوط به حل و فصل مساله قره باغ باتوجه به اجرای توافق ها در بیانیه های سه جانبه ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰میلادی و ۱۱ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت و گو کردند. دو طرف همچنین درخصوص آخرین وضعیت مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در ماههای اخیر پرتنش بوده است، تبادل نظر کردند. 

العالم فارسی: یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی به راهبرد ادعایی نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در دیدار با رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت که بر اساس این راهبرد، تل‌آویو به دنبال مقابله با ایران از طریق «مرگ با هزاران بریدگی» است.منابع خبری پیش از این دیدار اعلام کرده بودند که بنت قصد دارد در این دیدار راهبرد خود برای مقابله با ایران را با بایدن به اشتراک بگذارد.

آناتولی ترکیه: رئیس‌جمهور آمریکا طی نشست خبری قبل از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید تصریح کرد اگر دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای با ایران موفق نباشد، به گزینه‌های دیگر روی می‌آوریم.جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طی نشست خبری پیش از دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید گفت اگر دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای با ایران موفق نباشد، آماده‌اند به گزینه‌های دیگر روی آورند.

ایران پرس: دبیرکل و برخی دیگر از مقام‌های سازمان ملل متحد حوادث افغانستان را محکوم کرد و آنرا نشانه بی‌ثباتی در این کشور خواند.«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل گفت «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان ضمن محکوم کردن دو انفجار در اطراف فرودگاه کابل در افغانستان، با زخمی‌های این حادثه و خانواده قربانیان اعلام همبستگی کرد.وی تأکید کرد آن دسته از افرادی که در حال حاضر بر افغانستان کنترل دارند، مسئول حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی هستند.«فیلیپو گرندی» کمیسیونر عالی سازمان ملل نیز روز گذشته در واکنش به تحولات کابل گفت انفجار هولناک در کابل به علاوه دیگر چیزها باید ما را مصمم‌تر کند تا مردم افغانستان را تنها نگذاریم.

خبرگزاری تسنیم: یک مقام ارشد جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا به شدت از رئیس جمهور این کشور به خاطر کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در حمله تروریستی اخیر در کابل انتقاد کرده است. کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی از عملکرد جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در کشته شدن حداقل 13 نظامی آمریکایی در کابل انتقاد کرد ولی حاضر به حمایت از موضع سایر جمهوریخواهان برای استیضاح و برکناری بایدن نشده است.

الکوثر فارسی: ارتش آمریکا اعلام کرد گروه داعش خراسان را در افغانستان هدف قرار داده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون گفته است، یک پهپاد آمریکا یک طراح حملات گروه داعش خراسان را در ولایت ننگرهار هدف قرار داد.یک مقام نظامی آمریکا هم گفته است، یک پهپاد ریپر ایالات متحده از یک پایگاه در خاورمیانه به پرواز در آمد و یک «طراح» گروه داعش خراسان را که در صدد برنامه‌ریزی حمله به نیروهای آمریکایی در کابل بود هدف قرار داد و کشت.

یورونیوز:  شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا عاملان و طراحان دو حمله انتحاری در فرودگاه کابل را به دادگاه ببرند.در این بیانیه اعضای شورای امنیت بر ضرورت محاکمه عاملان، برنامه‌ریزان، سرمایه‌گذاران و حامیان این اقدامات تروریستی تاکید کردند. اعضا از همه کشورها، بر اساس تعهداتشان در چهارچوب مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت خواستند تا در این زمینه با تمام مقامات مربوط همکاری فعال داشته باشند.

دویچه وله: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره ادامه مذاکرات برجام در وین و همچنین تحولات افغانستان گفت‌وگو کرد.جوزپ بورل در این  تماس تلفنی خواستار از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای با ایران شد. اوضاع افغانستان از دیگر موضوعات این گفت‌وگوی تلفنی بود.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات فرانسوی اعلام کردند پاریس به عملیات تخلیه در افغانستان موسوم به عملیات آپاگان پایان داده است. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه و فلورانس پارلی وزیر دفاع این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند فرانسه به عملیات تخلیه در افغانستان موسوم به عملیات آپاگان پایان داد. در این بیانیه آمده است عدم تعهد سریع نیرو‌های آمریکایی که مسئول تامین امنیت فرودگاه کابل بودند در کوتاه مدت تایید شد و دیگر شرایط امنیتی در فرودگاه کابل فراهم نیست. به این ترتیب عملیات تخلیه ما روز جمعه ۲۷ اوت پایان یافت.

تی.آر.تی ترکیه: طالبان خواستار اداره فرودگاه کابل توسط ترکیه شد.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بابیان این مطلب گفت : طالبان به ما می‌گوید اداره فرودگاه کابل را شما انجام دهید. رئیس جمهور ترکیه قبل از سفر به بوسنی و هرزگوین در فرودگاه آتاترک استانبول با خبرنگاران مصاحبه کرد. رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد، ما برای مذاکره با هر شخصی، در هر مکان و زمانی و نوع آن (مذاکره با طالبان) نیازی به اخذ اجازه از کسی نداریم.

اسپوتنیک روسیه: واکنش ها به توافقنامه همکاری نظامی روسیه و عربستان در نمایشگاه “ارمیا -2021” ادامه دارد. خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی در توئیتر خود از توافق با روسیه خبر داده بود. وی نوشت که این توافقنامه به توسعه همکاری های نظامی بین دو کشور کمک می کند. شرایط معامله مشخص نشده است.

رادیو چین: کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند: هیچ مدرک رسمی درباره نشت ویروس از آزمایشگاه منتشر نشده است.در اوایل سال جاری میلادی، تیم مشترکی از متخصصان شامل 17 متخصص چینی و 17 متخصص خارجی برای کارهای مطالعات جهانی ردیابی منشاء همه گیری کرونا در چین به مدت 28 روز در شهر ووهان فعالیت کردند و در ماه مارس به طور رسمی گزارش تحقیقاتی مشترک خود را منتشر کردند مبنی بر این که “بسیار بعید” است که ویروس از آزمایشگاه به انسان منتقل شده باشد و بررسی از شیوع زودهنگام احتمالی این ویروس در دیگر کشورها مهم است و نیز پیشنهادهای مشخصی برای کارهای ردیابی منشاء ویروس در آینده مطرح کردند.

خبرگزاری مهر : جامعه اطلاعاتی ایالات متحده گزارش خود در باب منشأ ویروس کرونا (کووید-۱۹) را منتشر کرد. جامعه اطلاعاتی آمریکا روز جمعه خلاصه‌ای کوتاه و غیرمحرمانه از تحقیقات خود در خصوص منشأ کووید -۱۹ را منتشر و اعلام کرد که این ویروس پیش از شیوع گسترده آن در اواخر سال ۲۰۱۹ برای دولت چین ناشناخته بود.در این گزارش آمده است که شیوع این بیماری، یک رخداد طبیعی بوده و ناشی از (بکارگیری) تسلیحات بیولوژیکی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *