جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ مخالفت مسکو با حضور نظامی آمریکا در آسیای میانه و…

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اعلام مخالفت روسیه با استقرار نظامیان آمریکایی در آسیای میانه به بهانه اوضاع افغانستان، دستور پوتین به تقویت همه‌جانبه امنیت روسیه بعداز تحولات افغانستان، تاکید گروه هفت، ناتو، سازمان ملل و اروپا بر اتخاذ موضع واحد دربرابر طالبان، تاکید بایدن بر خروج نیروها از افغانستان در موعد مقرر، واکنش تند  مايک پنس به  خروج  نظامیان آمریکایی از افغانستان، دیدار مخفیانه رئیس سیا  با رهبر طالبان  در کابل، واکنش جدید عربستان به اوضاع افغانستان، دستور طالبان درخصوص  عدم خروج دلار آمریکا از افغانستان، اعزام هیئت طالبان برای حل مسالمت‌آمیز مسئله پنجشیر، واکنش مسکو به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های هسته ای ایران، افزایش مخالفت کشورها با عضویت صهیونیست ها در اتحادیه آفریقا، آغاز عملیات جدید ترکیه در شمال عراق ، ادامه رقابت برای جانشینی مرکل و تحویل گزارش منشاء ویروس کرونا به بایدن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو نمی خواهد نظامیان آمریکایی را در کشورهای آسیای میانه تا جنوب مرز روسیه ببیند. سرگئی لاوروف گفت: نخست آنکه، روسیه توافقی با این کشورها امضا کرده که همه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی را ملزم می کند با استقرار نظامیان خارجی در قلمروی یک کشور عضو موافقت کنند.وی افزود: دوم آنکه، با استقرار نظامیان آمریکایی که هدف اعلام شده شان قرار دادن افغانستان در معرض دید و بمباران این کشور در صورت لزوم است، این کشورها بی درنگ خود را هدف حملات قرار می دهند.وی درعین حال تاکید کرد که روسیه، آمریکا، چین و دیگر قدرت های جهانی هنوز خواستار برقراری صلح و ثبات در افغانستان هستند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری روسیه در پی تحولات افغانستان دستور داد، امنیت روسیه در تمامی زمینه‌ها در کشور تقویت شود.ولادیمیر پوتین در نشست حزب «روسیه واحد» گفت: «اقدام‌های هماهنگ همه مقام‌های بسیار مهم است. من از دولت، وزارت امور خارجه روسیه، نیروهای امنیتی و نمایندگان پارلمان می‌خواهم که فعالیت در همه زمینه‌های کلیدی تامین امنیت کشور و شهروندان را تقویت کنند». وی خاطر نشان کرد: «این خطر وجود دارد که تروریست‌های گروهک‌های مختلف که به افغانستان پناه برده‌اند، از هرج و مرجی که همکاران غربی ما بعد از خود باقی گذاشته‌اند، استفاده کنند و سعی کنند تا تشدید مستقیم را در کشورهای همسایه آغاز کنند و این تهدیدی مستقیم برای کشور ما است.

خبرگزاری ایرنا: جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: مقامات گروه هفت، ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا بر لزوم اتخاذ موضعی واحد در برابر طالبان تاکید داشتند.نشست اضطراری مجازی رهبران گروه ۷ روز سه شنبه درباره بحران افغانستان برگزار شد و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که گروه ۷ با نقشه راه برای تعامل با طالبان توافق کرده است. بایدن در سخنانی در کاخ سفید که از شبکه های تلویزیونی آمریکا بصورت زنده پخش می شد، تاکید کرد طالبان را با اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد.

ان اچ کی ژاپن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از قصد خود برای خروج نیروها از افغانستان تا پایان موعد مقرر ۳۱ اوت خبر داد. او گفت هر یک روز از عملیات خطرات دیگری را برای این نیروها همراه خواهد داشت. بایدن روز یکشنبه گفته بود که ممکن است مهلت خروج نیروها تا پایان ماه جاری را تمدید کند. اما طالبان هشدار داد که تمدید این چهارچوب زمانی «عواقبی» به دنبال خواهد داشت.

خبرگزاری صدا و سیما: مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا گفت :خروج کنونی آمریکا از افغانستان یک سیاست خارجی تحقیرآمیز بود .وی در مقاله ای نوشت: سیاست خارجی ضعیف جو بایدن رئیس جمهور این کشور و اعلام خروج از افغانستان به معنای چراغ سبز برای طالبان بود.وی جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا را مایه ننگ و ضعیف توصیف کرد و افزود طالبان به این علت کابل را تصرف کرد که می‌دانست هیچ تهدید نظامی از سوی آمریکا وجود ندارد.

آناتولی  ترکیه: روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شد که رئیس سیا مخفیانه با ملا عبدالغنی برادر در کابل دیدار کرده است. «واشنگتن پست» به نقل از مقامات آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود، نوشت:  ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» روز گذشته با ملا عبدالغنی برادر از رهبران طالبان در کابل، پایتخت افغانستان به صورت مخفیانه دیدار کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عربستان در واکنش جدید به اوضاع افغانستان اعلام کرد، حوادث جاری در این کشور را با توجه پیگیری می‌کند و امیدوار است که وضعیت افغانستان در سریعترین زمان ممکن به حالت ثبات برسد.عبدالعزیز الواصل، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در نشست فوق العاده شورای حقوق بشر در ژنو ابراز امیدواری کرد که وضعیت افغانستان در سریعترین زمان ممکن پایدار شود.

خبرگزاری مهر : سخنگوی گروه طالبان خبر ممنوعیتِ انتقال دلار آمریکا و آثار باستانی به خارج از این کشور را اعلام کرد. در شرایطی که گروه طالبان قدرت را در بیشتر بخش‌های افغانستان در دست گرفته است، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان در یک پیام توئیتری از ممنوعیت انتقال دلار آمریکا و آثار باستانی به خارج از افغانستان خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: اعضای ارشد طالبان اعلام کردند که یک هیئت از این گروه برای دیدار با «احمد مسعود» و حل مسالمت‌آمیز مسئله پنجشیر وارد این ولایت شدند. پس از تاکید طالبان بر حل مسالمت‌آمیز مسئله پنجشیر، یک هیئت از طالبان برای دیدار با «احمد مسعود» فرمانده نیروهای مقاومت محلی علیه طالبان عازم این ولایت شدند.«انعام الله سمنگانی» عضو کمیسیون فرهنگی طالبان درباره اعزام این هیئت به پنجشیر گفت که قرار است آن‌ها با احمد مسعود و عده دیگری از مردم که در قضیه پنجشیر دخیل هستند، دیدار کنند و تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز مسئله پنجشیر جریان دارد.

خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه روسیه به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «غنی سازی (60 درصد) اورانیوم و تولید اورانیوم فلزی انحراف دیگری از برجام است که به دلیل عدم دستیابی به نتایج عملی برای احیای توافق هسته‌ای بوده این در حالی است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و دیگر کشورهای همکار، دست نخورده باقی مانده است».

الکوثر فارسی: «رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزایر گفت که شمار کشورهای آفریقایی مخالف عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه این قاره در حال افزایش است. وزیر امور خارجه الجزایر در نشست مطبوعاتی اظهار کرد که عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر توسط بسیاری از کشورهای اتحادیه آفریقا رد شده و آنها در این مورد خواستار توضیح هستند.تارنمای شبکه خبری «روسیاالیوم» به نقل از وزارت امور خارجه الجزایر نوشت که تصمیم اخیر رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا مبنی بر پذیرش عضویت صهیونیست ها به عنوان ناظر جدید، بر حمایت قاطع و موثر این سازمان قاره ای از آرمان فلسطین تأثیر نخواهد گذاشت.

تی.آر.تی ترکیه: وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در عملیات هوایی نیروهای مسلح کشور در منطقه آسوس شمال عراق، 28 موضع تروریست‌ها هدف قرار گرفته است.در این عملیات 20 جنگنده شرکت داشته اند و اهداف تروریست‌ها در عمق 200 کیلومتری خاک عراق مورد هدف قرار گرفته است.

یورونیوز: نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها در آلمان از رقابت تنگاتنگ بین سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال‌ دموکرات و سبزها برای کسب بیشترین آراء حکایت دارد. براساس نظرسنجی موسسه «اینزا» (INSA)، اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات هر کدام ۲۳ درصد آراء را کسب خواهند کرد. حزب سبزها با ۱۷ درصد در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.در حالی که بهار امسال همزمان با محبوبیت زیاد سبزها نام آنالنا بائربوک، یکی از دو رهبر این حزب به عنوان گزینه محتمل برای جانشینی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شنیده می‌شد اما اکنون اولاف شولتز، نامزد سوسیال دموکرات‌ها و آرمین لاشت، نامزد اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی گزینه‌های اصلی به نظر می‌رسند.انتخابات پارلمانی آلمان قرار است روز ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) برگزار شود.

اسپوتنیک روسیه: سازمان اطلاعات ایالات متحده آمریکا گزارشی از منشاء بیماری کووید -19 به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ارائه کرده است، اما نتیجه گیری روشنی وجود ندارد.نویسندگان این گزارش و سند به این نتیجه نرسیدند که آیا این عامل بیماری زا در طی یک فرآیند طبیعی از حیوان به انسان “منتقل شده” یا از آزمایشگاهی در چین “به دنیای بیرون نفوذ” کرده است. در ماه مه سال جاری، کاخ سفید نسخه ای را منتشر کرد که بر اساس آن زمان و مکان شیوع ویروس کرونا به دلیل تصادف در آزمایشگاه علمی را منتفی  اعلام نکرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *