جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس و…

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انگلیس به‌دنبال تحریم طالبان در نشست «گروه ۷»، ادعای آمریکا درباره هدف قرار دادن ''پهپاد پیشرفته'' ایران در سوریه، رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس، مقاومت نیروهای شمال افغانستان در برابر طالبان، تلاش آمریکا و کره جنوبی برای بازگرداندن پیونگ‌یانگ به میز مذاکره، یورش نظامیان اسرائیل به کرانه باختری، برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در قطر، اعلام آمادگی احمد مسعود برای مذاکره با طالبان، جایزه 5 میلیون دلاری آمریکا برای دریافت اطلاعات درباره یک عضو حزب الله لبنان، سفر وزیر خارجه عراق به مسکو، بایدن تحت فشار انگلیس برای حفظ نیروها در افغانستان، افشای هزینه‌های نجومی انگلیس برای آشوب‌آفرینی در لبنان و حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: بعد از درخواست «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس برای تشکیل جلسه اضطراری «گروه ۷» جهت گفت‌وگو درباره بحران افغانستان، اکنون گفته می‌شود لندن در پی تحریم طالبان است. خبرگزاری «رویترز» امروز (دوشنبه) به نقل از منابع مطلع گزارش داد دولت انگلیس قصد دارد حین برگزاری جلسه گروه ۷، سران کشورهای عضو را به در نظر گرفتن تحریم‌های جدیدی علیه طالبان مجاب کند. یک مقام دولت لندن و یک دیپلمات غربی به رویترز گفتند که انگلیس معتقد است اگر طالبان حقوق بشر را در افغانستان زیر پا بگذارد و اجازه دهد از این کشور به‌عنوان پناهگاه شبه‌نظامیان استفاده شود، گروه ۷ نیز باید تحریم‌های اقتصادی علیه آنها لحاظ کند. بر اساس این گزارش، منابع مذکور – که خواستند نامشان فاش نشود – توضیح دادند البته امکان تصویب فوری تحریم‌های علیه طالبان در نشست گروه ۷ محتمل نیست.

الکوثر فارسی: ارتش آمریکا ادعا کرد یک هواپیمای بدون سرنشین را در سوریه هدف قرار داده که گفته می شود متعلق به ایران بوده است. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از خبرگزاری رویترز، وِین ماروتو سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در این باره گفت: هواپیماهای ائتلاف روز گذشته موفق شدند یک هواپیمای بدون سرنشین را رهگیری و در منطقه مرزی با سوریه هدف قرار دهند. این مقام ارتش آمریکا در ادامه تصریح کرد که این هواپیمای بدون سرنشین روز شنبه در شرق سوریه توسط یک جت جنگنده هدف قرار گرفت. پهپاد مذکور از انواع پیشرفته پهپادهای موجود در جهان بود. همچنین لوکاس تاملینسون، خبرنگار شبکه فاکس نیوز هم درباره این خبر مدعی شد: روز شنبه یک هواپیمای بدون سرنشین که گفته می شود متعلق به ایران بوده است پس از پرواز بسیار نزدیک در محدوده یک پایگاه نظامی آمریکایی در شرق سوریه که محل استقرار بیش از ۹۰۰ نظامی این کشور است، هدف حمله قرار گرفت و سرنگون شد.

العالم فارسی: خبرگزاری روسی «ریانووستی» امروز (دوشنبه) از برگزاری رزمایش نظامی دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس خبر داد. بر اساس این گزارش، «لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد که نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲، رزمایش نظامی در خلیج فارس برگزار می‌کند. به نوشته ریانووستی به نقل از جاگاریان، این رزمایش نظامی شامل شناورهای دریایی از ارتش‌های سه کشور می‌شود که روی امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی تمرکز دارد. وی در این‌باره توضیح داد: «روسیه درخصوص مسائل مرتبط با برخی حوادث برای کشتی‌ها در خلیج عمان مبالغه و گزافه‌گویی نمی‌کند».

 ان. اچ.کی ژاپن: با ادامه مقاومت نیروها در شمال افغانستان در برابر طالبان، مشخص نیست که آیا این گروه قادر به حکمرانی در سراسر کشور خواهد شد یا خیر. پسر احمد شاه مسعود، یکی از رهبران ائتلاف شمال، قول داده است که در ولایت پنجشیر در شمال شرقی کشور در برابر طالبان مقاومت کند. این ولایت اکنون تحت کنترل طالبان نیست. او در مقاله ای که در واشنگتن پست چاپ شد، این وعده را داد. زمانی که در گذشته طالبان قدرت را در افغانستان در اختیار داشت، ائتلاف شمال با این گروه می جنگید. بنا به گزارش ها، رزمندگان محلی در ولایت شمالی بغلان هم با انجام حملاتی موفق شده اند برخی از مناطق را از چنگ طالبان خارج کنند.

خبرگزاری ایلنا: «سونگ کیم»، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در حال مذاکره با همتای کره جنوبی خود برای جذب پیونگ‌یانگ به منظور بازگشت به مذاکرات درباره برنامه‌های سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک است. کیم روز شنبه برای سفری چهار روزه وارد سئول شد. یک مقام وزارت خارجه گفت که وی روز گذشته -‌یکشنبه- در محل اقامت خود با «چونگ ایو یونگ» وزیر خارجه کره جنوبی دیدار و درباره راه‌های از سرگیری سریع روند صلح در شبه جزیره کره گفت‌و‌گو کرد. کیم امروز‌ با «نوه کیو دوک» همتای کره جنوبی خود و سه‌شنبه نیز با «ایگور مورگولوف» معاون وزیر خارجه روسیه در سئول دیدار می‌کند. این در حالی است که روند کند بهبود روابط بین دو کره با آغاز رزمایش نظامی بین واشنگتن و سئول در ماه جولای پایان یافت و پیونگ‌یانگ نسبت به پیامدهای امنیتی این اقدام هشدار داد.

آناتولی  ترکیه: به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا»، نیروهای اسرائیل با استفاده از بمب صوتی به روستای «کفیرت» جنین کرانه باختری رود اردن یورش برده و با فلسطینیان درگیر شدند. بر این اساس، در واکنش به این حمله، جوانان فلسطینی به سوی نظامیان اسرائیل سنگ پرتاب کردند. دیروز گروهی از فلسطینیان به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد تخریب بخشی از مسجد الاقصی توسط یک یهودی افراطی در سال 1969، در نوار غزه تظاهرات برگزار کردند. مسجد الاقصی در 21 اوت 1969 توسط دنیس مایکل یوهان، یک یهودی تندرو استرالیایی به آتش کشیده شد که طی آن، منبر صلاح الدین و جامع مسجد القبله که مصلای مرکزی بزرگ در این مکان مقدس بود، سوخت. گفتنی است نظامیان اسرائیل تقریبا هر روز به بهانه تلاش برای بازداشت “افراد تحت تعقیب” به مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی یورش می‌برند و با فلسطینیان درگیر می‌شوند.

خبرگزاری مهر: به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر امروز دوشنبه با صدور فرمانی، دستور برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در این کشور را صادر کرد. بر اساس این گزارش، امیر قطر در فرمان خود اعلام کرده است که اولین انتخابات پارلمانی در این کشور در تاریخ ۲ اکتبر (اول آبان ماه) برگزار خواهد شد. از سوی دیگر، «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر نیز شهروندان این کشور را به مشارکت گسترده در نخستین انتخابات تاریخ این کشور برای تشکیل پارلمان دعوت کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: احمد مسعود رهبر آخرین پایگاه اصلی مقاومت ضدطالبان، یکشنبه گفت امیدوار است با جنبش اسلامی که یک هفته پیش قدرت را در کابل به دست گرفت، مذاکرات مسالمت آمیزی داشته باشد، اما در عین حال، نیروهایش آماده جنگیدن هستند. مسعود از مقر خود در دره پنجشیر در شمال غربی کابل که وی در آنجا نیرو‌هایی متشکل از بقایای ارتش منظم، نیرو‌های ویژه و همچنین جنگجویان شبه نظامی محلی را گردهم آورده است، به رویترز گفت: “ما می‌خواهیم طالبان را متوجه کنیم که تنها راه پیش رو، مذاکره است. ما نمی‌خواهیم جنگی آغاز شود.» این اظهارات در حالی بیان شد که طالبان در صفحه خود در توئیتر اعلام کرد پس از آن که مقامات دولتی محلی از واگذاری مسالمت آمیز پنجشیر خودداری کردند، صد‌ها جنگجو در حال حرکت به طرف آنجا هستند.

ایران پرسوزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، هر فردی که اطلاعاتی درباره “خلیل یوسف حرب” از فرماندهان حزب‌الله لبنان ارائه دهد،‌ 5 میلیون دلار پاداش دریافت خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شد، “خلیل یوسف حرب” از مشاوران نزدیک “سیدحسن نصرالله” دبیرکل حزب‌الله لبنان است. آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از موفقیت‌های گروه های مقاومت در منطقه از جمله حزب الله لبنان در مقابله با تروریست ها، تلاش‌ها برای تشدید فشار بر این گروه ها را افزایش داده‌اند. آمریکا قصد دارد تا با اتهام زدن به گروه های مقاومت در منطقه و فشار بر آنها، گروه های تروریستی و جبهه ضدمقاومت را در وضعیت بهتری قرار دهد. حزب الله لبنان به عنوان یکی از اعضای اصلی جبهه مقاومت،  نقشی اساسی در مقابله با توطئه ها و اقدامات محور آمریکایی- صهیونیستی – سعودی در منطقه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه عراق امروز دوشنبه در یک سفر رسمی وارد مسکو شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت، فواد حسین، وزیر خارجه این کشور قرار است نشست های کمیته مشترک عراق – روسیه را در مسکو برگزار کند. بغداد و روسیه روابط دوجانبه خوبی دارند و در این راستا میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه اواسط ماه جاری با همتای عراقی خود در تماسی تلفنی روابط دوجانبه و برخی مسائل مهم را بررسی کردند. همچنین معاون نخست وزیر روسیه در ماه آوریل به بغداد سفر کرده و مورد استقبال رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.

خبرگزاری ایرنا: منابع انگلیسی به نقل از دفتر نخست وزیر این کشور گزارش دادند: بوریس جانسون قصد دارد در اجلاس گروه ۷، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا نیروهایش را بعد از پایان ضرب الاجل تعیین شده برای خروج نیروها در فرودگاه کابل حفظ کند.  به گزارش روزنامه گاردین نوشت، این درخواست به دنبال یک هفته تنش بین انگلیس و متحد نزدیکش آمریکا مطرح شده است. با تشدید سلطه طالبان بر فرودگاه کابل، داونینگ استریت (دفتر نخست وزیر انگلیس)  یکشنبه شب تایید کرد که جانسون، در اجلاس گروه ۷ رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار خواهد داد تا نیروهایش را بعد از ضرب الاجل تعیین شده در ۳۱ اوت برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در این کشور حفظ کند. این درخواست جانسون در نشست مجازی اجلاس گروه ۷ در روز سه شنبه مطرح خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: اسناد افشا شده از وزارت خارجه انگلیس بر نقش پررنگ لندن در ناآرامی‌های لبنان و برنامه‌ریزی برای دور تازه‌ای از آشوب‌آفرینی‌ها در این کشور اشاره دارد. به گزارش پایگاه خبری الخنادق، نفوذ بالای کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده و انگلیس بر گروه‌های مدنی لبنان کاملا آشکار است و با وجود محرمانه بودن ارتباط میان دو کشور با گروه‌های مدنی لبنان از دهه‌های گذشته اما همواره شواهد زیادی در این باره وجود داشته است. به ویژه نقش سفارتخانه آمریکا در بیروت بعد از حوادث 17 اکتبر 2019 در لبنان برای هدایت گروه‌های لبنانی به سمت برنامه‌های مورد نظر غرب، برای مردم لبنان کاملا روشن شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک: لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران گفت: مسکو از درخواست تهران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند. وی افزود: مسکو و تهران مواضع نزدیک و مشابهی در برخی مسائل بین المللی و منطقه ای دارند. با توجه به اجلاس سازمان همکاری شانگهای که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شود، می خواهم تاکید کنم که روسیه از درخواست ایران برای عضویت کامل در این سازمان حمایت می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *