جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه‌ها: تاکید آمریکا بر پایان کار اشرف غنی در افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: وعده اشرف غنی برای بازگشت به افغانستان، تاکید آمریکا بر پایان کار اشرف غنی در افغانستان، رد احتمال وقوع هرگونه درگیری بین نیروهای آمریکایی و طالبان، مرگ بیش از هزار نفر به دست ارتش میانمار، درخواست حمایت تسلیحاتی احمد مسعود از کشورهای غربی، هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان، سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا با محوریت مقابله با ایران، دیدار اعضای دفتر سیاسی طالبان با کرزی و عبدالله در کابل، تکذیب خروج فرزند احمد شاه مسعود از افغانستان، گمانه زنی آمریکایی ها از رهبر آینده افغانستان، گفت و گوی تلفنی وزیران خارجه عربستان و آمریکا در مورد افغانستان، طرح جدید آمریکا و اروپا علیه میشل عون و کارشکنی در روند تشکیل دولت لبنان و ترس پارلمان اروپا از نفوذ روسیه و چین در «خلاء سیاسی» افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: «اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان در پیامی فیسبوکی گفت: من در امارات متحده عربی هستم. مسوولان امنیتی به من خبر داده بودند که توطئه جانی در کمینم بوده است و جنگجویان طالبان در اطراف دروازه های ارگ بودند. وی افزود: یا باید می‌ماندم یا باید می‌رفتم. غنی ادامه داد: نمایندگان بین المللی به من گفته بودند که اگر نروی، اوضاع خراب می‌شود و افغانستان مانند سوریه و یمن می‌شود. من مجبور شدم از کشور خارج شوم‌. غنی در پایان گفت: من قصد فرار و جلاوطنی ندارم. فعلا در امارات هستم تا از خون‌ریزی جلوگیری شود و در حال مشورت هستم تا دوباره به افغانستان بازگردم.

الکوثر فارسی:  آمریکا با رد اظهارات اشرف غنی رئیس جمهور برکنار شده افغانستان مبنی بر تلاش برای بازگشت به کشور خود اعلام کرد غنی دیگر در افغانستان جایگاهی ندارد. وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به گزارش‌ها از حضور اشرف غنی و خانواده او در امارات گفت: از او دیگر کاری ساخته نیست.

العالم فارسی: وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه هیچ رفتار خصمانه‌ای بین نظامیان این کشور و گروه طالبان وجود ندارد، گفت واشنگتن یک خط ارتباطی باز برای تماس با این گروه فراهم کرده است. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بامداد پنجشنبه از عدم وقوع درگیری بین نظامیان این کشور با گروه طالبان، بعد از تسلط آنها بر کابل، خبر داد. آستین طی نشست خبری در پنتاگون گفت: «ماموریت ما کنترل فرودگاه کابل و تخلیه همه آمریکایی‌ها و همکاران افغان است. یکی از گزینه‌های کنترل فرودگاه ، گسترش فضای ایمن در اطراف فرودگاه است».

 ان. اچ.کی ژاپن: یک گروه حقوق بشر می گوید که بیش از هزار نفر در میانمار در پی سرکوب نظامی پس از کودتا در ماه فوریه در این کشور کشته شده اند. گروه حقوق بشر «انجمن یاری به زندانیان سیاسی» می گوید که آمار کشته شدگان در سرکوب نظامی روز چهارشنبه به ۱۰۰۶ نفر رسید. از زمان وقوع کودتا در اول فوریه امسال، مردم زیادی برای اعتراض به خیابان ها ریخته و دست از کار کشیده اند. ارتش بارها به سوی معترضان شلیک کرده و به آنها هجوم برده و شهروندان بازداشت شده را شکنجه کرده است.

خبرگزاری ایلنا: روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که جنگجویان مخالف طالبان در ولایت پنجشیر از کشورهای غربی خواسته‌اند که به آن‌ها سلاح بدهند. بنا به گزارش این روزنامه، «احمد مسعود»، فرزند احمد شاه مسعود که خود را رهبر جبهه مقاومت می‌داند، گفته که آمریکا و متحدانش «میدان نبرد را ترک کرده‌اند»، اما ایالات متحده می‌تواند بدل به حامی بزرگ دموکراسی شود. وی افزود: «در این راستا، از دوستان افغانستان در غرب، در واشنگتن و نیویورک و در مجلس و دولت و لندن، جایی که تحصیلاتم را در آنجا تمام کردم، و در پاریس که سال پیش افتخار داده و خیابانی را به نام پدرم زدند، درخواست کمک می‌کنم.» احمد مسعود افزود که سربازان ارتش و نیروهای ویژه به درخواست او پاسخ داده‌اند و اکنون با سلاح و تجهیزات نظامی در حال حرکت به سوی پنجشیر هستند.

آناتولی  ترکیه: مری الن مک گوارتی، مدیر برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در افغانستان طی نشست خبری مجازی با روزنامه نگاران از کابل اعلام کرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان 14 میلیون نفر در این کشور در معرض خطر گرسنگی شدید قرار گرفته و یک بحران انسانی در راه است. وی فزود: «اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از درگیری‌ها در افغانستان، دومین قحطی در سه سال اخیر و شیوع ویروس کرونا منجر به فاجعه در این کشور می‌شود». وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد محصولات به دلیل قحطی نابود شده و دامداری آسیب دیده است، گفت به دلیل تسلط طالبان به افغانستان صدها هزار نفر مجبور به ترک منازل‌شان شده‌اند. مک گوارتی با اشاره به اینکه زمستان نزدیک می‌شود، تاکید کرد تلاش برای رساندن غذا در جاهایی که بیشترین نیاز را دارند، سرعت یافته است. وی با بیان اینکه برنامه جهانی غذا در ماه مه سال جاری به 4 میلیون نفر رسیده است، گفت قصد دارند ظرف چندین ماه آینده به 9 میلیون نفر برسند.

خبرگزاری مهر: کاخ سفید از دیدار هفته آینده «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن خبر داد. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در تاریخ ۲۶ آگوست جاری با نفتالی بنت در واشنگتن دیدار خواهد کرد. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید بررسی موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را از جمله محورهای مورد بحث در دیدار بایدن و بنت اعلام کرد. وی همچنین افزود که ایران از دیگر موضوعاتی است که در این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری صدا و سیما: اعضای دفتر سیاسی طالبان با حامد کرزی رییس جمهور سابق و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در کابل دیدار و گفتگو کردند. انس حقانی برادر سراج الدین حقانی به همراه جمعی از اعضای دفتر سیاسی طالبان با حامد کرزی و عبدالله عبدالله در کابل دیدار و درباره موضوعات مختلف گفتگو و رایزنی کردند. هنوز محور‌های این مذاکرات اعلام نشده است، این نخستین مذاکرات اعضای دفتر سیاسی طالبان با اعضای شورای هماهنگی انتقال قدرت افغانستان در کابل است. شب گذشته ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در نخستین نشست خبری خود در کابل از رایزنی‌ها با چهره‌های سیاسی افغان برای تشکیل دولت فراگیر خبر داد. طالبان درباره شورای هماهنگی انتقال که متشکل از حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار است تاکنون اظهارنظر نکرده است.

ایران پرساحمد مسعود  فرزند احمد شاه مسعود قهرمان ملی مردم افغانستان، با انتشار ویدئویی ضمن رد شایعات مطرح شده در خصوص خروج خود از کشور تاکید کرد، همچنان در پنجشیر است و کنار مردم این منطقه می ماند. احمد مسعود افزود: متاسفانه فیسبوک همانقدر که مفید است، می تواند مخرب باشد. برخی رسانه ها شایع کرده بودند، احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود فرمانده فقید افغان به همراه تنی از شخصیت‌ها، به وسیله یک بالگرد نظامی ولایت پنجشیر در شمال کابل را ترک کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه آمریکایی واشنگتن پست پیش بینی کرد که چه کسی رهبر افغانستان خواهد شد. واشنگتن پست در گمانه زنی از رهبر آتی افغانستان نوشت: عبدالغنی برادر، رهبر جنبش طالبان که پس از تقریباً ۲۰ سال تبعید به افغانستان بازگشته، ممکن است پس از سقوط رژیم قبلی، رهبری این کشور را بر عهده بگیرد. این روزنامه  می نویسد ملا برادر با داشتن نفوذ سیاسی قابل توجهی که در سالهای تبعید وی شکل گرفته به شهر  قندهار افغانستان بازگشته است. توماس روتیگ، دیپلمات سابق و تحلیلگر آلمانی با سابقه طولانی در افغانستان به واشنگتن پست گفت  یکی از عواملی که ممکن است به نفع رهبر طالبان باشد تجربه او در زندان پاکستان است. به گفته وی ، سال های زندان عبدالغنی برادر در پاکستان “مشروعیت سیاسی” وی را افزایش داده است. این کارشناس توضیح داد، بسیاری طالبان را دست نشانده پاکستان و در خدمت منافع این کشور می دانند. اما به احتمال زیاد زندانی شدن ملا برادر به او امکان می دهد تصویر شخصی را ایجاد می کند که از دستورات پاکستانی ها  اطاعت نکرده و مستقل عمل می کند.

خبرگزاری ایرنا: فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در ارتباط تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در مورد بحران افغانستان و دیگر مسائل منطقه گفت و گو کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، دو طرف در مورد افغانستان و راه‌هایی موجود برای حمایت جامعه جهانی از مردم افغانستان گفت و گو کردند. آنها همچنین در مورد دیگر اولویت‌های مشترک منطقه‌ای به تبادل نظر پرداختند. پس از سقوط سریع افغانستان، وضعیت نگرانی و اضطراب بر جامعه جهانی حاکم شده است، شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری روز دوشنبه از طالبان خواست تا با احترام به حقوق همه جامعه افغانستان، دولت وحدت ملی تشکیل دهد. در پی توافق صلح آمریکا و گروه طالبان در فوریه ۲۰۲۰، روند خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان در سال جاری آغاز شد.

خبرگزاری تسنیم: روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا در کنار کشورهای اروپایی در حال آماده سازی مرحله‌ای برای سرنگونی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در صورت شکست «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف این کشور در ماموریت تشکیل دولت است. این منابع گزارش دادند، به محض اینکه مشخص شود رایزنی‌ها برای تشکیل دولت به بن بست رسیده فشارهای آمریکا و اروپا برای اجرای این طرح آغاز خواهد شد. منابع مذکور، تاکید کردند که تحرکات و کمپین‌های آمریکایی و اروپایی توسط برخی افراد و گروههای جامعه مدنی مخالف میثاق ریاست‌جمهوری و تیم میشل عون در سطح بسیار گسترده تر از دوره‌های قبل انجام می‌شود؛ چرا که میثاق ریاست جمهوری اجازه نمی‌دهد کشور تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در خلاء سیاسی باقی بماند. از طرف دیگر منابع وابسته به کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که تغییرات ناگهانی در مواضع نجیب میقاتی دیده شده و او نام حدود 10 نامزد مسیحی برای تصدی پست‌های وزارتی را تغییر داد و علت آن را نمی‌دانیم؛ ضمن اینکه رئیس جمهور متعهد به همه توافق‌های قبلی خود با نجیب میقاتی است.

اسپوتنیک روسیه: در بیانیه مشترک سران کمیته های پارلمان اروپا در امور بین الملل و رشد و توسعه آمده است: در پارلمان اروپا نگران افزایش نفوذ و تأثیر روسیه و چین در افغانستان در زمینه تشدید وضعیت سیاسی در آن کشور هستند. دیوید مک‌آلستر، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در توییتر نوشت:« اتحادیه اروپا باید به طراحی استراتژی نوینی برای افغانستان و آن منطقه دست بزند و به این نکته مهم توجه داشته باشد که روسیه و چین بسرعت در حال پرکردن «خلاء سیاسی» در افغانستان هستند. از جمله باید از پاکستان، ایران و هند درخواست شود نقش سازنده ای در افغانستان ایفا کنند».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *