جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

رسانه‌ها: کاهش چشمگیر محبوبیت بایدن در پی بحران افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: کاهش چشمگیر محبوبیت بایدن در پی بحران افغانستان، مذاکرات «سازنده» روسیه با طالبان، ادعای حضور اشرف غنی در ابوظبی پایتخت امارات، آمادگی اتحادیه اروپا برای گفتگو با طالبان، واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس درباره ایران، توافق بایدن و جانسون برای تشکیل نشست گروه هفت درباره افغانستان، «امانوئل ماکرون» مانع دعوت از «بشار اسد» به اجلاس بغداد، «امانوئل ماکرون» مانع دعوت از «بشار اسد» به اجلاس بغداد، درخواست آمریکا درخصوص برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، واکنش ایران به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، شروط مقتدی صدر برای بازگشت از تصمیم تحریم انتخابات، انتقاد ترامپ از تصمیم اشغال افغانستان توسط آمریکا، برگزاری رزمایش نظامی دریایی مصر و آمریکا در دریای سرخ و واکنش سید حسن نصرالله به رخدادهای افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: نظرسنجی جدیدی که در ایالات متحده انجام شده نشان می‌دهد که شاخص محبوبیت بایدن با افت هفت درصدی، به پایین‌ترین میزان خود از زمان روی کار آمدن وی رسیده است. این تحقیق که به‌صورت مشترک توسط رویترز و مؤسسه افکارسنجی «ایپسوس» انجام شده، دریافت که ۵۴ درصد از مردم آمریکا به‌دلیل تصمیمات بایدن که منجر به وقوع آشوب در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور شد، از او ناراضی هستند. بر این اساس، فقط ۴۶ درصد از آمریکایی‌ها در حال حاضر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور خود راضی هستند که کمترین میزان در هفت ماه گذشته است. نظرسنجی دیگری که توسط مؤسسه ایپسوس انجام گرفت، نشان داد کمتر از نیمی از مردم ایالات متحده نحوه هدایت اقدامات دیپلماتیک و نظامی آمریکا در افغانستان توسط بایدن را تایید می‌کنند.

الکوثر فارسی:  دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد و نتیجه مذاکرات خود را با این گروه سازنده خواند. ژیرنوف  در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 با اشاره به دیدار خود با نمایندگان گروه طالبان گفت: مذاکرات در فضای سازنده انجام گرفت.  وی با اشاره به این دیدار گفت: دیدار با نمایندگان سطح بالای طالبان در شهر کابل انجام گرفت. نتیجه مذاکرات مثبت و سازنده بود. سفیر روسیه خاطرنشان کرد: نمایندگان طالبان گفتند که رویکرد بسیار دوستانه ای نسبت به روسیه دارند. وی افزود: نمایندگان طالبان اطمینان دادند که هیچ گونه مانعی برای فعالیت سفارت روسیه در کابل ایجاد نمی کنند و هیچ گونه کاهش موقعیت سفارت نسبت به دوره حکومت سابق افغانستان صورت نخواهد گرفت. سفیر روسیه در کابل گفت: هیچ گونه نشانه پاکسازی قومی یا کشتار مخالفان از سوی گروه طالبان وجود ندارد. وی افزود: گروه طالبان برای همه کسانی که وفادار به رژیم سابق افغانستان بودند ازجمله برای نظامیان عفو عمومی صادر کرد.

العالم فارسی: پس از تکذیب حضور اشرف غنی در تاجیکستان و گمانه زنی درباره استقرار وی در عمان، یک رسانه افغان اعلام کرد که رئیس جمهور فراری افغانستان در ابوظبی پایتخت امارات حضور دارد. اشرف غنی که چهار روز پیش از افغانستان فرار کرده، ابتدا از تاجیکستان به عمان رفته، اما یک منبع به کابل نیوز گفت که وی به همراه خانواده خود در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی مستقر است. اشرف غنی دلیل فرار خود را جلوگیری از ریختن خون مردم بی گناه افغانستان عنوان کرده است. پیش از این برخی منابع رسانه‌ای ادعا کردند که «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان بعد از خروج از این کشور، اکنون در عمان است و احتمالا به آمریکا برود.

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات بشردوستانه و پناهندگان در افغانستان برای گفتگو با طالبان ابراز علاقه کرده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری پس از جلسه فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز سه شنبه صحبت کرد. آنها آخرین تحولات در افغانستان را مورد بحث قرار دادند. بورل گفت اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که وضعیت سیاسی جدید «منجر به حرکت گسترده مهاجران به سمت اروپا نمی شود.» او گفت اتحادیه اروپا باید با مقامات کابل تماس بگیرد و افزود: «طالبان در جنگ پیروز شده است، بنابراین ما باید با آنها گفتگو کنیم.» بورل تأکید کرد که این گفتگو به این معنا نیست که اتحادیه اروپا به طور رسمی رژیم تحت حاکمیت طالبان را به رسمیت می شناسد. او گفت اتحادیه اروپا شرایطی را برای حمایت مستمر از رژیم جدید ایجاد می کند که این یعنی حمایت از آن ها به رعایت حقوق بشر بستگی خواهد داشت.

خبرگزاری ایلنا: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده توسط ایران، گفت که این کشور باید به «رعایت کامل تعهدات هسته‌ای خود بازگردد». وی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس گفت: «ایران باید اقدام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای خود را متوقف کرده و در راستای اجرای کامل توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد». پریس در ادامه مواضع بی‌پایه خود، مدعی شد که ایران هیچ نیاز معتبری به تولید اورانیوم فلزی ندارد و این‌گونه فعالیت‌ها هیچ اهرم فشاری به این کشور نمی‌دهد. ساعاتی پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی گزارشی مدعی شد که ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با درجه غنی‌سازی ۲۰ درصدی کرده است.

آناتولی  ترکیه: کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده طی تماس تلفنی با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تحولات اخیر افغانستان را مورد بررسی قرار داده است. بایدن و جانسون در این تماس توافق کردند که هفته آینده به منظور دستیابی به یک راهبرد مشترک در خصوص بحران افغانستان نشست مجازی گروه هفت را برگزار کنند. همچنین طرفین در خصوص تخلیه امن شهروندان انگلیس و آمریکایی از افغانستان گفت‌وگو و بر لزوم همکاری و هماهنگی در این زمینه تاکید کردند.

خبرگزاری مهر: شبکه روسیا الیوم به نقل از یک منبع عراقی اعلام کرد: «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مانع دعوت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برای حضور در اجلاس بغداد شد. بر اساس این گزارش، روسیا الیوم به نقل از منبع مذکور نوشت: اجلاس بغداد، ایده مشترک عراق و فرانسه است.

خبرگزاری صدا و سیما:  آمریکا روز سه شنبه از مقامات جهانی خواست برای جلوگیری از شیوع کرونا به جای سفر به نیویورک در ماه آینده میلادی برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست جهانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ویدئویی از اظهارات خود را ارسال کنند. این نشست از روز ۲۱ سپتامبر میلادی آغاز می‌شود. لیندا توماس گرینفیلد فرستاده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به تاریخ ۱۳ اوت به همتایان خود در این نهاد جهانی که ۱۹۳ کشور عضو آن هستند، اعلام کرد: «نیازمند کمک شما برای جلوگیری از تبدیل هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی به مراسمی که منشاء گسترش کرونا شود، هستم.» وی افزود: «روسای هیات‌ها باید به فکر ارایه اظهارات خود در مجمع عمومی از طریق ویدئو باشند. اگر هیات‌ها تصمیم به سفر به نیویورک داشته باشند از آن‌ها می‌خواهیم با کمترین نفرات لازم بیایند.»

ایران پرسسخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب ضمن یادآوری اینکه اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام در چارچوب این توافق صورت پذیرفته است، تاکید کرد: در صورتیکه واشنگتن و سایر طرف ها به تعهدات خود ذیل برجام بازگردند، آن وقت ایران نیز  این مسیر را بر خواهد گشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبر جریان صدر عراق آمادگی خود را برای انصراف از تصمیمش درباره تحریم انتخابات به رهبران مذهبی در نجف اعلام کرد. شرط اول به تأخیر انداختن موعد انتخابات است تا جریان وی بتواند به خوبی آماده شرکت در انتخابات شود. شرط دوم باعث جنجال سیاسی در سطح داخلی و منطقه‌ای می‌شود. صدر از سید علی سیستانی خواسته موضعی را اتخاذ و گروه‌های شبه نظامی که امنیت انتخابات را تهدید می‌کنند، محکوم کند.

خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت، تصمیم برای اشغال افغانستان پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ «بدترین تصمیمی بود که آمریکا تاکنون اتخاذ کرده است. چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده در حالی این سخنان را در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» بیان کرد که گروه طالبان از سه روز پیش کنترل کابل، پایتخت افغانستان را به دست گرفته است. دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «رفتن به خاورمیانه تصمیم وحشتناکی بود. می دانم که خانواده بوش خوشحال نخواهند شد اما معتقدم این تصمیم [حمله به افغانستان] بدترین تصمیم در تاریخ کشور ما بود.»

خبرگزاری تسنیم: سرهنگ «غریب عبدالحافظ »، سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد که نیروهای دریایی این کشور و نیروهای دریایی آمریکا در آبهای دریای سرخ رزمایش نظامی برگزار کردند. سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد که کشتی جنگی «سجم طابا» مصر و « USS Monterey» در این رزمایش شرکت کردند. بر اساس این گزارش، هدف از برگزاری این رزمایش، تقویت همکاری‌ها و تبادل تجربه میان نیروهای دو کشور و ارتقای آمادگی‌های نظامی است. روابط مصر و امریکا اخیرا شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای بوده و تمرینات مشترک اخیر بین دو کشور، نشان دهنده نزدیکی دیدگاه ها و اهداف برای حفظ امنیت و ثبات دریایی در منطقه است.

اسپوتنیک روسیه: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله با اشاره به خروج نظامیان آمریکا از افغانستان گفت: رئیس جمهوری آمریکا «مجبور شد نیروهای خود را خارج کند؛ چرا که بیش از این تحمل نداشت و شکست خود را گردن اشرف غنی‌، رئیس‌جمهوری افغانستان انداخت. بایدن گفت که بیش از یک تریلیون دلار هزینه کرده است، ولی شکست خورده و خوار خارج شدند». نصرالله با بیان اینکه آمریکا همچنان درکی از منطقه ندارد و خطاهای خود را تکرار می‌کند، خاطر نشان کرد: «بایدن خواستار جنگ داخلی در افغانستان از طریق جنگ بین طالبان و نیروهای افغان بود». وی در پایان تأکید کرد: «بایدن گفت که وظیفه آمریکایی نیست که به نیابت از کسی بجنگند. این پیام خطاب به کسانی است که منتظرند تا به جای آنان بجنگند».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *