جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار تایوان به چین و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:هشدار نخست‌وزیر تایوان به چین، عفو عمومی طالبان برای مقامات و کارکنان دولت سابق، درخواست شورای امنیت برای  تشکیل دولت فراگیر در افغانستان،دفاع بایدن از تصمیم خروج سربازان آمریکا از افغانستان،گفت‌وگوی بلینکن با دبیرکل ناتو و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، واکنش مثبت چین به تحولات  افغانستان،گفتگوی وزیران خارجه چین و روسیه و آمریکا  درباره افغانستان، شگفتی انگلیس از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان، اذعان آلمان به ارزیابی اشتباه از وضعیت افغانستان،تاکید پسر احمدشاه مسعود بر مقاومت علیه طالبان، درخواست جورج بوش از بایدن درباره افغانستان، تصویب ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی جدید صهیونیست نشین در قدس، نگرانی کُردهای عراقی از تحولات افغانستان و بدعهدی آمریکایی‌ها، گزارش جدید  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و درخواست دوباره آمریکا از تهران برای احیای مذاکرات هسته‌ای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر تایوان در هشداری غیرمستقیم به چین، گفت کشورش در صورت مواجه‌شدن با حمله نظامی، مانند افغانستان سقوط نخواهد کرد. «سو سِنگ شَنگ» نخست‌وزیر تایوان امروز (سه‌شنبه) با کنایه‌ای به سقوط دولت افغانستان در برابر پیشروی‌های طالبان، به چین هشدار داد.

الکوثر فارسی: گروه طالبان پس از سیطره بر کابل پایتخت افغانستان، برای مقامات و کارمندان دولت این کشور عفو عمومی صادر کرد.فرمان عفو طالبان چند روز پس از سقوط کابل و فرار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به خارج و سیطره طالبان بر کاخ ریاست جمهوری صادر شد.طالبان پیش از این از سیطره کامل خود بر افغانستان و واگذاری مسئولیت اداره کشور به شورایی متشکل از شخصیت های سیاسی افغان از جمله رئیس جمهور سابق حامد کرزای و رئیس شورای عالی آشتی ملی عبدالله عبدالله تا زمان مشخص شدن نظام حکومتی آینده این کشور خبر داده بود.

العالم فارسی: شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضرورت تشکیل دولتی جدید در افغانستان که متحد، فراگیر و نماینده مردم باشد تأکید کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در پایان نشست اضطراری امروز بر ضرورت تشکیل دولتی جدید در افغانستان که «متحد، فراگیر و نماینده مردم» باشد تأکید کرد.شورای امنیت در پایان این جلسه خواستار تشکیل دولتی جدید در افغانستان که «متحد، فراگیر و نماینده مردم» باشد شد. این شورا همچنین درخواست کرده دولت جدید با مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان تشکیل شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود برای خروج سربازان آمریکایی از افغانستان دفاع کرده است.بایدن گفت: «هرگز قرار نبود ماموریت ما در افغانستان ساختن یک کشور باشد.»او گفت تنها منافع ملی حیاتی آمریکا در افغانستان جلوگیری از حمله تروریستی در سرزمین آمریکا بود و این هدف کماکان پابرجاست.

خبرگزاری ایلنا: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با شماری از مقام‌های اروپایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت‌وگو کرد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: آنتونی بلینکن در تماس‌هایی جداگانه با جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. وی افزودکه در این گفت‌وگوها تحولات در افغانستان و تلاش برای کمک به مردم این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

آناتولی  ترکیه: سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به تصرف افغانستان توسط کابل، اعلام کرد که به انتخاب مردم این کشور احترام می‌گذارند.هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به کنترل کامل افغانستان توسط طالبان،‌ اعلام کرد که پکن به انتخاب مردم افغانستان احترام می‌گذارد.وی در بیانیه‌ای در این باره تصریح کرد: چین با احترام به حق انتخاب مردم افغانستان برای تعیین سرنوشت خود مایل است روابط دوستانه و همکاری با این کشور را حفظ کند.

خبرگزاری مهر :  وزیر امور خارجه چین معتقد است که پکن-مسکو باید همزمان با تقویت همکاری های راهبردی، طالبان افغانستان را به اتخاذ سیاستی معتدل در راستای ایجاد دولتی فراگیر ترغیب کنند. «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین در گفتگویی تلفنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود تاکید کرد که چین و روسیه باید از منافع قانونی شان در افغانستان حفاظت کنند.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در مورد مهمترین موضوعات مربوط به اوضاع افغانستان و مناسبات چین و آمریکا گفتگو کرد. بلینکن ضمن قدردانی از حضور چین در نشست پیرامون مساله افغانستان در دوحه قطر گفت: اوضاع کنونی افغانستان وارد یک مرحله کلیدی می شود. طالبان باید قطع روابط خود با افراط گرایی را اعلام و انتقال منظم قدرت را انتخاب و یک دولت فراگیر تشکیل دهند. وزیر امور خارجه چین نیز گفت: چین مایل است با حفظ ارتباط و گفت و گو با آمریکا به حل مطلوب مساله افغانستان کمک کند و مانع از بروز یک جنگ داخلی جدید و یا فاجعه انسانی در این کشور و تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریسم پیشگیری شود.

خبرگزاری صدا و سیما: دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس گفت: از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان شگفت زده شده است. وزیر امور خارجه انگلیس در تازه‌ترین واکنش با تاکید بر درس گرفتن از وقایع افغانستان افزود: شرایط افغانستان آن چیزی نیست که در پی آن بودیم، اما باید با واقعیت‌ها کنار بیاییم.

ایران پرس: هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در اعترافی صریح گفت: همه ما از وضع افغانستان ارزیابی اشتباه داشتیم. هایکو ماس افزود: آلمان، سازمان‌های مخفی اطلاعاتی و جامعه بین‌المللی ارزیابی نادرستی از اوضاع افغانستان داشته‌اند.وزیر امور خارجه آلمان تصاویر منتشر شده‌ی انسان‌های مستأصل در فرودگاه کابل را بسیار دردناک خواند و گفت، دولت آلمان تلاش می‌کند تا هر تعدادی را که امکان داشته باشد از این وضعیت فاجعه‌بار نجات دهد.انگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت: احتمالا حدود ۱۰هزار نفر از شهروندان افغان باید به آلمان منتقل شوند.

دویچه وله: پسر احمدشاه مسعود، چهره نمادین مقاومت افغانستان از مردم این کشور خواست، به ولایت پنجشیر آمده و به مقاومت علیه طالبان بپیوندند.احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، چهره نمادین مقاومت افغانستان در ستون مهمان روزنامه فرانسوی “لارگل دوژو” (“La Règle du jeu”) نوشت، می‌خواهد از “پیروزی استبداد در افغانستان” جلوگیری کند.او از افغان‌های “همه مناطق و قبایل” این کشور خواست تا به او پیوسته و علیه طالبان بجنگند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از جو بایدن درخواست کرد تا موانع بروکراتیک را کاهش داده و اجازه دهد تا پناهجویان افغان سریع از این کشور خارج شوند.جورج بوش در بیانیه خود اشاره کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است تا افغان‌های همکار با آمریکایی‌ها و متحدان آن در ناتو طی دو دهه گذشته را تخلیه کند.

خبرگزاری ایرنا: شهردار قدس اشغالی در سرزمین های فلسطین از تصویب طرحی تازه برای ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی صهیونیست نشین در جنوب قدس اشغالی خبر داد. «موشه لیون»، شهردار قدس در این باره گفت که این خانه ها قرار است در منطقه «مفرق بات» نزدیک محله «بیت صفافا» در قدس اشغالی ساخته شود.روزنامه عبری زبان «یدیعوت احارونوت» به تازگی فاش کرد که رژیم صهیونیستی درصدد تصویب طرحی برای ساخت ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری است.

خبرگزاری تسنیم: تحولات جاری افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان، بازتاب زیادی در اقلیم کردستان عراق داشته است، رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق معتقد است که این تحولات زنگ خطر را برای دیگر وابستگان بیگانگان در منطقه به صدا درآورده است.رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرده است که آنچه در افغانستان می‌گذرد عبرتی برای آنهایی است که به جای تکیه بر نیروی مردمی به بیگانگان وابسته شده‌اند.

یورونیوز: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دولت‌های عضو اطلاع داده است که ایران در تولید اورانیوم فلزی پیشرفت‌ داشته است. این در حالی است که کشورهای غربی به جمهوری اسلامی هشدار داده بودند چنین پیشرفتی می‌تواند مذاکرات وین را تهدید کند.در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۲۱ میلادی آژانس تایید کرده است که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم با غنای تا ۲۰ درصد (U-۲۳۵) به شکل اورانیوم تترافلوراید برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد استفاده کرده است.

اسپوتنیک روسیه: واشنگتن پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره تولید اورانیوم فلزی توسط ایران، از تهران خواست به مذاکرات در چارچوب برجام بازگردد. در بیانیه منتشره ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است که وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است که ایران باید به مذاکرات مربوط به رعایت تمام و کمال مفاد برجام برگردد و از توسعه برنامه هسته ای خود دست بردارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *