جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

شورای همکاری خلیج فارس: تنش‌های نظامی در خاورمیانه نگران‌کننده است / تمام طرف ها باید با خویشتنداری منطقه را از جنگ دور کنند

شورای همکاری خلیج فارس امروز-دوشنبه- در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسبت به تحولات اخیر منطقه و تنش‌های نظامی در خاورمیانه و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه‌ای ابراز نگرانی شدید می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارم

بورل گفت: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارد، اما امیدوار است که این مساله به تنش بیشتر منجر نشود. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ادامه داد، یک اختلاف‌نظر فاحش در داخل ائتلاف جناح راستی اسرائیل بین افراط‌گرایان حامی اقدام تلافی‌جویانه خشن و یک فراکسیون میانه‌روتر و معقول وجود دارد.

توصیه آژانس هوانوردی اروپا به رعایت “احتیاط” در حریم هوایی ایران و اسرائیل

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) روز دوشنبه ۱۴ آوریل همچنان بر رعایت “احتیاط” در حریم هوایی اسرائیل و ایران تاکید کرد. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با اشاره به تنش‌های آخر هفته پیرامون حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، یادآوری کرد: «هیچ پرواز غیرنظامی در معرض خطر قرار نگرفت.»  
 

مکرون: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی را رهگیری کردیم؛ اسرائیل از تنش پرهیز کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تأیید کرد که ارتش فرانسه در طول شنبه شب تا بامداد یکشنبه به درخواست اردن در عملیات «رهگیری» موشک‌ها و پهپادهایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرده بود، شرکت کرده است.مکرون گفت: «ما در اردن یک پایگاه هوایی داریم […] و حریم هوایی اردن با این حملات نقض شده بود. هواپیماهای‌مان را به پرواز در آوردیم و آنچه را که باید رهگیری می‌کردیم، کردیم.»

ترامپ در دادگاه نیویورک: این حمله‌ به یک رقیب سیاسی است

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه و پس از ورود به دادگاه منهتن جهت رویارویی با ۳۴ اتهام جنایی در اولین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد که «هیچ پرونده‌ای وجود ندارد». وی ادامه داد: این تعقیبات سیاسی است… این یک حمله به آمریکاست.

واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد؛ مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم‌های خرید نفت خام ایران از سوی موسسات چینی را به رای می‌گذارد

به گزارش بلومبرگ، مجلس نمایندگان آمریکا در چند ساعت آینده در زمینه لایحه ممنوعیت خرید نفت خام ایران از سوی چین رای‌گیری می‌کنند. بر اساس این لایحه که بخشی از قانون ۵۹۲۳ کنگره مبنی بر تحریم‌های انرژی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ است، تحریم‌های علیه ایران را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات بین موسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

Loading

رسانه‌ها؛ فرار اشرف غنی و واکنش هابه تحولات افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اخبار ضد و نقیض از فرار اشرف غنی به عمان، پیام «اشرف غنی» پس از خروج از افغانستان، اعلام پایان جنگ از سوی سخنگوی طالبان، شرط آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان، انتقاد شدید ترامپ از سیاست بایدن درقبال افغانستان، واکنش انگلیس، آلمان و روسیه به تحولات افغانستان،واکنش کشورهای عرب منطقه به اوضاع افغانستان، بیانیه آمریکا و ۶۳ کشور درباره «خروج امن از افغانستان»، نشست شورای امنیت برای بررسی موضوع افغانستان، ابراز نگرانی شدید آنتونیو گوترش از اوضاع افغانستان، اعزام یکهزار نیروی نظامی دیگر آمریکا به افغانستان، دیدار «عبدالفتاح السیسی» با رئیس سازمان «سیا» آمریکا، تنش در روابط رژیم صهیونیستی و لهستان به علت تصویب قانون مربوط به اموال بازماندگان هولوکاست،آغاز رزمایش آمریکا و کره جنوبی و توافق بر سر طرحی فوری برای اخراج نیروهای بیگانه از لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: شبکه تلویزیونی کابل نیوز از ورود اشرف غنی رئیس جمهور سابق این کشور به عمان خبر داد.این شبکه افزود: خانم رولا همسر اشرف غنی به همراه دو فرد دیگر ابتدا کابل را به مقصد تاجیکستان و سپس عمان ترک کردند و اکنون در عمان هستند.بر اساس آنچه که چندین منبع از جمله عبد الله عبد الله رئیس شورای آشتی ملی افغانستان اعلام کردند رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه کشورش را ترک کرده است.

الکوثر فارسی: محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در پیامی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد، برای جلوگیری از تخریب و فاجعه بزرگ انسانی این کشور را ترک کرده است.«اشرف غنی » یک شنبه شب در این پیام گفت : امروز با یک انتخاب سخت روبرو شده بودم و در بین ماندن در مقابل گروه طالبان مسلح که می خواستند به زور وارد ارگ ریاست جمهوری شوند و خروج از افغانستان قرار گرفته بودم .

العالم فارسی: سخنگوی طالبان اعلام کرد: جنگ پایان یافته و آماده گفتگو با همه شخصیت‌های افغان هستیم.سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد: آماده گفتگو با همه شخصیت های افغان هستیم و حمایت لازم را برای آنان تضمین خواهیم کرد.محمد نعیم در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره مدعی شد: امروز روز سرور و شادی است و ملت افغانستان از ورود ما به کابل خوشحال است.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: در صورتی که طالبان حقوق ابتدایی بشری را رعایت کند و به تروریست‌ها پناه ندهد، آمریکا آنها را به رسمیت خواهد شناخت.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش «سی‌ان‌ان» درباره اینکه آیا واشنگتن آماده است طالبان را به عنوان دولت مشروع به رسمیت بشناسد گفت: دولت آینده افغانستان که حقوق ابتدایی بشری مردم خود را رعایت کند و به تروریست‌ها پناه ندهد، دولتی است که ما می‌توانیم با آن کار کنیم و آن را به رسمیت بشناسیم.

دویچه وله: پس از تصرف کابل توسط طالبان، دونالد ترامپ سیاست دولت بایدن در قبال افغانستان را “شرم‌آور” خواند و خواستار استعفای او شد. این نخستین باری نیست که رئیس جمهور پیشین آمریکا از سیاست جو بایدن در قبال افغانستان انتقاد می‌کند. ترامپ سیاست بایدن در افغانستان را “فضاحت‌بار” خوانده و گفته او برای آنچه در افغانستان انجام داده، باید کناره‌گیری کند.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع انگلیس گفت طالبان کنترل افغانستان را در دست دارند و نیروهای انگلیسی برای مقابله با این گروه بازنخواهند گشت. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس امروز (دوشنبه) گفت طالبان کنترل افغانستان را در دست دارند و نیروهای انگلیسی برای مقابله با این گروه بازنخواهند گشت. وی به شبکه «اسکای نیوز» گفت: اذعان می‌کنم که طالبان کنترل افغانستان را در دست دارد. منظور من این است که نباید یک دانشمند علوم سیاسی باشید تا متوجه شوید در کجا قرار داریم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیرکشور آلمان با نگاهی به حضور ارتش آلمان در افغانستان در گذشته گفت، ماموریت آن‌ها در افغانستان مبنی بر کمک به بهبود وضع مردم و ایجاد ثبات، شکست خورده است. او انتقاد کرده که اروپا در این مرحله حساس “بسیار محتاط است”. هورست زیهوفر گفت: «هدف اصلی بهبود شرایط زندگی مردم و ایجاد ثبات در کشور بود. متأسفانه این شکست خورد.» او افزود: «این مسئله شخصا مرا بسیار متاثر می‌کند.»

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که مسکو با دولت موقت افغانستان همکاری خواهد کرد.ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد: با دولت موقت که در افغانستان تشکیل خواهد شد، همکاری خواهیم کرد. او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روسیه آماده است طالبان را به‌‌عنوان دولت قانونی افغانستان به‌رسمیت بشناسد یا نه؟ گفت: فعلا این را قبول نکردیم. همه چیز زمان خودش را دارد. منتظر باشیم و ببینیم.

خبرگزاری ایرنا:  باوجود تشدید بحران افغانستان و تحولات پرشتاب این کشور، اکثر کشورهای عربی منطقه در قبال این تحولات سکوت کرده و از اظهار نظر رسمی در این باره خودداری کرده اند.همزمان تحولات افغانستان بویژه در سالهای اخیر مورد توجه کشورهای عرب منطقه نیز بوده است که شاید بتوان قطر را بیشترین کشور عرب دخیل در پرونده افغانستان دانست. قطر اعلام کرد که دوحه با همکاری سازمان ملل و شرکای بین المللی تلاش های مداومی از چند سال پیش برای برقراری صلح و امنیت و ثبات در افغانستان انجام می دهد.

خبرگزاری فارس: ۶۴ کشور به رهبری آمریکا بیانیه صادر کرده و از صاحبان قدرت در افغانستان خواستند «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را تامین کنند. ۶۴ کشور به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و از صاحبان قدرت در افغانستان «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را خواستار کنند.

خبرگزاری ایلنا: شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا -دوشنبه- برای بررسی وضعیت افغانستان تشکیل جلسه می‌دهد.این در حالی است که طالبان شهرهای استراتژیک افغانستان را به کنترل خود درآورده و مدعی تسلط بر ۱۱ منطقه کابل شده است.

اسپوتنیک روسیه: دبیرکل سازمان ملل متحد در پی تحولات افغانستان، عمیقا از وضعیت این کشور ابراز نگران کرد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیام توییتری خود پس از خروج اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این کشور، از طالبان (گروه تروریستی ممنوعه در روسیه) خواست برای حفظ جان افراد و نیازهای بشردوستانه نهایت خویشتن داری را داشته باشند.

رادیو چین: آمریکا یکهزار نیروی نظامی دیگر به افغانستان اعزام می‌کند. یک مقام پنتاگون روز دوشنبه 16 اوت اعلام کرد که جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده برای تخلیه آمریکایی‌ها از افغانستان یکهزار نیروی دیگر به این کشور اعزام می‌کند.بایدن ۲۳ مرداد ماه اعلام کرد که با استقرار پنج هزار نیروی نظامی در افغانستان برای تسهیل خروج اتباع آمریکایی از این کشور موافقت کرده است.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور مصر ضمن دیدار با رئیس سازمان «سیا» آمریکا در شهر «قاهره» با وی در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه رایزنی کرد. «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با «ویلیام برنز» رئیس سازمان «سیا» ایالات متحده آمریکا دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در شهر «قاهره» پایتخت مصر با یکدیگر دیدار کردند. بر اساس این گزارش، طرف‌های مصری و آمریکایی در جریان دیدار مذکور در خصوص آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

یورونیوز: به دنبال تصویب یک قانون جنجالی در لهستان که بازپس‌گیری اموال توقیف‌شده قربانیان هولوکاست را محدود و دشوار می‌کند، اسرائیل در اعتراض کاردار خود را از ورشو فراخوانده است. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، گفت در پی این اقدام ، کاردار سفارت فوراً به اسرائیل بازمی گردد و سفیر جدید اسرائیل در لهستان نیز که قرار بود به زودی به ورشو برود فعلا در اسرائیل باقی می ماند.

 ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و کره جنوبی علی رغم اعتراضات شدید کره شمالی امروز دوشنبه تمرینات نظامی مشترک خود را آغاز کرده اند. فرماندهان ستاد مشترک کره جنوبی یا JCS گفتند که این رزمایش ها تا روز ۲۶ ماه اوت ادامه خواهد داشت. این تمرینات سناریوهای اضطراری در شبه جزیره کره را شبیه سازی می کند و در آن از تمرینات دفاعی با شبیه سازی کامپیوتری استفاده می شود اما شامل تمرینات زنده میدانی نخواهد شد.کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هفته گذشته در بیانیه ای از این رزمایش انتقاد کرد.

ایران پرس:  تلاش های سیاسی در داخل و در عرصه بین المللی برای حل بحران لیبی ادامه دارد.در این راستا، کمیته 5+5 لیبی از توافق بر سر طرحی فوری برای اخراج نیروهای بیگانه و عناصر مسلح خارجی از این کشور خبر داد و از دولت و شورای ریاستی لیبی خواست که هرگونه توافق نظامی با کشورهای مختلف را به حالت تعلیق در بیاورند. کمیته مشترک نظامی متشکل از یک هیئت پنج نفر نظامی و امنیتی از طرف دولت «وفاق ملی» (طرابلس – غرب) و یک هیات مشابه از نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال حفتر (طبرق – شرق) است که تحت نظارت سازمان ملل نشست خود را برگزار می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *