جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار اروپا به طالبان و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۲ | گزیده های راهبردی

واکنش آلمان  و چین به پیشروی های طالبان، هشدار وزیر دفاع انگلیس درباره قدرت گرفتن القاعده در افغانستان، انتقاد ترامپ از نحوه خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، ادامه پیشروی نیروهای طالبان ، استقرار  دوباره نظامیان  آمریکایی درکابل، درخواست افغانستان برای  برگزاری نشست فوری شورای امنیت، انتقاد سازمان ملل از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها، درخواست اسرائیل برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام، استقرار افسران اطلاعاتی صهیونیست در ستاد سنتکام، درخواست چین برای توقف ارسال پیام های اشتباه کنگره آمریکا به "جدایی طلبان تایوان"، رزمایش مشترک نیروهای ویژه ارتش چین و روسیه ، هشدار جورف بورل در خصوص تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی، هشدار دانشمندان در خصوص کمبود شدید مواد غذایی در آینده ، درخواست سازمان بهداشت جهانی از چین برای همکاری در مورد منشاءکرونا و کاهش  جمعیت سفیدپوستان آمریکا برای نخستین بار از  مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با درخواست مجدد از طالبان برای توقف خشونت‌ها و بازگشت فوری به مذاکرات صلح، جمهوری اسلامی افغانستان را به مشارکت دادن طالبان در یک چشم‌انداز واحد، تشویق کرد. بورل به طالبان هشدار داد که در صورت به قدرت رسیدن با زور، این گروه در عرصه جهانی منزوی خواهد شد.

دویچه وله: وزیر خارجه آلمان گفته است، اگر طالبان افغانستان را به طور کامل به تصرف خود درآورند، حتی یک سنت هم به افغانستان کمک نمی‌کنیم. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان تهدید کرده است که در صورت تسلط طالبان بر افغانستان، آلمان تمام کمک‌های مالی به این کشور را قطع می‌کند. آلمان از جمله کشورهایی است که در مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان نقش بازی می‌کند. پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان طالبان ولایت به ولایت در افغانستان پیشرفت و آنها را به تصرف خود درآورد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): چین آماده است تا در صورت سقوط کابل، طالبان را به رسمیت بشناسد. پکن رسما و به صورت علنی به طالبان برای ادامه همکاری‌ها در راستای توافق صلح با دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرده است با این حال، ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی و نظامی چین درباره واقعیت‌های پیرامون افغانستان، رهبران حزب کمونیست چین را به این مساله واقف کرده که خودشان را برای عادی‌سازی روابط با این گروه شبه‌نظامی آماده کنند.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع انگلیس ضمن هشدار درباره بدتر شدن اوضاع در افغانستان، درخصوص بازگشت القاعده به این کشور ابراز نگرانی کرد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز جمعه درخصوص احتمال تبدیل افغانستان به آنچه کشور ناکام نامید، هشدار داد.والاس در مصاحبه‌ای با اشاره به احتمال بازگشت گروه تروریستی القاعده به افغانستان گفت: «من کاملاً این نگرانی را دارم که کشورهای ناکام به زمین حاصلخیزی برای این‌گونه افراد تبدیل شوند».

خبرگزاری صدا وسیما: رئیس جمهور پیشین آمریکا نحوه خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان را غیر قابل قبول دانست و مدعی شد، می‌توانست آن را به شکل بسیار بهتری انجام دهد. «دونالد ترامپ» در بیانیه‌ای اعلام کرد، «شخصاً با رهبران ارشد طالبان گفتگو‌هایی داشتم که بر اساس آن، آن‌ها فهمیده بودند که آنچه امروز در حال انجامش هستند قابل قبول نیست».

ان. اچ .کی ژاپن: طالبان می گوید سه شهر مرکزی دیگر ولایت های افغانستان از جمله هرات و قندهار ، شهرهای کلیدی و استراتژیک غرب  و جنوب این کشور، را تصرف کرده است.طالبان همچنین مدعی شد که مراکز۲ ولایت غربی هرات و بادغیس و ولایت غزنی در جنوب شرق را به تصرف خود در آورده است.از هفته گذشته، طالبان به سرعت در حال پیشروی و تصرف شهرها بوده است و در حال حاضر، ۱۲ شهر از ۳۴ مرکز ولایت های افغانستان را تحت کنترل خود دارد.

العالم فارسی: نظامیان آمریکایی بار دیگر به کابل اعزام می شوند. «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

آناتولی  ترکیه: عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت کنونی افغانستان شده است. عبدالله که امروز در نشست منطقه‌ای در مورد افغانستان سخنرانی می‌کرد٬ گفت: وضعیت کشومان بحرانی است و دستاوردهای شهروندان در معرض تهدید قرار دارد.

خبرگزاری ایلنا: سازمان ملل از تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مختلف انتقاد کرد.کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند که تحریم‌های یکجانبه حق رشد و توسعه از کشورهای مختلف را سلب می‌کند. این کارشناسان  از کشورهایی که تحریم اعمال می کنند خواسته‌اند تا در اسرع وقت آنها را لغو کنند یا آنها را به حداقل برسانند تا حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر تضمین شود.

اسپوتنیک روسیه: اسرائیل در جریان سفر هیئت سازمان سیا به تل آویو خواستار رسیدن به راهبردی مشترک با آمریکا برای حالت فرضی عدم بازگشت ایران به برجام شده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا گفته که آمریکا و اسرائیل باید تلاش‌ها برای رسیدن به راهبردی مشترک در خصوص عدم بازگشت ایران به برجام را آغاز کنند.

الکوثر فارسی: افسران اطلاعاتی و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با حضور در ستاد سنتکام و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اطلاعاتی و پشتیبانی سنتکام عملیات‌های شرورانه در منطقه را طراحی و اجرا می‌کنند. در روز‌های ابتدایی سال‌جاری میلادی و در پی تصمیمی که در دولت «دونالد ترامپ» اتخاذ شده بود، حوزه رژیم صهیونیستی از ستاد مرکزی فرماندهی نیرو‌های آمریکایی در اروپا (یوروکام) به ستاد مرکزی فرماندهی نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه (سنتکام) منتقل شد.

رادیو چین: هوا چونگ یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تصویب طرح حضور تایوان در سازمان بهداشت جهانی در مجلس سنای آمریکا به پرسش های خبرنگاران جواب داد.او در پاسخ به پرسشی درباره تصویب این طرح از سوی سنای آمریکا تنها با حضور چند نماینده و موضوع این طرح مبنی بر “تلاش وزارت خارجه آمریکا برای تغییر وضعیت تایوان به عنوان عضو ناظر سازمان بهداشت جهان” و “تبدیل تایوان به عضوی از این سازمان” گفت که تصویب این طرح در مجلس سنای آمریکا مصداق آشکار تلاش برای مداخله سیاسی از سوی عده معدودی از سیاستمداران ضد چین در آمریکاست.

ایران پرس: رزمایش بزرگ روسیه و چین در منطقه خود مختار شمال غربی چین، از روز دوشنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه خواهد داشت. در ادامه این رزمایش گسترده، ارتش چین و روسیه، نیروهای ویژه ارتش دو کشور در عملیات‌هایی مشترک مواضع دشمن را نابود کردند.همچنین گروه‌های عملیات ویژه ارتش آزادی‌بخش چین، در این رزمایش توان رزمی خود را به نمایش گذاشتند.

تی.آر.تی ترکیه: مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا گزارش جدید پانل تغییرات اقلیمی بین حکومت‌ها را مورد ارزیابی قرار داد جوزف بورل مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا اعلام کرد: آتش‌سوزی‌های جنگلی اخیر در ترکیه و یونان و جاری شدن سیل در بلژیک و آلمان نشان دادند که تهدید تغییرات اقلیمی تا چه اندازه‌ای جدی می‌باشد.

خبرگزاری ایرنا: دانشمندان به دنبال گزارش علمی سازمان ملل درباره بحران آب و هوایی هشدار دادند: تولید غذا در سراسر جهان با گرم شدن زمین به میزان ۱.۵ درجه سانتگیراد کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که بر زنجیره تامین مواد غذایی در دو دهه آینده تاثیری جدی خواهد داشت. گاردین نوشت: ششمین گزارش ارزشیابی سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد افزایش دمای زمین به این معنا خواهد بود که حرارت زمین در بیشتر اوقات سال از سطحی که محصولات کشاورزی قادر به تحمل آن هستند فراتر خواهد رفت.

خبرگزاری مهر: سازمان بهداشت جهانی با اعلام ضرورت همکاری و ارائه داده‌های شفاف برای جلوگیری از شیوع آتی کرونا، از چین خواست تا داده های مربوط به موارد ابتدایی ابتلا به کرونا را به این نهاد ارائه دهد. سازمان بهداشت جهانی از دولت چین خواسته است که داده‌های اولیه مربوط به موارد ابتدایی ابتلا به ویروس کرونا را که نخستین بار در شهر ووهان مشاهده شد، در اختیار این نهاد جهانی قرار دهد.

خبرگزاری تسنیم: تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد جمعیت سفیدپوستان آمریکایی برای نخستین بار با کاهش روبرو شده است.بر اساس این گزارش به طور کلی جمعیت سفیدپوستان آمریکایی از سال 2010 میلادی تاکنون 8.6 درصد کاهش داشته است. سفیدپوستان غیر دورگه اسپانیایی-آمریکایی اکنون 58 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، این رقم در سال 2010 میلادی به بیش از 63.7 درصد رسیده بود. این برای نخستین بار است که جمعیت سفیدپوستان آمریکایی به کمتر از 60 درصد از کل جمعیت این کشور رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *