أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها؛آرایش نظامی روس ها در آسیای مرکزی و…

۱۴۰۰/۰۵/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: استقرار نظامیان روسیه در مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان، افزایش ارسال تسلیحات نظامی روسیه به جمهوری‌های آسیای مرکزی،تاکید وزیر دفاع روسیه برآمادگی کامل ارتش  این کشور  برای مواجهه با هر نوع شرایط اضطراری و جنگ ، گفت‌وگوی تلفنی علی‌اف و ماکرون، نشست شورای امنیت درباره افغانستان، تاکید اتحادیه اروپا بر آتش‌بس دائمی در افغانستان، واکنش سخنگوی سازمان ملل به لفاظی های رژیم صهیونیستی علیه ایران، درخواست اتحادیه اروپا برای تسهیل روند احیای برجام، واکنش استرالیا به درخواست‌ چین برای مذاکره، اقدام جدید بایدن برای مداخله در امور داخلی چین، واکنش پکن به  فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان، طرح جدید در آمریکا برای افشای نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برکناری نتانیاهو از ریاست حزب لیکود، طرح بایدن برای ملاحظات حقوق بشری بیشتر در صادرات تسلیحات، پایان کنفرانس بین المللی همکاری واکسن کرونا و برگزاری  هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی درخواست نخست وزیر ارمنستان، نیرو‌های گارد مرزی روسیه در سراسر مرز‌های باکو- ایروان مستقر شدند.وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد نیرو‌های گارد مرزی روسیه در منطقه مرز این کشور (ارمنستان) با جمهوری آذربایجان مستقر شدند. پیش از این در پی تشدید تنش‌ها در مرز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خواستار استقرار نیرو‌های روسیه در سراسر مرز‌های باکو- ایروان شده بود.

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه با اعلام افزایش ارسال تسلیحات و فناوری‌های نظامی لازم به کشورهای منطقه آسیای مرکزی، بر لزوم آمادگی رزمی کامل نیروهای مسلح روسیه و ازبکستان برای مقابله مشترک با تروریسم بین‌المللی تأکید کرد. ژنرال “والری گراسیموف” معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و جمهوری ازبکستان باید آمادگی کامل داشته باشند تا بطور مشترک با تروریسم بین المللی مقابله کنند.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه، امروز جمعه، اظهار داشت که دست کم حداقل 43 هزار نظامی روس در آمادگی کامل برای مواجهه با هر نوع شرایط اضطراری هستند.شایگو در نشستی در مجتمع کراسماش گفت:” وزارت دفاع روسیه سوای مردم نبوده و برکنار از مشکلات انها نیست. نیروهای مسلح موظف به انجام وظایف مربوط به جلوگیری و از بین بردن عواقب حوادث اضطراری هستند. دست کم 43 هزار نظامی و بیش از 4 هزار واحد تجهیزات مختلف در آمادگی دائم هستند.”

آناتولی  ترکیه:  امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.ریاست جمهوری آذربایجان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین در این تماس تلفنی پیرامون مسائل منطقه‌ای در دوره پسا توافق سه‌جانبه میان آذربایجان، ارمنستان و فرانسه بحث و رایزنی کرده‌اند.علی‌اف و ماکرون ضمن مذاکره در مورد وضعیت فعلی در مرز آذربایجان و ارمنستان، در خصوص راه‌های تقویت ثبات و امنیت منطقه تبادل نظر کردند.

خبرگزاری ایلنا: شورای امنیت سازمان ملل متحد امشب -جمعه- درباره وضعیت ‌امنیتی در افغانستان نشست برگزار می‌کند.«تی اس تیرومورتی»، نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد و رئیس موقت شورای امنیت در این رابطه گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه تحت ریاست جمهوری هند برای بحث و بررسی وضعیت در افغانستان نشست خواهد داشت.»

یورونیوز: جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا اعلام کرد که این نهاد تشدید قابل توجه خشونت‌ها در سراسر افغانستان ناشی از شدت گرفتن حملات طالبان را که منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۴۰ غیرنظامی در شهر لشکرگاه هلمند شد، محکوم می‌کند.وی همچنین در بیانیه خود به حمله مسلحانه به دفتر سازمان ملل در ولایت هرات و حمله به محل اقامت بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان در کابل که منجر به کشته شدن هشت نفر و زخمی‌ شدن دست‌کم ۲۰ نفر شد اشاره کرد و افزود: «اتحادیه اروپا خواهان آتش‌بس فوری، جامع و دائمی است تا به صلح فرصتی داده شود.»

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به لفاظی های اخیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.استفان دوجاریک در واکنش به لفاظی های رژیم صهیونیستی علیه ایران تصریح کرد که مساله مهم برای همه طرف‌های دخیل یا منتفع در این خصوص این است که از انجام هر اقدام یا لفاظی‌های تنش‌ زا که می‌تواند وضعیت را بدتر کند، خودداری کنند.سخنگوی دبیر کل سازمان ملل همچنین در پاسخ به سوالی درباره روی کارآمدن دولت جدید در ایران  اظهار داشت سازمان ملل از همکاری با رئیس جمهوری جدید ایران در خصوص زمینه های مختلف مورد علاقه طرفین استقبال می کند.

ایران پرس: “نبیلا مسرالی” Nabila Massrali سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اولویت کلیدی این اتحادیه اروپا را “تسهیل روند احیای برجام” عنوان کرد. وی  در واکنش به جوسازی‌های رژیم صهیونیستی، از حضور “انریکه مورا”  Enrique Mora دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف آیت الله “سید ابراهیم رئیسی”، رئیس‌جمهور جدید ایران دفاع کرد و گفت: تعامل با دولت جدید ایران ضروری است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه استرالیا گفت، کشورش درخواست‌های چین برای تغییر سیاستش به منظور ازسرگیری مذاکرات دوجانبه را نخواهد پذیرفت. ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا در یک سخنرانی در شهر کانبرا گفت: چین به ما توصیه کرده در صورتی که ما یک سری شرایط را برآورده کنیم وارد گفتگوی سطح عالی با ما خواهد شد.استرالیا قید و شرطی بر گفتگو نمی‌گذارد. ما اکنون نمی‌توانیم شرایط آنها را برآورده کنیم.روابط استرالیا با چین بعد از آن که استرالیا شرکت هوآوی چین را از مشارکت در شبکه نوپای نسل پنجم تلفن همراهش در سال ۲۰۱۸  منع کرد سرد شد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا با صدور دستور تمدید حضور افراد دارای تابعیت هنگ‌کنگ در آمریکا، این اقدام را در راستای منافع واشنگتن در منطقه توصیف کرد.دولت آمریکابا تکرار ادعاها علیه وضعیت حقوق بشر در هنگ‌کنگ، دستوری را در این زمینه صادر کرد.جو بایدن با امضای دستوری به وزارت امنیت داخلی این کشور اجازه حضور افراد دارای تابعیت هنگ‌کنگی در آمریکا را تا هجده ماه دیگر افزایش دهد.

خبرگزاری مهر : چین می گوید فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان به منزله نادیده گرفتن حق حاکمیت پکن بر این منطقه است و واکنشی مناسب به این مسئله خواهد داد. یک روز بعد از آنکه دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با عقد یک قرارداد تسلیحاتی بزگ با تایوان موافقت کرد؛ دولت چین با محکوم کردن این اقدام، حق خود برای پاسخگویی متقابل را محفوظ دانست.به گفته وزارت خارجه چین، تایوان بخشی از تمامیت ارضی این کشور است و فروش تسلیحات آمریکایی به منزله مداخله در امور پکن و نادیده گرفتن حق حاکمیت چین است.

الکوثر فارسی: دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار خارج کردن اسناد بیشتری از حالت محرمانه درباره نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است.«باب منندز»، عضو ارشد دموکرات در مجلس سنای آمریکا و «ریچارد بلومنتال»، نماینده دموکرات ایالت کانکتیکت روز پنجشنبه طرحی با عنوان «قانون شفافیت ۱۱ سپتامبر» معرفی کرده‌اند که مورد حمایت خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر قرار گرفته است.طرح منندز-بلومنتال به دنبال آن است «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) و «اف‌بی‌آی» را به علنی کردن اسناد بیشتری در این خصوص وادار کند.

العالم فارسی: یک منبع در حزب دست راستی لیکود رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین در آستانه از دست دادن ریاست این حزب است.روزنامه جروزالم پست نوشت: یک منبع در حزب لیکود که نخواست نامش عنوان شود گفته نتانیاهو در یک رأی گیری محرمانه درون حزبی از اینکه در کمیته انتخاب قضات دستگاه قضایی اسرائیل باشد، ناکام مانده است و در نتیجه احتمال اینکه از ریاست این حزب کنار گذاشته شود، بسیار زیاد است.

دویچه وله: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد سیاست صادرات تسلیحاتی کشورش را با تکیه بر ملاحظات حقوق بشری مورد بازبینی قرار دهد. این رویکرد برخلاف سیاست ترامپ است که منافع اقتصادی کنسرن‌های تسلیحاتی را در اولویت می‌دانست.دو دستیار معاون وزارت خارجه آمریکا قرار است روز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) درباره طرح فروش و انتقال سلاح‌های متعارف به کنگره گزارش دهند.

تی.آر.تی ترکیه: ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای به ارزیابی بحران دونباس پرداخت. زلنسکی در این مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: دونباس هرگز جزئی از خاک روسیه نخواهد بود و از اشغال نجات خواهد یافت.

رادیو چین: نمایندگان 23 کشور شرکت کننده در نخستین کنفرانس بین المللی همکاری در زمینه واکسن روز جمعه 15 مرداد (6 اوت) به صورت مشترک بیانیه ای را منتشر کردند.در این بیانیه آمده است: ما بر اهمیت چندجانبه گرایی در زمینه تولید واکسن تأکید و کشورهای مختلف جهان را به تقویت مکانیسم همکاری جهانی و کنار گذاشتن ملی‎گرایی تشویق می کنیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: مردم ژاپن یاد قربانیان یکی از وحشتناک ترین وقایع جنگ در تاریخ را گرامی داشتند.۷۶ سال پیش در روز ششم اوت یک هواپیمای نظامی آمریکایی روی شهر هیروشیما یک بمب اتمی انداخت. روز جمعه در ساعت ۱۵ : ۸ صبح، یعنی ساعت بمباران اتمی، شهر هیروشیما در سکوت فرو رفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *