جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رسانه‌ها؛عملیات روانی جدید صهیونیستها ضد ایران و…

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: درخواست رژیم‌صهیونیستی برای  نشست فوری شورای امنیت درباره حمله به نفتکش در دریای عمان، ارسال نامه ضد ایرانی سه کشور به شورای امنیت سازمان ملل، اعلام آمادگی آمریکا برای بازگشت به مذاکرات  وین ، خشم صهیونیست‌ها از اعزام نماینده اتحادیه اروپا به مراسم تحلیف رئیسی، انتقاد دوباره سازمان ملل از  شهرک‌سازی های غیرقانونی  رژیم صهیونیستی ، هشدار سازمان جهانی مهاجرت به موج جدید آوارگان در افغانستان، اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان درخصوص سهم  طالبان از قدرت، برگزاری رزمایش مشترک راهبردی چین و روسیه ، دیدار  بوریس جانسون با رهبر اپوزیسیون بلاروس، واکنش کره شمالی به حضور ۲ کشتی جنگی انگلیس درمنطقه آسیا – پاسیفیک، تایید ادامه حضور ارتش آمریکا در کردستان عراق ، تیراندازی در مقابل پنتاگون، تاکید وزیر امور خارجه آلمان بر تحریم رهبران سیاسی لبنان، واکنش اتحادیه آفریقا به قانون جدید خارجیان در دانمارک، حرکت نخستین قطار چین- اروپا و برگزاری  کنفرانس سازمان ملل در زمینه تسلیحات دارای هوش مصنوعی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از شورای امنیت درخواست برگزاری جلسه فوری برای بررسی حمله به نفتکش این رژیم در دریای عمان شد.«گیلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار نشستی فوری درباره حادثه حمله به نفتکش این رژیم در دریای عمان شد. وی در این نامه بدون هیچ مدرکی ایران را به دست داشتن در حمله به این نفتکش معرفی کرده است.

الکوثر فارسی: تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن «انریکه مورا» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «سیدابراهیم رئیسی» که قرار است روز پنجشنبه 14 مردادماه برگزار شود، خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت.وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای، تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن نماینده به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران را «گیج‌کننده و یک قضاوت و داوری ضعیف» خواند.

العالم فارسی: سه کشور انگلیس، رومانی و لیبریا به بهانه حمله به کشتی اسرائیلی «مرسر ستریت»، نامه‌ای ضد ایرانی به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند. کشورهای انگلیس، رومانی و لیبریا بار ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل و مطرح کردن اتهامات بی پایه و اساس علیه ایران مدعی شدند که «به احتمال زیاد ایران در حمله هفته گذشته به یک کشتی در دریای عمان از یک پهپاد یا بیشتر استفاده کرده است».

اسپوتنیک روسیه: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آمادگی آمریکا برای بازگشت به مذاکرات وین درباره ایران را اعلام نمود.وی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده آمریکا هنوز آماده بازگشت به مذاکرات در وین را دارد، ایران باید در سیستم سیاسی خود تصمیم مناسب را اتخاذ کند. وی گفت: “ما آماده بازگشت به وین برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت متقابل به برنامه جامع اقدام مشترک هستیم.

ایران پرس: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد بر غیرقانونی بودن شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی تاکید کرد. «استفان دوجاریک» در یک نشست خبری گفت: سازمان ملل، تحولات مربوط به ساکنان محله الشیخ جراح را از نزدیک در دادگاه اسرائیلی پیگیری می‌کند، قرار است این هفته حکم نهایی در این باره صادر شود. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: موضع همیشگی سازمان ملل این است که همه فعالیت‌های شهرک سازی از جمله عملیات تخلیه و تخریب خانه‌ها بر خلاف قوانین بین المللی است.

خبرگزاری صدا و سیما: همزمان با بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان موج تازه‌ای از مهاجرت غیرقانونی به ترکیه آغاز شده است. سازمان بین الملی مهاجرت اعلام کرد: در کمتر از یک دهه اخیر سه میلیون افغان از کشورشان مهاجرت کرده اند.سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام) اعلام کرد: یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی تا پایان سال ۲۰۲۰، سه میلیون و بیست و دو هزار افغان از این کشور مهاجرت کرده اند و حدود چهار میلیون و دویست هزار مهاجر افغان به کشورشان بازگشته اند.

آناتولی  ترکیه: نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان اعلام کرد که طالبان «سهم شیر» را در دولت بعدی می‌خواهد.زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی سخنانی در نشست امنیتی آسپن اعلام کرد : طالبان از دستاوردهایی که طی چند هفته اخیر کسب کرد، شجاعت گرفته و در «روحیه ماکسیمالیست» است. در این نقطه با توجه به وضعیت نظامی خواستار دریافت «سهم شیر» در دولت بعدی هستند. نماینده ویژه آمریکا هشدار داد: دولت افغانستان آنقدر ضعیف است که برنده توافقی باشد که بدون تعیین راه‌برد نظامی جدید نمی‌تواند توافقی برقرار کند.

خبرگزاری ایرنا: روسیه و چین رزمایش مشترک راهبردی برگزار می‌کنند. با استقبال چینی ها از ارتش روسیه، رزمایش های راهبردی مشترک این دو کشور به عنوان بخشی از روابط رو به رشد بین دو کشور هفته آینده انجام می شود. خبرگزاری وستی قفقاز نوشت: آخر هفته گذشته، سربازان روسی در چین مورد استقبال گرم قرار گرفتند.  ژنرال لیو شیائو  فرمانده نیروهای چیتی در رزمایش های آینده که از ۹ تا ۱۳ آگوست (۱۸ تا ۲۲ مرداد) برگزار می شود، به هیات روسی گل اهدا کرد. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بوریس جانسون در دیدار با رهبر اپوزیسیون بلاروس گفت : انگلیس طرف شماست. نخست وزیر انگلیس تاکید کرد، لندن طرف رهبران اپوزیسیون بلاروس است که تلاش می‌کنند رژیم استبدادی حاکم در مینسک به رهبری الکساندر لوکاشنکو را سرنگون کنند. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس حمایت کامل خود را از سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که “در خط مقدم تلاش‌ها برای احیای دموکراسی در مقابل سرکوب جامعه مدنی در این کشور شرق اروپا قرار دارد”، ابراز کرد.

خبرگزاری مهر : کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای از برنامه لندن برای استقرار دائمی دو کشتی جنگی در منطقه آسیا – پاسیفیک انتقاد کرده و این تصمیم را تحریک‌آمیز و منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع در منطقه توصیف کرد.کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای از برنامه لندن برای استقرار دائمی دو کشتی جنگی در منطقه آسیا – پاسیفیک انتقاد کرده و این تصمیم را تحریک‌آمیز و منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع در منطقه توصیف کرد.

خبرگزاری تسنیم: با وجود تأکید جریان‌های عمده سیاسی عراقی بر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی، یک مقام نظامی در اتحادیه میهنی تأکید کرده است که نیروهای آمریکایی در خاک اقلیم کردستان ماندگار خواهند بود. سرتیپ «رسول عمر لطیف» (مشهور به وستا رسول) از فرماندهان ارشد نظامی اتحادیه میهنی کردستان و مشاور نظامی رهبری این حزب، در اظهاراتی اعلام کرده است که در صورت عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، این نیروها به حضور خود در خاک اقلیم کردستان ادامه خواهند داد.

یورونیوز: تیراندازی در نزدیکی ورودی پنتاگون در آمریکا به کشته شدن یک مامور پلیس پنتاگون و زخمی شدن چندین نفر دیگر منجر شد.آژانس محافظت از پنتاگون با تایید این خبر از مردم خواسته است تا اطلاع ثانوی از تردد در این محدوده خودداری کنند. در حال حاضر تحقیقات برای بررسی این موضوع در جریان است.

دویچه وله: هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در سالروز انفجار بندر بیروت از عدم اجرای برنامه اصلاحات در لبنان انتقاد کرد. ماس همچنین خواستار تحریم رهبران لبنان شد. گفته می‌شود اتحادیه اروپا متن این تحریم‌ها را آماده کرده است.یک سال از انفجار مهیب بندر بیروت می‌گذرد. انفجاری که در روز چهارم اوت سال ۲۰۲۰ روی داد و باعث مرگ بیش از ۲۰۰ نفر و مجروح شدن ۶۵۰۰ نفر از شهروندان لبنان شد.

تی.آر.تی ترکیه: اتحادیه آفریقا ضمن محکوم ساختن قانون جدید خارجیان دانمارک که به فرستاده شدن پناهندگان به کشور ثالث اجازه می‌دهد، اعلام کرد: این خصومت با خارجیان بوده و به هیچ عنوان قابل قبول نیست.اتحادیه آفریقا قانون جدید خارجیان را که ماه گذشته در دانمارک مورد قبول قرار گرفته و پیش‌بینی کننده نگهداری از پناهندگان در یک اردوگاه خارج از کشور تا مشخص شدن تکلیف‌شان می‌باشد، با لحنی شدید محکوم ساخت.

رادیو چین: قطار شماره 75004 چین- اروپا حامل ماشین آلات، تجهیزات و مایحتاج از شهر تای یوان استان شان شی حرکت کرد و پیش بینی می شود 15 روز بعد به مرسین، بزرگ ترین شهر بندری در جنوب ترکیه می رسد. این اولین قطار مستقیم چین- اروپا به مقصد ترکیه از استان شان شی است.این قطار حامل الکترودهای گرافیتی، قطعات خودرو، ظروف شیشه ای و سایر لوازم موردنیاز است.

 ان. اچ.کی ژاپن: شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی ساماندهی سلاح هایی که با هوش مصنوعی کنترل می شوند اختلاف نظر دارند.این کنفرانس با موضوع سامانه های تسلیحات خودمختار مرگبار از سال ۲۰۱۷ به طور منظم برگزار شده است. در سال ۲۰۱۹، شرکت کنندگان در این همایش بر سر اولین ضوابط نظارت بر تولید و استفاده از چنین تسلیحاتی به توافق رسیدند.اولین نشست رسمی امسال روز سه شنبه در دفتر سازمان ملل در ژنو و با حضور کارشناسان و هیئت های دولتی آغاز شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *