جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

سناریوسازی با حربه حمله به نفت‌کش‌ها و …

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: تلاش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی برای متهم ساختن ایران به حمله به یک نفتکش و پیوستن ناتو به این سناریو، نگرانی اروپا از بحران پناهندگان، نامعلوم بودن وضعیت کابینه لبنان، انتقاد کره شمالی از انگلیس و ... از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از این اخبار را مرور می‌کنیم.

تسنیم: «نتفالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر ادعای خود علیه ایران را تکرار کرد و گفت که که تل‌آویو به رفتارهای فردی خود در قبال این کشور ادامه خواهد داد. بنت امروز سه‌شنبه مدعی شد که «کسی در هویت عامل حمله به نفت‌کش ما در دریای عرب شک نمی‌کند.» او با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حمله که تهران آن را قویاً تکذیب کرده، مدعی شد:‌ «ایران باید بداند که برهم زدن ثبات در خاورمیانه از تهران، دیگر تمام شده است».

ایسنا: هیئت کمک رسان سازمان ملل در افغانستان امروز (سه شنبه) اعلام کرد تنها در روز دوشنبه در جریان درگیری‌ها بین نیروهای طالبان و دولت کابل در لشکرگاه، ۴۰ غیرنظامی کشته و ۱۱۸ تن دیگر هم زخمی شدند و خواستار آتش‌بس در این کشور شده است.  هیئت کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان در توئیتی نوشت: افزایش نگرانی‌ها برای غیرنظامیان افغان در لشکرگاه بدتر شده است. به گفته این آژانس سازمان ملل، تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نیمه نخست سال جاری میلادی به شدت از مه ۲۰۲۱ زیاد شده درحالیکه نیروهای نظامی بین‌المللی خروج خود را از افغانستان آغاز کرده‌اند. این آژانس اعلام کرده که در مقایسه با ۲۰۲۰، ۱۶۵۹ کشته و ۳۵۲۴ زخمی شده‌اند که رشد ۴۷ درصدی داشته است. این آژانس همچنین نسبت به تیراندازی‌های بی‌رویه و اشغال مراکز درمانی هشدار داد که تاثیرات این مساله فاجعه‌آمیز خواهد بود.

ایسنا: منابع آگاه از اختلاف کفیل نخست وزیری و رئیس جمهوری لبنان درباره روند تشکیل دولت خبر دادند.   منابع آگاه به روزنامه اللواء گفتند: میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بر اصل چرخشی بودن پست‌های وزارت کشور، خارجه، دارایی و دفاع اصرار دارد اما نجیب میقاتی، کفیل نخست وزیری با این مساله مخالف است. همچنین میشل عون می‌خواهد مشاورش سلیم جریصاتی به عنوان وزیر دادگستری و جان سلوم به عنوان وزیر کشور تعیین شوند، اما میقاتی این درخواست را رد کرده است. منابع پیش بینی کردند که موضوع چهار وزارتخانه مذکور باعث اختلافات در دیدار پنج‌شنبه در کاخ بعبدا خواهد شد.

ایسنا: رئیس جمهوری ترکیه با نخست وزیر لبنان تماس تلفنی برقرار و ابراز امیدواری کرد که وی هرچه سریعتر به تشکیل دولت مناسب برای حل وضعیت این کشور در این مرحله دشوار موفق شود.  رجب طیب اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی با نجیب میقاتی جویای آتش سوزی در مناطق این کشور به ویژه منطقه عکار و الهرمل شد. وی اعلام کرد، امکانات ترکیه در زمینه مهار آتش سوزی هر زمان که لازم باشد در اختیار لبنان است. میقاتی نیز از این تماس تلفنی اردوغان تشکر کرده و بر تلاش برای تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

تسنیم: کره شمالی از برنامه بریتانیا برای اعزام دو ناو به منطقه آسیا پاسیفیک انتقاد کرد و آن را عاملی برای تشدید تنش در منطقه خواند.  این طرح در راستای حضور بیشتر بریتانیا در آسیا مطرح شده و به نظر می رسد در راستای تقابل با چین در منطقه آسیا پاسیفیک صورت گرفته است. یک مقام کره شمالی به انتقاد از اظهارات بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا پرداخت که مدعی شده بود کره شمالی و چین در تلاش برای منزوی ساختن ژاپن و کره جنوبی و تهدید آزادی کشتیرانی در منطقه ایندوپاسیفیک هستند.

تسنیم: ولی‌عهد ابوظبی در سفری به بحرین با پادشاه این کشور دیدار و در مورد روابط دو کشور و مسائل جاری رایزنی کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) این دیدار امروز سه‌شنبه در کاخ «الصخیر» صورت گرفت و طرفین طی آن، بر عمق روابط دوجانبه تأکید کردند. بحرین و امارات دو همسایه قطر، به رغم توافق اخیر در عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با دوحه همچنان در برخی پرونده‌ها اختلافات ریشه‌ای دارند. اخیرا شبکه الجزیره قطر، بازوی رسانه‌ای قوی دوحه در مستندی نشان داد که امارات برای تأثیر گذاری منفی بر این کشور، به هالیوود مبالغی داده تا علیه قطر فیلم بسازد.

تسنیم: با توجه به تشدید بحران در بسیاری مناطق دنیا اروپا به شدت نگران وقوع موج جدیدی از بحران پناهندگان مشابه آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ داده است.  روزنامه تاگس اشپیگل” در گزارشی نوشت: در اروپا نگرانی ها درباره مهاجرت گسترده پناهجویان افزایش پیدا کرده و البته در نحوه برخورد با مهاجران هم مناقشاتی در اروپا و همچنین در دولت ائتلافی آلمان وجود دارد. در دولت ائتلافی آلمان مسئله اخراج ها به افغانستان موضوع مورد مناقشه است که آرمین لاشت، نامزد صدر اعظمی از اتحادیه احزاب متحد مسیحی با وجود وخامت اوضاع امنیتی در این کشور خواهان ادامه آن است. کارشناسان هم با توجه به جنبش های جهانی پناهندگان درباره به وجود آمدن هراس و رویکردهای پوپولیستی روزافزون در اروپا هشدار می دهند.

ایسنا: فرستاده ویژه روسیه در افغانستان امروز (سه شنبه) گفت، حضور طالبان در شمال افغانستان مانع رشد تهدید داعش در کشورهای آسیای میانه خواهد شد.  ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت: بسیاری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی تروریستی مدت‌هاست که در کشورهای آسیای میانه مستقر شده‌اند و من داعش را در درجه اول این گروه‌های تروریستی قرار می‌دهم اما هنوز این گروه آنقدر خطرناک نشده است. وی ادامه داد: آنها می‌توانند در شمال افغانستان و از اوضاع در منطقه به نفع خود بهره ببرند و تلاش کنند تا به ثباتی تضعیف کننده در کشورهای همسایه افغانستان دست بزنند. طالبان روابط بسیار بدی با داعش دارد و در تمام این سال‌ها به صورت فعالانه با داعش مبارزه کرده است طوریکه آمریکا و ناتو یا حتی دولت کنونی کابل نتوانسته‌اند در مبارزه با داعش راهی به جای ببرند. این دیپلمات روسی همچنین ادعای کابل را درباره ارتباط طالبان با القاعده تلاش مقام‌های افغان برای توجیه شکست‌های خود دانست.

فارس: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به جمع دولت‌های آمریکا، انگلیس، رومانی و رژیم صهیونیستی در اتهام‌زنی به ایران درخصوص حادثه کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان پیوست. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سازمان ناتو امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت آزادی کشتی‌رانی در تمام آب‌های آزاد جهان، گفت: «از تهران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.» این سازمان همچنین ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه چند روز پیش برای کشتی تجاری صهیونیستی در غرب آسیا، ادعا کرد: «ما نگران اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه خاورمیانه هستیم».

فارس: تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن «انریکه مورا» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران برای شرکت در مراسم روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه تحلیف ریاست‌جمهوری آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران، خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای خواستار عدم حضور مورا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران شد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای، تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن نماینده به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران را «گیج‌کننده و یک قضاوت و داوری ضعیف» خواند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *