جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

رسانه‌ها؛ نگرانی روس ها ازتاسیس ناتوی جنوب شرق آسیا و…

۱۴۰۰/۰۵/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ابراز نگرانی روسیه از تلاش آمریکا برای ایجاد ساختاری مشابه ناتو درجنوب شرق آسیا، دیدار وزرای خارجه هند و آمریکا با محوریت افغانستان و ایران، شرط دیپلمات آمریکایی برای رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام، سفر رئیس پنتاگون به ویتنام و تاکید برحمایت از منطقه، لفاظی جدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران، واکنش روسیه به سخنان بایدن ، گفتگوی آمریکا و روسیه درباره ثبات استراتژیک، موضع فاطمیون در قبال  طالبان ، ادامه درگیری های جمهوری آذربایجان  و ارمنستان ، احتمال تشکیل ارتش مشترک بین آنکارا و باکو، تداوم گام‌های تنش‌زای اوکراین با برگزاری رزمایش با آمریکا، برگزاری  دوازدهمین نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام ، تاکید آمریکا بر تحقیق درباره منشا ویروس کرونا و واکنش چین و آزادی رهبر شیعیان نیجریه از زندان پس از سالها زندان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع روسیه با اشاره به گسترش فعالیت‌های نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور، از تلاش آمریکا برای ایجاد ساختاری مشابه ناتو در جنوب شرق آسیا و استقرار سامانه‌های دفاع ضدموشکی در جهت گیری به سمت روسیه و چین ابراز نگرانی کرد. “سرگئی شایگو” وزیر دفاع روسیه در سخنرانی خود در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) اعلام کرد که نگرانی‌های جدی در رابطه با افزایش قابل توجه توان بالقوه نظامی کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نزدیکی مرزهای روسیه و بلاروس در بخش‌های شرقی اروپا وجود دارد. به گفته وی، زیرساختارهای نظامی در منطقه در حال توسعه و نوسازی هستند، انبارهایی برای ذخیره مواد، تسلیحات و فناوری‌های نظامی ایجاد شده و مسیرها برای انتقال سریع نیروهای نظامی به منطقه در حال گسترش است.

خبرگزاری ایلنا: آنتونی بلینکن  وزیر خارجه آمریکا امروز در دهلی نو با وزیر خارجه هند دیدار کرد. همکاری در زمینه واکسن کرونا، خروج آمریکا از افغانستان و موضوع ایران از محورهای این دیدار بود.وی قرار است با سایر مقام‌های ارشد هندی هم دیدار کند.

الکوثر فارسی: یک دیپلمات آمریکایی ادعا کرد در صورت بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام، واشنگتن تحریم‌های ناسازگار با برجام را برمی‌دارد. یک دیپلمات ارشد آمریکایی در خصوص مذاکرات برجامی وین گفت: ایالات متحده به جای تفسیر سیگنال‌های وارده از ایران در طول رایزنی‌های دوره انتقالی این کشور درباره مقاصد خود، تا بعد از مراسم تحلیف «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران در هفته آینده صبر خواهد کرد تا تعیین کند آیا این کشور آمادگی بازگشت کامل به اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را دارد یا خیر.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر دو روزه به هانوی، برای تقویت مناسبات با ویتنام که از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا بوده و اختلاف ارضی با چین دارد، تلاش می‌کند.سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به ویتنام از روز چهارشنبه آغاز شد. وزیر دفاع آمریکا و همتای ویتنامی خود بر تعمیق همکاری و بهبودی از پاندمی کرونا تاکید کردند. او بار دیگر تکرار کرد که ادعای پکن بر تقریبا کل دریای چین جنوبی “در قوانین بین‌المللی هیچ جایگاهی ندارد” و “پا گذاشتن روی حق حاکمیت کشورها در این منطقه” است.

العالم فارسی: رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که وزیر جنگ این رژیم طی سفر به فرانسه، درباره مسائلی از جمله لزوم مقابله با ایران، بحران لبنان و تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت کرده است. «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه سفر ۱۰ ساعته خود به پاریس و دیدار با مقام‌های فرانسه از جمله وزیر دفاع و رئیس اداره کل امنیت خارجی این کشور را جمع‌بندی کرد.

یورونیوز: کرملین اعلام کرد که اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه روسیه فقط سلاح هسته‌ای و نفت دارد قابل توجه است اما نشان‌دهنده کمبود دانش درباره این کشور است. کرملین تاکید کرد که باید در تحلیل خود از روسیه اساسا اشتباه کرده است. بایدن این اظهارات را روز سه‌شنبه در یک سخنرانی انجام و هشدار داد که اگر ایالات متحده وارد «یک جنگ واقعی» با «یک قدرت بزرگ» شود دلیلش می‌تواند حمله سایبری آن کشور باشد.

 ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و روسیه به منظور یافتن چهارچوب جدیدی برای خلع سلاح هسته ای اولین نشست خود با هدف ثبات استراتژیک را برگزار کردند.وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرگئی ویابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در مذاکرات ژنو شرکت کردند.این نشست پس از اولین اجلاس رو در روی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است که در ماه ژوئن برگزار شد. این گفتگو به دوره بعد از پیمان کاهش سلاح های هسته ای «استارت نو» این کشورها می پردازد که در سال ۲۰۲۶ منقضی خواهد شد.

دویچه وله: حجت الاسلام گنابادی نژاد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای لشکر فاطمیون ضمن “تکذیب شایعات رسانه‌های غربی” گفت “بنده تکرار می کنم که لشکر فاطمیون هیچ برنامه‌ای برای حضور در افغانستان و مبارزه با طالبان ندارد”. گنابادی نژاد در گفت‌وگو با مرکز رسانه فاطمیون نسبت به التزام این لشکر به “اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری و ولایت مطلقه فقیه” تاکید کرد.او حضور فاطمیون در افغانستان و درگیری با طالبان را نادرست و “شایعات رسانه‌های غربی” خواند و و آن را “بازی” رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی دانست.

اسپوتنیک روسیه: ارمنستان بار دیگر جمهوری آذربایجان را به گلوله باران مواضع خود در مرز متهم کرد.وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که سربازان آذربایجانی پنجشنبه شب به مواضع ارمنستان در مرز دو کشور تیراندازی کردند. این را سرویس خبری وزارت دفاع گزارش داده است.

خبرگزاری مهر: در ادامه تحکیم بیش از پیش روابط، ترکیه اعلام کرد: احتمال تشکیل ارتش مشترک بین آنکارا و باکو وجود دارد.پس از دیدار روسای مجلس ترکیه و جمهوری آذربایجان، رئیس مجلس ترکیه از احتمال تشکیل ارتش مشترک بین دو کشور خبر داد. «مصطفی شنتوپ» رئیس مجلس ترکیه اعلام کرد که آنکارا و باکو مشغول گفتگو در باب امکان ایجاد ارتش مشترک ترک زبان بین دو کشور هستند.

خبرگزاری فارس: ارتش اوکراین در گام تنش‌زای دیگر، رزمایش چند ملیتی را با حضور نیروهای آمریکا و کشورهای دیگر و مشارکت بالگردها و ادوات زرهی برگزار کرد. این رزمایش «سه شمشیر -۲۰۲۱» نام دارد و بیش از ۱۲۰۰ پرسنل نظامی  بیش از ۲۰۰ خودروی جنگی در منطقه آموزشی «یاووریو» در منطقه «لویو» شروع شده و تا ۳۰ جولای آدامه خواهد داشت. «یوهن موسیوک» فرمانده نیروهای هوایی اوکراین از سطح بالای نیروهای حاضر در این رزمایش خبر داد.

آناتولی  ترکیه: دوازدهمین نشست اقتصادی روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی موسوم به «مجمع کازان» برگزار  شد.این نشست با نمایشگاه بین‌المللی «حلال اکسپو» شروع شده و در آن بیش از 4000 نفر حضور داشتند.رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: با ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه راه‌های گسترش این رویداد در جغرافیای وسیعی برای جلب تعداد بیشتر سرمایه‌گذار و شرکت‌کننده را بررسی کردیم.

خبرگزاری ایرنا: در دیدار با رئیس سازمان جهانی بهداشت، آمریکا بر تحقیق درباره منشا ویروس کرونا تاکید کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با رییس سازمان جهانی بهداشت بر حمایت آمریکا از برنامه های این سازمان برای انجام تحقیقات بیشتر درباره منشا ویروس کرونا تاکید کرد.این درخواست آمریکا در حالی است که سازمان جهانی بهداشت از ثبت رکورد موارد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا در هفته گذشته خبر داد.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد : 80 درصد از کاربران معتقدند که مساله منشاء یابی ویروس کرونا سیاسی شده است. جائو لی جیان با اشاره به نتایج یک نظرسنجی که از ناراضی بودن 80 درصدی کاربران فضای مجازی از سیاسی شدن مساله منشاء یابی ویروس کرونا حکایت دارد گفت که کاربران اینترنتی خواسته یکسانی را به زبانهای مختلف ابراز کردند، “بررسی منشاء ویروس، مسئله کنترل شیوع کرونا را حل نکرده و تنها یک راهبرد سیاسی اشتباه و تنها سرپوشی بر تلاش های آمریکا برای جلوگیری از توسعه چین است.”

ایران پرس:  منابع خبری  از آزادی شیخ زکزاکی و همسرش از زندان دولت نیجریه خبر دادند.این منابع افزودند: هم اکنون شیخ زکزاکی به منزل فرزند خود در شهر کادونا رفته است. دیروز آخرین جلسه دادگاه شیخ زکزاکی برگزار شد و در نهایت قاضی پذیرفت که همه شواهد علیه شیخ زکزاکی غیرواقعی است.حدود ۶ سال قبل شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه به همراه همسرش زینت ابراهیم توسط دولت نیجریه به بهانه درگیری طرفداران وی با ارتش بازداشت شد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *