جدیدترین مطالب

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading

رسانه‌ها؛ سفر هیات طالبان به چین و…

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: سفر هیات سیاسی طالبان به چین، رزمایش مشترک روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در منطقه مرزی با افغانستان، تکذیب حمایت پاکستان از طالبان، تاکید ناتو بر مذاکره و توافق باطالبان در افغانستان، ادعای جدید بایدن درباره حملات سایبری، اظهارات وزیر دفاع امریکا درباره مالکیت آب‌های دریای چین جنوبی، آمریکا به دنبال تغییر دکترین نبرد، استقرار صدهانظامی آمریکایی در سوریه، سخنرانی کیم جونگ اون به مناسبت شصت وهشتیمن سالگرد پایان جنگ کره، ادامه تنش های مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تاکید میقاتی برتشکیل فوری کابینه لبنان، فشار کنگره آمریکا به اروپا برای معرفی تمامیت حزب‌الله به عنوان «سازمان تروریستی»، "افزایش شدید" موارد جدید ابتلا به کرونا در چین، تدابیر دولت آمریکا برای بازگرداندن دانشجویان خارجی به آمریکا، اذعان صندوق بین المللی پول به  نابرابری در رشد اقتصاد جهانی و تایید جنایات جنگی اسرائیل  در غزه توسط  دیده بان حقوق بشر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: همزمان با تشدید جنگ در افغانستان، هیات سیاسی طالبان به رهبری ملا برادر معاون سیاسی این گروه به چین سفر و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد.محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفت که هیأت 9 نفره این گروه به رهبری ملا برادر به چین رفته است.نعیم با انتشار سلسله توییتی گفته است که این هیأت روز سه‌شنبه (روز گذشته) به دعوت رسمی چین، به این کشور سفر کرده است.

آناتولی  ترکیه:  نیروهای مسلح روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در منطقه مرزی با افغانستان رزمایش مشترک برگزار خواهند کرد.دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه طی بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در جنوب تاجیکستان و نزدیکی مرز با افغانستان رزمایش مشترک برگزار خواهند کرد.بیش از 1500 نیرو از روسیه ، تاجیکستان و ازبکستان در این رزمایش شرکت خواهند کرد.در این رزمایش که در تاریخ 5 تا 10 اوت برگزار می‌شود، بیش از 300 اسلحه و تجهیزات نظامی مختلف استفاده خواهد شد.

خبرگزاری صدا وسیما: نخست وزیر پاکستان با رد شایعات درباره حمایت کشورش از طالبان در درگیری‌های اخیر افغانستان گفت: تنها به همکاری‌های صلح آمیز متعهد هستیم.”عمران خان” در مصاحبه با شبکه آمریکایی “PBS NEWS” به بررسی تحولات اخیر افغانستان پرداخته و گفت: اعزام ۱۰ هزار جنگجو به افغانستان از پاکستان برای حمایت از طالبان در درگیری‌های اخیر شایعه است و این اخبار کاملا بی اساس و بدون مدرک مطرح می‌شود، پاکستان برخلاف این شایعات از بیش از ۳ میلیون پناهجو که اقشار مختلف جامعه افغانستان هستند پذیرایی می‌کند.

یورونیوز: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز سه شنبه بار دیگر خواستار حل و فصل اختلافات در افغانستان و «مذاکره» با طالبان شد.استولتنبرگ تأیید کرد که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور با یک وضعیت امنیتی «عمیقا چالش برانگیز» روبرو شده است.دبیر کل ناتو پس از گفتگو با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در حساب کاربری اش در توئیتر نوشت: «وضعیت امنیتی در افغانستان به شدت چالش برانگیز است و نیاز به توافق از طریق مذاکره دارد.»

خبرگزاری ایرنا: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هنگام بازدید از اداره اطلاعات ملی در مک لین ویرجینیا مدعی شد درصورتی که آمریکا هدف حمله سایبری بزرگی قرار بگیرد، امکان وقوع جنگ واقعی وجود دارد. بایدن با ابراز نگرانی از حملات اخیر سایبری از جمله باج افزاری مدعی شد اگر ما وارد یک جنگ تمام عیار با یک قدرت بزرگ شویم، دلیلش حمله سایبری خواهد بود.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع آمریکا گفت که ادعاهای پکن نسبت به آب‌های دریای چین جنوبی فاقد اعتبار است. «لوید آستین»گفت: «ادعاهای پکن نسبت به مالکیت آب‌های دریای چین جنوبی اساسی در قوانین بین‌المللی ندارد.»آستین افزود که آمریکا در پی مقابله با چین نیست اما از حقوق خود نیز عقب‌نشینی نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس: معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنرانی گفت پس از ناکامی ارتش آمریکا در رزمایش جنگی مشترک اخیر،‌ این کشور به دنبال تغییر رویکرد خود است. «جان هایتن» معاون رئیس ستاد مشترک گفت دکترین موسوم به «نبرد مشترک» که سال‌‌ها سرلوحه عملیات‌های نظامی آمریکا بوده را باید کنار گذاشت.

خبرگزاری تسنیم: بر اساس اعلام یک مقام ارشد دولت بایدن حدود ۹۰۰ نظامی آمریکا به بهانه حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در این کشور باقی خواهند ماند. پولتیکو به نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشت حدود 900 نظامی ایالات متحده در سوریه باقی خواهند ماند تا از “نیروهای دموکراتیک سوریه” (قسد) برای مقابله با داعش حمایت کنند و به آنها مشاوره ارائه دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کیم جونگ اون در کنفرانس کهنه‌سربازان جنگ گفت نیروهای مسلح کشورش کاملا آماده مقابله با هر تهدید خارجی هستند اما بر خلاف سال گذشته هیچ اشاره‌ای به بازدارندگی هسته‌ای نداشت.این کنفرانس سالانه سه‌شنبه به مناسبت سالروز صلح موقت که به جنگ کره از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ پایان داد، برگزار شد و همزمان با احیای تماس برون مرزی بین دو کره بود که یک سال قبل قطع شده بود.

خبرگزاری مهر :همزمان با تشدید مناقشات بین باکو و ایروان در هفته های اخیر، وزارت دفاع ارمنستان مدعی حمله شبانه ارتش جمهوری آذربایجان به منطقه ای در شمال شرقی مرز مشترک میان دو کشور شد. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه ای مدعی شد که در ساعت ۳:۴۰ بامداد امروز (به وقت محلی)، نظامیان آذربایجانی با نقض آتش بس در منطقه مرزی شمال شرق، دست به حمله زدند.

الکوثر فارسی: «نجیب میقاتی» مأمور تشکیل کابینه لبنان سه شنبه شب پس از دیدار با «میشل عون» رییس جمهور این کشور گفت: کابینه دولت به زودی تشکیل خواهد شد. میقاتی گفت: رییس جمهور را در جریان رایزنی‌های پارلمانی که امروز انجام شد قرار دادم و وارد برخی جزئیات نیز شدیم.وی افزود: باهم بسیار هم نظریم و انشاالله این رایزنی ها طی دو روز آینده نیز ادامه یابد و به زودی تشکیل دولت را خواهیم داشت.

العالم فارسی: گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای از کشورهای اروپایی خواسته‌اند تمام حزب‌الله را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کند.این قطعنامه را ۵ قانونگذار حزب دموکرات و ۵ قانونگذار حزب جمهوری‌خواه معرفی کرده‌اند و خواسته‌اند کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمام حزب‌الله را به عنوان «سازمان تروریستی» بشناسند.

دویچه وله: علیرغم اقدامات سخت چین در مقابله با پاندمی کرونا، کشف ۷۶ مورد جدید در طی یک روز که بیشترین تعداد از آغاز سال جاری است، زنگ خطر را برای مقامات چینی بصدا درآورد.۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان نانجینگ قرنطینه شده و باید برای دومین بار تست کرونا بدهند.بر اساس گزارش کمیسیون ملی بهداشت چین ۷۶ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در روز یکشنبه کشف شده که این تعداد بالاترین میزان از آغاز سال جاری طی یک روز بوده است.

رادیو چین: وزارت خارجه و وزارت آموزش و پرورش آمریکا با انتشار بیانیه مشترک متعهد به در پیش گرفتن تدابیر لازم برای تشویق تحصیل دانشجویان خارجی و مبادلات دانشگاهی با دانشمندان سراسر جهان شدند.این بیانیه با عنوان «تعهد دوباره ایالات متحده به آموزش بین المللی» برای اصلاح سیاست بیگانه هراسی دولت پیشین دونالد ترامپ منتشر شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: صندوق بین المللی پول اعلام کرد: نابرابری در رشد اقتصاد جهانی بیشتر می شود. این نهاد می گوید به دلیل تفاوت های موجود در نرخ واکسیناسیون کرونا، کشورها نرخ رشد اقتصادی نابرابری را تجربه می کنند.این صندوق در یک گزارش به روز شده چشم انداز اقتصاد جهانی که روز سه شنبه منتشر کرد، پیش بینی خود در مورد رشد اقتصاد در جهان را اعلام کرد.

ایران پرس: دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، دوازده روز حمله و بمباران مردم فلسطین در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی جنایت جنگی است و این رژیم با این اقدام خود چندین خانواده فلسطینی را نابود کرده است. در بیانیه دیده بان حقوق بشر آمده است:  تحقیقات به عمل آمده نشان داد حملات هوایی رژیم صهیونیستی به چندین منطقه در نوار غزه انجام شده است که در آن‌ها هیچ هدف نظامی نبوده است .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *