جدیدترین مطالب

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

Loading

رسانه‌ها؛ تلاش برای تنش زدایی در روابط آمریکا و چین و…

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر مهم وندی شرمن به چین، ادامه  تنش آمریکا  با چین و استقرار دهها جنگنده «اف-22» در اقیانوس آرام ، درخواست چین برای تحقیق از  آزمایشگاه میکروبی «فورت دتریک» آمریکا، دیدار اشرف غنی با فرمانده سنتکام، تهدید آمریکا ضد طالبان ، اظهارات الکاظمی خصوص حضور نیروهای خارجی در خاک عراق، مخالفت اربیل با خروج ائتلاف آمریکا از عراق، تاکید مقام آمریکایی بر ناکارآمدی سیاست فشار بر ایران، اعتراض ژاپن به سفر نخست وزیر روسیه به جزایر مورد مناقشه، اقدام روسیه به ساخت هواپیمای مدیریت ارتش در جنگ هسته ای ، نگاهی به تحولات تونس، توافق ارتش سوریه و گروه‌های معارض برای پایان دادن به عملیات نظامی در «درعا»، حملات موشکی اسرائیل به پایتخت سوریه، افزایش تدابیر امنیتی در مرز اتریش و مجارستان و آغاز رزمایش مشترک نیروی هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به چین و در ادامه تنش آمریکا و چین به دنبال اهدافی است که بسیاری منتظر شنیدن نتیجه این گفتگوها هستند. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در چین با وانگ یی، وزیر خارجه این کشور دیدار می کند. تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که شرمن روز یکشنبه وارد فرودگاه تیانجین در شمال شرقی چین شده است.خانم شرمن اولین مقام ارشد وزارت امور خارجه است که از زمان آغاز به کار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در ماه ژانویه از چین دیدار می کند.

خبرگزاری فارس:  در حالی که قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا برای گفت‌وگو با مقام‌های پکن به منظور کاهش تنش به چین سفر کرده، نیروی هوایی ایالات متحده در اقدامی تحریک‌آمیز از قصد خود برای اعزام ۲۵ جنگنده رادارگریز به غرب اقیانوس آرام خبر داده است.  ژنرال «کِن ویلسباک» فرمانده نیروهای هوایی اقیانوس آرام به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده هرگز پیش‌تر این تعداد رَپتور  (پرنده شکاری) را در منطقه عملیاتی نیروهای هوایی اقیانوس آرام مستقر نکرده است.

رادیو چین: چین اعلام کرد  آمریکا نسبت به درخواست تحقیق درباره اسرار «فورت دتریک» خود را به کَری می زند. سیاستمداران و رسانه های آمریکایی در حالی همچنان در تلاش برای شایعه پراکنی و هوچیگری درباره تئوری توطئه آمیز نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا در ووهان چین آن هم به رغم رد این تئوری در نتایج تحقیقات مشترک کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و چینی هستند که علت تعطیلی آزمایشگاه «فورت دتریک» آمریکا و همچنین نوع فعالیت سایر آزمایشگاه های بیولوژیکی این کشور در سایر نقاط جهان همچنان در هاله ای از ابهام قرار داد و واشنگتن نسبت به درخواست های روز افزون مبنی بر ارائه توضیح شفاف درباره عملکرد این آزمایشگاه ها و هدف از تاسیس آنها خود را به کری زده و سکوت کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: اولویت‌های امنیتی افغانستان در دیدار رییس جمهور این کشور با رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا مورد بحث و تبادل نظر قرار‌گرفت. رئیس جمهور افغانستان با ژنرال مک کینزی رییس فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) دیدار و هر دو درخصوص اولویت‌های نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان، حمایت از آنان و همچنان بهبود وضعیت امنیتی بحث و تبادل نظر کردند.دو روز قبل نیز اشرف غنی و جو بایدن در‌باره آخرین تحولات افغانستان تلفنی گفتگو کردند.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا هشدار داد که در صورت تداوم تهاجمات شبه‌نظامیان طالبان، حملات هوایی خود را به مواضع این گروه در افغاستان با شدت بیشتر ادامه خواهد داد. ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) ضمن طرح این هشدار به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده در روزهای اخیر حملات هوایی خود را برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان افزایش داده و ما آماده هستیم تا در صورت ادامه حملات طالبان سطح این پشتیبانی را در روزهای آینده بالاتر ببریم.»

آناتولی  ترکیه:  نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که کشورش دیگر نیازی به حضور نظامیان آمریکایی ندارد .الکاظمی طی نشست خبری پیش از سفر به واشنگتن برای دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با بیان اینکه ارتش و نیروهای امنیتی عراق قادر به حفظ این کشور بدون حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا هستند، اظهار داشت: نیاز به نیروهای خارجی در خاک عراق نداریم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اقلیم کردستان عراق ضمن هشدار نسبت به تکرار حوادث سال ۲۰۱۴ و اشغال عراق توسط گروه تروریستی داعش اعلام کرد که با خروج ائتلاف تحت امر آمریکا از عراق مخالف است.مسئول دپارتمان روابط خارجی اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: “عراق هنوز از بی ثباتی و دخالت برخی کشورها در امور داخلی خود رنج می‌برد و همچنین فاقد یک نیروی نظامی پایدار است که بتواند از تکرار تجربیات قبلی که صدمات مادی و انسانی وحشتناک به آن وارد کرد، جلوگیری کند. آمریکا و عراق از چند روز قبل چهارمین دور مذاکرات استراتژیک را آغاز کردند.

خبرگزاری ایلنا: نماینده آمریکا در امور ایران از سیاست فشار حداکثری انتقاد کرد. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد سیاست فشار بر ایران گفت: ما در شرایطی قرار داشتیم که دولت قبلی ما آن را ایجاد کرده بود. بایدن خواست آن سیاست را پایان دهد. سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورد و به منافع و موقعیت آمریکا هم لطمه زد. برنامه هسته‌ای ایران توسعه یافت و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن‌ها افزایش یافت.

خبرگزاری مهر : توکیو از قصد خود برای ارائه اعتراض رسمی به دولت مسکو از بابت سفر «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه به یکی از جزایر مورد مناقشه با ژاپن خبر داد.انتظار می رود سفر میشوستین به جزایری که روسیه آنها را «کوریل جنوبی» و ژاپن «سرزمین های شمالی» می خواند؛ ظرف امروز یا فردا انجام شود.شوروی سابق کنترل این جزایر را در پایان جنگ جهانی دوم به دست گرفت و نزاع بر سر مالکیت آنها یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت دو کشور برای حصول معاهده صلح رسمی بوده است.

خبرگزاری ایرنا: یک مقام صنایع دفاعی روسیه اعلام کرد که ساخت هواپیمای ویژه مدیریت نیروهای مسلح در صورت آغاز جنگ هسته ای در این کشور آغاز شد.خبرگزاری ریانووستی روز دوشنبه به نقل از مقام صنایع دفاعی روسیه و بدون اشاره به نام و سمت وی نوشت: هواپیما از نوع «ایلیوشین-۹۶-۴۰۰ ام»  برای مدیریت ارتش در صورت آغاز جنگ هسته ای در کارخانه هواپیماسازی وارونژ ساخته می شود.مطابق برنامه اعلام شده، دو فروند از این نوع هواپیما ساخته و به وزارت دفاع روسیه تحویل می شود و احتمال دارد هواپیمای سوم برای این منظور در آینده سفارش داده شود. 

الکوثر فارسی: رسانه ها از استقرار نیروهای ارتش تونس در پایتخت به دنبال حوادث اخیر و تصمیم قیس سعید رییس جمهوری این کشور در برکناری هشام المشیشی نخست وزیر، تعلیق پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان خبردادند.از سوی دیگر راشد الغنوشی رییس پارلمان و رهبر جنبش النهضه تونس، اقدام رییس جمهوری این کشور را کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی دانست.قیس سعید رییس جمهوری تونس یکشنبه شب در نشستی اضطراری با فرماندهان نظامی و امنتیی تصمیم به برکناری هشام المشیشی نخست وزیر و تصدی اداره قوه مجریه، تعلیق اختیارات پارلمان و لغو مصونیت اعضای آن، گرفت.

العالم فارسی: کمیته امنیتی و نظامی استان درعا وابسته به ارتش سوریه و گروه معارض موسوم به «کمیته مرکزی منطقه درعا البلد» توافق کردند، در ازای تحویل سلاح‌های سنگین و سبک و ایجاد سه ایست بازرسی داخل محله‌های درعا، عملیات نظامی متوقف و محاصره درعا لغو و مسیرهای میان این شهر و مرکز آن طی سه روز آینده بازگشایی شود.این توافق با نظارت گروههای امنیتی و نظامی و تعیین تکلیف شماری از افراد تحت پیگرد گروههای خاص خواهد بود و در صورت مخالفت یکی از افراد تحت تعقیب با فرایند تعیین تکلیف، وی باید به خارج استان درعا منتقل شود .

اسپوتنیک روسیه: نیروهای هوایی سوریه توانستند حملات هوایی موشکی اسرائیل به دمشق را دفع نمایند.ژنرال وادیم کولیت معاون رئیس مرکز آشتی بین طرفهای درگیر سوریه خبر داد که دو موشک هوایی اسرائیل امروز سعی کردند تا دمشق را هدف قرار دهند، اما موشکهای پرتاب شده آنها توسط نیروهای سوریه دفع گردید.

دویچه وله: مقامات اتریشی قصد دارند برای جلوگیری از ورود پناهجویان، دو هزار سرباز به مرزهای خود با مجارستان، اسلوونی و اسلواکی اعزام کنند. اتریش اعلام کرد که در سال جاری بیش از ۱۵ هزار و ۷۶۸ پناهجو وارد این کشور شده است.کارل نهامر، وزیر کشور و کلاودیا تانر، وزیر دفاع اتریش در یک کنفرانس مطبوعاتی در وین گفتند که این کشور قصد دارد نظارت بر مرزهای خود را بیشتر کند.مقامات اتریشی دلیل این امر را جلوگیری از ورود پناهجویان بیشتر به این کشور اعلام کردند.

ایران پرس: ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز رزمایش هوایی موسوم به «جونیپر فالکون» با مشارکت نیروی هوایی ارتش آمریکا خبر داد. در این رزمایش که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود نیروهای سیستم پدافند دفاع هوایی ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین فرماندهی اروپایی ارتش ایالات متحده(EUCOM) حضور دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *