جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛طرح شش ماهه برای توقف حملات طالبان و…

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: طرح دولت افغانستان برای شکست طالبان در بازه زمانی ۶ ماهه، نزدیکی چین و طالبان با خروج آمریکا از افغانستان، برگزاری رزمایش روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، برگزاری  سومین دور گفتگوهای راهبردی وزرای خارجه چین-پاکستان، سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به چین، خشم ترامپ از موافقت بایدن با تکمیل پروژه نورد استریم-۲، اظهارات پزشک آمریکایی درباره سلامتی  جو بایدن، احتمال احداث پایگاه نظامی جدید آمریکا در سوریه، تشدید جنگ قدرت در خاندان امارات،گفتگوی ماکرون با نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص جاسوس افزار پگاسوس، برگزاری دور چهارم گفت و گوهای راهبردی بغداد و واشنگتن، رونمایی روسیه از سیستم S-500 با توانایی ساقط کردن موشک‌های بالستیک در فضا، رژه دریایی به مناسبت سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه با حضور پوتین، تظاهرات فرانسوی ها در اعتراض به اجباری شدن ارائه «گذرنامه سلامت» و واکنش جمهوری ترک قبرس شمالی به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: کارشناسان معتقدند اعلام مقررات منع آمد و شد در استان‌های افغانستان به افزایش حملات دولت علیه طالبان بخصوص حملات شبانه و اجرای طرح آن برای شکست طالبان در بازه زمانی شش ماهه کمک می‌کند.دولت افغانستان به جز کابل، ننگرهار و پنج‌شیر در بقیه مناطق کشور منع آمد و شد اعلام کرد. دولت اعلام کرد این تصمیم برای جلوگیری از ادامه پیشروی‌های طالبان اتخاذ شده است.

دویچه وله: وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت آمریکا با “خروج شتاب‌زده” خود از افغانستان مسئولیت‌ها و تعهدات خود را نقض کرده است. وانگ با اشاره به موقعیت مرز افغانستان و چین گفت آن طرف مرز در خاک چین سین کیانگ قرار دارد، جایی که اقلیت مسلمان اویغور در آن زندگی می‌کند.

خبرگزاری فارس: همزمان با وخیم‌تر شدن اوضاع افغانستان و پیشروی‌های طالبان، وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی با وزیر دفاع تاجیکستان درباره رزمایش نظامی که قرار است ماه آینده در مرز با افغانستان برگزار شود، گفت‌وگو کردند.«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و «شرالی میرزو» وزیر دفاع تاجیکستان روز شنبه تلفنی درباره اقدام‌های مشترک برای مقابله با تهدیدهایی که از سوی طالبان در منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان ایجاد شده، صحبت کردند.روسیه روز جمعه تعهد داد تا به تاجیکستان برای ایجاد نقاط دیده‌بانی مرزی کمک کند. قرار است که این دو کشور ماه آینده نیز رزمایش نظامی بزرگی برگزار کنند.

رادیو چین: سومین دور گفتگوهای راهبردی وزرای خارجه چین-پاکستان برگزار شد.«وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین اعلام کرد  سومین دور گفتگوهای راهبردی وزیران خارجه چین و پاکستان را با «شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی خود در شهر «چنگدو» استان «سیچوان» برگزار کرد.وانگ یی گفت: چین و پاکستان همسایگان قابل اعتماد، دوستان، برادران و شرکای خوب یکدیگر هستند و دوستی بین دو کشور گسستنی نیست.

 ان. اچ.کی ژاپن: معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه وارد چین خواهد شد تا با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، و مقامات دیگر آن کشور ملاقات کند.وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، اولین دیپلمات عالیرتبه آمریکایی در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، است که از آغاز دولت بایدن، از چین دیدار خواهد کرد.خانم شرمن که در حال دیدار از چند کشور آسیایی است، قرار است از روز یکشنبه، دیداری ۲ روزه از شهر تیانجین چین داشته و با وانگ و شیه فنگ، معاون وزیر امور خارجه آن کشور در امور مربوط به روابط چین با آمریکا، گفت و گو کند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از سیاست رئیس‌جمهوری کنونی این کشور برای اجازه به تکمیل پروژه «نورد استریم-۲» به شدت انتقاد کرد. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به سیاست «جو بایدن» همتای کنونی خود که با تکمیل پروژه «نورد استریم-۲» موافقت کرده است، حمله کرد و گفت: «او می‌توانست مانع احداث این خط لوله انتقال گاز شود اما با تکمیل آن موافقت کرد».  ترامپ طی سخنرانی در ایالت آریزونا گفت: «من این پروژه را متوقف کردم اما او (بایدن) با بزرگ‌ترین خط لوله در جهان که از روسیه به آلمان گسترش می‌یابد، موافقت کرد و حال ما باید از آلمان دفاع کنیم».

خبرگزاری ایرنا: پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش‌بینی کرد جو بایدن رییس جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسئولیتش استعفا دهد. رانی جاکسون که در میان ۱۴ قانون گذار جمهوری‌خواه است که خواهان آزمایشات سلامتی جامع از رئیس جمهوری آمریکا شده‌اند همچنین اعلام کرد در صورتی که بایدن استعفا ندهد قانون بیست و پنجم آمریکا شامل او خواهد شد که عدم صلاحیت ریاست جمهوری بایدن را تایید می‌کند.  از قانون بیست و پنجم آمریکا زمانی استفاده می‌شود که رییس جمهوری این کشور فوت شود، استعفا دهد و یا عدم صلاحیت او تایید شده باشد. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری ضمن اعلام ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا به خاک سوریه، احتمال می‌دهند این کشور قصد احداث پایگاهی جدید در شمال و شرق سوریه را داشته باشد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از ورود یک کاروان متعلق به نیروهای آمریکایی به پایگاه الشدادی در حومه الحسکه در شمال شرق سوریه خبر داد و این درحالیست که دیده بان حقوق بشر سوریه از احتمال احداث پایگاه نظامی جدید در سوریه توسط آمریکا خبر می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم: گزارش‌های رسانه‌ای از جنگ قدرت بین خاندان حاکم بر امارات حکایت دارد؛ جنگی بین دو برادر و عمو با برادر زاه‌اش. یک منبع اماراتی فاش کرد که «محمد بن زاید»، ولی عهد ابو ظبی و حاکم بالفعل امارات، در میان تنش در روابطش با «طحنون بن زاید»، برادرش و مشاور امنیت ملی این کشور، محافظان شخصی خود را تغییر داد. این منبع در گفتگو با امارات لیکس با اشاره به اینکه محمد بن زاید برای تأمین امنیت خود و محل اقامتش، اقدام به استخدام نیروهای ویژه از شرکت فرانسوی Secopex کرده است، افزود: «این نیروها قرار است، ولی عهد ابو ظبی را در تمام سفرهای داخلی و خارجی‌اش همراهی کنند».

خبرگزاری مهر : نرم افزار جاسوسی رژیم صهیونیستی موضوع گفتگوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر این رژیم بود. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی، با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کرد.موضوع این گفتگو نگرانی از بابت استفاده نیروهای امنیتی مراکش از جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس برای دسترسی به محتویات تلفن همراه ماکرون عنوان می شود.طبق ادعای کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، ماکرون از بنت خواسته از بابت اینکه مسئله جدی گرفته می شود؛ اطمینان حاصل کند!

الکوثر فارسی: در دور چهارم گفت و گو‌های راهبردی بین بغداد و واشنگتن، درباره پرونده عقب نشینی نظامی آمریکا از عراق بحث و تبادل نظر می شود.قرار است در دور چهارم گفتگو‌های موسوم به گفتگو‌های راهبردی بین بغداد و واشنگتن، درباره پرونده عقب نشینی نظامی آمریکا از عراق بحث و تبادل نظر شود و نتایج عملی این گفت و گو‌ها نیز فقط در خدمت آمریکا خواهد بود. دور چهارم گفت و گو‌ها در واشنگتن و به صورت رو در رو بین دو گروه مذاکره کننده برگزار خواهد شد.

العالم فارسی: سامانه موشکی پیشرفته اس-۵۰۰ روسیه می تواند طیف کاملی از ابزارهای فعلی و آینده برای حمله از هوا و فضا متعلق به یک دشمن بالقوه و در تمامی سرعتها و ارتفاع ها را هدف بگیرد. ساخت پدافند موشکی اس ۵۰۰ روسیه در قالب تولید انبوه عملی شد و این سامانه جدید به صورت محدود در یک نمایشگاه بین المللی به نمایش گذاشته شد.اس ۵۰۰ نسل جدید سامانه های موشکی زمین به هوای روسی است که رقیب پاتریوت آمریکا شناخته می شود.

اسپوتنیک روسیه: رژه دریایی روسیه به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین  سال تاسیس ناوگان دریایی روسیه با حضور پوتین برگزار شد. در این رژه نیروهای کل ناوگان دریایی حضور داشتند. رژه گروهک های کشتی های نیروهای دریایی روسیه در دریای مدیترانه در طرطوس سوریه نیز برگزار شد.

یورونیوز: ده‌ها هزار فرانسوی در اعتراض به اجباری شدن ارائه «گذرنامه سلامت» تظاهرات کردند.هزاران شهروند فرانسوی برای دومین هفته متوالی در اعتراض به تدابیر قانونی دولت جهت همگانی کردن واکسیناسیون کرونا در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.تظاهرکنندگان که شمار آنها از سوی وزارت کشور ۱۶۱ هزار اعلام شده الزام قانونی داشتن گذرنامه سلامت برای استفاده از خدمات عمومی و بهره‌ بردن از امکانات تفریحی و فرهنگی را تبعیض آمیز و مخل آزادی‌های فردی می‌دانند.

تی.آر.تی ترکیه: جمهوری ترک قبرس شمالی به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل  درباره منطقه ماراش  واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام کرد : جای تاسف است که شورای امنیت سازمان ملل بیانیه‌ای را بر اساس ادعاهای بی اساس طرف یونانی نشین قبرس صادر کرده است. این وزارتخانه با اشاره به اینکه در بیانیه مذکور درباره منطقه ماراش خطاهای مادی نیز وجود دارد، تاکید کرد: جمهوری ترک قبرس شمالی اقداماتی سازگار و تغییر دهنده بازی در منطقه ماراش انجام می‌دهد. در این راستا تصمیم به خارج کردن بخشی از ماراش از موقعیت نظامی گرفته شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *