جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

رسانه‌ها: توافق آمریکا و آلمان در خصوص خط لوله گاز نورد استریم 2 و…

۱۴۰۰/۰۴/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اظهارات مداخله‌جویانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اعتراض‌ها در خوزستان، سفر هیاتی از "ارتش ملی لیبی" به مسکو، واکنش تند آمریکا و اروپا به سخنان اردوغان در قبرس، توافق آمریکا و آلمان در خصوص خط لوله گاز جریان شمالی ـ 2، دیدار هیات‌های گفت‌وگوکننده‌ افغانستان و طالبان در قطر، دعوت از ایران و هند برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان، توافق بغداد و واشنگتن بر سر زمان خروج نظامیان آمریکا، ادعای طالبان درباره کنترل ۹۰ درصد مرزهای افغانستان، ایجاد اجماع بی سابقه بین المللی برای پایان جنگ یمن، تحریم های آمریکا علیه وزیر دفاع و وزیر کشور کوبا، مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله موشکی رژیم صهیونیستی و اعلام فهرست ۲۰ شرکت هواپیمایی برتر جهان در ۲۰۲۱ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایلنا: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی اظهاراتی مداخله‌جویانه، گفت که واشنگتن اعتراض‌ها در استان خوزستان ایران را به دقت پیگیری می‌کند. وی افزود: «ما در حال درصد گزارش‌ها در خصوص اعتراض‌های استان خوزستان در ایران هستیم. ما از تجمعات و اعتراض‌های ایرانی‌ها حمایت می‌کنیم». پرایس در ادامه ادعاهای خود گفت که واشنگتن از حق ایرانی‌ها برای تجمع مسالمت‌آمیز و ابراز نظراتشان حمایت می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرماندهی کل نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” از سفر هیاتی از ارتش به روسیه خبر داد. سرلشکر خالد المحجوب،  از مسئولان ارشد در فرماندهی کل نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” به فرماندهی خلیفه حفتر در صفحه رسمی خود در فیس بوک نوشت که حفتر یک هیات نظامی را به سرپرستی خیری التمیمی، مدیر دفتر خود و عضو کمیته مشترک نظامی “5 + 5” به مسکو اعزام کرد. المحجوب جزئیات دیگری در مورد دیدارهای پیش رو ارائه نداد. پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم مشارکت فرماندهی ارتش ملی لیبی و سایر گروه‌های مربوطه در روند حل و فصل بحران لیبی تأکید کرده بود.

خبرگزاری تسنیم: سفر دو روزه رئیس جمهور ترکیه به بخش ترک نشین جزیره قبرس و سخنان او در مورد تشکیل دولت مستقل قبرس ترک، با واکنش منفی اتحادیه اروپا، آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه شد. آنان معتقدند که آنکارا باید به اهداف برنامه های سازمان ملل متحد در قبرس پایبند بماند و به دنبال تجزیه جزیره قبرس و پافشاری بر دولت مستقل برای ترک های جزیره نباشد. واکنش های صریح آمریکا و اتحادیه اروپا نشان داد که اهداف بلندپروازانه دولت اردوغان برای تغییر ساختار قبرس و شهر متروکه مرعش، می تواند به کانون اصلی اختلافات تبدیل شود. آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و اسرائیل، آشکارا تهدید کرده اند که اقدامات اردوغان را به عنوان یک رفتار تحریک آمیز تلقی کرده و پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل می برند.

تی.آر.تی ترکیه: ایالات متحده آمریکا و آلمان پیرامون صدور مجوز به تکمیل پروژه احداث خط لوله  نورداستریم ـ  2 ( جریان شمالی ـ 2 )  که از روسیه تا اروپا امتداد خواهد یافت، به توافق رسیدند. با این تفاهم، ایالات متحده آمریکا و آلمان متعهد شد تا با اقدامات روسیه برای استفاده از خط لوله جریان شمالی ـ 2 بعنوان یک دستاویز سیاسی مقابله کنند. در اطلاعیه مشترک صادره از سوی دو کشور اعلام گردید: آمریکا و آلمان در خصوص پیروی از موضعی قاطعانه در قبال روسیه با اعمال تحریم‌ها و مسئول دانستن این‌کشور از فعالیت‌های سو و رفتارهای تهاجمی‌اش با علاوه کردن هزینه‌هایی بر دوش آن از طرق مختلف، همسویی دارند. در صورت استفاده روسیه از انرژی بعنوان یک سلاح و یا اقدامات بیشتر علیه اوکراین، آلمان وارد عمل خواهد شد.

العالم فارسی: اعضای هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۳۱ تیرماه) در دوحه باهم دیدار کردند. هیئت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که دو طرف ضمن تبریک عید، بر ادامه، سرعت و تاثیر مذاکرات تاکید کرده‌اند. در همین حال محمد نعیم، سخنگوی طالبان نیز گفت که پیش از ظهر امروز نشستی میان گروه‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و این گروه در دوحه، برگزار شد. وی افزود که در این نشست، دربارۀ تداوم، سرعت و مؤثر بودن روند مذاکرات بحث و گفت‌وگو شده‌است. این در دیدار در حالی صورت گرفت که در پایان نشست دو روزه دوحه که هفته گذشته میان هیات دولت افغانستان و طالبان صورت گرفت، دو طرف توافق کردند که مذاکرات تسریع شود تا از این طریق برای بیرون رفت از وضعیت کنونی افغانستان هرچه زودتر راه حل دایمی پیدا شود. در بیانیه‌ای که در پایان نشست دوحه صادر شده به آتش‌بس و آزادی زندانیان طالبان اشاره‌ای نشد در حالی‌که پیش‌تر گفته شده بود آتش‌بس یکی از محورهای اصلی این مذاکرات است.

ایران پرس:  روسیه از عضویت ایران و هند در گروه سه جانبه “تروییکا” که با رهبری مسکو با هدف تسهیل مذاکرات صلح افغانستان تشکیل شده، حمایت کرد. «دیمیتری سولودوو»، سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو روز چهارشنبه اعلام کرد که حضور ایران و هند در گروه تروییکا می‌تواند ظرفیت آن را افزایش دهد و باتوجه به وخامت اوضاع در افغانستان، وظیفه رسیدن به اجماع منطقه‌ای برای حمایت از مذاکرات صلح بین الافغانی حیاتی‌ تر می‌شود. گروه “تروییکا” که شامل روسیه، چین، پاکستان و آمریکا می‌شود جلسه ای با موضوع افغانستان در تاریخ 30 آوریل 2021 در دوحه قطر برگزار کرد و در بیانیه ای از طالبان خواست سطح خشونت‌ ها در افغانستان را کاهش دهد.

خبرگزاری فارس: روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده مقام‌های ارشد عراقی و آمریکا قرار است بیانیه‌ای صادر کنند که در آن خواسته شده نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی خاک عراق را ترک کنند. با وجود این، در آن بیانیه تصریح خواهد شد که تداوم حضور نظامی آمریکا کماکان برای کمک به نیروهای عراقی در مقابله با داعش نیاز است. «فواد حسین»، وزیر خارجه عراق گفت: «ما دیگر به نیروی رزمی نیاز نداریم. خودمان چنین نیروهایی داریم. ما به همکاری در زمینه اطلاعاتی نیاز داریم. به کمک در آموزش نیاز داریم. به نیروهایی نیاز داریم که به ما در زمینه مسائل هوایی کمک کنند.»

یورونیوز: سخنگوی این گروه اسلام‌گرای افراطی به خبرگزاری‌های روسیه گفت که کنترل ۹۰ درصد مرزهای افغانستان در دست آنها است و حملات نظامی این گروه تا خروج نیروهای خارجی در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد. ذبیح الله مجاهد در این خصوص به خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت که «حدود ۹۰ درصد مرزهای افغانستان از جمله مرز با تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران در دست ما است.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که منابع مستقل هنوز صحت آن‌ را تایید نکرده‌اند.

خبرگزاری مهر: «تیم لیندرکینگ»، فرستاده آمریکا در یمن، طی سخنانی مدعی شد که اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای بی‌نظیری برای پایان دادن به جنگ در یمن به وجود آمده است. لیندرکینگ طی بیانیه کوتاهی که در «توئیتر» وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، ضمن تبریک عید قربان به مردم یمن، ابراز امیدواری کرد که توافق بین‌المللی به عمل آمده درباره یمن به برقراری آتش‌بس دائمی و دستیابی به راهکار سیاسی در این کشور منجر شود. وی در ادامه بیانیه خود بدون اشاره به حمایت‌های صریح واشنگتن از عربستان صعودی برای ادامه جنگ در یمن مدعی شد: «در حالی که ما عید قربان را جشن می‌گیریم، جنگ در یمن همچنان ادامه دارد». فرستاده آمریکا در یمن همچنین تاکید کرد: «امیدوارم اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای به وجود آمده، که بی‌مانند است باعث پیشرفت به سوی برقراری آتش‌بس دائمی و ورود به راه‌حلی سیاسی برای بحران شود».

اسپوتنیک روسیه: بر اساس اعلامیه منتشره وزارت دارایی آمریکا، ایالات متحده در قالب «قانون ماگنیتسکی»، آلوارو لوپز میرا وزیر دفاع کوبا و ریاست یکی از واحدهای وزاتر کشور کوبا را تحریم کرد. قانون ماگنیتسکی، قانونی آمریکایی است که کنگره آمریکا آن را تصویب و باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در دسامبر سال ۲۰۱۲ با امضای خود آن را اجرایی کرده است.

خبرگزاری ایرنا: پدافند هوایی سوریه با موشک های رژیم صهیونیستی در غرب حمص مقابله و اکثر این موشک ها را پیش از برخورد به اهداف رهگیری و منهدم کرد. منابع امنیتی سوری گزارش دادند، هدف از این حمله هدف قراردادن مواضع نظامی اطراف شهر حمص بوده است. هنوز جزئیات بیشتری از این حمله گزارش نشده است.

یورونیوز: پایگاه رتبه‌بندی خطوط هوایی(Airlineratings) فهرست بیست شرکت هواپیمایی برتر جهان در سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد. بر پایه شاخص‌های رتبه‌بندی این پایگاه از جمله ایمنی پرواز و نوسازی ناوگان، عملکرد مالی، نوآوری در کابین و فناوری‌های مورد استفاده، کیفیت خدمات مسافربری و سطح تعهد برای ادامه فعالیت در طول همه‌گیری ویروس کرونا، هواپیمایی قطر با پیشی گرفتن از هواپیمایی نیوزیلند جایگاه نخست فهرست برترین خط هوایی جهان را در سال جاری میلادی کسب کرد. هواپیمایی سنگاپور هم که پیش از این در سال ۲۰۱۹ عنوان بهترین خط هوایی جهان را از آن خود کرده بود، در سال ۲۰۲۱ به جایگاه سوم تنزل کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *