جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار درباره وقوع جنگ ابرقدرت ها و…

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: هشدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره جنگ ابرقدرتها، هشدار تاسک درباره فروپاشی تدریجی اتحادیه اروپا، پایان نشست بین افغانی در قطر، تلفات سنگین طالبان در عملیات‌های شبانه روز گذشته نیروهای دولتی افغانستان، هشدار شدید طالبان به ترکیه، انتقاد یونان از اقدامات  بی ثبات کننده ترکیه در منطقه با استفاده از مزدوران کشورهای دیگر، منفعت ۱۳ میلیارد دلاری امارات از به آتش کشیدن عراق، گسترش همکاری های امنیتی امارات و اسرائیل ، ردپای غیرقابل انکار تل‌آویو در تنش آبی آفریقا، تاکید چین بر تأسیس دولت مستقل فلسطین، سفرپادشاه اردن به آمریکا، ادامه مذاکرات ایران و عربستان به روایت نخست وزیر عراق، نشست نمایندگان اقتصادی روسیه و کشورهای اسلامی در اجلاس قازان و توافق اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نفت  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مراسم آغاز به کار ستاد جدید فرماندهی ناتو درباره جنگ ابرقدرتها هشدار داد.ژنرال «مایک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اعلام هشدار درباره احتمال بروز جنگ میان ابرقدرت های جهان (روسیه و چین با آمریکا) توانایی ناتو برای جلوگیری از وقوع چنین جنگی را زیر سوال برد.میلی که در مراسم آغاز به کار ستاد فرماندهی Norfolk (ستاد جدید فرماندهی ناتو در آتلانتیک) سخنرانی می کرد در ادامه گفت: من به شما می گویم که بقای ناتو و همچنین موفقیت یا شکست در جنگ آینده در اروپا، تا حد زیادی به موفقیت یا عدم موفقیت این ستاد فرماندهی بستگی دارد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس پیشین شورای اروپا درباره فروپاشی تدریجی اتحادیه اروپا هشدار داد. دونالد تاسک همچنین گفت: «اگر کشورهای عضو، از مقام‌های لهستان و مجارستان الگو بگیرند که درگیری آشکار با بروکسل دارند، اتحادیه اروپا ممکن است سقوط کند». به گفته تاسک، اگر کشورهای بیشتری ظاهر شوند که اصرار دارند آسیبی به اتحادیه اروپا وارد کنند، این ممکن است به معنای پایان این اتحادیه باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از دو روز مذاکره فشرده، تنها نتیجه‌ای که دیدار هیات عالی‌رتبه سیاسی افغانستان با گروه طالبان در پی داشت، امید به ادامه مذاکرات دو طرف در آینده نزدیک است. گفت‌وگوهای دو روزه قطر با حضور هیئت جدیدی از سیاستمداران افغان به رهبری دکتر عبدالله از روز شنبه در دوحه آغاز شد و یکشنبه‌شب با برگزاری یک نشست خبری به کار خود پایان داد. برآیند مهم این نشست تاکید بر ادامه گفت‌وگوها میان دو طرف بود.هیات‌های نمایندگی دولت افغانستان و طالبان بیانیه مشترکی را منتشر و تصریح کردند که مجددا نشستی را خواهند داشت و دستورالعملهایی برای تسریع در روند مذاکرات صلحشان صادر کرده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد در شبانه روز گذشته، ۲۳۳ عضو طالبان کشته و ۸۸ نفر از آن‌ها زخمی شدند، این عملیات‌ها در استان‌های ننگرهار، غزنی، قندهار، جوزجان، سرپل، فاریاب، بلخ، هلمند، تخار و قندوز اجرا شد.همزمان نمایندگی‌های دیپلماتیک ۱۷ کشور خارجی مقیم کابل امروزدر اعلامیه‌ای از طالبان خواستند که در روز‌های عیدقربان اسلحه خود را زمین بگذارند و تعهد خود را نسبت به روند صلح به جهانیان نشان دهند.

دویچه وله:  محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان می‌گوید ما با ماندن ترکیه در افغانستان به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل مخالفیم. در صورتی که نیروهای ترکیه در افغانستان بمانند ما علیه آنها می‌جنگیم.ترکیه در حضور ۲۰ساله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان سهیم بوده است. با این حال این کشور هیچگاه واحد رزمی در افغانستان نداشته و ۵۰۰ نظامی ترک بیشتر در امر تامین امنیت فرودگاه کابل مشغول به کار بوده‌اند.

ایران پرس:سخنگوی وزارت خارجه یونان در بیانیه‌ای ترکیه را به بی‌ثبات کردن کشور‌های دیگر با استفاده از نیرو‌ها و مزدوران خود متهم کرد.”الکساندروس پاپایانو”، Alexandros Papaioannou در این بیانیه خاطرنشان کرد، ترکیه سرزمین‌های کشور‌های دیگر را به‌طور غیرقانونی اشغال و با نگه داشتن نیرو‌ها و مزدوران خود در آنها، این کشورها را به سمت بی ثباتی سوق می دهد.سخنگوی وزارت خارجه یونان در ادمه تصریح کرد، ترکیه تلاش می‌کند واقعیت را تحریف کرده و چهره‌ای تار از خود به نمایش بگذارد تا نقض مداوم قوانین بین‌المللی ازسوی خود را پنهان کند.

الکوثر فارسی: سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء با مقایسه برخی داده‌های کلان اقتصادی و نقد سیاست زیان‌بار دولت در حوزه تجارت، از نقش سوداگرانه ابوظبی در بی‌ثبات‌سازی عراق پرده برداشت. سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء با استناد به گزارش OEC (سازمانی اقتصادی که داده‌های تجارت بین‌المللی را پایش و اطلاع‌رسانی می‌کند)، سیاست دولت عراق در ترجیح مبادلات و قراردادها با امارات‌متحده را مورد انتقاد قرار داد.

 خبرگزاری تسنیم: حکومت امارات کنترل کامل خدمات امنیتی خود را که یکی از حساس ترین حوزه ها می باشد به رژیم اسرائیل داده است. رسانه‌های عبری اعلام کردند که حکومت امارات اقدام به امضای قرارداد با یک شرکت اسرائیلی متخصص در هواپیماهای بدون سرنشین خبر دادند تا زمان پاسخگویی سرویس‌های امنیتی به موارد اضطراری و حالات فوق العاده را کاهش دهند.وبگاه عبری «اسرائیل دیفنس» یادآور شد که پلیس دبی از شرکت صهیونیستی Aerobotics متخصص در تولید هواپیماهای بدون سرنشین کمک گرفته است.

خبرگزاری ایرنا: در پی اظهارات شخصیت‌ها و مقام‌های مصری در خصوص نقش رژیم صهیونیستی در قضیه آبگیری سد النهضه، تل‌آویو این مساله را رد می‌کند در حالی که نمایندگان پارلمان مصر اذعان دارند دولت اسرائیل در تلاش برای لاپوشانی نقش مشکوک خود در این مناقشه آبی است.«مصطفی بکری» چهره رسانه ای و نماینده پارلمان مصر سه روز پیش فاش کرد که بحران سد النهضه یک بحران سیاسی است که با هدف انتقال آب رود نیل به اسرائیل شکل گرفته است.«ضیاء الدین داوود» یکی دیگر از نمایندگان پارلمان مصر نوشت که تل‌آویو از اتیوپی برای تحت فشار قرار دادن مصر به منظور تحقق «اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات» استفاده می‌کند.

العالم فارسی:وزیر خارجه چین با تأکید بر لزوم تأسیس هرچه سریعتر دولت مستقل فلسطینی بر مبنای راهکار دو دولتی، طرحی چهاربندی را برای حل مناقشات بر سر فلسطین ارائه کرد.«وانگ یی» وزیر خارجه چین شامگاه یکشنبه بر حمایت پکن از راهکار دو دولتی برای پایان‌دادن به مناقشات فلسطین-رژیم صهیونیستی تاکید کرد.وانگ طی دیدار با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر و «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب، گفت راهکار دولتی، تنها راه‌حل برای حل مشکل فلسطین است.

خبرگزاری فارس: منابع مطلع می‌گویند پادشاه اردن و رئیس‌جمهور آمریکا طی دیداری که در کاخ سفید خواهند داشت، درباره موضوعات مختلفی از جمله مسئله فلسطین،‌ توافق‌های سازش و مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت‌وگو خواهند کرد.«عبدالله دوم» شاه اردن قرار است امروز (دوشنبه) طی سفر به واشنگتن، با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و رایزنی کند.عبدالله دوم در این سفر همچنین قرار است روز سه‌شنبه دیدارهایی با «کمالا هریس» معاون رئیس‌جمهور و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا داشته باشد.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر عراق گفت : دو کشور ایران و عربستان برای عادی سازی مناسبات دو جانبه به مذاکرات ادامه خواهند داد. مصطفی الکاظمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی « الحدث»، اعلام کرد دو کشور ایران و عربستان برای عادی سازی مناسبات دو جانبه به مذاکرات ادامه خواهند داد. وی در ادامه گفت: « عراق سعی می کند نقش مثبتی در این منطقه ایفا کند و به نزدیکی دیدگاه های همسایگان خود مساعدت کند. منظور نه فقط مناسبات بین ایران و عرستان است، بلکه مناسبات با دیگر کشورهای جهان مد نظر است.

آناتولی  ترکیه: اجلاس “دوازدهمین اجلاس سران قازان 2021” از 28 تا 30 ژوئیه در جمهوری تاتارستان برگزار می‌شود.این نمایندگان سازمان‌های بین المللی، موسسات عمومی و مالی، مقامات سفارت، سیاستمداران، سرمایه گذاران و تجار را گرد هم خواهد آورد.این اجلاس که با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی، علمی و فنی، اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و تشویق توسعه نهادهای مالی اسلامی در روسیه برگزار می‌شود، امکان ایجاد همکاری های جدید را فراهم می‌کند.

رادیو چین:تولیدکنندگان بزرگ نفت توافق کردند که از ماه آینده میلادی (اوت) تولید نفت را به تدریج افزایش و محدودیت‌های مربوط به سقف تولید کشورها را کاهش دهند.وزرای نفت اوپک پلاس متشکل از کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان بزرگ دیگر از جمله روسیه، چند هفته بعد از بی‌نتیجه ماندن نشست قبلی به دلیل مخالفت امارات متحده عربی، این بار در جلسه‌ای مجازی توافق کردند که هر ماه معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کنند.این توافق با هدف متعادل کردن قیمت نفت صورت گرفته تا به بهبود اقتصاد جهان که از همه‌گیری کرونا به شدت آسیب دیده کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *