جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه‌ها؛ برگزاری مذاکرات صلح افغانستان در قطر و…

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: آغاز مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، بیانیه نشست تاشکند درباره افغانستان،تشکیل مکانیزم چهارجانبه برای حمایت از روند صلح افغانستان، هشدار سرگئی لاوروف در خصوص وضعیت بغرنج افغانستان،احتمال استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در افغانستان، برگزاری  اجلاس فوق‌العاده اَپِک، سخنرانی رهبر چین در نشست سران اپک،تاکید مجدد بایدن بر تعهد آمریکا نسبت به منطقه اقیانوس های هند تا آرام،تاکید واشنگتن به همکاری با چین برای پیشرفت در مذاکرات کره‌شمالی، اعزام ده‌ها فروند F۲۲ آمریکا به اقیانوس آرام با هدف هشدار به چین، دیدار رئیس‌جمهورآمریکا و صدراعظم آلمان درکاخ سفید،توافق وزرای جنگ و دادگستری اسرائیل برای آغاز تحقیقات رسمی در پرونده فساد نتانیاهو، نگرانی نظامیان آمریکایی از کودتای ترامپ پس از شکست در انتخابات،افشای سندی تازه از دخالت پوتین در انتخاب ترامپ، رزمایش زیردریایی‌های اتمی روسیه در دریای بارنتز،طرح جدید اروپایی‌ها برای کند کردن پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای و فراخوان سازمان ملل به آتش‌بس جهانی در زمان برگزاری المپیک 2020 توکیو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: با هدف پایان دادن به درگیری‌ها، مذاکرات صلح افغانستان بین هیئت دولتی اعزامی از کابل و هیئت جنبش طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.عبدالله عبدالله، رئیس کمیته آشتی افغانستان قبل از عزیمت به دوحه برای شرکت در دور جدید مذاکرات با طالبان، گفت: ”دو طرف درگیری باید برای صلح تلاش کنند. یک طرف به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. زیرا در کشور شاهد افزایش تنش‌های نظامی هستیم. سیطره بر مناطق و شهر‌ها به حل مشکل افغانستان کمکی نمی‌کند. مشکل فقط از طریق مذاکره و گفتگو حل می‌شود. طالبان باید از فرصت به وجود آمده برای صلح استفاده کند.

خبرگزاری مهر :روسیه و پنج کشور حوزه آسیای میانه با صدور بیانیه ای، بر اهمیت مذاکرات بین الافغانی در راستای حصول صلح در افغانستان تاکید کردند. وزرای خارجه روسیه و پنج کشور منطقه آسیای میانه (شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان)، بعد از دیداری که در تاشکند داشتند؛ در بیانیه ای مشترک خواستار حل مسئله افغانستان از مسیر مذاکرات بین الافغانی شدند.

آناتولی  ترکیه:  کشورهای آمریکا، ازبکستان، پاکستان به همراه افغانستان برای حمایت از روند صلح در این کشور سازوکار چهارجانبه تشکیل می‌دهند.وزارت امور خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالعزیز کامل‌اوف وزیر امور خارحه این کشور، محمد حنیف اتمر، شاح محمود قریشی وزاری خارجه افغانستان و پاکستان و زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در این چارچوب در تاشکند گردهم آمده‌اند.بر این اساس، طرف‌ها برای تشکیل این مکانیزم دیپلماتیک جهت تقویت روابط منطقه‌ای این کشورها توافق رسیدند.

تی.آر.تی ترکیه: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در خصوص  خطر سرایت بی‌ثباتی در افغانستان به کشورهای همسایه هشدار داد. لاوروف در کنفرانس ” آسیای میانی و جنوبی: پیوندهای منطقه‌ای متقابل. سختی‌ها و امکانات ” در تاشکند پایتخت ازبکستان سخنانی ایراد کرد.وی ضمن اشاره به اینکه اوضاع در افغانستان بسرعت بر هم خورد گفت: پشت پرده خارج شدن سریع نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو از منطقه، افزایش هر چه بیشتر ابهامات مربوط به وضعیت سیاسی و نظامی در افغانستان و اطراف آن نهفته‌است.

خبرگزاری ایلنا: دفتر مطبوعاتی سازمان ملل متحد اعلام کرد که ‌شورای امنیت این سازمان می‌تواند در مورد استقرار نیروهای حافظ صلح در افغانستان تصمیم بگیرد.«فرهان حق»، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز گذشته -جمعه- گفت که تصمیم‌گیری در مورد احتمال استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در افغانستان از صلاحیت‌های شورای امنیت این سازمان است.وی این مطلب را در پاسخ به درخواست چهر‌ه‌های سرشناس آمریکا، افغانستان و برخی از کشورهای دیگر برای بررسی چنین احتمالی با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان، اظهار کرد.

یورونیوز: رهبران منطقه آسیا و اقیانوسیه در جریان یک جلسه فوق‌العاده برای تهیه برنامه اقدام در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا، قول دادند که تلاش‌ها خود را برای تولید و توزیع واکسن کووید-۱۹ بیشتر کنند.این مباحث، سران ۲۱ کشور سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی او را گرد هم آورد.جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند که به‌طور اضطراری این جلسه مجازی را ترتیب داد، گفت: «برای نخستین بار در تاریخ اَپِک، رهبران در یک نشست فوق‌العاده اختصاص داده شده به کووید-۱۹ و این که چگونه منطقه ما می‌تواند از بدترین بحران بهداشتی و اقتصادی که به یاد داریم رها شود، گرد آماده‌اند.»

رادیو چین: شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در نشست غیررسمی سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا-پاسفیک (اپک) شرکت و سخنرانی کرد.او در سخنرانی خود خاطرنشان کرد، در حالی که هنوز وضعیت شیوع کرونا در جهان در نوسان و جدی است، صلح و توسعه همچنان موضوع اصلی عصر کنونی به شمار می رود و درخواست جهانی برای حفاظت از چندجانبه گرایی و تقویت همبستگی و همکاری و مقابله مشترک با چالشها بسیار بالاست.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با تأکید بر اهمیت همکاری چند جانبه، بار دیگر تعهد خود در قبال یک منطقه اقیانوس هند تا اقیانوس آرام آزاد و باز را تصریح کرد.کاخ سفید پس از شرکت بایدن در یک نشست آنلاین مجمع همکاری های اقتصادی آسیا – اقیانوس آرام (اپک)، بیانیه ای منتشر کرد.در این بیانیه آمده است که بایدن چشم اندازی مثبت، مبتنی بر ارزش و شفاف را برای منطقه ارائه می دهد.

خبرگزاری فارس: یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور به همکاری با پکن برای دستیابی به پیشرفت در پرونده کره شمالی نیازمند است.این مقام بلندپایه که نخواست نامش فاش شود گفت که «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه طی روزهای آتی به ژاپن، کره جنوبی و مغولستان سفر خواهد کرد.وی ادامه داد که احتمالا سفر به چین نیز به جدول برنامه‌های شرمن اضافه شود تا طی آن درباره تعامل با کره‌شمالی نیز بحث شود.

خبرگزاری تسنیم: نیروی هوایی آمریکا در حال اعزام ده‌ها فروند جنگنده رادار گریز F۲۲ به غرب اقیانوس آرام با هدف هشدار به چین است. جنگنده‌های آمریکایی قرار است در یک مانور و رزمایش نظامی در اقیانوس آرام شرکت کنند.جنگنده‌های F22 پنجمین نسل از هواپیماهای رادارگریز و پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در جهان به شمار می‌روند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس‌جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان در حالی قرار است فردا در کاخ سفید دیدار کنند که کارشناسان معتقدند بعید است دو طرف در برخی مسائل مهم از جمله خط لوله نورد استریم ۲ و فشار آمریکا علیه چین به موفقیت چشمگیری دست یابند. جو بایدن و آنگلا مرکل اعلام کرده اند به دنبال احیای روابطی هستند که در دوران دونالد ترامپ خدشه‌دار شده بود اما مواضع واشنگتن و برلین در یکسری مسائل مهم مورد توجه طرفین همچنان با یکدیگر فاصله داشته است. مرکل مخالفت آمریکا و یکسری کشورهای شرق اروپا نسبت به تکمیل پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را رد کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از توافق وزیر جنگ و وزیر دادگستری دولت رژیم صهیونیستی برای آغاز تحقیقات درباره پرونده فساد نخست‌وزیر سابق این رژیم خبر دادند.بنی گانتس، وزیر جنگ و گدعون ساعر، وزیر دادگستری دولت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که روند تحقیقات رسمی درباره خرید زیردریایی و یا پرونده موسوم به “۳۰۰۰” بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم را آغاز خواهند کرد.در بیانیه مشترک ساعر و گانتس آمده است که تحقیقات جنایی که در واقع آغاز شده است، توسط آویخای مندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی نظارت می‌شود.

الکوثر فارسی: ژنرال های ارشد آمریکایی نگران بودند که دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال 2020 برای کودتا تلاش کند. شبکه تلویزیونی سی ان ان با استناد به بخشهایی از کتاب در دست تدوین از سوی روزنامه نگاران نشریه واشنگتن پست گزارش داد ژنرال های ارشد آمریکایی نگران بودند که دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال 2020 برای کودتا تلاش کند.

دویچه وله: روزنامه گاردین چاپ لندن، با استناد به یک سند محرمانه کرملین گزارش داده که در سال ۲۰۱۶، پوتین در نشست شورای امنیت ملی روسیه شخصا دستور داد که عوامل اطلاعاتی روسیه عملیاتی گسترده برای کمک به راهیابی ترامپ به کاخ سفید انجام دهند. سندی که درز کرده، تلقی کرملین از شخصیت ترامپ را نیز آشکار می‌کند. دونالد ترامپ فردی “دمدمی، ناپایدار و فاقد تعادل” معرفی می‌شود که از عقده حقارت رنج می‌برد. گزارش کارشناسان به پوتین هم‌چنین با اتکا به بازدیدهای قبلی و غیررسمی ترامپ از روسیه، به آمادگی بالقوه ترامپ برای سازش با مسکو اشاره می‌کند.

العالم فارسی: زیردریایی های اتمی روسیه در دریای نروژ و بارنتز رزمایشی برگزار کردند که در جریان آن تسلیحات و تجهیزات جدید مورد استفاده قرار گرفت.شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد: ناوهای ناتو مستقر در دریای نروژ و بارنتز، رزمایش زیردریایی های اتمی روسیه را زیرنظر داشتند و در مجموع روزانه ۱۹ فروند هواپیمای کشورهای عضو ناتو نیز بر فراز محدوده رزمایش پروازهای تجسسی کردند.روابط روسیه و ناتو در هفت سال اخیر بشدت پرتنش شده و دو طرف برای قدرت نمایی برای یکدیگر هر سال چند رزمایش برگزار می کنند.

اسپوتنیک روسیه: به نوشته وال استریت ژورنال، مقام‌های اروپایی یک طرح سه مرحله‌ای برای طولانی کردن “زمان گریز هسته‌ای ایران” پیشنهاد داده‌اند. مقامات غربی می گویند پیشرفت تهران می تواند مدت زمان لازم برای جمع آوری مواد قابل شکافت کافی برای سلاح هسته ای را که در توافق هسته‌ای وجود دارد را کوتاه تر کند.مقامات آمریکایی و اروپایی تخمین می زنند که ایران اکنون دو تا سه ماه با “زمان گریز هسته‌ای” فاصله دارد.

ایران پرس: دبیرکل سازمان ملل متحد آتس بس در جهان حین برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک 2020 در توکیوی ژاپن را خواستار شد.«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن درخواست آتس بس در جهان حین برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک که از 23 ژوئیه تا 8 اوت در توکیوی ژاپن برگزار خواهد شد، اعلام کرد، ملت ها می توانند از رهگذر این آتش بس موقت، به آتش بس های دائمی و صلح های پایدار دست یابند.سنت آتش بس در زمان برگزاری المپیک، ریشه در یونان باستان داشته و فرصتی برای احیا و استقرار صلح و امنیت در جهان با محور ورزش است. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *