جدیدترین مطالب

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

واکنش عراق به حادثه اخیر اصفهان: تنش اخیر نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه شود

وزارت خارجه عراق نسبت به اقدام تخریبی در اصفهان و خطرات تنش نظامی در منطقه هشدار داد. وزارت خراجه عراق تاکید کرد: این تنش نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه و ویرانی و کشته شدن مردم بی‌گناه در آن باریکه شود.

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۴۹ نفر رسید

وزارت بهداشت غزه تازه ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوزهای رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۴۹ نفر افزایش یافت.

Loading

رسانه‌ها؛نقش آفرینی سازمان همکاری های شانگهای در افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در مورد اوضاع افغانستان،مذاکرات لاوروف و قریشی پیرامون وضعیت افغانستان، دیدار وزرای خارجه چین و افغانستان، موافقت روسیه با عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، رایزنی سالیوان و لودریان درباره موضوعات مختلف از جمله ایران، تاکید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر لزوم آماده‌شدن این رژیم برای تقابل با توانمندی‌های هسته‌ای ایران، تاکید سخنگوی کاخ سفید برادامه مذاکرات برجام، هشدار شدید روسیه به انگلیس، تایید آزمایش  بیش از 320 سلاح در سوریه از سوی روسیه ، تبادل آتش بین دوباره  میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ، نشست وزیران خارجه هند و چین درخصوص تنش های مرزی دوطرف، درخواست از دولت آمریکا برای بمباران کوبا، تکذیب توافق نفتی امارات وعربستان، افزایش چشمگیر مرگ مهاجران در مسیر رسیدن به اروپا، اعزام بزرگترین کاروان ورزشی چین به المپیک توکیو و رونمایی از طرح سبز کمیسیون اروپا برای مقابله با گازهای گلخانه ای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در مورد اوضاع افغانستان بیانیه مشترک صادر و بر ضرورت احترام به اراده مردم این کشور تأکید کردند. وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان در چارچوب گروه تماس با افغانستان نشستی برگزار و در پایان آن بیانیه مشترک منتشر کردند. در بیانیه آنها آمده است:ما وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای، ضمن حمایت از پا گرفتن افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی طرف، یکپارچه، صلح خواه، دموکراتیک و مرفه و با درک اینکه دستیابی به صلح و ثبات در این کشور یکی از عوامل اصلی در تأمین امنیت منطقه سازمان همکاری های شانگهای است و همچنین با اعتقاد بر ضرورت ارائه کمک‌های بیشتر به مردم افغانستان در تلاش هایشان برای بازسازی کشور و بازگشت به مسیر صلح و تفاهم ملی اعلام می‌داریم.

تی.آر.تی ترکیه: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پیرامون وضعیت موجود در افغانستان بحث و گفتگو کرد.بر اساس اطلاعیه صادره از سوی وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف و قریشی در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های در شهر دوشنبه تاجیکستان دیدار دوجانبه‌ایی بعمل آوردند.

رادیو چین:  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین با محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و گفت و گو کرد. وزیر خارجه چین در این دیدار با بیان این که چین و افغانستان همسایه خوب یکدیگر هستند و چین به روابط همکاری راهبردی خود با افغانستان بسیار اهمیت می دهد، بر ادامه کمک پکن به کابل در مبارزه با کرونا از جمله عرضه واکسن تاکید کرد. وی همچنین از دولت افغانستان درخواست کرد که امنیت چینی ها و نهادهای این کشور در افغانستان را تضمین کند.

ایران پرس:هیأت روسیه در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای گفت مسکو خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است. هیأت روس در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با بیان اینکه توسعه اتحاد سازمان همکاری شانگهای ارتباط مستقیم با چشم‌انداز گسترش آن دارد، گفت مسکو خواستار پذیرش عضویت ایران در این سازمان است.

خبرگزاری مهر : کاخ سفید از دیدار و رایزنی مشاور امنیت ملی آمریکا و وزیر امور خارجه فرانسه پیرامون موضوعات مختلف از جمله ایران خبر داد.بر اساس این گزارش، سالیوان روز چهارشنبه با لودریان دیدار کرد و بر روابط دوجانبه قدرتمند بین دو کشور تاکید نمود.طیف گسترده ای از موضوعات مشترک سیاست خارجی از جمله چین، روسیه، ایران و توافق هسته‌ای و نیز لبنان از محورهای مورد بحث در دیدار سالیوان و لودریان اعلام شده است.

الکوثر فارسی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تاکید بر لزوم آماده‌شدن این رژیم برای تقابل با توانمندی‌های هسته‌ای ایران، از کابینه جدید تل‌آویو خواست مقدمات حفظ برتری نظامی این رژیم را فراهم کند.«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواستار تغییر برنامه‌های این رژیم برای تقابل با یک ایران مجهز به توانمندی هسته‌ای شد.

اسپوتنیک روسیه:ایالات متحده آمریکا مذاکرات غیر مستقیم با ایران را که با هدف بازگشت دو طرفه به اجرای برجام است، ادامه می دهد. سخنگوی کاخ سفید جین پساکی بیان داشت: علی رغم تلاش های منتسب به تهران برای ربودن یک روزنامه نگاری ایرانی، آمریکایی، ایالات متحده آمریکا مذاکرات غیر مستقیم با ایران برای بازگشت دو طرف به اجرای برجام را ادامه می دهد.

العالم فارسی: مشاور امنیت ملی روسیه با هشدار درباره تکرار حادثه ورود غیرمجاز ناو انگلیسی به حریم دریایی کریمه، گفت اقدامات مشابه در آینده با شدیدترین روش‌ها از سوی روسیه مواجه می‌شود.بعد از اصرار انگلیس بر قانونی‌بودن ورود ناوشکن این کشور به حریم آبی شبه‌جزیره کریمه، دولت روسیه هشدار شدیدالحنی در این‌باره صادر کرد. «میخائیل پوپوف» معاون شورای امنیت ملی روسیه به انگلیس هشدار داد اگر بار دیگر کشتی‌های جنگی این کشور به کریمه نزدیک شوند، این بار ملوانان و خدمه آنها آسیب خواهند دید.

آناتولی  ترکیه: وزیر دفاع روسیه از آزمایش بیش از 320 مدل سلاح در عملیات‌های سوریه خبر داد.سرگئی شویگو در مراسمی که در شرکت سازنده بالگرد روستورتول در شهر روستوف-نا-دونو برگزار شد، درباره سلاح‌هایی که در عملیات‌های سوریه مورد استفاده قرار گرفته سخنرانی کرد.وی با اشاره به اینکه یکی از بالگردهای ساخت این شرکت در نتیجه عملیات‌های صورت گرفته در سوریه توسعه یافته، اظهار داشت: ایمن سازی خودروهای فنی نظامی نیازمند سیستم‌های پدافند هوایی دوربرد بوده و روسیه از آنها برخوردار است.

خبرگزاری صدا و سیما:تیراندازی گروه‌های مسلح ارمنی به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان با آتش متقابل رو به رو شد. پایگاه خبری وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: گروهی مسلح در مواضع ارمنستان بامداد امروز (پنجشنبه) به سمت ارتش جمهوری آذربایجان تیراندازی کردند.بر اساس اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، این تیراندازی از سوی گروه‌های مسلح غیر قانونی در اطراف شهر شوشا و از محل استقرار صلح بانان روسی انجام شده است و ارتش جمهوری آذربایجان هم با هدف خاموش کردن آتش، اقدام به پاسخ متقابل کرد. براساس مفاد معاهده صلح ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ میان سه جمهوری آذربایجان – ارمنستان و مسکو، صلح‌بانان روسیه به مدت پنج سال در مناطق مرکزی قره باغ و گذرگاه لاچین مستقر هستند.

خبرگزاری ایلنا:  وزرای خارجه هند و چین به منظور بررسی تنش نظامی در منطقه «جبلیه» واقع در مرزهای بین دو کشور در تاجیکستان با یکدیگر دیدار کردند. «سابرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند و «وانگ یی» وزیر خارجه چین روز گذشته -چهارشنبه- در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار کردند.چین هنوز اظهار نظری درباره دیدار دو وزیر خارجه صادر نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شهردار میامی در ایالات متحده آمریکا از دولت خواست که برای سرنگونی دولت در کوبا به این کشور حمله کند. فرانسیس سواریز، شهردار میامی در برنامه فاکس نیوز گفت: به عقیده من واشنگتن باید این روش فشار بر هاوانا را بررسی کند.وی بیان کرد: « باید این مساله را به عنوان گزینه بالقوه در تکمیل روش‌های دیگر بحث و بررسی کرد.»

خبرگزاری ایرنا: امارات عربی متحده توافق با عربستان سعودی درباره اختلافی که به تازگی بین دو کشور در مورد سطح تولید نفت ایجاد شده را تکذیب کرد. رسانه‌های امارات امروز (پنجشنبه) به نقل از وزارت نفت این کشور اعلام کردند که آنچه در برخی رسانه‌ها درباره توافق حاصل شده با عربستان سعودی برای سطح تولید نفت منتشر شده، صحت ندارد. وزارت نفت امارات اضافه کرد که گفت و گوها در این خصوص همچنان ادامه دارد. 

خبرگزاری تسنیم: سازمان ملل اعلام کرد تعداد مهاجران و پناهجویانی که در مسیر رسیدن به اروپا از طریق دریا جان خود را از دست داده‌اند، به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. گزارش جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می دهد تعداد مهاجران و پناهجویانی که در شش ماه نخست امسال در مسیر رسیدن به مرزهای اروپا از طریق دریا جان باخته‌اند، نسبت به مدت مشابه 2020 میلادی دو برابر شده است.

ان. اچ.کی ژاپن: چین بزرگترین کاروان ورزشی خود را به المپیک توکیو اعزام می کند. چین می گوید یک هیئت ۷۷۷ نفری را به المپیک توکیو که هفته آینده آغاز می شود اعزام می کند. به گفته چین، این بزرگترین کاروان ورزشی است که این کشور برای یک المپیک خارج از این کشور اعزام می کند.

یورونیوز: کمیسیون اروپا از ارائه طرحی زیست محیطی خبر داد که بر پایه آن فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در تمامی کشور‌های عضو این اتحادیه از سال ۲۰۳۵ ممنوع می‌شود.بروکسل هدف از اجرای این ممنوعیت را به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربنِ حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروهای در حال تردد در اتحادیه اروپا اعلام و در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده تاکید کرد: «این اقدام به تحقق اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا کمک می‌کند و کاهش هزینه سوخت و بهبود کیفیت هوا از جمله مزایای مستقیمی است که نصیب شهروندان این اتحادیه خواهد شد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *