جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

رسانه‌ها؛تنفس مصنوعی محمود عباس به طرح سازش و…

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ارائه طرح ۳۰ بندی تشکیلات خودگردان به آمریکا برای احیای مذاکرات سازش،کودتای خاموش برای حذف نتانیاهو،افتتاح سفارت امارات در تل‌آویو، هشدار مسکو به طالبان درباره ضربه نزدن به امنیت متحدان روسیه، هشدار سازمان ملل درباره پیامدهای بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان، اعتراض شدید رهبر اقلیت سنا به تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان، درخواست کمک نظامی افغانستان از هند، واکنش چین به تحولات افغانستان، هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار نظامی در نزدیکی افغانستان در آسیای میانه، رزمایش ناوهای انگلیس و آمریکا در خلیج عدن، هشدار مقام اطلاعاتی ارشد بریتانیا نسبت به جاسوسی چین و روسیه، اعتراض چین با دخالت ژاپن در امور تایوان، لغو بخشی از تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران ،تنش دوباره در روابط ترکیه و یونان ،گفتگوی اردوغان با شی جیپینگ درخصوص اویغورها و هشدار سازمان ملل به  افزایش فقر و گرسنگی در جهان در پی بحران کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: منابع آگاه فلسطینی گزارش دادند که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با فرستاده آمریکا طرحی ۳۰ بندی برای اعتمادسازی و احیای مذاکرات سازش ارائه کردند.برخی منابع آگاه گزارش دادند که «هادی عمرو» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا و فرستاده این کشور با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و آن‌ها طرحی را جهت اعتمادسازی و بازگشت روابط این تشکیلات با رژیم صهیونیستی به وضعیت پیش از انتفاضه سوم در اواخر سال ۲۰۰۰، ارائه کردند.مهم‌ترین بندهای این طرح مربوط به توقف شهرک‌سازی و باقی ماندن وضعیت موجود در مسجدالأقصی و عدم تخریب خانه‌های فلسطینیان است.

خبرگزاری تسنیم: طی روزهای گذشته، در ارتش رژیم صهیونیستی تغییراتی به وقوع پیوست و دهها نفر از فرماندهان نیروی هوایی و زمینی در ارتش برکنار شده، فرماندهان جدیدی جای آنها را گرفته‌اند.تغییراتی که طی روزهای گذشته در ساختار نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی صورت گرفته، تحولاتی است که می‌توان از آن به کودتای خاموش علیه نتانیاهو یاد کرد. تغییراتی که زمینه قدرت گرفتن نتانیاهو را تضعیف می‌کند.سایت ارتش رژیم صهیونیستی اوایل هفته جاری رسما خبری را منتشر ساخت که طی آن اعلام شد آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی 18 نفر از فرماندهان ارتش را برکنار کرده، نفرات جدیدی را برای پست‌های نامبرده معرفی کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری امروز (چهارشنبه) از افتتاح سفارتخانه امارات در اراضی اشغالی خبر دادند.طبق این گزارش، این رویداد در مراسمی رسمی و با حضور رئیس رژیم صهیونیستی رخ داد. افتتاح سفارت امارات در ساختمان بورس تل‌آویو پس از افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در امارات در ماه گذشته صورت گرفت.امارات پس از مصر و اردن سومین کشور عربی بود که با رژیم اشغالگر روابط دیپلماتیک رسمی برقرار کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: به دنبال پیشروی‌های طالبان در افغانستان، مسکو به طالبان درباره آسیب زدن به امنیت به متحدان این کشور در آسیای مرکزی هشدار داد. وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، هرگونه تلاش طالبان برای ضربه زدن به امنیت متحدان روسیه در آسیای مرکزی منجر به آسیب‌های چشمگیری خواهد شد. این هشدار روسیه در حالی انجام گرفت که هیئت اعزامی طالبان به مسکو هفته گذشته تلاش داشت تا به روسیه اطمینان دهد که اجازه نخواهد داد این کشور به عنوان سکویی برای حملات دیگران تبدیل شود.

دویچه وله: پیشروی نیروهای طالبان در افغانستان به‌موازات خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو از این کشور باعث بی‌ثباتی گسترده شده و دراین خصوص کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نسبت به افزایش درگیری‌ها و بی‌ثباتی در افغانستان هشدار داده است. تاکنون سه و نیم میلیون نفر از مردم این کشور آواره شده‌اند.

العالم فارسی: میچ مک کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری کشورش درباره خروج نظامیان از افغانستان را تصمیمی کوته بینانه خواند و گفت عجله بی پروای ما در خروج از افغانستان موجب گرفتاری جهانی شده است .رهبر اقلیت سنا اضافه کرد نیروهای ما نیمه شب پایگاه هوایی استراتژیک بگرام را بدون اینکه برنامه ای برای شرکای افغانستانی خود برای تأمین امنیت این پایگاه داشته باشیم، تخلیه کردند.وی افزود: بایدن این واقعیت را نادیده گرفته که افغانستان در حال فروپاشی است.

خبرگزاری ایرنا: شبکه خبری “نیوز ۱۸”، هند اعلام کرد دولت افغانستان ممکن است در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح از هند کمک نظامی درخواست کند. براساس این گزارش ، مذاکرات دولت با طالبان که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان  شده ممکن است با شکست مواجه شود.« فرید ماموندزی » سفیر افغانستان در هند در گفت و گویی اعلام کرد که در سال پیش رو ممکن است به کمک های نظامی بیشتری از هند نیاز داشته باشیم اما این به معنی فرستادن سربازان هندی به خاک افغانستان نیست.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در دیدار  همتای قرقیزی خود با اشاره به تلاش بسیار دولت افغانستان برای حفظ وحدت، ثبات اجتماعی و بهبود زندگی مردم افغانستان تاکید کرد که طالبان به عنوان نیروی مهم نظامی افغانستان باید مسوولیت خود برای کشور و ملت را شناخته و قاطعانه ارتباطاتش با نیروهای تروریستی را قطع کند و با مسوولیت پذیری به جریان اصلی سیاسی افغانستان بازگردد.وزیر خارجه چین در بخشی دیگر از سخنان خود از اصل “حاکمیت افغانستان و هدایت توسط مردم افغانستان” و ایجاد ساختار سیاسی مورد حمایت مردم افغانستان  حمایت کرد.

یورونیوز: یک دیپلمات ارشد روسیه گفت کشورش به آمریکا در مورد استقرار سربازانش در کشورهای آسیای میانه شوروی سابق پس از خروج آنها از افغانستان، شدیداً هشدار داده است.سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با مجله «مژدونارودنایا ژیزن»  گفت که مسکو این پیام هشدار را ماه گذشته در جریان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به واشنگتن منتقل کرده است.ریابکوف گفت: «تأکید می‌کنم که انتقال مجدد حضور نظامی دائمی آمریکا به کشورهای همسایه افغانستان پذیرفتنی نیست.

خبرگزاری مهر: ناوهای انگلیس و آمریکا در خلیج عدن رزمایش برگزار می‌کنند.ناو کوئین الیزابت انگلیس در نخستین مأموریت دریایی خود و پیش از راهی شدن به دریای چین جنوبی، برای انجام رزمایشی مشترک، در خلیج عدن به ناو رونالد ریگان آمریکا پیوست.کوئین الیزابت و رونالد ریگان در مجموع گنجایش ۱۵۰ فروند جنگنده را دارند که اغلب آنها انواع مختلفی از اف -۳۵ هستند.

خبرگزاری ایلنا: مقام ارشد سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا امروز -چهارشنبه- به مردم این کشور هشدار داد نسبت به تهدید جاسوسی از سمت روسیه و چین به همان اندازه تهدید تروریسم هوشیار باشند.وی افزود که جاسوسان خارجی به دنبال دزدی تکنولوژی، اختلاف‌افکنی و حمله به زیرساخت‌ها هستند.«‌کن مک‌کالوم»، مدیرکل سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا گفت که مقام‌های اطلاعاتی این کشور ۱۰ هزار مورد نزدیکی مخفیانه از سوی جاسوسان خارجی که به دنبال نفوذ به مردم عادی در بریتانیا بودند را تشخیص داده‌اند.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین شدیدا مخالفت خود را با اشارات مستقیمی که در گزارش سالانه دفاعی ژاپن نسبت به وضعیت تایوان شده ابراز کرده است.ژائو لیجیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت که طرف ژاپنی مکررا انگشت اتهام را به سوی چین نشانه رفته است. او گفت که چین از این موضوع شدیدا ناراضی است و قاطعانه با اقدامات ژاپن مخالفت می کند.ژائو تاکید کرد که مسئله تایوان یک موضوع کاملا داخلی چین است و اضافه کرد که چین هرگز به هیچ کشوری و به هیچ نحوی اجازه دخالت در آن را نخواهد داد.

الکوثر فارسی: آمریکا از صدور معافیت تحریمی برای دسترسی ایران به دارایی‌های مسدود شده خبر داد. وزارت خارجه ایالات متحده شامگاه سه شنبه به کنگره اطلاع داد که بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو می‌کند. با لغو این تحریم‌ها، تهران این امکان را می‌یابد که به دارایی‌های بلوکه شده خود در کره جنوبی و ژاپن دسترسی پیدا کند. این معافیت که توسط «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده امضا شد، «انتقال وجوه ایران به حساب‌های محدود را به صادرکنندگان در ژاپن و کره جنوبی» اجازه می‌دهد.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه ترکیه سفیر یونان در آنکارا را احضار و مراتب اعتراض کشور به نحوه برخورد با تیم فوتبال گالاتاسرای را به وی ابلاغ کرد.همچنین از یونان خواسته شد تدابیر لازم برای جلوگیری از برخورد مشابه با باشگاه‌های ورزشی که در آینده به این کشور سفر می‌کنند، اتخاذ کند.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان و شی جین پینگ، روسای جمهور ترکیه و چین پیرامون روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو کردند. اردوغان در این تماس تلفنی با رئیس‌جمهور چین بر اهمیت زندگی تُرک‌های اویغور در شرایط برابر رفاه، آزادی و آرامش با شهروندان چینی از منظر آنکارا تاکید کرد.

اسپوتنیک روسیه: سازمان ملل از افزایش 18 درصدی افرادی که در پی بحران کرونا دچار گرسنگی هستند خبر داد.این گزارش یادآور می‌شود که تا پیش از این نیز جهان نتوانسته بود به هدف‌ ریشه کنی گرسنگی تا سال 2030 دست یابد، و اکنون با وجود همه گیری، گزارش‌های هشدار دهنده نشان می‌دهند که این تلاش ها در راستای درستی پیش نمی‌روند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *